FRIEZEN

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

FRIEZEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 19:07

We zouden ons graag een Fries aanschaffen maar zouden
graag eens weten wat een redelijke vraagprijs is
omdat we al uiteenlopende prijzen hebben gehoord.

Het zou een echte Hollandse fries uit Friesland zijn met een stamboom van bijna 3 jaar die aangeleerd
wordt om aan de koets te lopen en onder de
man zal bereden worden zodat ze voor beide een
goeie basis hebben.

Graag had ik eens prijzen geweten om zo te weten
dat ze ons niet liggen hebben met woekerprijzen.

Thanx for all the reply !! Lachen:-)

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:24

Ligt er aan wat je eisen zijn...
Voor een merrie betaal je meestal meer als voor een ruin en een hengst.
Wil je er een met een vol papier????
Wil je een ster verklaring???

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 10:42

Wat is eigenlijk het precieze verschil tussen papieren hebben en ster verklaring?

Djoke
Berichten: 216
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:02

De meeste paarden hebben papieren. Hieruit is op te maken wie de voorouders zijn en is dus te zien dat het een 100% fries is. Goede papieren zegt iets over de moederlijn. Deze is dan predikaatvol met bv. Ster, Preferent of model. Een fries(ruin/ merrie) kan stamboek of ster zijn. Ongeveer 20% van de paarden wordt Ster. Dit zegt iets over de kwaliteit van het paard. Het is dan een goed gebouwd paard en heeft een goede draf en stap. Deze paarden zijn aanzienelijk meer geld waard dan een gewone stamboek. Echter wat is de bedoeling? Wil je recreatief rijden/ mennen? Dan kan je best voldoen met een stamboekpaard hoor!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:11

Het gaat bij de papieren om de moederlijn van het paard. Vaak worden leken gefopt doordat de handelaar wijst op de afstamming van de vaderlijn en wat daar wel niet voor geweldigs achter zit, ster, model, preferent, noem maar op. Echter alle goedgekeurde stamboekhengsten hebben zo´n geweldig papier dus dat is niet van belang. Belangrijk is de onderste balk, waar de moederlijn van het paard staat. Als de moeder, grootmoeder en overgrootmoeder minstens ster zijn spreken we bij de Friezen van een "vol papier". Deze paarden zijn duurder omdat ze fokzekerheid verschaffen. Model is nog hoger als ster, en preferent wordt een paard als ze heel goede nakomelingen geeft (minstens vier ster).
Een goede ruin of hengst van drie jaar kost momenteel tussen de 6 en 8000 euro (opgeleerd), een eenvoudige stamboek of veulenboekmerrie iets minder, 4 tot 5000 euro. Een stermerrie gaat al gauw richting 15000 euro, afhankelijk van de rest van haar moederlijn kan dit oplopen tot 30000 euro.
Zorg dat je eerst duidelijk op een rijtje hebt wat precies je bedoeling is met dit paard, en zoek dan gericht een paard wat daarbij past. Vraag advies en koop niet zomaar iets!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:15

hee wat horseyfries aangeeft wist ik dus ook niet, heb meteen even het papier van jaike er bij gepakt.
achter haar moeder staat stb (stamboek neem ik aan) achter haar oma
staat Stb Ster en achter haar overgrootmoeder staat Stb Ster+Pref.
Maar Jaike heeft dus geen 'vol' papier omdat haar moeder een gewone stamboekmerrie is begrijp ik nu?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:57

Barb schreef:
hee wat horseyfries aangeeft wist ik dus ook niet, heb meteen even het papier van jaike er bij gepakt.
achter haar moeder staat stb (stamboek neem ik aan) achter haar oma
staat Stb Ster en achter haar overgrootmoeder staat Stb Ster+Pref.
Maar Jaike heeft dus geen 'vol' papier omdat haar moeder een gewone stamboekmerrie is begrijp ik nu?


Dat klopt. Knipoog
Toen ik Bouke kocht kreeg ik ook te horen dan hij geen vol papier had, toen dacht ik dat zijn afstamming ergens niet bekend was., maar zijn oma was gewoon geen ster.
Pas als ze allemaal ster zijn heb je een vol papier.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:10

sjips dat is jammer, maar kan het niet zo zijn dat haar moeder inmiddels
Ster is geworden???

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:19

Nee denk dat die inmiddels wel overleden is dat is Bouke zijn moeder namelijk ook al.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:26

nee dat zal toch niet Scheve mond Ik zal de fokker eens een briefje gaan sturen je weet maar nooit Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:37

Wat horseyfries zegt wist ik wel, maar nooit echt bij stilgestaan. Dan heb ik dus een merrie met vol papier Haha!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:14

Barb schreef:
nee dat zal toch niet Scheve mond Ik zal de fokker eens een briefje gaan sturen je weet maar nooit Haha!

Mijn Bouke zijn moeder is vorig jaar overleden bij de geboorte van haar veulen, die het ook niet heeft overleefd, zij was 18.
Bouke´s oma zou dan nu 24 moeten zijn, zels al zou ze dan nog leven word ze nooit meer ster. Maar ben tevreden hoor over mijn knollies papier, hij is nu toch ruin dus die afstamming maakt dan ook niet zoveel meer uit. Knipoog

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 15:36

KENMERKEN v/h 3 jarig friesje dat we zouden kopen (merrie)
--------------------------------------------------------------------------
Tot zover ik weet heeft de moeder van dat 3 jarig friesje al 3 veulens op de wereld gezet en die hebben elk 1 ster. De vader van dat friesje heeft ook papieren en ook ster. De "handelaar" verzekerd ons daarom dat dat 3 jarig paardje ook min. 1 ster zal krijgen. Klopt dit?
Het paardje zou vooral voor het mennen gebruikt worden, in enkelspan (en later in dubbelspan).
We zouden het ook graag onder de man berijden maar zal JAMMERGENOEG !! (:-( want m'n pa wil mennen en niet echt
gewoon rijden) vooral mennen worden. Heb zelf 2 paarden maar
als er een paardje bijkomt zou ik da graag voor mezelf hebben
hehe, ben ook maar een "paardemens" hé. hehe Schijnheilig Tong uitsteken Haha! Haha!

Wat vinden jullie ervan, allé de paardenfreaks die weten
wat die sterren enzo allemaal inhouden?
Is dit al een "schoon beestje" ?

Als ermee gemend zal worden in hoofdzaak, dan zal het nooit nie
perfect voor dressuur kunnen gebruikt worden zeker?
Of is dat een probleem die gemakkelijk overbrugbaar is?
(want bij mennen is het op de voorhand, en bij rijden op achterhand)

Hopelijk nog wat bruikbare response zoals ik al
voor eerste vraag heb gekregen Lachen thanx daarvoor.

Greetings,
Haha! Nicky Haha!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:42

surferken42 schreef:
KENMERKEN v/h 3 jarig friesje dat we zouden kopen (merrie)
--------------------------------------------------------------------------
Tot zover ik weet heeft de moeder van dat 3 jarig friesje al 3 veulens op de wereld gezet en die hebben elk 1 ster. De vader van dat friesje heeft ook papieren en ook ster. De "handelaar" verzekerd ons daarom dat dat 3 jarig paardje ook min. 1 ster zal krijgen. Klopt dit?
Het paardje zou vooral voor het mennen gebruikt worden, in enkelspan (en later in dubbelspan).
We zouden het ook graag onder de man berijden maar zal JAMMERGENOEG !! (:-( want m'n pa wil mennen en niet echt
gewoon rijden) vooral mennen worden. Heb zelf 2 paarden maar
als er een paardje bijkomt zou ik da graag voor mezelf hebben
hehe, ben ook maar een "paardemens" hé. hehe Schijnheilig Tong uitsteken Haha! Haha!

Wat vinden jullie ervan, allé de paardenfreaks die weten
wat die sterren enzo allemaal inhouden?
Is dit al een "schoon beestje" ?

Als ermee gemend zal worden in hoofdzaak, dan zal het nooit nie
perfect voor dressuur kunnen gebruikt worden zeker?
Of is dat een probleem die gemakkelijk overbrugbaar is?
(want bij mennen is het op de voorhand, en bij rijden op achterhand)

Hopelijk nog wat bruikbare response zoals ik al
voor eerste vraag heb gekregen Lachen thanx daarvoor.

Greetings,
Haha! Nicky Haha!


Ajajajajajai,

Ik zou me nog maar iets meer in deze materie verdiepen alvorens een fries te kopen. (en zéker van een handelaar)
De friezen krijgen niet één of meer sterren (een tweesterren fries of vijfsterrenfries ? Haha! , klinkt wel leuk)
Het papier is een eerste heeeeel belangrijk feit voor de bepaling van de waarde van een paard zoals al eerder gezegd.
Dan gaat een fries over het algemeen met drie jaar naar de keuring (is dat friesje geweest of niet ?? heel belangrijk)
DAN PAS kunnen ze opgenomen worden in het stamboek en krijgen ze evt een primering. Daar hangt veel van af. Wordt het paardje ster is ze vrij veel geld waard (worden ze niet zomaar hoor) en wordt het paard niet opgenomen is het geen stuiver waard.

En de vaderlijn is altijd goed....kijk naar de moederlijn -> ster, model, preferent is goed....wordt het onderbroken is het geen vol papier meer en wordt het al wat minder. Kijk verder wat het paard zélf op keuringen heeft gedaan. Dit staat op het papier. En wat de moeder betreft : bel het stamboek op en vraag naar de nakomelingen ervan. Ik geloof niet zomaar dat die moeder al drie nakomelingen heeft die ster zijn. Dan zou ze namelijk zelf bijna preferent zijn.

Er zit nogal wat prijsverschil in friezen !!!

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 16:46

Gaitkeeper, ik heb binnenkort nog eens een afspraak met die persoon waaraan we die fries zouden van aankopen, zal al die dingen die je zegt eerst eenst goed checken, thanx !!
Yep prijsverschillen zijn er inderdaad, en das nog
heeeeel licht uitgedrukt !!

Ciao,
Nicky