waar mag ik wandelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

waar mag ik wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 08:44

Waar mag je met je paard wandelen en waar niet? moet je op de weg of het fietspad lopen?
En rijden? mag dat alleen op ruiterpaden of niet? alvast bedankt


Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 08:45

op de weg. Met paard ben je altijd een bestuurder maakt niet uit of je erop zit eronder hangt of ernaast loopt. Je hebt dus dezelfde rechten als fiets/auto. je kan dus aan de kant van de weg lopen al is het natuurlijk prettiger en veiliger als je in de berm loopt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 08:53

maar om veiligheidsredenen moet je daar lopen waar het het veiligste is. Als er een weg is waar men 80 km/u rijdt met de auto, dan moet je daar niet gaan lopen en dan kun je beter op het fietspad gaan. Geen politieagent die je daar op aanspreekt. En zorg dat je met de vallende schemer verlicht bent he, want mensen zien geen steek voor hun ogen en zouden eigenlijk niet achter het stuur moeten mogen kruipen zo slecht als ze soms zien, maar ze doen het toch en rijden dwars over je heen als ze de kans krijgen. En dat weet ik bij ondervinding!

De hond is de betere mens

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 09:26

en in woonwijken? mag ik daar ook komen met een paard?


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:34

Naar mijn weten mag je met een paard zodra een ruiterpad is (en je zit erop) alleen op het ruiterpad komen. Indien er een weg is moet je eigenlijk op de weg (50 km weg) en niet op het fietspad, maar uit veiligheid gaat iedereen eigenlijk op het fietspad rijden.

Als je ernaast loopt mag je op het fietspad en volgens mij ook gewoon door woonwijken lopen, al zijn de mensen die daar wonen niet echt blij als je paard daar zijn behoefte doet Schijnheilig .

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:50

Het fietspad of de berm lijkt mij. Op de weg is zeker niet veilig, en ik denk dat wanneer je daar aan de hand loopt met je paard niemand dat op prijs stelt.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:57

Poep in woonwijken kun je (achteraf) opruimen, Cinzano !

Verder is het zoals Naatus, Desiree en Cinzano zeggen, Fairie.
Alleen geldt voor 'ernaast lopen' wat Naatus zegt, Cinzano.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:48

Botervlieg schreef:
Poep in woonwijken kun je (achteraf) opruimen, Cinzano !


Maar de meeste gaan (zolang het niet hun eigen buurt is) later terug om die poep op te ruimen hoor!!!!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:27

Voor zover ik weet moet je als je naast het paard loopt (of erop zit) niet op de weg, maar het fietspad aanhouden (als dat er is). Je bent dan verkeerstechnisch gezien een bestuurder, maar niet van een motorvoertuig. En dan als bestuurder van een niet-motorvoertuig hoor je op het fietspad en niet op de weg.
En in principe heb je (als je een paard aan de hand hebt) dezelfde rechten als een fietser, dus als je van rechts komt op een gelijkwaardige kruising heb je ook voorrang (maar het kan verstandiger zijn dit recht niet te nemen omdat de meeste automobilisten het niet weten en je voor voetganger uitschelden)

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 12:07

over poep maak ik me niet zo druk dat ruim ik wel op. ik heb alleen niet zoveel zin in een boete ofzo. Maar veel mensen weten dus niet precies waar je nu eigenlijk wel en niet mag lopen dus vandaar mijn vraag.

En als je gaat rijden mag je wel op de weg? en in het bos moet je op ruiterpaden.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:09

klopt, je mag wel op de weg. In principe houd je je aan dezelfde regels als fietsers, met uitzondering dat als er ruiterpaden zijn, je daar moet rijden i.p.v. op de weg/fietspad.

LeandraTigro

Berichten: 226
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:42

ik kom ook dit topic van je tegen (naast die van de 9 mnd shetlander). Mijn paarden staan bij het citycentrum en ik rijd al jarenlang door de woonwijken om bij de oude bak van zeelst te komen. Ik kom bijna iedere dag politie tegen omdat ik ook zo ongeveer langs het politiebureau kom, maar er is nog niet een agent geweest die heeft gezegd dat ik daar niet mag rijden. Maar ik zorg er dan ook wel altijd voor dat ik in de berm rijdt of netjes langs de kant van de weg, en ik houd ook goed rekening met andere weggebruikers. Zorg er wel voor dat je andere weggebruikers dwingt je ruimte te geven als je die nodig hebt. ( ik doe dat bij voorbeeld door bij het stoplicht op het midden van de weg te gaan staan, anders zijn er zat mensen die de auto er zo dicht naast zetten dat ik met mijn beugel de ruit in zou kunnen schoppen)

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:34

ik heb het laatst nagevraagd bij 3vo en die zeggen ook precies hetzelfde als dat naatus zegt.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:39

wat mij dan alleen niet duidelijk is:
als je met het paard loopt (dus als je er NIET opzit) moet je dan perse op de ruiterpaden in het bos? Ik kwam nl een keer een boswachter tegen en toen liep ik op het pad. Ik ging op het ruiterpad lopen zodat zijn auto erlangs kon. Toen zij hij zoiets als: je bent weggebruiker hoor. Maar ik weet niet precies wat hij hiermee bedoelde: Mag ik nu wel of niet op de gewone paden in het bos met mijn pony aan de hand?

*edit: mijn verhaal was een beetje onleesbaar...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:02

Met een beetje zoekwerk:

De ruiter is verkeersdeelnemer. Hij mag zich niet begeven waar het weggebruik exclusief is voorbehouden aan voetgangers, fietsers of auto's en overal elders wel. Rechts houden, rechts voorrang verlenen, stoplichten, eenrichtingverkeer, voorsorteren en maximum snelheid zijn zo de belangrijkste regels waar hij aan moet denken. Voorop staat dat alle verkeersdeelnemers het overige verkeer niet in gevaar brengen en dus zal een ruiter soms het fietspad gebruiken of aan de linkerkant van de weg rijden, terwijl hij dat eigenlijk niet mag.

Een mens met een paard aan een touw is ook een ruiter.

bron: http://www.recreatieruiter.nl/nieuws/rijreg.htm


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, BingBot, IASCrawler, Tess1 en 42 bezoekers