Hooi nat maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Hooi nat maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 13:58

Beau hoest chronisch en mag dus alleen nat hooi eten. Ik doe het nu zo dat ik s'ochtends een hooinet vul wat dan de hele dag mag weken en wat hij s`avonds krijft (en andersom). Het water wordt echter wel heel smerig (bruinig) van het hooi. Hoe vaak kan ik hooi in hetzelfde water doen en hoe doen julie dat eigenlijk?


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:01

Ik maakte de ton elke dag schoon, wat het was niet alleen vies maar het stonk ook nog eens behoorlijk...
Ik gebruikte wel een grote ton, dan 2 hooinetten erin, steen erop zodat ze goed onderwater bleven.
En voordat er weer 2 nieuwe netten in gingen, even de ton omgooien en omspoelen.
Of het ook echt nodig is weet niet niet maar ik deed het wel.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:01

ow, ik wilde even wat anders zeggen,
zorg er wel voor dat je paard de dingen binnen krijgt die hij nodig heeft, als je hooi nat maakt verliest het zijn voedingsstoffen,
een paard bij ons op stal heeft het aan zn luchtwegen, maar doordat we hem nat hooi gaven en hij zaagsel in zn stal had ipv stro, kreeg hij tekorten, hierdoor is hij uiteindelijk gaan luchtzuigen,
daar wilde ik je even voor waarschuwen.

ik zal het water gewoon elke dag verversen, dan kan je dus 2 hooinetten per keer nat maken, zo deden wij het,

het water is niet echt smerig, het is gewoon hooiwater zeg maar,
dus als het wat langer staat maakt het ook niet uit.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:05

Ik heb zelf ook een paard wat gevoelig is voor stof (lees opgedroogd schimmel).
Ik doe het hooi vlak voor het voeren in een kruiwagen en maak het goed los. Hierna maak ik dit met een broes nat. Er gaat niet meer dan 3/5 liter water over. Hierdoor plakt het stof aan het hooi en dwarrelt dus niet op tijdens het eten en wordt dus niet ingeademt waardoor het de longen irriteert.

Hierna gooi ik het hooi in de paddock. Het restant van het (vieze) water en wat 'klein spul' gooi ik op een hoop die eens per week ergens in de tuin wordt afgevoerd.

Ik laat het hooi dus niet weken, want hierdoor gaan er veel voedingsstoffen verloren.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:06

jah het hooi un je nat maken en dan als datr niet helpt kun je ook kuilhooi of zo iets gebrruiken dat helpt ook heeeeeel goed!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:07

Waarom geen kuil voeren zit alles nog is en stoft niet

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:08

Ja kuil stoft idd minder als hooi

Live,LOve,'ndLaugh


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:31

Margon schreef:
Ja kuil stoft idd minder als hooi


Ik heb jaren nat hooi gevoerd aan een paard. Vooral 's winters was dat een naar werkje.
Ik had twee bakken naast elkaar staan.
In de een water, plak hooi met 2 bakstenen erop
Op de ander een soort stuk betonvlechtijzer
Ik voer 4 x per etmaal
Dus uitgelekt hooi van de zeef in stal, hooi uit water op zeef, nieuw hooi in water
Water 1 x per dag verversen verder bijvullen.

O wat ben ik blij met kuilvoer OK dan!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:39

ook voordroog is heel goed. zit ook nog alles in en geen stof.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:39

petraaken schreef:
ook voordroog is heel goed. zit ook nog alles in en geen stof.


Dat noemen wij in Nederland kuil Knipoog

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:44

oh sorry, dat wist ik niet. Wij noemen kuil het gras dat in een silo bewaard wordt. Voordroog is dus verpakt in plastic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:08

Ik moet ook het hooi natmaken ivm de luchtwegen van mijn paard. Volgens mijn DA moet het hooi een paar uur weken en gaan er hierdoor geen voedingsstoffen verloren.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:54

mijn tante doet het ook voor haar paard. zij doet het elke dag in nieuw water.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 22:46

sarabande schreef:
Waarom geen kuil voeren zit alles nog is en stoft niet


Omdat ik alleen maar een jaarling Fjordje en een Shet hoef te voeren en die krijgen zo`n pak kluil nooit op tijd op samen. Ik heb me namelijk laten vertellen dat een eenmaal opengemaakt pak kuil binnen een maand op moet zijn omdat het anders schimmelen gaat. Noe, ik wil niet weten hoe een Shet er uit ziet die idere maand een half pak kuil eet. Lijkt me niet echt gezond.
Maar jullie hebben wel gelijk dat het veeeeel praktischer is als hooi. Als de pony`s op een grotere stal stonden zouden ze het ook wel krijgen. Maar nu is dat niet echt haalbaar.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:10

Ja dat probleem heb ik dus ook, ik wil het hooi nat voeren omdat het ongelofelijk stoffig is en we hebben wel kuil, maar dat kan ik haar niet voeren want daar word ze ongelooflijk heet van, er zit voor haar veelste veel eiwit in en voor de rest veel te veel kracht.
Maar wat was de reden ook alweer dat je het hooi zolang moest weken??? Mijn instruktrice zei inderdaad ook dat dan veel voedingsstoffen verloren gaan en dat je het beter gewoon nat kon maken zonder te weken. Maar ik herrinner me ergens dat er ook een goeie reden was om het wél lang te laten weken, alleen ben ik dat weer vergeten.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:14

er zijn toch ook kleine pakjes kuil op de markt? of zal dat nog te veel zijn voor 2 paardjes het moet binnen 1 week op geloof ik

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:35

er zijn inderdaad kleine pakje kuil op de markt, daar zitten zo'n 7 a 8 plakken in.
ik zou het hooi in elk geval niet te lang laten weken, een half uurtje is lang zat om al het stof eruit te krijgen.

Z1+1

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:44

Inderdaad er zijn kleine pakje in de Nederland op de Markt, mocht je meer info willen stuur mij dan maar even een pb'tje!

..........................................................

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 11:55

Volgensmij moest het hooi heel lang geweekt om ALLE stof (schimmelsporen) er uit te halen. Maar korter lijkt mij idd oook handiger aangezien je het het zo wel voedzamer houdt.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:03

Mijn paard heeft ook een tijd nat hooi gekregen en ik maakte inderdaad ook elke dag de ton schoon. Vooral omdat het ging stinken en het trekt ook vliegen aan. (bah).
Ik merket inderdaad wel dat mijn paard ontzettend ging invallen. Ik ben overgestapt op kuilvoer en dat gaat prima. Hij is ook weer goed aangekomen.
Pas dus inderdaad wel op met de voedingsstoffen.
succes

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:03

petrabonanza schreef:
er zijn inderdaad kleine pakje kuil op de markt, daar zitten zo'n 7 a 8 plakken in.
ik zou het hooi in elk geval niet te lang laten weken, een half uurtje is lang zat om al het stof eruit te krijgen.


half uur is echt niet genoeg
het moet een hele nacht in het water staan om al het stof er uit te krijgen

Herbivoortje

Berichten: 33
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Yerseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:22

Als je niet de mogelijkheid hebt om kuil te voeren, dan is natmaken van hooi altijd beter dan droog geven.
Of er voedingsstoffen verloren gaan is niet duidelijk, de een zegt van wel en de ander niet.
Is dat nooit 's wetenschappelijk onderzocht ofzo?
Paard van m'n vriendin krijgt ook al nat hooi sinds vorige winter (en biks erbij, zitten ook belangrijke voedingstoffen in), het hooi staat altijd of een nacht (voor 's morgens) of een dag (voor 's avonds) te weken.
Haar paard is niet in conditie of wat dan ook achteruit gegaan, ging juist alleen maar minder hoesten (dus minder longblaasjes naar de knoppen)doordat het stof in ieder geval niet meer rondvloog.

Always keep an open mind.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 132 bezoekers