voer vraag/advies doe ik dit goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

voer vraag/advies doe ik dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:20

Mijn arabier staat nog op het land, ik voer twee keer hooi bij per week, en drie keer zemelenpap.

Verder niks, ik rijdt haar 4 a 5 keer per week, gewoon recreatief, zomers is dit geen probleem, dat weet ik dan zit er genoeg voedsel in het gras.

Maar nu, moet ik gaan bijvoeren? Biks ofzo? Ze is absoluut niet mager, ziet er gezond uit en heeft genoeg energie.

Ik ben helaas niet in de gelegenheid om elke dag te voeren, volgende maand is dit probleem opgelost want dan komt ze op stal te staan waar gevoerd wordt.

Er staat nog voldoende gras, ze staat op een natuurlandje met zn tweeen, dus lekker rustig.

Kan dit????Wie kan me een zinnig antwoord geven? Bij de boer staan ze ook nog gewoon op het land volgens mij.

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:55

ik zou alleen iets meer hooi geven 4-5 x per week, als je er ook nog op rijd heeft ie denk ik net aan genoeg, je schrijft niet hoeveel hooi ze krijgt per keer, maar als het ongeveer 10 liter is (in zo`n grote waterbak, maar dan helemaal gevult met hooi) is het wel genoeg

als ze op je nieuwe stal elke dag gevoerd worden zo ik (zo worden de paarden bij ons gevoerd) granenmix doen met elke dag hooi daar doen ze het heel goed op

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:23

Ik zou de zemelen die je nu voert vervangen door brokken, zemelen is eigenlijk alleen buikvulling en er zitten verder weinig voedings stoffen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:00

dankje..ik geef dan een hele vuiniszak(zo'n grote blauwe bedrijfsvuiniszak) vol met natuurhooi.
Op stal krijgt ze idd granen miks, het beste van het beste, ik ben gewoon bang dat ze te kort gevoerd wordt en zo ziek kan worden.
Ze heeft nu ook nog geen dek op, ze heeft het ook niet koud.
Ik heb nog een halve zak zemelen en volgend jaar om deze tijd zal ik wel de zemelen vervangen door iets anders, biks of slobber.
Bedankt voor de tip!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:07

wat ik me afvraag is dit: je zegt zelf dat ze het goed doet op dat wat je geeft, waarom verander je dan? het enige dat ik zou doen is een mineralen blok hangen of een vitamne en mineralen mengsel kopen (alleen zon, dat is in de juiste verhoudingen afgestemd) en dat volgens de gebruiksaanwijzing bijvoeren in de zemelen, meer zou ik niet doen, zolang ze het er goed op doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:31

dutske schreef:
wat ik me afvraag is dit: je zegt zelf dat ze het goed doet op dat wat je geeft, waarom verander je dan? het enige dat ik zou doen is een mineralen blok hangen of een vitamne en mineralen mengsel kopen (alleen zon, dat is in de juiste verhoudingen afgestemd) en dat volgens de gebruiksaanwijzing bijvoeren in de zemelen, meer zou ik niet doen, zolang ze het er goed op doet...


Zal ik doen, een mineralen mengsel, kijk over twee weken gaat ze op stal, dus dan is het opgelost, ik maakte me alleen een beetje zorgen, wil het goed doen voor mn paardje he....ben zo bang dat er geen voeding meer in het gras zit, maar het voordeel is het is natuurgras, geen kunstmest, dus er zit dan zeker meer voeding in.

OK dan! Ik ben al ietsje meer gerustgesteld, dus zo verkeerd doe ik het niet OK dan!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:24

uhm van gras wee ik niet veel, maar als geen kunstmest gooit zitten er wel meer (on)kruiden in het gras, dus hoe weinig ook, je paard neemt meer gevarieerd voedsel tot zich dan een paard in een groot goed bemest uit 1 grassoort bestaand weiland Haha!
ik denk wel dat je hte zo kan leten van voer, maar er wel opletten met de vitmaine en mineralen mengsel: nooit bv een beetje calcium en een beetje fosfor enzo geven in samenstellingen dat je zelf maakt, want dat is dan slecht, altijd een mengsel geven dat al gemengd is door de fabriek!(geleerd op school, ik onthoud toch nog iets Haha!)
greetz kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:01

dankje Kim, heef iemand anders nog meningen of ik het goed doe? Klinkt wel redelijk van dat kunstmest en natuurgras, dat er daar meer veodingsstoffen inzitten..