dressuur met non-dressuurras modeverschijnsel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:34

Ik heb de laatste tijd het idee dat het echt mode is om met een vreemd ras te verschijnen. Nu moet je het paard kopen waar je zelf gek mee bent, maar ik snap de mensen niet die met een Tinker of Fjord dressuurwedstrijden willen rijden, en als ze dan met de beperkingen die dat met zich mee brengt geconfronteerd worden spreken van "discriminatie". Of van die mensen die hun "prestatie" veel beter vinden "want ik heb een haflinger en dan is het veel moeilijker als met een warmbloed".

Ik snap dat niet, als je wilt dressuurrijden koop dan een dressuurpaard. Ik ga mijn dressuurgefokte Trakehner toch ook niet voor een karretje in het bos spannen?? Of maak er niet zo'n ophef van, ben gewoon blij met je beest en vind het leuk af en toe eens een proefje te rijden (want de meeste mensen met een WPN-er denken ook zo)

Tuurlijk, er zijn ook Fjorden en Haflingers en Arabieren en Friezen die in handen van kundige ruiters heel goede Z-proeven laten zien. Maar die mensen hoor je er dan ook niet over. Ik krijg soms het gevoel dat mensen het als een excuus gebruiken voor hun slechte proeven, en dat vind ik dus onzin.


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:42

yes! Zie ook mijn opmerkingen hierover bij niveau of klassering op rijtechnisch!
En als een Fjord een slecht punt krijgt voor de middendraf omdat die onvoldoende verruimt, is dat ook discriminatie, terwijl een KWPN-er misschien ook wel van nature minder kan uit strekken omdat hij wat stijf is. Die zou dan ook een voldoende moeten krijgen omdat hij toch doet wat hij kan? Dan worden de KWPN-ers ineens voorgetrokken. In mijn ogen is er een ideaal beeld voor dressuur en daar moeten alle combinaties tegen afgewogen worden, Fries, KWPN-er, Fjord, shet, whatever! Ik ga met Pablo ook geen tuigpaarden rubriek rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:43

Het was oa nav dat topic dat ik dit schreef Lachen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:45

Ik reed met mijn welsh cob ook wedstrijden en dat ging over het algemeen best goed. Hij had moeite met de middendraf maar dat wist ik heel goed.

Toch deed ik ooit een mooie middendraf. Goed van achter uit gereden maar dan toch maar een vijf. Terwijl mijn clubgenootje een zeven kreeg terwijl ze geen middendraf deed(zei ze zelf want ze was bang in galop te gaan)Och ik zit er niet zoveel mee.

Als ik persee wilde scoren op wedstrijden had ik een 'echt' dressuurpaard moeten kopen.

dat ik misschien de Z niet haal...Maakt me ook niet uit. Ik probeer wel zo ver mogenlijk te komen. Ik zie het als een uitdaging.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:48

Ben ik absoluut met Zep eens.
Het zijn vaak ook dezelfde mensen die vinden dat 'jij' je punten alleen maar rijdt omdat je het veel makkelijker hebt met een WPN-er of ander dressuur/spring gericht gefokt paard en dat de jury 'jou' bevoordeelt....
De mensen die het hardst roepen over 'kaktrutten op WPN-ers' zijn, denk ik, afgunstig of voelen zich op een of andere manier inferieur.
Daar kunnen die 'kaktrutten' echter niks aan doen en die WPN-ers al helemaal niet Lachen
Paarden/Pony's/Raspaardjes e.d. allemaal worden ze
gefokt door mensen voor verschillende doeleinden, dat houdt dus in dat ze daar gericht op gefokt worden en meestal zijn het uitzonderingen die juist uitblinken in een andere tak van sport.
De uitzondering die de regel bevestigd zeg maar.
Zoals Dikkieloo (GP dressuur tuiger *LOL* )...
Persoonlijk vind ik het helemaal niet zo'n leuk plaatje om een Fjord, Haflinger etc. in de dressuur of springen te zien lopen, het is ook geheel mijn type niet, al zitten ertussen met een mooie uitstraling...of goede beweging.

Mijn bescheiden mening Lachen

Overigens kan ieder gezond paard/pony/ezel *LOL* tot aan de Z komen heb ik mij laten vertellen, dus 'ghewoon doorrrr ghaan' Heike Knipoog



_________________
<FONT COLOR="white">*Opinions are like assholes...everybody's got one ~ Larry Flynt*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-10-11 19:50 ]</font>

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:53

Ja fjorden en haflingers zijn niet geschikt om ver mee in de dressuur te komen, hoewel het sommigen wel lukt hoor.

Ik denk niet dat mensen een fjord kopen, om daarmee ver in de dressuur te komen. Als ze dat echt willen en echt van dresuur houden dan hadden ze voor een ander ras moeten kiezen.

Toch wil ik gaan dresuuren met mijn fjord, gewoon kijken hoe het gaat en omdat ik wel hou van af en toe een wedstrijdje, maar ik verlang echt niet om heel hoog te komen.

Maar waarom snap je het niet dat mensen wedstrijden gaan rijden met een fjord?
Ze zijn erg veelzijdig, tot een bepaald niveau natuurlijk. Maar dat weet je van te voren.
Maar dan is het nog wel leuk om af en toe wedstrijden te rijden. Gewoon omdat je dat leuk vind, en niet om te verlangen dat je eerste word ofzo.


Dus ik vind niet dat het een modeverschijnsel is
en dat mensen met een koudbloed hun prestatie beter vinden vind ik ook stom.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:56

ik heb besloten dat ik een tinker neem. ik ben dus wel van plan om er dressuur wedstrijden mee te gaan rijden. als ik laag eindig(waar is me al op voorbereid heb! Haha! )ga ik echt niet zeiken dat het discriminatie is hoor!!ik neem geen tinker omdat ik het mode vindt ofzo, maar gewoon omdat ik houdt van wat forsere paarden....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:56

Ik vind dat iedereen moet doen wat ie wil. En met welk paard dat is je eigen keuze.
Ik reed altijd KWPN-ers, maar nu hebben we een Shire hengst gekocht.
Die ga ik dressuurmatig africhten, en iedereen s de stuipen op t lijf jagen op de wedstrijden, hahaha
KADABOEM! KADABOEM! KADABOEM!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:58

OH...dan ga ik straks eens zoeken ik heb ergens een plaatje van een Shire Schimmel onder het zadel, wedstrijd weet ik niet maar er staat bij dat Shires best veel pit kunnen hebben...

Een tanker met peper in zijn reet *LOL*

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:00

Je moet met je paard doen waar hij het meest voor geschikt is en waar jij en je paard zich het lekkerst bij voelen. Als je met je Fjord, Haf, Welsh Cob, Shet of ezel een leuk proefje kunt rijden en dat ook graag wilt doen, dan moet je dat vooral niet laten. Maar dan idd ook niet meteen 'discriminatie!' beginnen te roepen als je voor je gevoel ondergewaardeerd wordt. Natuurlijk zijn er juryleden die niet eens kijken als er een Fjord de ring in komt (heb zelf eens bij zo'n jurylid geschreven, erg irritant figuur). Zelf vind ik dat het toppunt van arrogantie, laat zo'n dier (en ruiter) zich eerst even bewijzen in de ring voordat je je oordeel geeft. Het feit dat er Fjorden in de M/Z lopen (hoewel een handjevol) toont aan dat er exemplaren zijn die het best kunnen. Maar de mensen die dat al hebben bereikt zijn zich er echt wel van bewust dat ze geen 'typisch dressuurpaard' hebben en die zul je dan ook niet vaak horen zeuren, die zijn allang blij dat ze zo ver gekomen zijn met hun paard. De mensen die je wèl hoort zeuren, zijn de mensen die vinden dat je met elk paard maar aan de start moet kunnen komen, 'want een B-proefje is zo simpel'. Dan halen ze geen winstpunt, en dan is het discriminatie. Tja, als het je alleen maar om de punten gaat, koop dan idd een typisch dressuurpaard...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:00

Ik snap wel dat mensen dressuurwedstrijdjes willen rijden met hun Fjord/Haflo/wathever, maar sommigen zijn echt bloedfanatiek en zitten dan te zeuren dat ze het zoveel moeilijker hebben. Dàt snap ik niet, koop dan een dressuurpaard!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:04

ik ben wel fanatiek, maar je hoort mij niet zeuren straks dat ik het moeilijk krijg hoor!!!ik vind het ook wel een uitdaging om te bewijzen dat ook zoals jij het noemd, non-dressuurrassen iets kunnen!!!
je hoort mij juist eerder zeuren als ik op een KWPN'er rijdt(nattuurlijk zijn er uitzonderingen, grannie!!!!)

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:14

Even vanuit de juryauto bekeken Lachen Ik vind het altijd wel leuk als ik een Fjord, Haf, of Tinker in de baan krijg, maar zal hem net zo beoordelen als een KWPNer. De middendraf zal dan ook 99% punten laten liggen, maar soms wordt er met die paarden veel rijtechnischer gereden dan met een hele beste, die vanzelf blijft sjouwen. Met een niet dressuurtypisch paard moet je rijden voor elke punt die je krijgt en ik heb daar bewondering voor. Natuurlijk is het niet slim om een 'ander' paard te kopen als je richting top wilt, maar waarom niet als je een Haf oid hebt, ineens enthousiast worden voor de dressuur? Moet je dan je Haf maar weg doen? Welnee, lekker mee gaan starten, maar zonder pretenties elke KWPNer eruit te rijden, gewoon lekker reeel blijven.

Navragen is beter dan afvragen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:17

Helemaal mee eens Jasmijn, nu de ruiters van die non dressuur rassen nog Pling Pling Pling

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:19

ik snap wel wat jullie bedoelen, en ik ben het met jasmijn wel eens...

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:24

Jasmijn, ik ben het helemaal met je eens!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:25

Idd Jasmijn...geheel met je eens....

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:26

Praktijkoorbeeldje: een Haflinger in de M1-dressuur die compleet viertakt door de baan hobbelt in galop. De jury straft haar daarvoor af op de slecht vertoonde onderdelen, en geeft een dikke vier voor de zuiverheid vd gangen met als commentaar: galop viertakt!!! (onderstreept)

Deze dame beklaagt zich vervolgens, "want zij heeft een Haflinger en die kan dat gewoon niet". Ik merkte dus op dat ik vond dat de jury gelijk had, omdat een paard in de proef niet viertakt mag galopperen, in de contra in balans moet blijven en als dat niet lukt dat je dan daarop afgestraft wordt, of je nou een Haflinger of een ander merk hebt.

En dat vond zij maar een rare opmerking Frusty

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:32

Een heel andere vraag is dan nog hoe die haflinger met 4takt galop in het m1 komt. Zo'n fout moet al in het B hard afgestraft worden want meestal komt het door een te sterk inkomende binnenhand.

(of is dat ook omdat je op een Haflinger rijdt Schijnheilig Schijnheilig )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:33

Ik héb soms het idee dat dat samen gaat Schijnheilig Schijnheilig

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:34

Ja inderdaad:
Een tanker met peper in zijn reet!!

Hahahahaha *LOL*

Maar Shires worden steeds geliefder voor de dressuur, vanwege hun superruime gangen en leergierigheid. Pling

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:35

en bij KWPN-ers en Trakehners gebeurt dat niet Schijnheilig Schijnheilig

Ik zal me weer gaan gedragen, dit kan ook heel verkeerd begrepen worden!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:36

Een vriendin van mij heeft trouwens een grote haf van 1m60 en die rijd fanatiek dressuur.
Mooi slank is ie, en luxe.
Volgens veel mensen kan zij met gemak de Z inkomen.
Party!!

Ja ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:39

Nee maar even serieus: als je op een Trakehner (tenminste, op de mijne...) scheef gaat zitten, straft ie je onmiddellijk af. Ik heb altijd het idee dat die coolere dieren zich veel minder van je aantrekken. Ok, als jij scheef zit gaat hij niet recht lopen, maar hij zal je er niet afgooien, of weigeren om nog maar één stap te zetten omdat jij scheef zit of te groot met je hulp inkomt of zoiets...

Leuk hoor, bloedbeesten Schijnheilig Schijnheilig

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:45

Ja, dat ben ik wel met je eens. Voordeel daarvan is wel dat je zelf heel precies leert rijden. Pablo is een meester in het scheef lopen. Mijn instructeur zei vanochtend nog dat hij op een grote volte zo'n 20 keer kan wisselen in zijn taktiek van scheef lopen.
IK denk dat de meeste bloedpaardjes gewoon eerder op hun teentjes getrapt zijn dan de wat zwaardere rassen (en de gemiddelde pony trouwens). Dat maakt het psychologisch moeilijker (en leuker IMO)


Ik heb ook wel eens gedacht, ik wil gewoon een makkelijk paard, maar ja, Pablo en Trammelant mogen toch echt niet weg
Haha! Haha! Haha! Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 121 bezoekers