Pessoa teugel : modeverschijnsel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-01 13:58

Ik merk dat er hier steeds meer topics komen ivm de pessoateugel. Blijkbaar is die tegenwoordig 'in'.

Zelfs dierenartsen schrijven pessoateugel voor bij rugklachten en zelfs artrose. Er wordt blijkbaar vanuitgegaan dat voorwaarts neerwaarts lopen altijd de rug ontspant. Niets is echter minder waar. Bij fout gebruik kunnen ook dit soort hulpteugels ernstige schade berokkenen.

In een vorig berichtje had Orri een foto van Divoza afgehaald, waarbij de pessoa tegeugel wordt gedemonstreerd :
[img]../upload/19/pessoa.jpg[/img]

Als je de beenzetting van dit paard bekijkt, dan merk je dat de voorbenen veel te ver onder het lichaam blijven en dat de achterbenen bijna maximaal lang lopen. Het linkervoorbeen komt bv. amper voorbij de loodlijn.

Nu geloof ik nooit dat op die manier bij dat paard enig probleem kan opgelost worden. De rug blijft ook in deze houding gespannen en de voorbenen worden zeer sterk belast. Enkel een paard met stalen voeten kan dit soort training dagelijks uithouden.

Ik wil maar zeggen : ook met dit soort hulpteugel moet je kunnen werken en het hoort niet thuis in de handen van een beginner. En als je weet hoe je moet longeren, hoe je je paard recht houdt en hoe je de achterhand erbij kan krijgen, dan kan zo'n hulpteugel ongetwijfeld nuttig zijn. Maar dan denk ik ook niet dat je hem echt nodig hebt. Verward

Wat denken jullie hierover? Is de pessoa teugel voor jullie een modeverschijnsel of een praktisch en bruikbaar hulpmiddel?


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 14:08

Elk hulpstuk hoort niet in een onkundige hand.
Verder is het bij juist gebruik een prima trainingshulp.

_________________
Een paardentand en een vrouwenhand kosten het meeste geld, mijn arme man heeft 3 vrouwen en 2 paarden....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vera op 2001-10-11 15:09 ]</font>

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 14:17

Voor mij is het een hulpmiddel, dat ik destijds op advies van Rodinde heb gekocht nadat ze mijn paard had behandeld. Het was wat haar betrof keuze tussen Pessoa of Gogue en ik moet zeggen dat ik de Pessoa erg prettig vindt. Mijn paard gebruikt z'n achterbeen en rug goed en laat voor lekker los.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 14:35

Ik heb hem ook op advies gekocht zoals je kan lezen heeft mijn paard problemen in zijn achterlijf en vooral rechterachterbeen.

Ik heb eerst behoorlijk lopen puzzelen om de goede stand te hebben gevonden waarin Leysander gaat ontspannen. Ik merk nu wel verschil.

Idd dit soort dingen horen niet thuis in de handen van mensen die niet tot geen ervaring hebben met longeren. Maar dat heb je met ieder hulpmiddel en vooral is de slof er een goed voorbeeld van die meer ellende dan goed aanricht bij paarden Lovers.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 14:40

Ik wil hem ook gaan kopen. Ik heb veel ervaring met longeren, ik heb ook een longeercursus gevolgd, maar ik heb geen ervaring met pessoa.
Kan ik er nu wel aan beginnen of niet?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 15:25

Ik heb het idee dat het ook een modeverschijsel is 'dat je niks meer mag want als je zo gevorderd bent dat je het kan gebruiken is het niet meer nodig' Haha!
Ik longeer Iwaldo zo'n 1x per week, en dan idd met Pessoateugel. Op touwtjes gaat ie nogal hangen en bijzetteugels daar drukt ie zich op weg. Ik ben van mening dat ik goed kan longeren, Iwaldo luistert perfect naar mijn hulpen (althans, 9 vd tien keer) Wanneer ik met pessoateugel longeer, gaat iwaldo lekker laag en rond lopen en werkt ie hard. In tegenstelling tot de touwtjes kan ie zich niet vastzettten, want daar heeft ie alleen zichzelf mee. Ik vraag me af wat je bedoelt met 'goed kunnen longeren en je paard recht kunnen maken' Want op een volte is je paard nooit recht? Of ben ik nou gek? Verward Ik denk dat je met longeren weinig anders kan doen dan je paard goed aan de hulpen krijgen, zodat je hem goed voorwaarts kan krijgen, dat ie met overgangen vertrekt vanaf de achterhand. Omdat je op de grond staat, houdt verdere invloed over je paard op. De pessoateugel is net als andere bijzets een hulpmiddel om je paard door de hals te krijgen en meer ruggebruik te vragen, aangezien geen enkel paard dit uit zichtzelf zal doen als jij op de grond staat te kijken Haha!

Ik denk dat je met die foto er net eentje hebt die niet uitblinkt in fotografie-kwaliteit, omdat de camera er ene beetje schuin opstaat. Misschien liep dit paard ook wel slecht hoor, weet ik veel. Ik zal eens proberen om een foto van Iwaldo te maken als we aan het longeren zijn. Die is normaal altijd heel kort in zn passen (he Jippie *LOL* ) maar als ik hem goed voorwaarts heb met de pessoateugel gaat ie eindelijk zijn voorbenen er een beetje uitgooien. Ik vind wel idd dat je hem niet te strak moet zetten. Maar voor Waldo is het ook een goede oefening om zich bewust te wordne van zn achterhand, en zn benen wat meer onder zn lichaam te plaatsen.

Ik ben overigens benieuwd wat jij een goede longeerhulpteugel vind. Want de stelling dat als je goed kan longeren dat je dan geen hulpteugel nodig hebt, gaat bij mij niet op. Ik zie mezelf al staan met enkel een paardje aan de longe en dat beest geweldig door de hals en over de rug Haha! knap kunstje!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 15:29

Citaat:
Op 2001-10-11 14:58, schreef Tim VDH:
Nu geloof ik nooit dat op die manier bij dat paard enig probleem kan opgelost worden. De rug blijft ook in deze houding gespannen en de voorbenen worden zeer sterk belast. Enkel een paard met stalen voeten kan dit soort training dagelijks uithouden.


Geen mens gebruikt de pessoa teugel dagelijks. Het is inderdaad een prima hulpmiddel voor 1 a 2x per week. Mijn paard wordt er merkbaar beter van.
Daarbij longeer ik af en toe ook nog met touwtjes.

Ik ben het ermee eens dat je alleen aan een pessoa moet beginnen als je weet waarvoor je um gebruikt en wat je ermee wilt bereiken. Ik heb die pessoa dus puur gekocht om mijn paard te verbeteren, en niet omdat 'iedereen' er een heeft.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 15:37

Ik longeer zelf met bijzet. Ook met de bijzet kun je vwnw longeren. Zelf zweer ik bij de bijzet. Ik longeer 1 keer in de week voor de afwisseling en longeer dan bijgezet zodat hij toch wat aan het werk moet en longeren niet een beetje in de ronte slingeren voor de beweging wordt.

Na de verhalen die ik gehoord heb zou de passoa goed werken.
Maar ik heb 'm niet nodig mijn paard gebruik zijn achterhand goed en is makkelijk vwnw te rijden.

Toen mijn paard vorige maand met een rugprobleem zat na een scheve wervel (van vroeger wobbler overgehouden) Wilde Rodinde mij ook graag aan de passoa hebben maar nadat ik mijn manier van longeren metd e bijzet had verteld vond ze dat ook prima.Zolang die rug maar gebruikt werd

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 15:43

Grappig: ik heb die foto uit de Divozagids ook nooit zo'n goede reclame gevonden voor de werking van de pessoateugel. Dat paard loopt gewoon slecht.

Longeren is een net zo grote kunst als rijden, er komt echt veel bij kijken en met hulpteugels kun je net als bij het rijden veel verknallen.

Als je weinig kaas gegeten hebt van longeren doe het dan maar zonder hulpteugel en volg een cursus of lees een paar goede boeken.

Dat wil niet zeggen dat ik het zo goed kan! Haha!

En Laura: met recht lopen, bedoelt Tim rechtop lopen, waardoor in draf de buitenhoeven gaan sporen, dus in het zelfde spoor treden. Als dit goed voor elkaar is kun je pas echt stelling en buiging gaan vragen. Doe je dit eerder: dan forceer je de boel... Zie bovenstaande foto!!!

Ik gebruik diverse hulpteugels bij het longeren, per paard verschillend en net welk doel ik op dat moment wil bereiken. De pessoa heb ik ook gebruikt, alleen gaat dat ding bij mij altijd stuk, op zich een goed werkende hulpteugel die de achterhand er goed bij houdt. Ik denk dat je hiermee minder kwaad aan kan richten dan met alleen maar bijzetteugels. (als je weinig ervaring hebt met longeren, anders zijn bijzetteugels natuurlijk prima!)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-10-11 16:45 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 15:49

Ik denk trouwens dat een pessoateugel juist niet moeijlijk is om af te stellen ed. Als je iemand laat helpen en voordoet hoe ie moet, dan hoef je er daarna op zich niks aan te doen. Dubbele longe bijvoorbeeld, daar heb je zelf alles in de hand (net als bij een slof als je erop rijdt) kan dus ook veel meer fout gaan.. dus daarom vind ik de pessoa ook bets nuttig voor mensen die niet vaardig zijn in het dubbele longe werk bijv.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 15:54

Ik wilde ook een pessoa aanschaffen omdat ik juist dacht dat dat een hulpteugel is dat niet zo 'gevaarlijk' is. Maar ik heb geen ervaring met die teugel maar ik neem aan dat als ik de gebruiksaanwijzing lees en voorzichtig ga kijken hoe die ermee loopt, hem er toch niet mee verpest?!


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 18:13

Ik had idd die foto van de Divoza gehaald maar niet omdat ik dat beest nou zo geweldig vind lopen, au contraire, alleen om te laten zien hoe of wat met de katrollen.

Ik longeer ongeveer 4 misschien 5x per maand met de pessoa teugel, de rest van tijd rij ik meestal en 1x per week krijgt hij een dagje vrij. (Rodinde heeft het mij ook aangeraden ermee te longeren)
Als ik merk dat hij niet lekker loopt op de pessoa dan neem ik meestal ter afwisseling de gogue.
Over het algemeen vind ik de pessoa erg fijn werken en loopt mijn paard er zichtbaar 'aan het werk' en ontspannen bij. Ik gebruik het ook als afbouwen na een zware training, dan longeer ik hem de volgende dag op de laagste stand en dan ongeveer 20 minuten tot hij zichtbaar ontspannen is en los, dan kan hij de dag erna aan het werk of dagje vrij zonder spierpijn.
Ook met het vinden van de balans in de galop heeft het hem erbij geholpen.
Daarbij begin ik niet direct met de hulpteugel vast maar stap en draaf (soms galop) hem warm zonder hulpteugel, pas daarna (10 minuten en ja dus maar 10 minuten --als ik het als afbouwen gebruik-- met pessoa eraan, normaal gesproken als werk loopt hij er 30-40 minuten aan in totaal met warmlopen).

Kijk, je hebt altijd mensen ertussen die zich niet aan het schema houden en gewoon het paard op een stand gooien waar je bang van wordt....
en dan bijvoorbeeld volhouden dat de andere standen absoluut onzin zijn. Of dat ze geen flauw idee hebben dat dat ding standen heeft!!! ze doen maar wat ...
Die mensen zou ik imo met geen enkel hulpmiddel aan de gang laten gaan!




_________________
<FONT COLOR="white">*Opinions are like assholes...everybody's got one ~ Larry Flynt*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-10-11 19:58 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 18:22

Op mijn vorige stal werd de pessoa verschrikkelijk veel gebruikt door de eigenaresse voor haar paarden. Nescio loopt er helemaal niet fijn mee, maar die is in het algemeen heel moeilijk te longeren. Ik heb laatst de kleine merrie er een keer in gehad, en die ging er wel erg fijn van lopen. Ik denk dat het dus ook een beetje per paard verschilt.

Vroeger longeerde ik heel veel, tegenwoordig ben ik wat handiger geworden met rijden en los de dingen liever vanuit het zadel op. Als afwisseling ga ik dan liever eens na 20 minuutjes werken even naar buiten stappen of zoiets.

_________________
before I give up
I've got to live up
to the challenge to do my thing


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-10-11 20:02 ]</font>

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 18:57

ja ik vind het ook een mode verschijnsel
je kan beter een fijne hand hebben

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:49

Yent als je niet weet waar het over gaat bemoei je er dan niet mee. Sjongejonge. Fijne hand? Wat is dat nou weer voor iets? Ga jij mijn paard even longeren 'met fijne hand'
Verward Verward Frusty Frusty
Sorry hoor, maar kan me zo ergeren aan het feit dat mensen zo iets roepen over iets waar ze dus blijkbaar niks vanaf weten Frusty

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:35

Ik heb een hekel aan longeren, maar ik moet zeggen dat ik het wel redelijk kan, allebei mijn paarden luisteren erg goed aan de longeerlijn en volgen de commando's netjes op. Dat heb ik ze zelf geleerd, maar ik hou niet zo van al die hulpmiddelen. Met rijden al helemaal niet, met longeren kan ik me nog enigszins voorstellen dat je ze wil trainen door bij te zetten. Ik longeer zelf liever om alleen beweging te geven en trainen doe ik liever in het zadel. Tijdens longeren kan het paard zich onttrekken en dat voel je dan niet, omdat je er niet op zit.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:41

In mijn geval kan ik Iwaldo dus onder de man niet altijd zo laten lopen als aan de longe. Ik kan echt zien dat ie zn rug loslaat en diep gaat lopen. Ik denk dat ik hem onbewust tegenwerk als ik erop zit ofzo. Dus ik longeer hem om te trainen. Sowiezo longeer ik altijd met iets van hulpteugel, anders kan ik hem net zo goed los laten lopen in de bak Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 08:15

Ik los problemen ook heel vaak op met longeren, ben ik iets handiger in dan met rijden. Vooral met mijn twee luie paardjes!

Bovendien vind ik het fijn om te zien hoe mijn paarden lopen. En de pessoa teugel is een prima hulpteugel hoor, dat zal ik niet ontkennen, maar je moet inderdaad wel een beetje weten wat je aan het doen bent, maar dat geldt met alles...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 09:38

Ik heb de pessoa al meer dan 3 jaar in gebruik,niet wekelijks omdat ik beter erop zittend de problemen aan kan pakken.
Mijn merrie loopt altijd al graag vwnw maar dan wel op de voorhand zonder gebruik van rug en achterhand.Mijn idee om em te kopen was om haar bewust te worden van haar achterkant en als ze naar voren gestuurd werd niet met het hoofd in de lucht en rug weg!Het bontje zorgt dan voor de correctie.
Nu gebruik ik hem nog maar sporadisch en is ze inmiddels gegroeid in het werk,en de bespiering.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:07

omdat ik veel rugproblemen heb kan ik niet zo vaak rijden. pessoa is dan ideaal om je paard toch aan het werk te kunnen zetten en voor de afwisseling!
ik longeer er ongeveer 2 keer per week mee (ik rij meestal 3 keer, 1dag vrij en 1 dag zonder iets longeren/balkjes lopen met longeren oid) en zo probeer ik toch de spiermassa een beetje in stand te houden. dat is echt nodig bij mijn paard, want zo heeft ze het minste last van artrose. als de spieren verslappen krijgt ze meteen meer last. pessoa is in dit geval ideaal!
als ik pessoa een beetje onder de knie heb wil ik ook leren longeren met dubbele longe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__ en 38 bezoekers