chatbuddytje -> zelfmoord --> reactie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

chatbuddytje -> zelfmoord --> reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 22:49

Misschien een vage titel, maar het is best wel een lang verhaal.

We zitten met een 20-tal mensen uit dezelfde streek op een chatboxje, met diezelfde kliek hebben we ook enorm leuke tijden beleefd op uitgaansvlak enz ... Dus ook irl hebben of hadden we contact. We worden oud Schijnheilig .

Een paar jaar geleden is daar echter een Nederlander tussen benland, een jongen uit den haag van ondertussen 29 jaar oud.
Tijdje geleden belden we wel eens, vond het wel een leuke gozer, maar heb hem nooit gezien. Anderen wel ...

De laatste dagen, deed hij al raar. Maar vandaag zei hij gewoon dat hij me iets wilde vertellen, hij wilde er een eind aan maken. Hij heeft er zo zijn redenen voor, en gezien zijn situatie, kan ik me er wel iets bij voorstellen en snap ik hem zelfs.

Op zich ben ik een vrij nuchter persoon, maar dit ligt door privéomstandigheden vrij delicaat bij me. Tevaak van te dichtbij meegemaakt, dus ik flip vrij snel als iemand zulke dingen uit.

Wat doe ik daar nu mee? Ik voel me schuldig als hij er binnen een paar dagen niet meer is, dat weet ik vrij zeker. Ik heb geen adres, geen nummer, alleen een naam .... En er zitten ettelijke 100-den kilometers tussen, dus ik kan ook niet even voor zijn deur gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:54

Het is zijn eigen keuze en die kun je respecteren. Maar wat ik altijd zo ellendig vind van zelfmoordenaars is dat ze toch proberen om de argeloze omstander een schuldgevoel te bezorgen. Als hij zelfmoord wil plegen, dan is dat zijn zaak en als hij het echt wil, dan kun jij hem toch niet tegenhouden hoor.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 22:56

Ik wil m ook niet tegenhouden, maar ik kan er dus gewoon niet tegen dat mensen me er opnieuw mee confronteren.

Na een suicidaal lief, verschillende speuracties naar "een vermoedelijk lijk" (dat er gelukkig nog steeds niet gevallen is), ettelijke weken van politie-kantoor-kamperen, vriend van de familie die er rustig een eind aan maakt, oom die zich door het hoofd schiet, ... heb ik er mijn buik van vol en is mijn standaard reactie toch zoiets geworden als "doe maar".

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:12

Jij kunt hier niets aan doen, elk mens leeft voor zichzelf..ik kan me voorstellen hoe je je voelt, maar ga je alsjeblieft niet schuldig voelen, als hij zijn tijd hier heeft gehad dan weet hij dat voor zichzelf...daar kan jij helaas niets aan veranderen. help hem zowaar je kan door met hem te praten (doe je natuurlijk al) en misschien kan hij hulp zoeken?
heel veel succes en anders pb je maar

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:07

haha ja leuk Scheve mond jij wordt met een gevoel opgezadeld waar je geen behoefte aan hebt. wat wil hij? graag horen dat je zegt dat hij het niet doen moet? weet hij dat je het vaker hebt meegemaakt? pas op dat er geen spelletjes met je gespeeld worden, ongeacht of hij serieus is of 'aandacht' wil.
jij moet voor jezelf opkomen omdat jíj er geen behoefte aan hebt om het nog een keer mee te maken!!

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:30

Het is heel naar om zo'n verhaal te horen zeker als je op dat gebied ook al het een en ander hebt meegemaakt. Zo'n persoon bestef meestal niet wat hij doet of zegt. Ik kan me ook voorstellen dat je nu bang bent dat hij er straks niet meer is, terwijl je niks kunt doen omdat je verder niks van hem weet.
Ik denk dat je dit ook tegen hem moet uitspreken. Dat je al genoeg hebt meegemaakt op dit vlak en dat het je veel pijn heeft gedaan. Dat je niet wilt rondlopen met de last wat hij wel of niet doet... Het klinkt zo misschien hard, maar je moet jezelf ook beschremen. Zeg hem dat er genoeg plekken zijn waar hij heen kunt en daar kun je hem in helpen, maar laat niet zijn problemen jouw problemen worden. Je geeft duidelijk aan er niet meer mee geconfronteerd te willen worden omdat het pijnlijk is. Laat hem dat weten (mocht je hem weer spreken)
Verder weet ik ook uit ervaring dat als mensen echt dood willen ze het doen en dan kan je hemel en aarde bewegen maar je kunt er niks aan doen.
Heel veel sterkte er mee en als je je verhaal kwijt wilt mag je me ook pb-en

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:10

Uit ervaring kan ik je vertellen dat iemand die zoiets zegt nog niet ver genoeg is om het ook echt daadwerkelijk te doen. Wat wel het geval is, is dat deze jongen schreeuwt om hulp en aandacht. Iets wat jij niet aan hem kunt geven. Hij moet dringend hulp zoeken. Zodra hij het er niet meer over heeft wordt het een andere zaak. Of hij ziet er inderdaad vanaf, of hij bereidt in het stille iets voor.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 14:13

Ben lichtjes onvriendelijk geweest en sindsdien heb ik er geen woord meer over gehoord ...

Maar wat Arno zegt, daar ben ik het niet mee akkoord. Mijn oom is zijn sleutels gaan afgeven aan zijn dochter met de woorden "ik ga naar een betere wereld" en 6 uur later schoot hij zich door het hoofd ...
Dus er zijn wel mensen die het "melden" ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:15

Ik kan me wel voorstellen dat je je hier heel rot over voelt en niet goed weet wat je moet doen.

Het klinkt misschien hard, maar ik vind het behoorlijk asociaal dat iemand met zelfmoord gaat 'dreigen' naar iemand die volkomen machteloos staat. Je hebt immers niets, geen adres, tel.nr, dus je kunt niets. Daar komt nog eens bij dat dit ook nog eens heel gevoelig voor je ligt.

Mensen die dreigen met zelfmoord zullen het denk ik juist niet snel in het echt doen. Het is gewoon een schreeuw om aandacht. Als je echt dood wilt ga je dat echt niet eerst bekend maken, want dan is er een kans dat je nog tegen gehouden wordt.

Het enige wat je kunt doen is denk ik een adres geven en/of een telefoonnummer (voor professionele hulpverlening) waar hij voor hulp naartoe kan bellen. Als hij dit niet wil, is dat zijn probleem en niet het jouwe. Ik zou ook gewoon tegen hem zeggen dat als hij nog 1 keer over zelfmoordplannen tegen je begint, je al het contact verbreekt. Doe dit dan ook daadwerkelijk, want voor jou is dit ook echt niet goed.

Probeer een beetje afstand te nemen van die jongen en vergeet jezelf niet.

Heel veel sterkte ermee

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:10

Belsje schreef:
Ben lichtjes onvriendelijk geweest en sindsdien heb ik er geen woord meer over gehoord ...

Maar wat Arno zegt, daar ben ik het niet mee akkoord. Mijn oom is zijn sleutels gaan afgeven aan zijn dochter met de woorden "ik ga naar een betere wereld" en 6 uur later schoot hij zich door het hoofd ...
Dus er zijn wel mensen die het "melden" ...

Er zit een groot verschil tussen de melding: Ik ga naar een betere wereld en Ik maak mezelf van kant. Er zijn inderdaad wel mensen die cryptisch iets loslaten. Zo ken ik ook een jongen die alles had voorbereid en pas op het laatste moment extreem veel contact zocht met zijn familie. Het was echter puur om afscheid van ze te nemen. Het kan dus met woorden en daden zijn, maar lange na niet altijd duidelijk.