Paard protesteerd tegen bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Paard protesteerd tegen bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 09:06

Toen ik vrijdag bij beauty was hebben we geprobeerd hem een hoofdstel in te doen.
Nou ging allemaal goed, tot we erop gingn zitten (hebben nog een zadel voor beauty)
Hij ging stilstaan en steigeren en bokken.(gelukkig heb ik vaste zit en heeft hij lange manen)
Maar we moesten hem telkens tik geven om hem vooruit te krijgen.
In het begin lukte dat nog wel, maar later liep die gewoon niet meer.
Nou heeft roos (de eingenaresse dus) paard vastgehouden met halstertouw en gelongeerd dan (met mij erop)
Het enige wat die deed was steigeren bokken en weg proberen te lopen.
Na tijdje liep die enigsinds goed en zijn we er maar voorlopig mee gestopt.

Als je hem rijd met halster en 2 halstertouwen is het OK dan! paard, maar met bit gaat ie raar doen.
Zelf dacht ik (beauty is 7 of 6) dat ie nog nooit een bit in heb gehad en daarom zo raar reageerde.
Nou vroeg ik me af wat jullie daarvan denken en wat jullie hiermee zouden doen...?

alvast bedankt!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 09:47

ten eerste controle van de mond of het bit geen pijn doet
ten tweede, als het dier nog nooit een bit in heeft gehad, eerst een bit in doen en beetje methem wandelen
dan wat longeren, allemaal zonder ruiter
dan longeren, met ruiter, maar zonder dat die aan de teugels komt
pas dan beetje stappen, maar vreselijk voorzichtig me tde handen zijn
Dus veel en veel kleinere stapjes maken dan j enu heb t gedaan
Het moet geen vervelende ervaring worden en dit klinkt nie t als leuk
Verder kun je je afvragen of je met een bit moet rijden. Als j e enkel recreatief rijdt kun je ook een Hackamore nemen. De Engelse werkt het zachts , net als het halster, op het neusbeen.
Kun je prima mee buitenrijden
Alleen als je echt wilt dressuren is een bit handiger
Maar doe heel voorzichtig aan, anders krijg je straks zo'n paard dat het hoofd hoog doet zodra jij me t het bit aankomt.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:23

zonder bit kun je er wel op rijden? Heel erg vreemd, jonge paarden schudden vaak wel met het hoofd omdat het ijzer vreemd is, maar steigeren en bokken heb ik nog nooit meegemaakt als gevolg van het bit. Het kan zijn dat het paard haken op de kiezen heeft, dit kun je zelf vaak al voelen. Heeft het paard wolfstanden? Die kunnen ook pijn doen namelijk.
Ben je zelf wel voorzichtig met de hand?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:54

Misschien heeft ie een gebitsprobleem, laat de dierenarts er even naar kijken.
Of misschien ben je zelf te hard met je handen of is het bit te sterk?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 08:28

Ze gaat idd even zijn tanden na laten kijken.
Maar gister gingen we er weer op, met halster met teugels eraan, het was even erg...
We hebben hem een uurtje laten lopen, en eindelijk na een uur gaf die zich over...
Het kan ook zijn dat het aan zijn rug ligt, zit ik te denken, maar hiervoor deed die zoiets niet...

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:49

Als hij prima rijdt met halster, waarom dan een bit? Ik ben op ons meest zenuwachtige paard op bitloos (zoek op Bitless Bridle) overgestapt en dat bleek voor haar, dus ook mij, een verademing. Een normaal hoofdstel is heel eenvoudig tot bitloos om te bouwen (staat er ook op).

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 19:52

Ja, maar hij doet het dus ook zonder hoofdstel en bitje....

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:03

rugpijn?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 21:15

Dat denk ik idd ook, maar het rare is dat als haar zusje erop rijd dat ie niet zo irritant is, maar als wij rijden wel, maar als wij met losse teugels rijden luisterd ie ook veel beter....
Dus rugpijn betwijfel ik, maar het zou kunnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:24

Huertecilla schreef:
Als hij prima rijdt met halster, waarom dan een bit?


Als je van plan bent om ooit wedstrijden te gaan rijden, zul je je paard toch echt op een bit moeten kunnen rijden.

Het lijkt me trouwens een goed idee om de mond van je pony na te laten kijken, misschien dat hij ergens last van heeft. Als dit allemaal in orde is, zou het nog kunnen zijn dat je pony niet goed tegen het metaal kan. In dit geval kun je een kunststof bit proberen.

Misschien is het een idee om in het begin met een dubbele teugel te rijden (eentje aan het halster en eentje aan het bit). Je zegt dat hij op de neus goed te rijden is, dus misschien kan het een manier zijn om hem op een rustige manier aan het bit te laten wennen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 01:49

Is dat dier uberhaupt wel eens fatsoenlijk zadelmak gemaakt?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:07

als er nix aan de hand is probeer dan een rubber bit, of een happy mouth bitje, dat is een rubber bit met appelsmaak. Vingers aflikken

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 15:05

Ja paardje is wel zadelmak, want we kunnen gewoon (als we een goede singel voor eromheen zouden hebben) een zadeltje opgooien, dus dat is het probleem niet....