zou jij je paard verkopen voor......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

zou jij je paard verkopen voor een ander, beter, jonger, liever, leuker paard?

nee nooit!
101 (63%)
ja, zou ik geen moeite mee hebben
3 (1%)
ja, maar ik zou er veel moeite mee hebben
31 (19%)
ja heb ik zelfs al eens gedaan.....
23 (14%)

Totaal aantal stemmen: 158


very
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-10-03

zou jij je paard verkopen voor......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 23:10

een ander beter leuker, liever, etc paard???
ik niet. ik heb een oude merrie van tweintig en ik heb haar nu 14 jaar. ik vind mensen die hun paard verkopen omdat ie oud is echt vaag. maar dat is mijn mening. ik heb zo lang plezier van haar gehad... en nu nog steeds ze verdient een goed pensioen...


Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:14

ik verzorg een pony van vierentwintig... ze is wel niet van mij maar k zou haar nooit lkaten stikken... zelfs niet toen ik Gracia kocht.... ik wilde haar kopen maar de eigenaar beloofde me dat ze daar altijd zal blijven dus....
ook voor gracia zal ik nooit een ander paard willen. zij is de absolute nummer een voor mij.... ookal heeft ze ook wel negatieve dingen... maar ja die heb ik ook!!!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:22

Ik zou persoonlijk mijn paard niet willen ruilen voor een ander paard.
Er komt er hoogstens dan nog eentje bij Haha!

Maar zonder gekheid: ik kan me helemaal voorstellen dat mensen ervoor kiezen om voor het jongere en betere/leukere paard te gaan. Het paard is er tenslotte voor jouw, en jij niet voor het paard. Een paard onderhouden is duur genoeg, en als jij er geen plezier aan beleeft, moet het gewoon kunnen dat ieder zijn's weegs gaat. Als jij en het paard niet klikken, is hij duidelijk niet voor jouw bestemd, en zit er misschien een ander te wachten waar het beter mee klikt. Dan kun jij door voor het andere paard: met hopelijk een fijne toekomst samen.

Hetzelfde geldt voor de paarden waar je op een gegeven moment op bent uitgeleerd. Als iedereen het paard zou houden waar hij op begonnen is, dan ontzeg je een heleboel ruiters dat ze van een ouder paard, dat al verder is opgeleid, kunnen leren.

Je suis Charlie.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:30

Ik sluit me helemaal bij Cassi aan.

Ik heb jaren in de drafsport gezeten en dan moet je wel. Het was de keus of een paard houden of presteren in de sport. Zo had ik een draver die op een gegeven moment niet meer wilde draaien bij de start. Was mijn tegenstander al door de finish heen, stond ik nog bij de start te klooien.

Hem heb ik verkocht naar de langebaan in Belgie (waar hij koers na koers won en het vreselijk naar zijn zin had!) en ik heb een andere draver gekocht.

Ja, ik kan dus ook een paard verkopen wat niet meer aansluit bij mijn wensen en kunnen. Zoals Cassi zegt, een paard onderhouden kost veel geld, en waarom een paard houden als je er geen plezier (meer) van hebt?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Charaz

Berichten: 24263
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 00:39

Nee, nooit kan mijn schat niet missen

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 04:13

Dit is dus iets waar ik over nagedacht heb toen ik Raak nog niet zo lang had. Stel. Hij zou iets krijgen waardoor hij niet meer bereden kan worden maar nog wel lekker bij huis of zo kan staan. Echt niet dat hij weggaat voor een ander dier. En wat als ik nou het geld niet heb en de tijd niet voor twee paarden? Tja, jammer dan. Je gaat ook met je paard een verbintenis aan vind ik en het is niet zo voor mij 'niet goed? Weg en inruilen voor iets beters'. Ik mag toch hopen dat men dat met mij ook niet doet als ik in een rolstoel kokm ofzo.

Een dier is voor mij geen ding wat je even inruilt als het niet meer naar je zin werkt. Dat doe je met auto's en fietsen. Maar niet met een dier. Presteren in de sport is voor mij dus niet zo belangrijk als de liefde voormijn dier. Welk dier dan ook want het geldt voor onze knollen, onze parkieten en onze katten.

'Paint' it 'Black'

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 06:51

Er is maar 1 reden dat mijn pony weg zou gaan, en dat is als het niet zou klikken. Als we er allebei geen plezier in hebben. Ik heb haar nog geen jaar, en het heeft ook vrij lang geduurd voor ik haar meer vond dan ''een'' pony.
Gelukkig is het nu anders sinds kort, en ben ik gek op die pony.
Ze gaat echt niet weg als er een leukere pony (kan dat?? Tong uitsteken ) te koop zou staan of zo.. Ook niet als ze oud is, ook niet als ze ziek word. Nooit Lovers
Ik heb haar wel voor mijn plezier, als je hoog in de sport wil komen, of wil presteren lijkt het me een ander verhaal en kan ik het me wel voorstellen..
Maar mijn meis blijft, hoe dan ook

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 07:32

Soms kan ik me er echt kwaad om maken.
Dan lees ik de advertenties op marktplaats dat mensen hun al wat oudere paard verkopen.
Dat paard heeft zijn hele leven goed gewerkt voor je en nu kan hij niet meer en wordt hij verkocht.
Ik heb mijn paarden gekocht voor het leven.
Ik zal ze dus aanhouden tot ze sterven.
En mogen ze ,om wat voor reden dan ook ,alleen nog maar op rust staan ...dan zullen ze bij mij op rust staan.
(tenzij ze pijn hebben ofzo dan maak ik er een eind aan)

Maar misschien heb ik makkelijk praten.
Ik ben een recreatie ruiter.
Mijn liefde ligt in de natuur.
En of ik daar nou door heen wandel met mijn paard aan de hand of onder het zadel,ik geniet er toch wel van.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 07:41

Ik weet niet of dat makkelijk praten is Odje. Mijn liefde ligt ook bij de dieren en de mensen. Maar helaas denken veel mensen over dieren als over materiaal. Zo is het wel. Niet goed? Wegwezen en iets anders.

'Paint' it 'Black'

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 07:47

Ik sluit me volledig bij Fasel aan Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 07:48

Fasel, zoals jij denkt denk ik ook. Maar stel dat het niet zou klikken met Raak. Het houden van een paard is niet zoals het huwelijk: totdat de dood ons scheidt. Stel dat hij gewoon bereden zou kunnen worden, en er verder door jouw geen land meer mee te bezeilen viel. Dat je bang voor hem was. Dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt toen je hem kocht. Dat er dingen zijn gebeurt in jullie tijd samen waardoor zijn gedrag een kant uit gaat die jij niet wilt (okee, daar ben je zelf bij, maar stel...).

Jij zou dus een perfect gezond paard houden, de rest van zijn leven op een landje gooien omdat jij er niet mee om kunt gaan, mee om wilt gaan of mee om durft te gaan, en de rest van je leven krom liggen voor een paard dat jouw niets teruggeeft? Het paard verdoemen tot een leven van nietsdoen, terwijl hij nog van alles kan? Wees eerlijk daarin.
Stel je koopt een paard voor een bepaald doel, maar je doelstelling verandert. Jij zou je eigen wensen en verlangens terugzetten voor dat paard?

Je suis Charlie.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:38

ik zou mijn paard nooit verkopen, dan neem ik er wel eentje bij, maar romana verkopen, nee nooit!!!!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:44

annebel zelf nooit.

Maar ik heb twee keer een pony van de man van mijn verzorgpony's gekregen. Met een ben ik over de kop geslagen doordat die doorsloeg met stijgeren onderweg naar huis. Toen heb ik een andere pony gekregen, en daar klikte het ook niet mee. Ik heb dat beestje wel aan het lopen gekregen, maar het klikte gewoon niet. Dus in overleg met de eigenaar zijn ze verkocht. Op die ene waarmee ik ben doorgeslagen mocht ik van hem ook niet meer mee naar buiten, dat vond hij ook te link worden.

Daarna heb ik annebel gekregen en bij die man gestald. Annebel zit ook vol kuren, en streken. Ze heeft echt een gebruiksaanwijzing. Ik heb er ook wel over gedacht om haar weg te doen. Maar ze heeft zo'n lief karakter, en eigenwijs, dat ik dat toch niet kon. Het probleem is dat ze nogal dwars kan doen als ze echt moet werken. Maar als ze met rijden niet hoeft te werken, naar buiten enz. Dan is ze super.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:01

Cassidy. Klopt. Daar heb je gelijk in. Dat is voor mij ook een van de uitzonderingen. Had ik er niet bij gezet (vroeg he). Maar zo heb ik inderdaad mijn eerste pony verkocht. Het ging gewoon niet en gezien financien moest ik kiezen. Nu zou ik droog brood vreten om ze alletwee te houden maar toen heb ik een keuze gemaakt. want het klikte toch niet echt. Het was een superlief beest maar de klik zat er niet.

Een andere uitzondering is een lijdensweg. Maar dat spreekt voor zich natuurlijk.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:03

Voor wat betreft een doel wat je noemt Cassidy. Ja, daarin zou ik mijn eigen belangen en wensen achterop zetten. Want dan had ik dat maar eerder moeten bedenken. Maar ik zou hem niet de dupe laten worden van het feit dat ik ineens zou willen crossen in plaats van endurancen en voor cross zou hij niet geschikt zijn. Daarin zet ik direct mijn eigen wensen en belangen achteraan.

'Paint' it 'Black'

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:03

Iones is mijn eerste paard en ik heb zoveel op hem geleerd. Daarbij opgeteld dat het leerproces van een ruiter altijd ten koste gaat van een paard, is het niet meer dan billijk dat hij de rest van zijn leven bij mij slijt.

De hond is de betere mens

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:05

Al eens gedaan, en ik had er wel moeite mee. We hebben al wel vaker paarden verkocht, maar bij Ilana viel het echt zwaar. Maar ja, als je verder wilt in de fokkerij moet er ook nieuw bloed komen. En met Ilana kon niet meer gefokt worden, en we hadden de ruimte nodig.... Verdrietig Jammer, maar helaas...

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:07

Ik denk dat het helemaal afhankelijk is van de band die je met je paard hebt.
Als blijkt dat het niet klikt tussen jou en je paard, dan denk ik dat beide beter af zijn als er een nieuw baasje wordt gezocht en vervolgens een ander paard.
Maar ook het doel wat je hebt. Kijk zijn paarden je werk, dan kan ik me voorstellen dat je ze na een tijdje verkoopt. Niet dat ik dat zo willen, maar daarom ben ik ook niet geschikt om paarden te trainen en ze vervolgens beter te verkopen.

Maar hoe ik over het houden van mijn paard denk?
Ik heb inmiddels zo'n band met mijn paard dat ik hem voor geen goud kwijt zou willen. Ik ben dan misschien in de ogen van sommige mensen naïef. Maar ik vind dat wij samen nu al zoveel bereikt hebben en dat ik hem zo heb zien groeien wat zelfvertrouwen betreft dat ik dat niet kwijt wil. Als ik het financieel kan blijven bolwerken zoals ik het nu kan, mag Laiser bij mij blijven tot zijn dood. (Hij heeft al genoeg andere baasjes gehad voordat hij bij mij kwam.)

Maar goed ik ben nu eenmaal van mening dat als je een dier opneemt in je gezin/leven of hoe je het ook wil noemen. Dan draag je de verantwoording voor zo'n dier. En zet je hem/haar niet aan de kant zodra het mooie eraf is. Daarom vind ik het nu ook zo goed dat er van die commercials worden uitgezonden dat mensen eerst na moeten denken voordat ze een huisdier nemen.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:11

ik zou mijn paard niet verkopen voor een ander paard ik zou wel proberen te kijken of ik het zou halen om er nog 1 bij te kopen
maar mij eigen paard voor een ander paard verkopen vind ik maar niks
ik heb mijn paard al van veulen af aan ik zou het niet kunnen hoor


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:18

ik zou dat denk ik ook nooit doen, misschien een paardje erbij kopen (als we daar geld voor hadden) maar je lieve paardje waa rje zo aan gehecht bent verkopen dat zou ik niet over mijn hart verkrijgen dnek ik.
Ik vindt het niet heel erg raar als mensen het doen, maar doe het zelf toch niet. Een oud paard heeft ook minder kans om een leuk plaatsje te vinden En als er niks mis is met het paard, dan kun je er misschien nog op rijden. En als dat niet kan kun je er mee wandelen, knuffelen, peotsen.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:19

Ik zou mn haffie nooit verkopen voor een ander paardje!
Ik heb haar gekocht... heel stom zonder haar te laten keuren. Maar het klikte meteen en ik wilde haar gewoon hebben!
Dus we hebben haar verder niet laten keuren... als zou blijken dat ze toch iets heeft, en ze kan er goed mee leven mag ik haar houden en komt er gewoon een ander paardje bij. Maar haar kwijtraken nee dat zou ik echt nooit meer willen!! na drie maanden al zo gehecht aan mn paardje... ik wist niet dat dat zo snel ging.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:20

Nee NOOIT.

Mijn paard is vooral niet de braafste en het makkelijkst.
Maar kan hem echt voor geen goud missen.
Ik heb hem uitgezocht en het is mijn eerste eigen paard.

Een hele goede vriendin heeft hem geholpen uitzoeken en hierdoor is hij NOG bijzondere dan hij al is.
Jo bedankt Vriendjes zijn?

Ik heb alle moeite en zwoegen ervoor over om te zorgen dat we een combinatie gaan vormen.
Al duurt het jaren.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:24

Ja en nee, ik heb nu een Tinker die ik nooit zal verkopen, we hebben een ontzettend goede band, voor haar heb ik een kruising Kwpn gehad die erg temperamentvol was, aangezien ik een recreatieruiter ben en aan zag komen dat zij mij de baas zou worden, heb ik een goed tehuis voor haar gezocht, dit was ontzettend moeilijk maar ik heb het wel doorgezet, zij heeft het nu goed bij iemand die met haar om weet te gaan, ik heb, toen ik haar verkocht, een aantal mensen afgewezen omdat ik die niet bij haar vond passen qua match.

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:39

Ik heb het wel eens gedaan, maar niet omdat ik dar paard vreselijk vond en wilde inruilen, maar het klikte gewoon niet meer zo tussen ons, ik wilde andere dingen dat dat zei leuk vond... Ik heb haar verkocht, en nu heeft ze het juist super, precies wat ze verdiend!

Dag lieve mama...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:44

Ja, ik heb het al eens gedaan.
Heb er alleen geen andere voor terug gekregen...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers