Evenwicht op mijn Fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaskiaE

Berichten: 63
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Mijnsheerenland

Evenwicht op mijn Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 15:23

Hallo, ik heb een vraagje over evenwicht op mijn Fries. Ik ben sinds enkele maanden aan het lessen met mijn Fries, in de hoop dat ik volgend jaar misschien eens mijn eerste wedstrijdje in de dressuur kan gaan rijden. Mijn evenwicht en beenligging vind ik een groot probleem. Dit heb ik vroeger nooit gehad. Het lijkt wel of doordat mijn paard zijn benen zo hoog op trekt, hij veel meer "hobbelt"dan een gewoon paard. Ik vind het dan ook zeer moeilijk om stil te blijven zitten. Boeken van centered riding, het artikel in de bit en noem maar op zijn mijn aandacht niet ontgaan....maar echt helpen doet het niet. Bij een onverwachte beweging van het paard, schiet mijn bovenlichaam naar voren en zijn mijn benen ook weerd daar waar ze niet wezen moeten...Wie weet misschien wat oefeningen waar ik mijzelf (en het paard) mee kan helpen om mijn evenwicht optimaal te krijgen?

Een gefrustreerde ruiter Verdrietig [/quote]

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:59

Misschien kan je je instructeur een keer vragen zitlessen te geven. Wij hebben dat eens in de zoveel tijd en het heeft bij mij erg geholpen (al hobbelt mijn pony niet). vooral met springen was het echt een uitkomst.

Je kan het aan de longeerlijn doen, maar ook gewoon in de bak als je paard braaf genoeg is. Beugels uit, knoop in je teugels (of eraf met longeren). En dan met je armen zwaaien, benen draaien, knieƫn optrekken en je neus ertussen, etc. Dit in stap draf en galop. Misschien dat het helpt.

Succes.

SaskiaE

Berichten: 63
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Mijnsheerenland

Evenwicht op mijn Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 16:19

Ik vrees dat hij niet braaf genoeg is om izo los te rijden, maar wellicht is het met de longe wel goed mogelijk...Ik ga dat zeker voorstellen, al ben ik bang dat ik er wel 10 keer vanaf ga vallen op die manier... Haha!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:42

misschien kun je een paar keer zonder beugels gaan rijden. daar krijg je een diepere zit en betere balans van.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:34

Als je het boek centered riding gelezen heb. Dan heb je waarscheinlijk ook een stuk gelezen van het tuimel poppetje. Op het moment dat je paard schikt, schrik jij waarscheinlijk ook. Bewust of onbewust. Om het moment dat jij schrikt gaat je gewicht dat in je heup zit bij een goede diepe zit omhoog. Waardoor je dus niet meer als dat tuimel poppetje zit en je dus moet gaan spannen om te blijven zitten. je benen gaan dus bij jouw anders zitten. Probeer je lang te houden. En rustig te reageren als ze schikt.
Juist bij een paard die hoog opgooit is het belangrijk om een gecentreerde zit te hebben. Dus blijf je voeten naar de grond denken. En laat je voeren door je paard. Niet zelf gaan bewegen.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:22

klopt friezengooien hoog op waardoor het moeilijk is om door te zitten....door veel oefenen en zitlessen word dit vanzelf beter

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:41

Ik ga mee met de mensen die zeggen 'beugels eraf' daar wordt je zit echt beter door, evenwicht ook. Als je paard vervelend is, zorg dan dat je je ergens aan vast kan houden als ie gaat kloten, riempje aan je zadel bijvoorbeeld.

Hildesworld
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Stiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:29

Het klinkt nu net alsof elke fries hobbelt.Mijn ervaring is dat er ook frieze paarden zijn die juist lekker(der) zitten juist doordat ze wat hoger opgooien. Maar ik geef toe, er zitten er tussen die je door elkaar rammelen in draf .

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 01:19

Mijn ervaring is dat t gewoon went.. T hoger opgooien merkte ik in het begin heel erg, maar nu rijd ik hem ook makkelijk zonder zadel.. En als je dan op n 'normaal' paard gaat rijden kom je met lichtrijden maar met moeite uit het zadel Lachen

Berith

Berichten: 364
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 07:09

Mijn fries hobbelt ook enorm, maar ik moet zeggen het went inderdaad. Zelf probeer ik ook wel eens zonder beugels te rijden, maar dan moet je wel goed oppassen dat je niet teveel gaat klemmen en dan nog ongelukkiger gaat zitten. Echt proberen zo ontspannen mogelijk te blijven zitten. Wat bij mij goed helpt is ten eerste zorgen dat ze haar rug goed gebruikt (dan hobbelt ze al een stuk minder dan met weggedrukte rug). Daarnaast laat ik haar in draf wel eens heel langzaam draven en ga dan doorzitten (dat zit namelijk wel heel comfortabel), als ik dan goed ontspannen kan zitten voer ik het draftempo langzaam wat op en probeer dan net zo ontspannen te blijven zitten.
Succes ermee.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 10:43

Ik ben met mijn tinker nu ook al ruim een jaar aan het worstelen om in draf een goede zit te krijgen, ik heb altijd op korte vlakke dribbels gereden en Connor maakt ruime trage hoog opgooiende passen als een fries. In het zadel lukt het me nu eindelijk om goed licht te rijden en doorzitten zonder te stuiteren gaat nu een halve ronde goed.

Ik rijd heel veel zonder zadel, eerst aan de longe en nu gewoon los en oefen me gek. En het gaat steeds beter.

Ik weet ook niet of je korte benen hebt net als ik, wat ik wel gemerkt heb hoe langer de benen van iemand zijn hoe makkelijker ze op mijn paardje kunnen draven.

SaskiaE

Berichten: 63
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Mijnsheerenland

Evenwicht op mijn Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 11:17

Nou, het geeft mij in iedergevaal hoop dta het beter kan worden met veel oefenen. Ik heb gisteren weer gereden en was op een gegeven moment de wanhoop weer nabij. Omdat hij de hoefslag niet wil volgen als we op de linkerhand rijden ( rechts loopt hij mijn knie tegen het hek....) en ik hem dus met mij linkerbeen op de hoefslag wil drijven, kom ik maar niet toe aan die correcte zit. Ja in stap gaat het uiteraard perfect. Maar in draf dan focus ik mij op de zit maar omdat ik dan zo actief met mijn linkerbeen moet inwerken, raak ik dus weer heel snel uit balans..gevolg, mijn voeten schieten door de beugels en ik verlies mijn balans weer.... Boos! Echt heel rot....Het klinkt voor de ervaren ruiter misschien als zeurderig allemaal...maar ik vind het niet meevallen.

Donderdag heb ik weer les en ga ik vragen om zitles.....riempje heb ik voor mijn zadel gehaadl want inderdaad als hij door heeft dat hij kan gaan dollen zal hij dat niet laten....

Groetjes en alvast bedankt voor jullie advies!

Sas