hengst Dageraad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

hengst Dageraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 17:29

wie heeft er info over deze hengst en wat foto's
????

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:34

Geb. datum 16-mei-1985
Pijpomvang 22
Stamboeknr. 85.5972 Stb
Naam fokker, woonplaats S. Dokter, Tzummarum
Kleur bruin
Stokmaat 170

G Ramiro Z x Nimmerdor x Joost

Verrichting Ermelo 1988
Gehoorzaam, vriendelijk en eerlijk met goed humeur. Bij begin onderzoek zadelmak. In de eerste weken weinig souplesse en weinig looplust, na geringe arbeid drijfnat van het zweet. Na enkele weken is zijn conditie verbeterd en heeft hij veel meer inzet gekregen. Bewegingen zijn achter weinig krachtig en doen nog enigszins ongecontroleerd aan. Geeft de indruk laat rijp te zijn.
Stap ruim voldoende. Draf constant. Bij springen landt hij met een recht achterbeen. Heeft weinig afdruk. Komt in terrein souplesse te kort. Ruim voldoende bereidheid om te werken, ervaart werk in tweede helft onderzoek als licht. Voldoende aanleg als spring- en terreinpaard, tamelijk veel aanleg als dressuurpaard.
Bij aankomst rijke voedingstoestand, is tijdens onderzoek harder en gespierder geworden. Eet normaal.
Rustig stalgedrag.
Bleek een hartruis te hebben, is nader onderzocht in de Faculteit voor Diergeneeskunde in Utrecht. Hengst heeft een lekkende hartklep. Uit elektro- en echocardiografisch onderzoek kwamen geen afwijkingen naar voren. Een en ander heeft de prestaties niet merkbaar beïnvloed.
Rapportage afgesloten op 03-06.

Stap 7
Draf 6.5
Galop 7
Rijproef 6.5
Springen vrij 7
Springen ohz 5.5
Terreinproef 6
Karakter 8
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 8
Puntentotaal 70.50
Max punten 100
Plaatsing 17e van 25 (16)
Jaar verrichting 1988
Plaats verrichting Ermelo

Moederrapport 1988
Deze merrie heeft dezelfde naam als haar grootmoeder die onder meer ook de moeder van de hengst Garant is.
Toverfee is best gebouwd en vertoont veel kwaliteit in het beenwerk. Zowel de verhoudingen als de verbindingen in de bovenbouw zijn goed. Opvallend zijn de lange nek, fraai gevormde hals en best ontwikkelde schoft. De achterbenen zijn goed gesteld en in beweging werd een goede stuwing vanuit de achterhand waargenomen met een prima kootvering. De bouw van de voorbenen is wat hol en de stand is iets toontredend en onderstaand. Hierdoor zijn de bewegingen vóór beperkter.
Stokmaat: 168.0 cm.
De moeder van deze merrie beschikt ook over lange lijnen en behaalde een A 88 IBOP-certificaat. Een dochter (volle zuster van de hengst) nam in 1986 deel aan de UTV.

Afstammelingen 1990 (veulens)
De hengst presenteerde goed ontwikkelde, royaal gebouwde veulens met sterke rompen. Er was sprake van een uniforme collectie veulens, die wat meer rijtypisch van bouw zouden kunnen zijn.
Het hoofd is goed gevormd en sprekend; de veulens blikken helder de wereld in. De lange hals vertoont veel nek en wordt goed opwaarts gedragen. De schoft is doorgaans kort en nog wat weinig ontwikkeld. De schouder heeft steeds een goede lengte, maar zou in een aantal gevallen wat schuiner kunnen liggen. De rug is doorgaans goed gespierd, maar meermalen lang en soms wat diep. De lendenpartij is goed gespierd, maar meermalen lang en soms wat diep. De lendenpartij is goed gespierd. Bij de veulens in de geprikte groep bleek de croupe nog wel eens iets plat te zijn, maar wel goed gespierd, terwijl in vrijwel alle gevallen de croupelengte ook niets te wensen over laat. Het voorbeen is goed gesteld, dikwijls met goede kootlengte. Het achterbeen is goed gesteld. Het beenwerk is hard en droog bij goed ontwikkelde gewrichten.
De stap is voldoende, maar zou meer ruimte en souplesse kunnen vertonen. In draf is er zeker sprake van een krachtige afdruk. De veulens maken achter de pas echter niet af, als gevolg waarvan de gewenste ruimte ontbreekt en de schoudervrijheid ook beperkt blijft. Er is wel steeds sprake van een goede oprichting.

Kort samengevat: sterke, royaal ontwikkelde veulens die iets rijtypischer gebouwd konden zijn. De draf vertoont afdruk maar zou meer ruimte moeten hebben.
Getoond: 30 veulens uit 143 dekkingen.

Afstammelingen 1994 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Dageraad voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 1998 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Dageraad voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2002 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt de reeds geëxporteerde Dageraad definitief goedgekeurd.

Veel hengstuitdrukking. De hengst zou moderner gelijnd kunnen zijn.

1998 (aug) export naar Zuid-Afrika; diepvries

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:36

Afbeelding

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 20:51

thanx!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:04

Hij staat nu in Zuid-Afrika als ik me niet vergis. Zal even website zoeken.


bruintje
Berichten: 41
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:06

Hij stond bij de Crom ik heb hem wel eens met Piet Raaymakers gezien, daar was ie van. Hij was heel braaf kon een kind onder door lopen op stal.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:47

annegti schreef:
Hij staat nu in Zuid-Afrika als ik me niet vergis. Zal even website zoeken.

Klopt, dat staat ook in de info die ik al had gegeven Knipoog

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:30



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrechtCarlos en 62 bezoekers