Deken op - kan het nu nog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Deken op - kan het nu nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 10:52

Mijn paard heeft tot nu toe nog nooit in de winter met een deken op gestaan. Ik reed ook niet zo fanatiek, dus dat was geen probleem. Normaal gesproken krijgt hij ook niet zo'n dikke vacht (het is een KWPN'er) dus laat maar gaan. Maar nu zit ik toch wel erg te twijfelen. Ik rijd nu fanatieker en wil ook weer (een paar) wedstrijden rijden. Tot nu toe staat hij gewoon zonder deken (alleen na het rijden een dekentje op).

Mijn vraag is nu: zou ik nu nog kunnen beginnen met een winterdeken, of gaat dan zijn biologische klok (en zijn haarontwikkeling) volledig in de war en moet ik hem nu maar zonder deken laten?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:59

Dat kan best nog. Of hij het leuk zal vinden is een tweede Haha! . Mijn merrie heeft vorige week pas weer haar deken opgekregen; tot dan toe stond ze met haar veulen op het land. Ze had al een behoorlijk dikke vacht, maar ik merk toch dat ze nu onder haar deken begint te verharen. Op haar nek blijven de haren natuurlijk, maar daar moet ik dan maar mee leren leven Knipoog . Overigens zal ze niet zo'n glad velletje krijgen als vorig jaar, toen ik begin September met dekens ben begonnen. Ik zou zeggen: gewoon doen Cool !

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:17

Ja hier zit ik dus ook mee. Mijn pony wordt nu redelijk fanatiek gereden en staat 24u/dag in het weiland. In november zullen ze zo veel mogelijk op stal komen te staan. Nu al met deken beginnen 24u/dag in de weide op (zit je weer met regen enzo Scheve mond) of pas over een aantal weken als ze op stal gaan. Pff lastig..

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:42

Summertje schreef:
Nu al met deken beginnen 24u/dag in de weide op (zit je weer met regen enzo Scheve mond)

Waterdichte winterdeken kopen Knipoog !

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:44

kan hendig! ik heb ooit in november een haarbal gekocht op de markt. Ze kwam recht uit de klei, benen dik van de mok. ze was 3 jaar, dus ik moest er mee aan het werk. Die dikke vacht kwam dus niet zo goed uit. En als ik dan met haar zou gaan werken zou ik haar geheid bezweet op stal terugzetten zonder een dek. Dus er ging een dek op. de dikke haren sleten eraf en ze kwam mooi in haar haar te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:27

ik heb hetelfde probleem.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:35

Als je te laat bent, kun je altijd nog scheren en dekens opdoen. Ik vind het mooier als een paard niet geschoren is en gewoon dun in het haar zit, maar als je nu nog niet begonnen bent met dekens ga je dat denk ik niet meer redden. Dekens over een dikke wintervacht lijkt me niet zo handig, want dan denk ik dat je paard het echt veel te warm krijgt.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:39

Nee hoor, niet te laat. Je kunt beginnen met een lichtere deken (100 gram) en dan over een weekje een dikkere opdoen zodat de vacht zich kan aanpassen, maar verder hoeft het echt geen probleem te zijn. En als je een deken op doet verstoor je eigenlijk altijd het natuurlijke proces. Maar het grootste deel van het verharingsproces word geregeld door licht hoor. En een paard kan dat prima hebben, dit soort veranderingen.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 09:06

Bedankt voor de tips! Sinds vandaag staat hij mooi onder een deken! Haha!