Stikken / verslikken in biks ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Stikken / verslikken in biks ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 20:39

Gister was ik even met mijn nieuwe pony bezig, ik gaf hem een handje biks omdat hij het goed deed.
Terwijl hij aan het kauwen was raakte ik zijn kont aan waar hij van schrok
( zoals sommigen nu wel weten, het is een mishandelde pony, zie ook mijn andere topic in [VMR] )

Hij sprong vooruit en het leek net alsof hij zich verslikte, hij hoestte heel raar ( niet zoals een paard normaal hoest ) en deed zijn mondje wagenwijd open.
Hij deed heel vaag, draaide met zijn kaken, het leek net of hij moeite had om zijn biks weg te krijgen. Scheve mond
Hij kuchte nog een paar keer, maakte nog wat vage bewegingen met zijn mond en toen was het weer over.

Hij heeft het verder nog niet weer gedaan in mijn bijzijn, het was echt alleen toen hij schrok.

Nou vraag ik me natuurlijk af wat dit te betekenen had en of een paard zich verslikken kan ? Verward

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:53

Ik heb bij Rhona ook wel eens zoiets gezien. Ze verslikte zich in een paprika. Ze bleef kuchen en deed ook steeds op die draaiende manier haar mond open. Tussendoor bleef ze wel eten, maar je zag dat het niet lekker zat. Na een minuut of 10 was het over. Verder heb ik nooit zoiets bij haar gezien.
Dus ik denk dat paarden zich wel kunnen verslikken.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 23:23

Hmz , dus bijna precies dezelfde ervaring...
Volgens jouw moet ik me er dus verder niet druk over maken ?
Hoe kom je er trouwens bij om je paard paprika te voeren ? Knipoog

Niemand meer ?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:27

Volgens mij zou het ook wel kunnen dat ze zich verslikte van de schrik...Misschien kun je voor de zekerheid ook even een tandarts laten komen?
Niet perce om dit voorval,maar je hebt em ook nog niet zo lang he Knipoog
Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:39

SANEX schreef:
Hmz , dus bijna precies dezelfde ervaring...
Volgens jouw moet ik me er dus verder niet druk over maken ?
Hoe kom je er trouwens bij om je paard paprika te voeren ? Knipoog


Nou ja, niet druk over maken, dat ook weer niet. Als het vaker zou gebeuren, zou ik er zeker naar laten kijken door een da of tandarts. Bij Rhona is het maar 1 keer gebeurd, ze was gewoon te gulzig.
Ik ben er wel bij gebleven tot ik zeker wist dat ze er geen last meer van had.
Tja, paprika, de eerste die ze at, spuugde ze heel snel weer uit! Maar ze stond op het land, samen met een fries. De eigenaren van die fries gooide regelmatig een krat paprika's op het land, dus naar verloop van tijd ging ze ze wel eten. Een echte tinker, hè! Ze vond het toen wel lekker heb ik het idee.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 10:41

Nee idd, ik heb hem nog maar sinds zondag.
Hoe sneu ik hem ook vind, mocht hij een of andere ziekte met zijn luchtwegen hebben ( vanwege het hoesten ) dan gaat hij wel weer terug.
Ik wil een 'gezonde' pony wat luchtwegen betreft.

Ik schrik altijd meteen als een pony hoest omdat ik hier een nare ervaring mee hebt ( pony overleden aan astma en bronchitis )

Nou hoestte deze heel anders dan een 'normaal' paard.En hij heeft verder ook niet weer gehoest

Tandarts?.... weet niet, hij eet verder goed, maakt geen proppen,knoeit niet , eet zijn biks en bieten ook prima. Dus het lijkt me niet echt een gebitsprobleem...

Maar ik hou het in de gaten, mocht het weer voorkomen dan ga ik natuurlijk wel even iemand bellen/inschakelen... Knipoog
Laatst bijgewerkt door SANEX op 22-10-03 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:42

Alle dieren kunnen zich toch verslikken? Waarom paarden dan niet?
Ik heb ook paardjes zien verslikken in water, niet echt bepaald een fijn geluid. Ze kuchen even het water uit en dan staan ze gewoon weer vrolijk verder te drinken.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 10:46

Ja ik dacht zomaar dat dat niet kon omdat ze ook niet kunnen overgeven, misschien heeft het iets met elkaar te maken.
Ik had het nog nooit gezien dus begon me dat zo eens af te vragen.
Ook omdat ik de pony verder nog niet ken en alle 'rare'dingen die er dan gebeuren meteen wat nader bekijk natuurlijk..

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:01

een paard kan zich wel verslikken hoor.. enne als je hem verder nooit hoor hoesten, zal het vast niets aan de luchtwegen zijn. maar je zou aan de dierenarts kunnen vragen of hij hem wil keuren. dan heb je wat meer zekerheid en hoef je je er geen zorgen om te maken.