Kan een paard vlooien hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Kan een paard vlooien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 17:22

Hee,
ik was net bij Bliksem en ze was supermager, en toen ik dr begon te poetsen kwam ik er achter dat ze allemaal schilfers, roos zeg maar, op dr borst had... Verward
dus ik verder kijken, zat ook in dr manen, maar dat leek me op zich niet zo raar. Maar toen ik beter keek zag ik allemaal beestjes lopen Verward .
Het waren geen vlooien volgens mij, want ze sprongen niet..
Bij katten is het ook zo dat vlooien samengaan met wormen, kan het dat ze dan dus ook wormen heeft? Wormenkuur krijgt ze nooit, dus dat zou wel goed kunnen...
Alle ander pony's hadden ook van die beesten in hun manen en staart, en ook gewoon op hun rug...
Ik hoop maar dat ik er wat aan kan doen Scheve mond
Cool maaike

Nog even hier, nog even blijven
Zo is het goed - Acda & De Munnik


Donnanientje

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:25

mmmm vage beesjes.. misschien luizen( tjah k weet het anders ook niet)of misschein toch vlooien

ik wil pb-tjes Tong uitsteken wie o wie Tong uitsteken Haha!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:27

Bij ons op de manege heeft wel eens een pony luizen gehad en ook vlooien dus het kan best. Ik zou hem wel maar een wormenkuur geven voor de zkerheid als ik jou was! OK dan!

Rona, Linanda en Oackly

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:07

Het is hartstikke slecht als een paard geen wormenkuur krijgt. Als jij wormen hebt laat je ze toch ook niet gewoon zitten?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:14

zullen vast mijten zijn..... Ik heb nog nooit van vlooien op een paard gehoord

oester

Berichten: 1287
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:17

Ik denk ook iets van mijten, zitten meestal ook in de oren.
Misschien ff ergens vragen of ze er een middeltje tegen hebben.

horseslufer

Berichten: 186
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:22

TSJA ZOU UT NI WETEN MAAR BEN JE AL NAAR DE DA GEWEEST (DIERENART)
ZOU UT WEL SNAL DOEN HOOR ENNE GEEF UMJ WORMEKUUR WANT IIO VIJD UT ZIELIG DAT JULIE DAT NI GEVEN

Gentle Is Een Nieuw Paard Op Stal Oosteinde ... Tis Zo`n Lekkerding !!!

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:22

Lijkt me meer iets voor MD (was VvdD)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:26

horseslufer schreef:
TSJA ZOU UT NI WETEN MAAR BEN JE AL NAAR DE DA GEWEEST (DIERENART)
ZOU UT WEL SNAL DOEN HOOR ENNE GEEF UMJ WORMEKUUR WANT IIO VIJD UT ZIELIG DAT JULIE DAT NI GEVEN


zou je het a.u.b. voortaan in normaal nederlands en met hoofdletters en punten waar nodig willen schrijven.

Hier krijg ik hoofdpijn van, ten eerste moet ik iets gaan ontcijferen en daarna moet ik het gaan vertalen naar het Nederlands..... een foutje geeft niet, maar dit is echt te erg

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:05

Dit zijn hoogstwaarschijnlijk luizen! Een vriendin van mij had een Fries die dit ook had, die had daar zelfs bloedarmoede van + heel mager. Bel de DA even ! die vriendin van mij moest het paard om de dag wassen met een goedje, binnen 2 weken was het over ! Vergeet trouwens niet ook je spullen (borstels, dekens) te ontsmetten, en vaak is het wijselijk om de andere paarden waarmee ze bv op de wei staat, ook te wassen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:19

Het zouden iid luizen kunnen zijn. Volgens mij (weet het niet zeker) kun je wassen met Imaverol.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:22

paarden kunnen geen vlooien hebben
het zijn hoogstwaarschijnlijk luizen, vlooien springen nl wél!
en het kan idd zijn dat ze ook een wormenkuur nodig heeft! want luizen krijgen ze vaak als de weerstand wat minder is
ook aan te raden is om de pony te scheren, want anders is het vrij lastig om alle luizen te doden.
ook spullen goed ontsmetten en de andere mensen op stal gaw waarschuwen !!!want luizen zijn erg besmettelijk!zelfs mensen kunnen ze krijgen !
bel de dierenarts voor een luizendodend middel, en volg de gebruiksaanwijzingen daarvan goed!!!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:49

Het zou kunnen iddd.. een paardje van mn vorige stal had het ook... je moet ff zon middeltje halen en dan is het na een week weg !

Suc6

Samantha Lovers Splash

    S p o t.

bruintje
Berichten: 41
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:45

ik zie wel vaak amazones/ruiters die vlooien zoeken in de manenkam, ze kijken altijd naar beneden als ze rijden..........

Imaverol (schrijf ik dat goed?) helpt tegen luizen, goed ontwormen overigens ook....

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:06

een paard kan geen vlooien hebben.
denk ook eerder aan luizen

Kiekeboe

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:38

Volgens mij zijn het luizen. Maar dan moeten alle paarden en pony's die bij haar staan ook mee behandeld worden en de halsters en touwen en eventueel de schabrakjes en dekens als ze die hebben. Voorheen behandelde je dat met Sebacil, maar dat is uit de handel. De dierenarts zou eigenlijk moeten komen om het zeker te weten en die weet dan ook wat je er tegenwoordig tegen kan doen.
Als ze al lang geen wormenkuur hebben gehad, krijgen ze een lager weerstand en zijn ze vatbaarder voor dit soort dingen als luizen. Als ik me goed herinner waren die bij ons op stal toen grijzig van kleur, met wat gelige dingen die in de manen en staart kleefden ( neten volgens mij).
Let trouwens heel goed op als je nog bij andere paarden komt, je kan ze zo in je jas of trui meenemen als je eerst bij die besmette pony's geweest bent. Al je kleren verwisselen en douchen, voor je bij andere paarden komt! Succes ermee!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:10

Jet schreef:
Volgens mij zijn het luizen. Maar dan moeten alle paarden en pony's die bij haar staan ook mee behandeld worden en de halsters en touwen en eventueel de schabrakjes en dekens als ze die hebben. Voorheen behandelde je dat met Sebacil, maar dat is uit de handel. De dierenarts zou eigenlijk moeten komen om het zeker te weten en die weet dan ook wat je er tegenwoordig tegen kan doen.
Als ze al lang geen wormenkuur hebben gehad, krijgen ze een lager weerstand en zijn ze vatbaarder voor dit soort dingen als luizen. Als ik me goed herinner waren die bij ons op stal toen grijzig van kleur, met wat gelige dingen die in de manen en staart kleefden ( neten volgens mij).
Let trouwens heel goed op als je nog bij andere paarden komt, je kan ze zo in je jas of trui meenemen als je eerst bij die besmette pony's geweest bent. Al je kleren verwisselen en douchen, voor je bij andere paarden komt! Succes ermee!



Jet heeft in ALLES wat ze hier schrijft gelijk.

Sebacil is uit de handel, maar vraag je DA om een vervangend middel.

Imaverol werkt hier niet tegen.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 23:28

Hee bedankt allemaal!
Ik kan geen dierenarts laten komen, want het is niet mijn eigen pony en ik ga het niet betalen.... Ik baal er zo van, heb net de eigenaar gebeld en die zegt alleen, Ik zal even kijken....
Ik kan ze ook niet wassen, het wordt winter en ze hebben geen dekens, en geen stal.. Aangezien ze zo mager zijn vatten ze dan meteen kou..
Iig bedankt..
Cool Maaike

Nog even hier, nog even blijven
Zo is het goed - Acda & De Munnik

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:44

Als de dieren zo mager zijn, en niet ontwormd worden, geen schuilplek hebben ... is het dan niet tijd om aan de alarmbel te trekken?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:47

Ik weet dat het heel moeilijk voor je moet zijn, maar in zo'n geval zou ik toch de dierenbescherming of de AID proberen er op af te krijgen. Als je dat anoniem doet, hoeft die eigenaar niet te weten dat jij dat gedaan hebt, maar die pony's moeten volgens mij vergaan van de jeuk en als ze zo mager de winter in moeten, hoe redden ze dat dan straks. Het is jammer dat ik niet in de buurt woon, maar anders had ik graag eens bij je komen kijken of er evengoed niet iets aan te doen is.
Ik hoop voor je dat die eigenaar zelf goed kijkt en er een dierenarts bij haalt, dit is toch wel schrijnend voor jou en die pony's!!! Succes en sterkte!

Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 10:16

Heb ik al een keer gedaan... Toen stonden ze tot aan hun knieen in de blubber, met beschimmeld hooi als voer en het water was bevroren. Maar de dierenbescherming zou gaan kijken.
Nooit meer wat van gehoord... Boos!
Ik ga vandaag waarschijnlijk biks of muesli halen, zodat ik ze wat bij kan voeren, en als die wormenkuur niet te duur is, neem ik hem gewoon mee. Volgens mij kan ik met een zo'n spuitje die hele kudde doen Haha!
Tnx voor de bezorgdheid!
Maaike

Nog even hier, nog even blijven
Zo is het goed - Acda & De Munnik

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:13

Nee, je kunt niet met 1 spuit heel de kudde doen!
je moet ze juist iets overdoseren, dwz iets te veel geven ipv te weinig.
Als je ze gewassen hebt met een goedje, kun je ze ook goed ingepakt(!) even op het land zetten!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:24

Precies wat Natasha zegt, een spuit is voor 1 paard!!!!!!
Misschien dat je bij een shet een halve spuit nodig hebt, maar ga er vanuit dat je er een per paard nodig hebt.


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:29

Mijn oude pony heeft ook luis gehad, zijn van die ongeveer 2 mm grote beestjes die een beetje rondlopen.

Ze zijn moeilijk weg te krijgen. Ik heb haar toen in de winter bij -10 moeten scheren en iedere 10 dagen moeten behandelen met Sebacil (wat idd helaas niet meer te koop is) net zo lang tot er geen beestjes meer te zien waren, dat heeft bijna 3 maanden geduurt. En iedere keer alles waarmee het paard in contact is geweest ontsmetten.

Succes ermee en probeer de eigenaar zo gek te krijgen dat hij er wat aan doet.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 23:30

Kiara schreef:
Precies wat Natasha zegt, een spuit is voor 1 paard!!!!!!
Misschien dat je bij een shet een halve spuit nodig hebt, maar ga er vanuit dat je er een per paard nodig hebt.

Belle heb ik er 2 gegeven! Haha!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Earth, GabberGill, xemmafalcon en 76 bezoekers