mensen in jouw bak laten rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

mensen in jouw bak laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 10:42

Voor zover ik weet heeft Bathmen 2 binnebakken. 1 op de rijvereniging (daar hebben ze er wel 2) en ik heb er dus 1.
Die van de rijvereniging is hier zo'n 8/9 km vandaan en je moet dwars door het dorp.
je zit dus toch aan een trailer vast.
Voor mij geen probleem want ik kan thuis binnerijden maar nu krijg ik uit de buurt steeds meer vraag of ze niet bij ons binnen kunnen rijden.
De overbuurvrouw mag hier komen rijden geen probleem Van haar man hebben we een alarmsysteem gekregen die hij nog over had en voortwathoortwat he.

Maar nu heeft zijn een nichtje bij haar thuis staan met haar pony en de mensen met paarden van 2 straten verder op etcetc.
Ik heb er eigenlijk geen zin in om die zomaar te laten rijden. immers hoemeer er ind e bak rijden hoe vaker ik 'm moet slepen.
daarnaast is het geen officiele maat (18 x 35) laatst reden we er met z'n 3-en en dan moet je echt wel goed opletten.
Als ik op Orbaldo zit moet ik ook nog weer extra opletten.

Ik zelf zie vooral nadelen Haha! volgens mijn vader kun je echter de nadelen omzetten in voordelen met goede afspraken bv niet op zondag niet voor 10 uur 's morgens en niet na 22.00 ofiets en dat als ik aan het rijden ben ze er niet bij in mogen?
Maar wat voor'n afspraken zijn redelijk en wat is een normaal bedrag wat je er voor kunt vragen?
wat betalen jullie?
Ik betaalde bij de rijvereniging waar ik geen les had een vast bedrag per jaar en dan kon ik er behalve met de verenigingslessen 24/7 in rijden

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:48

Het lijkt me dat je beter een aantal vaste tijden kun "beschikbaar stellen" voor de mensen zo dat je zelf ook nog wat overhoud.
Daar zit wel een na deel aan want dan lijkt het me dat je niet precies die tijd kan op een dag en dan moet je met die mensen mee rijden.

Dan denk ik aan een rijd-op-afspraak methode. Dat ze bellen of langs komen om een afspraak te maken. (moet je wel vaststellen dat ze dat 2 of 1 dag van te voren doen) Dat is ook wel prettig, dan weet je zelf wanneer de mensen komen etc.

Betreft de prijs... Ik denk dat je even bij de andere binnenbak moet informeren wat ze daar vragen, dan kun je daar jouw prijs op baseren.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:53

Als ik in de bak van de buurman rijd hoef ik niets te betalen.. Maar dit is wel een buitenbak en ik maak er heeeeeel weinig gebruik van, hooguit 1 keer in de maand.. Als ik les heb in de bak een eindje verderop betaalde ik altijd 2 euro per keer. In de zomer staan mijn paardjes op het land daar is ook een bak in de buurt en als ik daar in wil lessen betaal ik 5 euro per keer. Daar kon ik ook 40 euro per maand betalen en dan mocht ik onbeperkt gebruik maken van de bak.
Deze bakken zijn wel allemaal buitenbakken maar wel met officiele maten en superbodems.
Verder waren er volgens mij niet echt regels waar ik me aan moest houden. Ja het gebruikelijke, linkerhand gaat voor niet stappen op de hoefslag e.d.
Er zijn verder ook geen tijden waar ik me aan moet houden ofzo.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:58

Ik denk dat Fairie daar een heel goed punt heeft.
Tijden waarop de bak beschikbaar is, en daarbuiten dus gewoon niet.
En evt de mensen vooraf laten aangeven wanneer ze dan komen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:00

Je zou vaste momenten af kunnen spreken waarop ze de bak mogen gebruiken (middagen waarop jij bv niet kan) en/of een logboek neerleggen waarop mensen intekenen wanneer ze willen komen. Kan jij er een beetje bij plannen.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:05

hier op de manege kost het €5 om de binnenbak een uur te huren. Dat is een bak van 20 bij 40 geloof ik.
En net als wat hierboven al staat. gewoon mensen laten bespreken wanneer ze willen komen rijden. Dat zal voor jou het prettigst werken denk ik.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:06

Ik huur s'winters nog wel eens een binnenbak. Ik betaal daarvoor in Deventer 4,50 euro en dan heb ik de bak niet voor mij alleen, maar kunnen alle mensen die daar stallen er ook gaan rijden. Het maakt dan niet uit of ik 1 uur rijd of langer.

Voordat ik daar ga rijden kijk ik in het schrift dat ze voor de binnenbak hebben of de binnenbak niet toevallig is afgeblokt voor de tijden dat ik er wil rijden. Is dat het geval dan is helaas pindakaas voor mij. Is het niet het geval dan kan ik in het schrift zetten dat ik dan wil rijden en kunnen anderen besluiten of ze dan ook willen rijden of dat ze dat op een ander tijdstip doen.

In praktijk ga ik vaak rond voertijd, want dan heb ik de bak lekker voor mijzelf.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:33

Ik zou toch even drie keer nadenken, want voor je het weet heb je het halve dorp op je stoep staan Tong uitsteken
Ik zelf zit bv met het probleem dat ik niet kan rijden als het een paar dagen flink regend en als de grond bevroren is.
Is het dan niet een optie om te zeggen, als de grond echt niet te rijden is, vind ik het niet erg? Op die manier heb je er niet al te lange tijd last van.
De prijs zou ik niet te laag leggen omdat er dan ook mensen van de andere binnenbak jou kant op komen en aan de andere kant, jij mag er best een slaatje uit slaan hoor.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:05

Ja, Holly heeft gelijk. Je mag er zelf ook wel iets aan overhouden, dan heb je er teminste iets aan.

Kebie vertelt dat ze een schrift hebben liggen daar. Nou is dus mijn idee daar over dat zo iets niet werkt. Iedereen kan er zo in schrijven, dus er zal wel eens wat fout gaan. Ook moeten de mensen zich dan daar weer zelf in gaan af melden als blijkt dat ze toch niet kunnen die dag/tijd.

Alles telefonisch lijkt mij dan ook heel makkelijk. Je hebt zelf het beheer over de agenda/schrift etc. en zo dus je hoeft inprincipe niet bang te zijn dat het fout gaat.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:23

Ik zou vaste tijden stellen wanneer vreemden mogen komen rijden. Bijvoorbeeld alleen 's morgens of 's middags of 's avonds na zo laat tot 22:00 u ofzo. Gewoon duidelijk regels stellen. De consequentie is dan wel dat je zelf ook gebonden bent. Maar misschien kun je de rest laten komen als jij aan het werk bent.
En ik weet niet of je een bedrijf hebt of dat het hobby is, ik weet niet of je dan maar zo geld mag vragen voor het gebruik van de bak. Ik zou denk ik 2,5 - 3 euro vragen, ook omdat de bak geen officiele maten heeft. Consequentie daarvan is dat mensen misschien ook eisen gaan stellen aan de bodem, of die wel op tijd gesleept is e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:39

Bij ons (Holten) betaal je € 5.00 per uur om in de binnenbak te rijden, je hebt 'm dan niet voor jezelf (hoewel het bij ons nooit druk is).
Als ik jou was zou ik het wel doen, maar alleen op vaste uren zodat je er zelf rekening mee kunt houden met je planning om te rijden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:42

Son! Je bent terug! Alles goed gegaan met de verhuizing?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:57

Ik betaal hier in de buurt zelfs nog meer: 8 euro per uur was het verleden jaar. Daarvoor kun je dan wel in een 20 x 60 bak rijden.
Je moet je naam op een lijst schrijven en een envelop met geld in een bakje gooien.

Persoonlijk hecht ik te zeer aan mijn privacy, dus zodra ik eenmaal de beschikking heb over een eigen accommodatie zou ik me niet te snel vastleggen op bepaalde tijden.
Als het jou dan een keer niet uitkomt op tijden die je eerst voor jezelf gepland had, kun je zelf niet eens in je eigen bak terecht omdat er al mensen van buitenaf rijden.
Ik zou dus volgens een belsysteem gaan werken en de prijs zeker niet te laag maken, dan is ie tijdens de vorstperiode de hele tijd in gebruik Knipoog door anderen.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:09

of laat ze bellen voordat ze komen. Alhoewel je dan wel veel telefoontjes kan verwachten. maar zorg wel voor duidelijke afspraken, anders heb je zo half bathmen over de vloer.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:53

ik zou het helemaal niet doen als je het zelf eigenlijk niet zit zitten!!
je lijkt wel gek het is jouw bak...nee ik zou lekker nee zeggen dalijk
heb je heel het dorp eo in je bak rijden !! Verward

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:57

Ik zou het niet doen, je hebt zelf gekozen voor de binnenbak omdat je daar zelf behoefte aan had. Mensen die bij je komen rijden gaan toch anders met je spullen om en voordat je het weet sta je de stront van een ander uit je (eigen!) bak te scheppen, voordat je zelf wilt gaan rijden.
Daar komt bij dat je met veel mensen geen goede afspraken kunt maken over het gebruik ervan. Als ze geen zin hebben, dan komen ze gewoon niet opdagen terwijl ze dan wel gereserveerd hebben of wat dan ook.
Ik weet niet hoeveel mensen je verwacht maar je bodem zal er zeker van te lijden hebben, of er 10 op een dag rijden of 2.
Ik voorzie een hoop gezeur erover. Wijsheid gewenst.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:14

Tsja, met goede afspraken zou het goed kunnen gaan. Ikzelf zou het niet snel doen, je hebt dan steeds 'vreemden' op je terrein en in je bak. Je kan moeilijk steeds toekijken of het wel goed gaat of niet. Daarnaast zijn de stallen en je spullen om het hoekje, ik zou daar niet steeds vreemden in de buurt willen hebben

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:39

Als je dat geld echt belangrijk vind, zou ik hele goede afspraken maken.
En dan idd niet te weinig vragen.
Als je je nu al eigenlijk al een beetje verplicht voelt om dit te doen, zou ik het zeker niet doen. Dan gaat het je altijd tegen staan en is het nog veel moeilijker om er weer van af te komen.

PS en vraag me ook af hoe het zit als bijvoorbeeld jouw Orbaldo het in zijn hoofd haalt om een leuke merrie te bespringen. Word je straks nog aangeklaagd ook!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:37

goed nadenken of je het wel echt wilt, want je hebt dus wel steeds mensen over de vloer. ik weet niet of de bak apart is van de stallen enz? maar als je het toch doet, goede afspraken maken!!

ik huur in de winter ook wel een de binnebak bij een pensionstal bij mij in de buurt. het kost me geloof ik 3 of 4 euro per uur
ik bel vantevoren om de tijd af te spreken. moet na het rijden het gangpad waar ik ben geweest vegen, voor en na het rijden hoeven uitkrabben. en na het rijden mest uit de bak scheppen.
veel regeltjes dus, maar ik heb het er wel voor over, ik ben blij dat ik de bak kan gebruiken

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:50

Ik rijd in de winter in een binnenbak van ong 20-40m voor 5 euro per uur of 50 euro in de maand. je hebt de bak dan niet voor jezelf.

Het is er in de winter aardig druk, dus met z'n 4 en in de bak op een middag is zeker niet ongewoon. Wel schrijven we op wie waneer lessen heeft zodat je niet met 2 man tegelijk les zit te geven (is ook al een keer gebeurd, niet echt praktisch Haha! )

De enige reden waarom je het zou doen is omdat je er geld aan kunt verdienen. Ik denk datje dat gewoon moet gaan afwegen tegen het feit dat je niet altijd meer vrij kunt rijden ondanks dat je een eigen bak hebt.

Misschien gewoon een jaartje proberen met goed afspraken?

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:55

Misschien 3 avonden in de week van 19.00-21.00? En dan iets boven de prijs van de andere binnenbak gaan zitten, dan krijg je het tenminste niet te druk Haha!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:04

Ik betaalde ook 5 euro per uur met de verplichting mest te scheppen na gebruik.
Als je het wilt doen:
Vraag dan een niet te laag bedrag, per keer of per maand
Stel een limiet aan het aantal gebruikers, (bijvoorbeeld max 2 per uur en/of maximaal 6 mensen totaal, daarna wachtlijst)
Stel regels op mbt schoonhouden, gedrag op stal, toeschouwers, wat je nog meer wilt en geef deze bij de eerste keer gebruik.
Laten intekenen, niet afmelden = toch betalen.
Zorgen dat jijzelf maximaal aan bod komt (laat ze desnoods alleen rijden als jij echt niet kunt)

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:14

Je zou inderdaad de bak kunnen verhuren.
Oftewel beschikbaar kunnen stellen voor verhuur tijdens bepaalde dagen/tijden.
Zo gebeurt dat hier in de omgeving ook veel.
Hier betaal je over het algemeen zo'n 5 euro per uur, of dit nou is in een 20x40 of een 20x60 bak, dat maakt niets uit.
Laat men van te voren de bak bespreken, zodat je weet wie er wanneer komt. Wanneer men niet komt en niet heeft afgebeld, zijn hier toch kosten aan verbonden.
Men heeft hier overigens de bak niet voor zichzelf alleen, maar er wordt wel een maximum gesteld.
Verder zijn algemene regels zoals geluidsoverlast, evt. schade en aansprakelijkheid etc. wel van belang om goed op te stellen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 19:44

Ik heb al een aantal goede tips eruit gehaald zoals toeschouwers enzo ieeehee daar had ik nog geen eens aan gedacht.
En idd zoals anderen ookal opperde mijn stallen e.d. staan om de hoek ook niet waar ik zomaar iedereen in wil hebben.

Geld vind ik opzich niet zo belangrijk maar als ik er meer mensen in laat rijden moet ik ook meer onderhoud verrichten. zoals iemand al zei moet ik 'm vaker slepen = meer benzine verbruik van de tractor en meer werk voor mij.
Ik zou daar dan geld voor willen hebben ( dus zij betalen voor het onderhoud van mijn bak)

Ik ben voornamelijk bang voor afspraken die niet nagekomen worden.
Ik zie ook niet altijd alles en ik weet van mijn vorige stal dat zoiets simpels als strontruimen nog 'vergeten' wordt en niemand weet welk paard er gemest had op de poetsplek.

aan de andere kant weet ik ook hoef vreselijk fijn ik het vond om ergens binnen te kunnen rijden al was het tegen betaling.
Ik twijfel nog een beetje misschien dat ik het wel alleen bij de overbuurvrouw laat

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:16

persoonlijk zou ik het nooit willen of ik zou geld gebrek moeten hebben:D

er komt toch een keer dat je je gaat ergeren en dan kun je niet ineens zegen dat je wilt stoppen met het allerlei mensen laten rijdne in je bak...
en tot hoe ver laat je het komen (bv 10m mensen of 50)