Hoofd kantelen/Steigeren? Verband instructie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Hoofd kantelen/Steigeren? Verband instructie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 21:21

Ik volg sinds drie weken les met Licor, nu dus reeds drie keer. Hij is op enkele gebieden erg vooruit gegaan, maar langs de andere kant zijn er nu dus 2 probleempjes ontstaan... Of het aan haar trainingsmethode ligt, weet ik niet, maar ik zal eerst even wat uitleg geven:

Mijn instructrice hanteert een heel andere methode dan ik in het verleden aangeleerd heb. Terwijl ik mijn paard (niet Licor, een lespaard) vroeger vwts-nwts moest losrijden, is zij principieel tegen zowel vwts-nwts als het LDR rijden.

Ik had aanvankelijk wel wat twijfels over haar trainingsmethode, gewoon omdat ik het altijd anders had geleerd. Maar ik dacht, ik zal er eens een lesje bij volgen (ze woont nl. erg dichtbij, en dat is vreselijk handig, ik kan er te paard naartoe).

De eerste les werd de hele methode me duidelijk gemaakt: handen blijven mooi naast elkaar boven het zadel (dus niet openen voor meer stelling of om hem wat dieper te laten lopen), teugels op maat, hals eigenlijk altijd hoog opgericht en lang (wedstrijdhouding dus), neus nooit achter de LL. De eerste les viel haar onmiddellijk op dat Licor zijn achterhand veel te weinig gebruikt (ook mijn schuld natuurlijk), en met haar systeem ging het dan ook onmiddellijk beter. Licor zijn middendraf is aanzienlijk verbeterd, de bespiering op zijn achterhand is ook toegenomen. Allemaal positieve dingen tot dusver.

Maar: er zijn ook enkel dingen bij Licor veranderd (eigenlijk enkel nog maar de laatste week).

1) Hij is sinds kort begonnen met het kantelen van zijn hoofd, hij doet dit aan beide zijden, vnlk op de volte. Volgens mijn instructrice duidt dit op een vorm van verzet omdat hij nu zijn rug meer moet gebruiken. Ik denk dan dat het aan mezelf ligt, dat ik scheef zit oid... Oplossing volgens haar, meer naar mijn hand toe drijven. Dat werkt wel even, maar niet voor zo lang.

2) Hij is in verzet gegaan... Maandag was hij nogal lastig en vroeg ik wat meer door van hem, hij deed zijn best niet en ik was misschien wat streng voor hem, maar plots ging hij stilstaan en steigerde... Ik dacht dat het aan het feit lag dat het een slechte dag was voor hem, maar dinsdag in de les deed hij het weer. En deze keer erg hoog, zodat ik er was afgegleden had ik zijn manen niet vastgegrepen...
Dit is imo niets voor Licor, die steeds bereid is hard voor je te werken. Of schat ik hem dan zo verkeerd in?
- Zou ik hem pijn doen?
- Misschien houd ik hem wel te kort? Hij heeft een gevoelige mond. Ik krijg wel vaak de opmerking in mijn lessen dat ik mijn teugels korter moet nemen, ik vind het vaak wel erg kort...
- Of is hij mij gewoon aan het uitproberen?

Ik dacht altijd dat het beter is dat je in een training je paard verschillende houdingen liet aannemen, en niet steeds dezelfde. Dat moet hier dus wel. Vanaf de eerste pas is hij hoog opgericht, zij het met minder verzameling dan naar het einde toe.

Langs de ene kant komt het systeem dus ten goede aan zijn achterhandgebruik, langs de andere kant is er toch een vorm van verzet opgetreden in de laatste week dat ik hem heb gereden.

Is het wennen voor hem aan het systeem of zou het wat anders zijn? Zouden mijn twee probleempjes aan de methode van instructie liggen? Wat denken jullie ervan?

(ik weet dat dit een vaag onderwerp is, maar ik was een beetje aan het tobben, en dacht, waarom gooi ik het niet op Bokt?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:55

Het zou best kunnen dat je te veel van je paard verlangt. Iig meer dan hij kan verwerken. Hij begrijpt je niet of kan het lichamelijk niet aan en gaat in verzet.
Verder zet ik een beetje mijn vraagteken bij het feit dat de bespiering in de 3 weken zo geweldig is toegenomen. Volgens mij is dat onmogelijk [ging het maar zo snel Lachen]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:58

Het kantelen van het hoofd kan inderdaad uit verzet komen. Maar een paard verzet zich niet voor zijn lol. Er zullen dus lichamelijke of rijkunstige problemen onder de oppervlakte liggen die op deze manier om aandacht vragen.

Het hoofd kantelen komt vaak voor als de druk op de teugels ongelijk is (als je te veel op de binnenteugel rijdt bijvoorbeeld). Je zou dus je inwerking met de teugels controleren. Ik vind het een goed punt van je instructrice dat ze de nadruk legt op een stille handhouding, dat zal je rijden zeker ten goede komen. Het is echter uiterst twijfelachtig dat ze je vertelt dat je paard een volle les lang in dezelfde houding moet lopen. Hoe zit het met de stappauzes tussendoor? Krijgt hij nog wel af en toe lange teugel? Laat je hem tijdens een arbeidsdraf nog wel de teugels uit de hand kauwen, of gewoon even met waslijntjes door de bak laten galopperen ter ontspanning (en intussen even spieken of hij niet ook alleen op zit- en beenhulpen te sturen is)?

Het is niet uitgesloten dat je paard in verzet gaat omdat hij last krijgt van zijn rug en hals door deze duurbelasting. Door te lang een bepaalde houding aan te nemen versterk je zijn spieren niet, maar verkramp je ze. Juist het aan- en weer ontspannen zorgt voor die mooie kontjes en die bollende halzen.

Ik zou het er dus zeker met je instructrice over hebben. Als ze als verklaring voor een 'ondeugd' als steigeren gewoon verzet geeft, vraag dan eens door. Waarom verzet mijn paard zich dan? Waartegen? Dat je instructrice goed is, betekent nog niet dat je het overal mee eens hoeft te zijn. Vindt jij dat hij hard genoeg gewerkt heeft en aan ontspanning toe is, geef hem dan maar eens die lange teugel, ookal vind je instructrice er niets van. Praat dat uit en probeer tot een compromis te komen. Tenslotte is de instructrice er voor jou, maar jij bent er voor jouw paard.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 22:16

Jippie, het is niet zo dat zijn bespiering ongelooflijk snel is toegenomen dat hij nu plots echt dikke billen heeft, maar je merkt vooral verbetering in zijn beweging.

En dat ik te veel van hem vraag... Ik weet het niet. In Spanje werd hij op hoog niveau getraind 1 tot 1.5 uur per dag. Hij komt van een dressuurschool, en het zou best kunnen dat hij zelfs meerdere keren per dag moest meelopen in de les. Misschien is hij ginds zelfs overwerkt gezien zijn leeftijd (6) en de late rijpheid van zijn ras. Hij heeft er vliegende wissels om de drie passen, zijgangen in alle gangen en het begin van galoppirouette geleerd.
Ik probeer vooral aan de basis te werken (daar zijn ze imo wat te snel overgegaan), en tegen het einde van de les wat appuyementen, een galopwissel etc.

Ik weet niet eens of mijn instructrice wel een goede instructrice is, daarom heb ik ook mijn twijfels. Ik krijg ook vaak vage antwoorden als ik wat vraag. Ze is nog niet zo lang les aan het geven, dus misschien weet ze het zelf niet eens...
Als er iets misgaat zegt ze meer dat het aan het paard ligt, dat hij nog moet wennen, maar ik ga er steeds vanuit dat het aan MIJ, de ruiter ligt. Dus dat ik scheef zit, dat er ongelijke druk is op mijn teugels...

Over het hoofd kantelen, ik rij steeds met meer druk op mijn buiten- dan mijn binnenteugel, maar dat moet toch ook zo? Dus als ik een volte maak op de linkerhand, is er meer druk op mijn linkerteugel. Maar hij kantel zijn hoofd dan naar links, dus dan moet ik toch meer druk geven op mijn binneteugel?

Het is idd ook zo dat hij enkel steigert naar het einde van de les toe, als hij dus al wat moeër is.

Voor de rest worden er WEL voldoende stappauzes ingelast, maar wel steeds met een teugel 'op maat'. Ik denk ook dat hij er last van heeft steeds in dezelfde houding te rijden. Dat is toch niet goed?

Misschien ga ik best op zoek naar andere instructie... Ik weet het niet...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:30

Wat ik weet is dat je ALTIJD op je gevoel moet vertrouwen..Maar wat ik ook weet is dat het bijv hoofdkantelen het stapje terug KAN zijn,voor de 2 stappen vooruit...

Een voorbeeldje.. Met mijn paard ben ik op het moment erg bezig met het rechtstellen,omdat zij aangeeft dat het nodig is hieraan te werken..
Met andere woorden,je bent al zo ver in de training dat dit de volgende stap is..
Dit gaat gepaard (t?) met het over de schouder weglopen,hoofdkantelen en ja,soms ook staken..Dit is iets waar je doorheen moet..En is niet per definitie slecht als je kijkt hoe een grote stap je weer verder bent,als dit weer achter de rug is..

Dit is uiteraard bij elk paard heel anders, bij jou kan het duiden op pijn,onwil of het gewoon nog niet aan toe zijn van de oefeningen die je vraagt..Bij mij is het weer de volgende stap in de training..Wat niet altijd vlekkeloos verloopt.

Ik vind het erg moeilijk uit te leggen wat ik nu bedoel zo over de computer en ik vind het erg moeilijk om jou raad te geven,omdat bijvoorbeeld het hoofdkantelen niet bij elk paard hoeft te duiden op verzet.. Ik denk dat je moet doen wat je denkt dat het beste voor jou en jou paard is..Voel je je niet lekker met de manier van lesgeven van jou instructrice dan zoek je een ander..
Wat bij haar heel goed werkt,kan bij jou averechts werken..Gewoon,omdat jij een ander persoon bent,een andere uitstraling hebt (wat dus erg belangrijk is bij het zoeken naar een 'methode'die bij jou past) en misschien wel een heel andere manier hebt om met jou paard om te gaan.

De een moet een paard in elkaar timmeren voordat ie luisterd, een ander geeft een boze blik en de derde heeft totaal geen moeite met hetzelde paard..

Hopelijk heb je iets aan mijn warrige verhaal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:32

Als je naar het einde van de les toe steeds hoger ingesteld moet gaan rijden en hij daar steeds stuurser wordt, dan lijkt het me niet moeilijk om daar een verband tussen te zien. Ik kan me goed indenken dat hij gewoon erg moe en verkrampt is na een uur rijden (en pauzeren) in dezelfde houding. Als die houding tegen het einde vervolgens nog een paar gaatjes opgeschroefd wordt, dan moet die frustratie toch op de een of andere manier geuit worden.

Ik kan je niet vertellen of je aan andere instructrice moet zoeken, misschien kunnen jullie het uitpraten en tot een compromis komen. Wel zou ik voor Licor zo snel mogelijk terug gaan naar de basis van de dressuur: ontspanning. Geef hem nu extra (overdreven) veel pauzes met extra (overdreven) lange teugel na een korte periode 'in de houding'. Op die manier voorkom je dat hij bevestigd wordt in zijn mening dat dressuur een vervelende en pijnlijke zaak is. En dan de situatie daardoor escaleert en je hem uiteindelijk niet eens meer de bakdeur door krijgt. Ook zulke 'ondeugden' worden gemaakt. Besteedt nu dus erg veel aandacht aan het leuke van de dressuur zodat je paard er weer een beetje lol in krijgt. Het klinkt soft, maar dit lijkt me ietwat de verkeerde kant op gaan.

Trouwens, is het niet mogelijk om in plaats van een vol uur een half uur les te krijgen? Op die manier hoeft Licos geen vol uur in dezelfde houding te marcheren en kun je toch deze instructie blijven volgen. Als die het waard is.

Het is trouwens niet zo dat de buitenteugel meer druk moet hebben dan de binnenteugel. Het is in elk geval niet per definitie zo. De meningen verschillen. Zelf vindt ik dat je bij 'chronisch drukverschil' tussen beide teugels in gedachten moet houden wat dat voor de paardenmond betekent. Een kant van het bit zit dus consequent steviger om de lagen en de tong geklemd dan de andere, waardoor het geheel uit zijn verband komt te liggen en ook de tegenoverliggende zijde van het bit overmatig belast wordt. Een gelijke, zachte teugelvoering is in mijn ogen het paardvriendelijkst en voorkomt aanleuningsproblemen (zoals het hoofd kantelen). Het vermeerderde gebruik van de binnenteugel was trouwens slechts een voorbeeld: als je te veel druk op de buitenteugel legt zal je paard zijn hoofd eenvoudigweg de andere kant op kantelen.

Tijdens

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 22:38

Ik vind je uitleg heel erg duidelijk xyzutu2 (wat een naam Tong uitsteken). Ik zal hem morgen in wat meer verschillende houdingen rijden, zoals ik de eerste maand deed dat ik hem had, en hij lekker nageeflijk liep, helaas met te weinig achterhandgebruik.

Ik zal het zeker eerst eens met mijn instructrice bespreken. Anders ga ik op zoek naar een ander, want het moet wel ten goede komen van mijn paard natuurlijk...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:23

Het kan idd dat het niet klikt tussen je paard en de instructrice... hebben Banjer en ik ook gehad....

We hadden eerst een zeer goede instructrice, waar we beiden veel van hebben geleerd, maar die zoekt met de lessen echt de conflictsituaties op... en Banjer is een paardje dat daar niet tegen kan... dat werkt juist averechts...

Nu hebben we een (western-)instructrice die vooral ook vanuit Banjer les geeft... tot waar Banjer het accepteert, en zo steeds stiekem een klein stukje verder...

Het resultaat is dat ik van een stakend en niet looplustig paardje ben gegaan naar een zeer looplustig en ontspannen paardje... Lachen

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:33

Idra schreef:
Voor de rest worden er WEL voldoende stappauzes ingelast, maar wel steeds met een teugel 'op maat'. Ik denk ook dat hij er last van heeft steeds in dezelfde houding te rijden. Dat is toch niet goed?


Idra, van dit stukje schrok ik best wel. Een goede instructeur geeft het paard tussendoor gelegenheid om zich even "lang" te maken, de hals lekker te laten strekken, om de spieren van "vers" bloed te laten voorzien en zo een moe gevoel tegen te gaan. Ook kan het paard zich zo geestelijk even ontspannen.
Dit is niet goed! Van zo'n instructrice zou ik geen les willen hebben....

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 00:36

ik geef je wel gelijk promptertje, wat ik altijd doe als ik vrijrijd (ik heb dan wel erg veelmoeite met manegepaarden aan de teugel rijden maargoed) nou, veel gangwisselingen en stappen, geen lange teugel, de volgende keer dat je weer gaat stappen, wel lange teugel, de keer daarop dan weer niet en daarna weer wel, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak je stapt he, als jemaar 2x in een les stapt zou ik beiden keren met lange teugel stappen, of 2 minuten zonder en 2 minuten met.
In het begin lekker met lange teugel instappen, met een *waslijn* gaan draven op beiden handen en een flink galopje trekken. Zo heb je de ontspanning te pakken en de spieren zijn lekker los. dan gaan werken, met zo nu en dan een lange-teugel pauze.
Hou jij maar eens een tijdje een pak kattenvoer (3 kg ) ofzo in je arm terwijl je je arm recht naar voren strekt, dan krijg je op een gegeven moment ook kramp. (ik denk dat het daar wel enigsinds mee te vergelijken is.

Het moraal van het verhaal dus:

Zorg voor genoeg ontspanning in het begin, en als je eenmaal begonnen bent met werken, het paard lekker belonen met een lange teugel. Dat doet wonderen!!!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:41

Idra schreef:
Ik volg sinds drie weken les met Licor, nu dus reeds drie keer. Hij is op enkele gebieden erg vooruit gegaan, maar langs de andere kant zijn er nu dus 2 probleempjes ontstaan... Of het aan haar trainingsmethode ligt, weet ik niet, maar ik zal eerst even wat uitleg geven:

Mijn instructrice hanteert een heel andere methode dan ik in het verleden aangeleerd heb. Terwijl ik mijn paard (niet Licor, een lespaard) vroeger vwts-nwts moest losrijden, is zij principieel tegen zowel vwts-nwts als het LDR rijden.

Ik had aanvankelijk wel wat twijfels over haar trainingsmethode, gewoon omdat ik het altijd anders had geleerd. Maar ik dacht, ik zal er eens een lesje bij volgen (ze woont nl. erg dichtbij, en dat is vreselijk handig, ik kan er te paard naartoe).

De eerste les werd de hele methode me duidelijk gemaakt: handen blijven mooi naast elkaar boven het zadel (dus niet openen voor meer stelling of om hem wat dieper te laten lopen), teugels op maat, hals eigenlijk altijd hoog opgericht en lang (wedstrijdhouding dus), neus nooit achter de LL. De eerste les viel haar onmiddellijk op dat Licor zijn achterhand veel te weinig gebruikt (ook mijn schuld natuurlijk), en met haar systeem ging het dan ook onmiddellijk beter. Licor zijn middendraf is aanzienlijk verbeterd, de bespiering op zijn achterhand is ook toegenomen. Allemaal positieve dingen tot dusver.

Maar: er zijn ook enkel dingen bij Licor veranderd (eigenlijk enkel nog maar de laatste week).

1) Hij is sinds kort begonnen met het kantelen van zijn hoofd, hij doet dit aan beide zijden, vnlk op de volte. Volgens mijn instructrice duidt dit op een vorm van verzet omdat hij nu zijn rug meer moet gebruiken. Ik denk dan dat het aan mezelf ligt, dat ik scheef zit oid... Oplossing volgens haar, meer naar mijn hand toe drijven. Dat werkt wel even, maar niet voor zo lang.

2) Hij is in verzet gegaan... Maandag was hij nogal lastig en vroeg ik wat meer door van hem, hij deed zijn best niet en ik was misschien wat streng voor hem, maar plots ging hij stilstaan en steigerde... Ik dacht dat het aan het feit lag dat het een slechte dag was voor hem, maar dinsdag in de les deed hij het weer. En deze keer erg hoog, zodat ik er was afgegleden had ik zijn manen niet vastgegrepen...
Dit is imo niets voor Licor, die steeds bereid is hard voor je te werken. Of schat ik hem dan zo verkeerd in?
- Zou ik hem pijn doen?
- Misschien houd ik hem wel te kort? Hij heeft een gevoelige mond. Ik krijg wel vaak de opmerking in mijn lessen dat ik mijn teugels korter moet nemen, ik vind het vaak wel erg kort...
- Of is hij mij gewoon aan het uitproberen?

Ik dacht altijd dat het beter is dat je in een training je paard verschillende houdingen liet aannemen, en niet steeds dezelfde. Dat moet hier dus wel. Vanaf de eerste pas is hij hoog opgericht, zij het met minder verzameling dan naar het einde toe.

Langs de ene kant komt het systeem dus ten goede aan zijn achterhandgebruik, langs de andere kant is er toch een vorm van verzet opgetreden in de laatste week dat ik hem heb gereden.

Is het wennen voor hem aan het systeem of zou het wat anders zijn? Zouden mijn twee probleempjes aan de methode van instructie liggen? Wat denken jullie ervan?

(ik weet dat dit een vaag onderwerp is, maar ik was een beetje aan het tobben, en dacht, waarom gooi ik het niet op Bokt?)


Een Andalusier loopt graag 'bovenin' zonder ruggebruik. Als je paard bovenin loopt betekent niet automatisch dat hij zijn achterhand beter gebruikt. Als ik dit zo lees doet het me heel erg aan mijn oude instructrice denken. Barbiano kantelde hield zijn rug strak (aangezien hij super zit merk je hier niet veel van) en liep erg bovenin. Durfde het bit niet aan te nemen etc. Ik moest van haar ook veel druk nemen. Het schoppen en trekken principe. Barbiano werd hier ook erg opgefokt van, kon niet meer normaal stappen maarre voor de buitenwereld zag het er wel erg leuk uit.

Vooral voor een PRE is ontspanning erg belangrijk. Vwnw etc maar zeker contact met de mond. Met overgangen rijden krijg je dat achterbeen wel actiever en train je zijn achterhand ook. Dit heb ik bij mijn nieuwe instructeur wel geleerd.

Ik denk echt dat het aan je nieuwe instructie ligt. Als ik jou was zou ik iemand zoeken die meer op ontspanning rijdt.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:10

Wat een feest der herkenning!

Bij mijn vorige instructrice moest ik Tjalko hetzelfde laten lopen als jij nu moet doen. Vrij hoog ingesteld en altijd met het neusje eruit. Haar stelling was dat een barok paard toch al de neiging heeft om te diep te komen en dus te veel op de vh te lopen, dus dat was uit den boze!

In eerste instantie voelde ik Tjalko verbeteren. Hij werd ruimer en ik hoefde ook niet meer echt te werken aan de nagevelijkheid, die leek er altijd meteen te zijn. Mijn wedstrijdresultaten waren er in eerst instantie ook naar, hij zag er echt spectaculair uit!
Na een tijdje echter kreeg ik steeds meer moeite met Tjal, hij liep gewoon niet fijn, vluchtte voor mijn been en drukte bij elke overgang zijn rug weg (dat zag ik ook terug op mijn protocollen). Helaas had ik op die stal geen mogelijkheid om een andere instucteur te nemen, dus moest ik van stal veranderen...

Van mijn huidige instructeur moet ik volledig terug naar de neerwaartse verbinding vanuit een heel laag (in mijn ogen dan) tempo, maar wel met gebruik van de achterhand. Pas als Tjal zijn rug volledig los laat en mijn hand altijd volgt mag ik weer wat meer gaan vragen. Ik kan hem nu vanuit deze ontspanning heel mooi op het achterbeen zetten en hem echt laten dragen ipv het duwen wat wij bij mijn vorige instr. leerden! Dit heeft echt een paar weken geduurd, want Tjal kon alleen nog maar met zijn kop erop door de bak macheren, leuk voor het publiek, maar totaal niet rijtechnisch!

Ik ben hier zelf behoorlijk van geschrokken, ik weet zeker dat ik Tjal in de kreukels had gereden als ik zo een paar maanden door was gegaan! Mijn advies: steek je licht eens op bij een instructeur die niet per definitie tegen het een of het ander is, maar die kijkt naar de mogelijkheden en behoeften van je paard. ALs je paard aangeeft niet lekker in zijn vel te zitten, zegt dat toch genoeg?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 15:25

Zie ook mijn vervolgtopic, op dezelfde pagina... Knipoog

Ben blij dat er mensen zijn die in dezelfde situatie hebben gezeten... Bokt blijkt weer maar eens er leerrijk voor mij te zijn!

En 1 ding is zeker, naar die instructrice ga ik niet meer terug. Dit systeem werkt duidelijk niet voor Licor.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:33

Ik heb me net door de 5 pagina's van je andere topic heen gewerkt,. Gelukkig is Tjal niet tot staken gekomen!

Ik wens je veel succes en wijsheid toe met je nieuwe instructeur! Ik kan me donders goed voorstellen dat je zo'n prachtdier niet zo maar op wil geven!

irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:21

ligt het zadel wel goed ??mijn paard steigerde ook en toen kwamen we erachter dat het zadel drukt...

Milka

Berichten: 2109
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:48

Als je paard een gevoelige mond (tong) heeft, moet je eens opzoek gaan naar een ander bit. Ik heb nu een bit met een boog, zodat mijn Andalusier heel veel tong ruimte heeft. Nu steigert hij ook niet meer zo vaak en loopt hij beter en toont minder verzet als je je teugels óp maat' hebt.
Ik zal ook inderdaad als ik jou was opzoek gaan naar een andere instructie. Ik was eerst lid op een rijvereniging waar ik dus lessen volgde met Hedio (mijn andalusier) en dat ging absoluut niet goed, omdat die instructie meer was volgens de wedstrijdhouding enzo. Je moet het rustig opbouwen juist. Ik ben daar nu ook gestopt en heb nu priveles van een geweldig mens!! Het gaat nu stukken beter en zij heeft me ook dat andere bit aangeraden en het werkt echt superr!!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:21

Als ik het zo lees ligt het aan de manier waarop ze wil dat je je handen houdt, voor je paard voelt het vrij stug aan als je dat op haar manier doet. Helemaal als deze lang-laag gewend is en daarna pas oprichten

Flirt

Berichten: 54
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:12

Mijn paard komt bij sommige oefeningen ook erg in protest en dat is dus voornamelijk als ik priveles heb. Als ik zeg maar een oefening te lang aanhoud dan gaat hij steigeren. Ook als hij te lang in een bepaalde positie moet lopen. Je kan dit verhelpen door es met een goque te rijden. Hierbij gaat het paard een gevecht met zichzelf aan zonder dat jij hem daarbij dwars zit. Hij moet dan in een bepaalde houding lopen, waar hij met zachte hand toe kan worden gebracht. Ook is het erg belangrijk om hem in het begin juist wel vwnw te rijden, hierdoor kan hij ontspannen en kunnen zn spieren goed loskomen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.