Is "hogere dressuur" per definitie mishandeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Is "hogere dressuur" per definitie mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 14:47

Gisteren in gesprek met een klasgenootje, ging over de een of andere grote wedstrijd die binnenkort in België gehouden wordt en waar normaliter wel enkele mooie stukjes dressuur te zien zouden zijn.

Voor haar waren echter alle dressuurruiters dierenbeulen, die hun paard in de mond snokken en met veel te harde benen rijden. Ander kan je volgens haar geen piaffes en passages laten zien.

Ik ben maar een prutsruitertje, maar vroeg het me toch af. Is dat nu echt zo?
Het lijkt me altijd zo soepel te gaan, van dwang is in sommige gevallen idd wel sprake, maar bij andere lijkt het toch echt wel gewoon te gaan.

Ze vond me dan ook een enorme Koe, toen ik zei dat ik wou dat ik die dingen ooit zou kunnen ... Grand Prix ofzo rijden, lijkt mij namelijk zalig als je zulke dingen van je paard kan vragen zonder al die dwangvormen, waarzonder het volgens haar niet ging.


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:09

Over het algemeen gaat alles zonder dwang..Zou jij nog voor iemand willen werken die je konstant onder je kont trapt en in je mond snokt?
Echte dressuur is een harmonie tussen ruiter en paard,waarin alles zonder dwang op met de lichtste hulpen gaat.
Harmonie, dat woord moet je onthouden Knipoog Dat is toch wel een basis in de dressuur..

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 15:16

KellyenXena schreef:
Zou jij nog voor iemand willen werken die je konstant onder je kont trapt en in je mond snokt?


Als 600kg paard zijnde, zou ik denkelijk niet braaf werken nee Extreme duivel

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:56

je wordt ook beoordeeld op de harmonie met je paard vanaf het z.. dus lijkt mij wel duidelijk dat als je zo mishandelend zou zijn dat je daar al commentaar op zou krijgen van de jury..

eenbeginner komt daar nog eerder voor in aanmerking.. met die rotschoppen en maar aan de teugels hangen.. simpelweg omdat ze het nog niet begrijpen of zoals je ze ook hebt.. denken dat paarden machines zijn waar je ens ff op kunt scheuren...

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:38

>;) Ken ik dat klasgenootje? Wat doet ze zelf?

Wat mijn mening is weet je waarschijnlijk wel, maar kort en bondig ik vind die stelling (uitzonderingen niet meetellen) onzinnig ... Verfijning van de hulpen... in de mond snokken lijkt me daar niet echt een voorbeeld van?

Er zijn in dit topic al een paar goede opmerkingen gepasseerd


Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 16:41

Nee die ken je niet Tong uitsteken Tanjaka Lachen

Zelf doet ze enkel aan NHtoestanden, rijdt zelf ook niet ofzo ... ooit een weekje in centerparks gaan rijden, meer niet.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:42

Ik ben het daar ook niet mee eens. Die ruiters oefenen hard en de meeste behandelen hun paard met liefde en ze rijden ook rustig zonder dwang. Anders waren ze nooit zo ver gekomen. Eén keer kun je je paard misschien dwingen in de wedstrijd maar een tweede keer lukt je dat niet meer!! Haha!

Rona, Linanda en Oackly

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:59

natuurlijk is dat geen dwang, anders zouden al die paarden wel gaan staken hoor 600 kg tegen je dat verlies je wel. Zonder dwang kan je alles van een paard vragen, als je het maar met liefde doet

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:00

Misschien dat ze zelf zo rijd als ze wat "moeilijkers"wil proberen en daar van uit redeneert?

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:17

een paard dat niet vrij en soepel kan bewegen door een ruwe hand of been van de ruiter, kan ook geen prestaties leveren

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:29

Natuurlijk zijn er mensen die zo rijden. Maar het principe van dressuur is rijden samen met je paard. Je paard moet jou goed kunnen aanvoelen maar andersom ook.
Dat meisje zegt dat je geen piaff en passage kunt laten zien zonder hard in de mond te zijn. Je moet je paard hierbij juist optimaal verzamelen, dat gaat niet als je paard niet ontspannen is en je paard ontspant niet als je hard in de mond bent.
Ik zie ook weleens dat het met dwang gaat, maar ik vind het er goed aan af te zien als ze een proef ofzow rijden.
Ik vind dus dat hogeschooldressuur in principe geen misandeling is, maar natuurlijk zijn hier zoals altijd weer uitzonderingen op de regel

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:43

Als er sprake is van een goede evenwichtige samenwerking tussen ruiter en paard kun je niet van dierenmishandeling of wat dan ook spreken, helaas is dit niet altijd het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:58

Laatst had ik eenzelfde discussie met een 'gewone' dierenliefhebber zonder verder enige paardenervaring. Ik was het wetenschappelijke rapport aan het lezen over botwoekeringen aan de schedel als resultaat van het diep en achter de loodlijn rijden zoals dat tegenwoordig in de dressuur & springen gangbaar is. Hij kwam even meekijken en aangezien hij dagelijks met dierenbotten in de weer is en ook van de pathologie wel verstand heeft, vroeg hij hoe dat veroorzaakt werd. Ik legde dus uit dat dit paarden waren die volgens een bepaalde methode werden gereden die in de wedstrijdsport gangbaar is. Zijn stelling was meteen 'dressuur is je reinste dierenmishandeling". Natuurlijk was mijn reactie een scherp 'nee', gegarneerd met alle argumenten (en non-argumenten) die hierboven ook staan.

Het bleef echter aan me knagen. Want het onderzoek toonde aan dat de huidige richting die de sportdressuur is ingeslagen funest is voor het paard. Botwoekeringen zijn niet iets dat je van een verkeerd huppeltje in de wei krijgt. Dat krijg je door intensieve foutieve overbelasting van pezen en gewrichtskapsels. En dat blijkt het resultaat te zijn van achter de loodlijn diep en rond rijden. Deze dressuur, die tegenwoordig 90% van de sport uitmaakt, vernietigt paarden.

Dat paarden ondanks deze handicap blijven lopen kan liggen aan een hoge pijngrens, maar ook aan de trainingsmethode. Echt, je wilt niet weten welke verhalen ik van grooms heb gehoord. Over paarden (en dan heb ik het dus over de absolute top van de Nederlandse sportdressuur) die deze houding niet aan konden of wilden nemen en steeds in protest gingen. Die vervolgens over de kop gewerkt werden, vele uren per dag in de houding gereden, in de stapmolen zo bijgezet en vervolgens weer gereden - met een t e n n i s r a c k e t om het hoofd omlaag te houden. Er zijn dus paarden die hun 600 kilo in de strijd gooien. Deze paarden verdwijnen via de achterdeur of gaan dood. Dat is de bittere waarheid.

Ben ik tegen dressuur op topniveau? Nee. Goede dressuur die e c h t op basis van samenwerking gereden wordt is prachtig om te zien en helpt het paard bij het dragen van de ruiter. Dat is echter iets anders dan sportdressuur. Begrijp me niet verkeerd: ook een paardvriendelijke aanpak zou in de sport kunnen scoren, maar dat die aanpak niet noodzakelijk is wordt in alle topwedstrijden aangetoond. Ik denk dat het tijd is dat stoppen met ons te verschuilen achter 'dressuur is goed voor het paard'. Dat is zeker waar, maar dan moet het voor het paard worden gereden en niet voor de punten. Sportdressuur gaat niet over paarden, maar over mensen. Het gaat om het verkrijgen van eer, geld, roem, macht, het recht om een ander de mond te snoeren met jouw medailles. Het gaat om de prestaties van de mens. Of die nou met behulp van een tennisracket, een fiets of een paard tot stand komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Kimmej, Lithya, Taartje en 38 bezoekers