Helemaal door het lint, wat kan het zijn??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Helemaal door het lint, wat kan het zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 17:57

Afgelopen vrijdag merkte ik dat mijn paard een kapotte lip had, net een soort schaafwond (niet in de mondhoek). Heb dat goed ingesmeerd met vaseline en wondzalf. Ben rustig en voorzichtig met hem gaan rijden. Mijn paard is al een weekje ontzettend onrustig, heel erg druk en schrikt snel terwijl hij toch echt dezelfde hoeveelheid voer krijgt. Had gisteren les met hem en hij was ontzettend stijf, volgens mijn instuctrice kwam dat misschien door de kou. Nu ging ik vandaag weer naar m'n paard, maar kreeg het hoofdstel niet in, hij ging helemaal steigeren en rondgalloperen, dat heeft ie nog nooit gedaan. Ook ontdekte ik dat hij opeens nog meer wondjes bij zijn mond heeft en ook een wondje (1cm) boven zijn oog. Deze wondjes had hij gisteren nog niet en weet niet waarvan het kan komen.
Mijn paard staat sinds anderhalve week 's nachts op stal en overdag in de wei ipv de hele dag in de wei (afsluitbare inloopstal bij een boer op het terrein).
Toen ik probeerde het halster om te doen begon hij weer te steigeren en draaide hij z'n kont naar me toe. Dit heb ik nog nooit met hem gehad! Hij is altijd ontzettend lief en vraagt altijd om aandacht. Nu hoefte ik maar in de buurt van z'n hoofd te komen en hij begon te flippen.
De boer van het terrein is wel aan het rotzooien op het terrein, spullen verplaatsen en containers neerzetten naast de wei.

Vraag me echt af hoe het komt dat het paard zo vreemd doet. Zou het komen doordat z'n lip pijndoet dat hij zo raar doet of is iemand hem misschien aan het treiteren/mishandelen ofzo??
Wat denken jullie??


Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:01

euhm hoe is de omgeving? kunnen er vreemde bij de stallen iofzo?
misschien door het weer in combinatie met lawaai op het erf, en zen lip die wat pijn doet en het hoofdstel hem pijn doet ofzo he
anders weet ik het niet
misschien eens een weekje dag en nacht op de wei, als hij nog altijd flipt...

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 18:33

Er kunnen wel vreemden bij de stallen komen, dan moeten ze wel eerst het terrein van de boer op, langs zijn huis en pas achter op het erf staat mijn paard. Er zijn wel vaak mensen bezig in de buurt van de stal om daar spullen neer te zetten enzo. Heb het paard ook maar in de wei gezet. Kijken of het morgen beter gaat en hij rustiger is, dan evt het halster proberen om te doen. Ik geef m ook maar wat minder voer en extra hooi voor de zekerheid, dan zal hij in elk geval wat rustiger worden. Als ik het halster omkrijg longeer ik m wel om m z'n beweging te geven.

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 22:32

Iemand anders nog een idee??

*schop*

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:56

euhm, van te voor is hij altijd braaf geweest? misschien dathij gewoon gestresst is, plots op stal, al die herrie enzo en dat hij gewoon te kenne geeft dat hij vakantie nodig heeft, ev een weekje op de wei dag buiten en nacht binnen ofzo, en niks met hem doen, behalve es borstelen, maar niks doen waarbij hij lmoet ''werken'' misschien dat dat helpt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:59

kan ze wel gewoon eten dan?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:03

Is er misschien een nieuw paard in het land gekomen waar hij absoluut niet meer overweg kan. Minder voer kan ook helpen ja. Weet je zeker dat hij nog wel alles goed ziet? Ik wil je niet bang maken ofzo, maar misschien is er iets mis met zijn zicht. Doet hij het alleen als je bij zijn hoofd komt?

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 18:09

Ben vandaag weer geweest. Nu was hij veel rustiger. Ik had hem gisteren veel minder voer gegeven dan normaal. Het lukte me om een halster om te doen. Hoofdstel wilde nog niet lukken. Denk dat het verstandig is om te wachten met het hoofdstel totdat die wond aan a'n lip over is. Anders houdt ie er straks een hoofdsteltrauma aan over. Heb wel wat wondzalf op z'n lip gesmeerd maar hij veegt het steeds af aan z'n been. Heb m met het halster gelongeerd. Ging best goed, wel is hij nog wat schrikkerig.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:18

Gelukkig maar, dan lag het ws aan het voer.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers