[endurance] BELANGRIJK: LEES DIT EVEN!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

[endurance] BELANGRIJK: LEES DIT EVEN!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 09:52

Dit berichtje kreeg ik van een vriendin. Lees het. Heb zelf nog niet alles gelezen maar ik ga dat nu doen.

Hallo "lijsters",

Omdat ik afgelopen jaar met een paardje van Yvonne ben
gestart, kreeg ik per toeval een aanvraag van de KNHS
voor toezending van copien van de paspoorten van het
betreffende paardje, mede in verband met de aanvraag
van een startkaart.

Nou, ik had geen paspoort aangevraagd en Yvonne dus
ook niet. Doorvragen leerde mij het volgende:

BELANGRIJK!!!!
Er worden automatisch (lees goed: AUTOMATISCH!)
startkaarten aangemaakt voor alle combinaties die dit
afgelopen jaar (2003) zijn gestart in DER-wedstrijden.
Of je nu dat mutatieformulier dat je is toegezonden
invult of niet.

Wil je de startkaart(en) niet, dan moet je IEDERE
COMBINATIE AFMELDEN VOOR 1 DECEMBER A.S. (Dit om niet
automatisch vast te zitten aan een startkaart voor
2004, die je dan ook moet betalen).

Leuke constructie!

Ik ga mijn paarden allemaal afmelden en stel jullie
dus hierbij ook maar direct op de hoogte, want ik
vraag me af wie van jullie van deze constructie
afweten. Zou het DER-bestuur het zelfs weten? Ik heb
er nooit iets over gehoord in ieder geval. Tot
zojuist.

Wat een constructie! Ik baal hiervan als een stekker.
De startkaarten leverden al heel wat perikelen op,
maar nu blijkt ook nog dat je je niet eens hoeft aan
te melden, maar dat je de startkaart ook zo wel in je
maag gesplitst krijgt als je niet oppast! Als de
DER-leden zich niet aanmelden voor een startkaart,
heeft de KNHS toch een vangnet om ons de startkaarten
in de maag te splitsen.

Dus, wie geen (of nog geen) startkaart wil voor 2004,
dus ACTIE ONDERNEMEN VOOR 1 DECEMBER en COMBINATIE(S)
AFMELDEN!!!

(Wil je begin seizoen 2004 dan toch alsnog een
startkaart, dan moet je het mutatieformulier tezamen
met de copie van het paspoort (opnieuw) insturen naar
de KNHS).

Geven jullie het ook even door aan mensen die jullie
kennen, maar die niet op de lijst zitten? Da's wel zo
collegiaal!

Groetjes,

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:35

Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom je geen startkaart zou willen, maargoed. Iedere tak van paardensport is een startkaart verplicht, waarom dan bij de endurance niet.
Ja idd dat kost geld, klopt helemaal, maar dat betaald een dresuur/spring/sgw-ruiter en menner ook, dus ik zie het verschil niet helemaal.
Wedstrijdsport is nu eenmaal een dure sport........

kom op, gaan we nu echt allemaal afmelden? Dat betekend dus niet starten in 2004, zal lekker rustig worden in de bossen.....
Okeej ik weet het ik heb makkelijk praten, ben al KNHS lid en heb al een startkaart dus voor mij verandert er weinig.
Tuurlijk de manier waarop het gaat is niet leuk, eerlijk, gerechtvaardigd enz enz, alles moet je via via horen want direct van de KNHS of DER hoor je weinig.
Maar kop op, wat is er nou leuker dan een heerlijke wedstrijd door de NL bossen en heidevelden, dat is toch genieten ten top? Beter dan tussen 4 hekjes in pinquinpak je verplichte figuurtjes afdraaien, toch?

Keep up the good spirit, laat de lol in de sport niet ondersneeuwen door een paar bureaucratische ****..... ENJOY!

PS: val me niet aan aub, dit is mijn mening/visie

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:55

Vippie: naast de weerstand tegen de startkaart (die bij mij niet in zulke grote mate bestaat, maar goed) is er vooral weerstand tegen de wijze waarop, en dat afmelden gaat vooral om het feit dat de KNHS nu dus iedere *gelegenheidscombinatie* een kaart in de maag splitst.
Stel ik zou 1 keertje op het paard van een ander starten, eenmalig, dan zou ik daar hup, ongevraagd en onaangekondigd de start-kaart rekening van krijgen. Omdat de KNHS zomaar aanneemt dat ik dat paard vaker zal gaan starten, en dus maken ze maar vast een startkaart aan.

DAT is waar de schrijfster kwaad over is, en met recht. Je hoort op z'n minst een aankondiging a la "je bent dit seizoen gestart met dit paard, wil je een startkaart voor '04 aanvragen voor deze combinatie?" te krijgen.

Bovendien zullen er mensen genoeg zijn die gewoon nog niet weten of het volgend seizoen wel gaat lukken met starten (ik daaronder) en die zelf willen beslissen of en wanneer ze dat ding aanvragen. Vind ik ook niet meer dan logisch dat de leden hier zelf hun controle over houden.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:03

Jeetje, wat een rotconstructie. Zelfs als niet om een gelegenheidscombinatie zou gaan. Voor het zelfde geld is het paard kreupel, drachtig, dood of verkocht. Of jijzelf niet meer geïnteresseerd, ziek, kreupel of drachtig. Vind het wel erg vreemd.
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 22-10-03 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 11:04

Inderdaad. De weerstand tegen startkaart is niet het grootste probleem hier. Maar de abnormaal asociale wijze waarop je dit in je strot geduwd wordt wel.

Wij gaan ons wel degelijk afmelden en gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om via Belgie te rijden.

Als ik naar de supermarkt ga dan krijg ik toch ook niet door de eigenaar verschillende boodschappen in mijn karretje gegooid die ik verplicht ben te nemen? Dat accepteer ik dus van het KNHS absoluut ook niet.

Eerst krijgen we een brief met het verzoek ons aan te melden. Dat blijkt duidelijk op weerstand te duiden en een zeer teleurstellend resultaat voor de KNHS te hebben, nou dan doen we het toch gewoon zo????

Als de KNHS geld wil verdienen prima, maar niet over onze rug.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:38

WAUW dan blijf ik als enige en dus ere-lid over bij de DER! TOPPIE!!!! Geintje.....

Citaat:
Bovendien zullen er mensen genoeg zijn die gewoon nog niet weten of het volgend seizoen wel gaat lukken met starten (ik daaronder) en die zelf willen beslissen of en wanneer ze dat ding aanvragen. Vind ik ook niet meer dan logisch dat de leden hier zelf hun controle over houden.


Maar dan hoef je hem nu dus nog niet aan te vragen, maar heb je hem eenmaal, dan zit je er wel aan vast. Idd de manier waarop de KNHS het nu doet is niet goed te praten, heb bovenstaand bericht al doorgestuurd naar de DER met de vraag of dit nu echt de bedoeling is en of ze echt op deze manier de o zo gezellige club willen kwijtraken door gebrek aan communicatie. Ben benieuwd of ik ooit respons krijg.

Gelegenheidscombinaties... tsja in mijn ogen moet dat kunnen, tellen die klasseringspunten dan eigenlijk mee nu? Zou dan niet moeten mogen in het nieuwe systeem, dan zou je bv met een blanco coupon HC moeten starten, lijkt me niet zo'n onoverkomelijk probleem. Of denk ik nu te simpel?

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:01

Zo'n blanco coupon bestaat wel in dresuur- of springsport (voor zover ik weet), maar die is in verhouding zo vreselijk duur, dat je daar alleen aan gaat beginnen als je als proffesionele (meestal spring-)ruiter rijdt, als je puur voor handel paarden naar hoger niveau rijdt.

En binnen de endurance is het vrij gewoon dat er gelegenheids-combinaties bestaan. Mensen rijden vaker op meerdere paarden dan in b.v. de dresuur.
Ik zelf ben op Maaraak en op Marek gestart. Misschien dat ik volgend jaar weer met beide paarden wil starten, maar misschien ook niet (dat is net hoe het uitkomt).
En het zou ook kunnen gebeuren dat ik toevallig een keer op een paard van iemand anders zou starten. Of misschien dat iemand op een van onze paarden zou starten. ik weet het niet, maar om dan direct maar een startkaart aan te gaan/laten maken voor de nieuwe combinatie die maar 1 keer start? (en daarna misschien nooit weer?)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:13

MrMagic schreef:
Zo'n blanco coupon bestaat wel in dresuur- of springsport (voor zover ik weet), maar die is in verhouding zo vreselijk duur, dat je daar alleen aan gaat beginnen als je als proffesionele (meestal spring-)ruiter rijdt, als je puur voor handel paarden naar hoger niveau rijdt.

En binnen de endurance is het vrij gewoon dat er gelegenheids-combinaties bestaan. Mensen rijden vaker op meerdere paarden dan in b.v. de dresuur.
Ik zelf ben op Maaraak en op Marek gestart. Misschien dat ik volgend jaar weer met beide paarden wil starten, maar misschien ook niet (dat is net hoe het uitkomt).
En het zou ook kunnen gebeuren dat ik toevallig een keer op een paard van iemand anders zou starten. Of misschien dat iemand op een van onze paarden zou starten. ik weet het niet, maar om dan direct maar een startkaart aan te gaan/laten maken voor de nieuwe combinatie die maar 1 keer start? (en daarna misschien nooit weer?)


Eeen balnco starcoupon (waar je puntjes op worden geschreven) is wat anders dan de blanco startkaart, denk dat je in de war bent Evert.

Maar als je dan bv met ene blanco startkaart zou starten (stel je rijdt veel paarden van anderen) ben je in verhouding wel goedkoper uit en tellen de punten wel mee, met een eenmalige combinatie (gewoon voor de leut) is HC starten ene oplossing, maar dan tellen je punten niet mee natuurlijk.

Maar iedereen is het er gelukkig over eens dat ze eerst eens uit moeten zoeken hoe ze dit euveltje uit willen werken voor ze ons gana vermoeien met startkaartproblemen...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 12:17

Onze afmeldingen zijn in ieder geval op de post. De KNHS kan in de XXXXXX zakken Haha!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:33

ok. Vippie je hebt gelijk. Ik dacht aan de blanco startkaart. (bestaat de blanco coupon dan? ik ken hem eerlijk gezegd niet... of hoort die bij de blanco startkaart?) Maar ik doe ook al een hele tijd niets meer met dresuur- of springwedstrijden.

Maar blijft erbij dat wat het KNHS nu wil doen niet door de beugel kan (wat mij betreft en ik denk velen met mij).

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 12:46

Vippie schreef:

Maar dan hoef je hem nu dus nog niet aan te vragen,


Probleem is dat dat nu dus helemaal niet meer hoeft. Je krijgt hem gewoon. Want veel mensen (en daar had de knhs denk ik op gerekend) weten het niet en krijgen hem dus gewoon gestuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:56

Een blanco startcoupon kun je alleen gebruiken bij een bestaande combinatie die dus al een combinatienummer heeft bij de KNHS.
Als niet geregistreerde combinatie kun je HC, of liever nog vereniging starten. De organisatie van de wedstrijd dient daar ook een apart klassement voor op te maken.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:08

Wat een ingewikkeld verhaal zeg! Dus als je met misschien met 2 paarden wil starten moet je 2 startkaarten aanvragen?
En hoe zit dat dan met iemand die nergend lid van is en zomaar een keer mee wil doen in de kennismakingsklasse?

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:22

Dus als ik het goed begrijp hoef ik nu helemaal niks in te vullen en op te sturen als ik een startkaart wil, maar moet ik dit wel doen om GEEN! startkaart te krijgen?
Raar hoor, maar ja...ik ben liever lui dan moe en wil volgend jaar echt wel starten als Salty gezond blijft, dus....laat ik dat mutatieformulier nog maar even liggen. Lachen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 16:09

Juist Westernfreak. En tja, je kan liever lui dan moe zijn. Ben ik ook maar dit weiger ik te accepteren. Want liever lui dan moe ala, maar ze zullen wel respect voor me hebben en niet denken 'ach, die domme koeien hebben het toch niet in de gaten'. Zijn ze nou helemaal.

Nog ff en we hebben helemaal geen endurance meer dankzij de K utNHS

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:15

Volgens mij kunnen ze dit wettelijk niet maken? Ze kunnen je niet verplichten iets aan te schaffen zonder dat jij aangegeven hebt dat graag te willen. Dus zonder handtekening kunnen ze volgens mij niks. Ook als stond er op de aanvraagformulieren van vorig jaar in kleine lettertjes dat als je niet opzegt je voor volgend jaar gewoon weer een startkaart krijgt dan nog is dat volgens mij niet wettelijk. Dat is dan een overeenkomst over een overeenkomst en dat is niet rechtsgeldig. Heel veel bedrijven flikken dit soort dingen, telefoonmaatschappijen, bladen en verzekeringen, en iedereen slikt het maar. Maar ze kunnen het niet hard maken en mocht je er tegenin gaan zal je ook al snel merken dat je er nooit meer iets over hoort omdat je gelijk hebt. Helaas trappen veel mensen er wel in en betalen dan maar, en dat levert een hoop geld op!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 16:56

Kijk, dat is nou nuttige informatie Esme. Goed om te onthouden.

In het geval van het KNHS wordt het gewoon tijd dat we op ons achterste poten gaan staan. MAar ze zullen zich wel achter de oren krabben want velen hebben zich al afgemeld.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:28

Oke, de manier waarop er gecommuniceerd wordt met de enduranceruiters slaat nergens op.
Dat we willen laten weten dat de enduranceruiters echt niet zo dom zijn als ze denken lijkt me niet meer dan normaal, alleen wat schieten we op met dit soort acties?

Een standpunt zou veel duidelijker (en harder) worden als er nog een 2e vereniging was in NL. Dan zouden we massaal over kunnen stappen. (Of je gaat naar het buitenland natuurlijk).
Alleen....mensen blijven bij de DER, willen toch wel starten in 2004 en kopen alsnog een startkaart. En al is het wat later dan de KNHS had gepland, de centen krijgen ze wel binnen!

Ik ben het ook niet bepaald eens met de wijze van communicatie tussen DER-leden en de KNHS. Ik vraag me alleen af of deze manier van verzet wel zin heeft....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:03

Westernfreak schreef:
Oke, de manier waarop er gecommuniceerd wordt met de enduranceruiters slaat nergens op.


Ben ik het helemaal mee eens, dit is dus weer zo'n fijne actie. De KNHS zou er alles aan doen om de enduranceruiters tevreden te stellen. U-huh. Zien ze daar nou echt niet dat ze het hiermee alleen maar erger maken? Verward

Citaat:
Alleen....mensen blijven bij de DER, willen toch wel starten in 2004 en kopen alsnog een startkaart. En al is het wat later dan de KNHS had gepland, de centen krijgen ze wel binnen!


Klopt, iig voor mij. Ik wil voor 2004 een startkaart, en aangezien ik er nu niets voor hoef te doen, laat ik het maar lekker op z'n beloop. Ben alleen wel benieuwd of mijn naam er op komt te staan of die van m'n zusje, zie ze er nog voor aan om die kaart op HAAR naam te zetten...

Ja, ik wil dus een startkaart. Maar nee, de manier waarop de DER-leden die in hun maag gesplitst krijgen zit me niet lekker. Kan me voorstellen dat je een al bestaande startkaart voor een bepaalde datum moet opzeggen, maar als je zo'n ding nog niet eens hebt, dan moet je dus wat van je laten horen als je 'm NIET wilt. Dat lijkt me heel erg de omgekeerde wereld.

Is het trouwens tegenwoordig niet verboden om dit soort 'wie zwijgt stemt toe'-acties uit te voeren? Er is toch bij dit soort dingen (abonnementen, lidmaatschappen) altijd een handtekening van de aanvrager nodig? Kan me herinneren dat ik daar iets over heb gelezen in de Consumentengids, maar ik weet niet of zo'n verbod ook voor verenigingsactiviteiten geldt.

Ik vind het zelf wat radicaal om mijn DER-lidmaatschap hierom op te zeggen. Ben het ook absoluut niet eens met de gang van zaken, maar uiteindelijk trek je als lid toch aan het kortste eind. Je hebt alleen jezelf ermee als je de DER op basis hiervan de rug toekeert, ik wil wel gewoon mijn wedstrijden in de buurt blijven rijden op de manier zoals ik dat gewend ben, niet via een of andere constructie met een buitenlands startbewijs en met scheve gezichten van c.q. richting DER. Net als wat Mirjam zegt: waren er maar twee verenigingen waaruit je kon kiezen. Maar hoewel ik er over heb nagedacht, denk ik eerlijk gezegd niet dat er in Nederland voldoende draagvlak is voor een tweede endurancevereniging.
Laatst bijgewerkt door Karin op 22-10-03 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:05

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er een nieuwe endurance-vereniging opgericht wordt die los-staat van het KNHS...
En ik verwacht dat er best veel endurancers zijn die dan willen overstappen, zolang ze wel wedstrijden kunnen blijven rijden en ik denk dat daarvoor overleg zou moet plaatsvinden met de wedstrijd-organisaties (die in principe toch al los staan van de DER Knipoog )

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:51

MrMagic schreef:
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er een nieuwe endurance-vereniging opgericht wordt die los-staat van het KNHS...
En ik verwacht dat er best veel endurancers zijn die dan willen overstappen, zolang ze wel wedstrijden kunnen blijven rijden en ik denk dat daarvoor overleg zou moet plaatsvinden met de wedstrijd-organisaties (die in principe toch al los staan van de DER Knipoog )


Er zijn misschien wel veel mensen die de overstap willen maken, maar is dit ook genoeg om er een vereniging bestaande van te houden? Verward
Bovendien lokt een 2e vereniging een concurrentie gevoel tussen de DER en nr.2 want ik denk niet dat alle mensen de overstap meteen maken.

Ik denk nu ook even aan 2 welsh pony stamboeken in NL. De een is groot en heeft de meeste bekendheid (vergelijk het met de DER).
De ander werkt voor de fokkers voordeliger, maar heeft nauwelijks leden, omdat nieuwelingen enkel het andere stamboek kennen.
Een vereniging oprichten en houden! is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik houd je niet tegen Knipoog

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:59

Inderdaad een rare constructie, de KNHS haalt zich onnodig werk op de hals op deze manier.

Maar ik kan wel begrijpen dat ze ook voor de endurance startkaarten invoeren, juist omdat ze onder de KNHS vallen. Omdat iedere combinatie voor andere wedstrijddiciplines ook een startkaart moet bezitten kan ik begrijpen dat ze daar een lijn in trekken.

Maar de manier waarop is inderdaad erg apart. Scheve mond

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:06

damm das nog eens een handige contsructie Lips are sealed

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 08:28

Ik vraag me af of het eigenlijk wel zo is, ik heb geen startkaart toegestuurd gekregen, tenminste nog niet..., ik ga zo maar eens een mailtje naar het KNHS sturen, ik ga niks afmelden zomaar out of the blue, eerst maar eens horen wat ze te zeggen hebben!
ik ga ook zeker niet in Belgie rijden, dan maar een startkaart, alhoewel als deze constructie inderdaad blijkt te klopppen ik het daar zeker niet mee eens ben!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 10:37

Citaat:
BELANGRIJK!!!!
Er worden automatisch (lees goed: AUTOMATISCH!)
startkaarten aangemaakt voor alle combinaties die dit
afgelopen jaar (2003) zijn gestart in DER-wedstrijden.
Of je nu dat mutatieformulier dat je is toegezonden
invult of niet.

Wil je de startkaart(en) niet, dan moet je IEDERE
COMBINATIE AFMELDEN VOOR 1 DECEMBER A.S. (Dit om niet
automatisch vast te zitten aan een startkaart voor
2004, die je dan ook moet betalen).


Dus ze zullen er mee bezig gaan. ALs zij zeggen VOOR 1 december aanmelden neem ik aan dat je na 1 december de kaarten krijgt toegestuurd.

Plus dat dit bericht niet van de eerste de beste afkomt he. Die gaat echt haar kop niet riskeren voor een bericht dat niet waar is.