Eerste symptonen hoefbevangenheid??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zimmie
Berichten: 250
Geregistreerd: 17-06-03

Eerste symptonen hoefbevangenheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 13:35

Mijn Welsh van bijna 5 loopt de laatste tijd niet echt soepeltjes. Normaal is het één brok dynamiet maar de laatste drie dagen lijkt haar achterhand wel stijfjes en met een korte draai (bijv. bij het omdraaien om naar stal te gaan) lijkt het net of ze haar evenwicht niet goed kan bewaren en er doorzakt.. Ze loopt op beide kanten even stijf dus lijkt ze me niet kreupel aan een van haar achterbenen. Voor het goede is ze eigenlijk ook wat aan de dikke kant. Ze (vr) eet ook al haar stro op dus ik ben al iets minder hooi gaan geven en verder krijgt ze wel nog gewoon bix. Ze loopt ongeveer 5x per week een half uur.
Als paarden/pony's hoefbevangen zijn weet ik wel hoe dat er uitziet, maar zouden dit evt. voorsymptonen kunnen zijn ?
Iedere tip is welkom uiteraard.
Alvast bedankt !

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:38

ik denk niet dat dit symptomen van hoefbevangenheid zijn.Eerder van spierbevangen.Ben je harder gaan trainen de laatste tijd of heeft ze het misschien koud?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:56

Een paard met (beginnende)hoefbevangenheid loop op eieren, dus als je erop zit is het af en toe net of ze op hele scherpe steentjes staat en dus wat kreupelt. net zoiets als dat jezelf over kiezels loopt met blote voeten.
Het liefst ontzien de die druk ook door het gewicht wat van de voorbenen af te halen.
En soms de pas niet af willen maken, dus het been wel naar voren, maar niet helemaal naar achter (onder het lichaam) willen doen (in die pas dus he)
Dit waren de symptomen bij ons vorige paard.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:22

ik denk ook eerder dat het iets met de spieren te maken heeft dan met de hoeven.
bel de dierenarts is op en vraag hem om raad.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 02:10


elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:06

Als ik t zo lees moet ook ik direct aan spierbevangenheid denken.. dit kan ook met overmatige voeding en weinig beweging samenhangen. Denk dat je er wijs aan doet een DA er naar te laten kijken. Als het inderdaad spierbevangenheid is kunnen ze er zelfs blijvende schade aan hun spieren aan over houden. Heeft ze misschien een van de dagen als een idioot lopen rennen of zo? Zo heeft die van mij t eens gehad...