Galop probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 09:59

Ik heb met Jordy eigenlijk nooit veel moeite gehad hem in de goede galop aan te laten springen tot voor kort. Maar nu springt hij steeds vaker verkeerd aan, niet alleen in de linker- of rechtergalop, maar beide.
Het is zoals mijn instructeur gister zei bijna of hij er willekeurig een kiest.
Aan de longeerlijn hetzelfde verhaal.

Hij springt heel netjes en beheerst aan, dus hij valt ook niet in de galop.
Ik heb echt zoveel geprobeert, op de volte eerst verkleinen en dan vergroten, dan binnenbeen naar voor en hij springt aan.... Maar zelfs dan krijgt hij het nog voor elkaar verkeerd aan te springen.
Goed opletten of ik mijn heupen goed meedraai, vanuit wijken of een gebroken lijntje aanspringen
Vanuit de stap en vanuit stilstand gaat wel altijd goed.

Zit hij eenmaal goed dan blijft dat ook zo, hij wil niet overspringen o.i.d.. Ook contra is geen probleem.

Iemand die enig idee heeft wat ik fout doe, en wellicht tips voor me heeft?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:16

misschien moet je zijn binnenschouder erg begrenzen zodat hij daar niet te veel gewicht op heeft (waardoor hij niet zo goed met zijn binnenvoorbeen naar voren kan grijpen). Dus handen iets naar buiten, wel wat stelling naar binnen achter de oren en dan aanspringen?

Daarbij moet je heel sterk het juiste moment bepalen in de stap of in de draf. Als je nu tactmatig aandrijft kun je voelen wanneer hij zijn achterbeen optilt (zie stukje in huidige bit over salsa). Op het moment dat de buik van binnen naar buiten zwaait, tilt hij zijn binnenachterbeen op, en dat is het juiste moment om je paard in galop te zetten.

De hond is de betere mens

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:40

Ga je onbewust op de buitenkant zitten of breng je meer druk op de buitenbeugel. Ga is bewust voelen. Een paard dat niet gehinderd word en op een volte loopt zou altijd goed aanspringen. Tenminsten als hij ook die volte af wil maken.
Als je paard zo beheers mooi aanspringt is het niet zo zeer een evenwichts probleem maar zit het hem ergens bij jouw hulpen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 09:47

hai.
Je kan je paard net voor de hoek naar buiten stellen zodat ie meer ruimte krijgt met het achterbeen om onder te treden. Wanneer ie galopeerd kan je hem weer terugzetten op de binnenstelling.
wat je ook kan proberen is om te gaan lichtrijden en dan op het verkeerde been gaan lichtrijden. Ook dan geef je de achterhand meer ruimte om eronder te komen..
veel succes ermee...

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 09:58

joycje schreef:
hai.
Je kan je paard net voor de hoek naar buiten stellen zodat ie meer ruimte krijgt met het achterbeen om onder te treden. Wanneer ie galopeerd kan je hem weer terugzetten op de binnenstelling.
wat je ook kan proberen is om te gaan lichtrijden en dan op het verkeerde been gaan lichtrijden. Ook dan geef je de achterhand meer ruimte om eronder te komen..
veel succes ermee...

dat zijn ook nog mogelijkheden ja. er zijn eigenlijk diverse mogelijkheden en je moet gewoon proberen en kijken welke het beste werkt bij je paard.

De hond is de betere mens

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 18:01

Ik heb de methode geprobeerd die Desiree noemde, de buitenschouder wat meer begrenzen, maar toch wat stelling houden. De eerste paar keer ging het nog mis, maar daarna geen enkele keer meer verkeerd aangesprongen, zelfs niet op de A-C lijn. OK dan!

Wat ik alleen nog steeds vreemd vind, het lijkt bij hem echt of hij geen enkele voorkeur heeft in welke galop hij aanspringt. Ook los springt hij willekeurig links of rechts aan lijkt wel Verward

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers