Vandaag naar onze jonge hengst geweest :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Vandaag naar onze jonge hengst geweest :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 17:27

We hebben 1 trekpaardhengst in de opfok. Die staat bij een kennis in Papenhoven, naast de Maas. Met Wisky (zo heet die) is alles goed. Maar een stukje verder is een groot natuurgebied. Daar lopen dus van die wilde paarden. Ze stonden toevallig voor aan de weg. Ik schrok me dood, de HELE staart vol met van die kleverige bolletjes (volgens mij distels). Zelfs het veulen wat erbij lag, zat al helemaal vol met die dingen.
Dat de dierenbescherming daar niks van zegt. Ik vind zoiets echt niet normaal!!! Hebben jullie die wilde paarden, ook al vaker zo onverzorgd gezien?

Ze hadden ook nog overal kale plekken. Ik was zo boos Stoom uit je oren

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:31

Wat kan het nu kwaad dat er bolletjes in de staart van die wilde paarden kleven? Er is zo'n plant, die van die bolletjes afgeeft, als jij daar doorheen loopt, hang je ook helemaal vol.
En die kale plekken, is dat niet gewoon omdat ze in de ruif zitten?
Het is goed je zorgen te maken over dieren, maar je moet niet te snel gaan roepen dat een paard verwaarloosd is, zeker niet als het WILDE paarden betreft, die toch niet de alledaagse huidverzorging krijgen die wij aan onze paarden geven.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 17:36

De hele staart zat vol, die staart moeten ze echt wel helemaal afknippen want die krijgen ze er echt niet meer zo uit. En die kale plekken is niet van dat ze in de rui zitten. Het was dus echt KAAL er zat helemaal geen haar meer op.

En ik heb toch niet gezegd dat ze verwaarloosd zijn Verward

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:40

Tanneke schreef:
Dat de dierenbescherming daar niks van zegt. Ik vind zoiets echt niet normaal!!! Hebben jullie die wilde paarden, ook al vaker zo onverzorgd gezien?



Hieruit leidde ik af dat je vond dat ze er verwaarloosd bij liepen.

Maar worden wilde paarden dan onderhouden door mensen? Waarvoor zijn ze dan wild?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:42

Wat denk je? Dat ze wilde paarden elke dag gaan poetsen ofzo? Wij hebben een jaarling staan die er zo bij loopt, loopt best, plukken we er van de winter wel uit (je kan het er wel uithalen, maar het hangt zo toch weer vol, heeft geen nut dus)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:43

Dat is de natuur he?!
Zolang ze niet abnormaal mager zijn of de hoeven er slecht uit zien, moet je de dierenbescherming daar niet mee lastig vallen. Die hebben we wat beters te doen.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 17:45

Sorry hoor, als jullie het zo normaal vinden. Ik zou me dood schamen, als zo'n paard met al die dingen in de manen en staart heb lopen in de wei.
Het zijn misschien wel wilde paarden, maar ik vind het even goed schandalig dat er ecgt NIEMAND naar omkijkt.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:45

Daarom dat het 'wilde' paarden zijn lijkt mij... anders is het hele 'wild' eraf als ze die dieren elke dag gaan borstelen en mee tutten...

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 17:57

Och ja, omdat het wilde paarden zijn dan er maar helamaal NIET meer naar omkijken. Dan is het wild er vanaf als ze 1 keer in het jaar verzorgd worden.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:58

Ik zou me inderdaad dood schamen als een paard er zo uit zou zien met een zadel op zijn rug... maar volgens mij is de lol van wile paarden gewoon dat ze wild rondlopen, zonder ingrepen van mensen dus (behalve als er echt wat aan de hand is vaak)....

Bedenk wel dat het meestal wat sterkere paarden zijn dan de doorgefokte warmbloeds/kruisingen die in de sport gebruikt worden!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 18:00

Het zullen best sterkere paarden zijn, maar shetlanders zijn ook sterkere paarden en die lopen er zo toch ook niet bij.

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:09

Sorry, maar ik ben het toch met de rest eens. Het zijn wilde paardne en denk at er heus wel iemand af en toe komt kijken of r geen problemen of zieke paarden zijn, maar die kleefbolletjes ofzo gaan ze echt niet dood aan en ze worden er ook niet ziek van. Ja klae plekken... dat krijgen sport recreatie en manege paardjes toch ook vaak van dekens?? Ik vind dit nou niet iets voor de dierenbescherming ofzo

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 18:12

Snelle_Belle schreef:
Sorry, maar ik ben het toch met de rest eens. Het zijn wilde paardne en denk at er heus wel iemand af en toe komt kijken of r geen problemen of zieke paarden zijn, maar die kleefbolletjes ofzo gaan ze echt niet dood aan en ze worden er ook niet ziek van. Ja klae plekken... dat krijgen sport recreatie en manege paardjes toch ook vaak van dekens?? Ik vind dit nou niet iets voor de dierenbescherming ofzo


Ja, maar heb jij ooit een wild paard gezien met een deken Verward Ik denk echt dat het heel wat anders is.
Dat begrijp ik ook nog wel dat ze er niet dood aan gaan. Maar ik vind het gewoon schandalig hoe ze erbij lopen!

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:17

Tanneke schreef:
Sorry hoor, als jullie het zo normaal vinden. Ik zou me dood schamen, als zo'n paard met al die dingen in de manen en staart heb lopen in de wei.

Daarom lopen ze ook in een natuurgebied en niet in een WEI
Heb je paarden/pony's die in een natuurgebied opgroeien wel eens bestudeerd? Je ziet ze bijvoorbeeld distels eten maar ook brandnetels. ze zoeken niet het groenste en sappigste plukje gras maar ze eten heel nauwkeurig een variatie aan planten.
Je ziet dus het gedrag terug van hoe het paard vroeger opgroeide.
Dat houdt ook in dat ze in de winter mager worden. Erg mager zelfs. Maar zodra het lente is en het gras groeit worden ze ook weer moddervet. Zo is de natuur.

je hebt een heleboel mensen die hun beeste graag zo opfokken.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 18:18

Wij hebben ook trekpaarden lopen in natuurgebieden, en die zien er toch veel anders uit dan die wilde paarden!

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:21

ik denk niet dat je niet boos hoeft te zijn want ze zijn pas echt ziek ofzo als ze mager zijn en heel egr vuil en hun ogen dof en als ze levenloos zijn dan moet je je wel zorgen maken. Ja die bolletjesplant dat is inderdaad zo'n kleefplant. En heel veel pony's die ik ken hebben wel kale plekjes. Dat is ook niet erg hoor behalve als het een vorm is van schimmel ofzo of een huisinfectie mijten ofzo.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 18:24

Ik ben ook niet boos. Maar ik kan me eigenlijk niet goed voostellen dat jullie paardenLIEFHEBBEERS zoiets NORMAAL vinden. Ook al zijn het wilde paarden. ik vind zoiets gewoon niet kunnen.
De dierenbescherming maakt voor vanalles en nog wat boetes, maar van paarden in natuurgebieden maakt helemaal niks uit.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 18:24

Maar morgen ga ik weer naar Wisky, dan zal ik 's beter kijken naar die paarden wat het voor kale plekken zijn. Morgen gaat namelijk een kennis mee kijken en die is dierenarts. Dan kan hij kijken wat het precies is.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:16

Op het plek waar mijn vroegere verzorgpaarden stonden wilde je ook niet de 2/3jarige zien die in een natuurgebied stonden.....
Eer we die weer "toonbaar" hadden......ook hadden ze die bollekkes in hun staart/manen(stond leuk tussen die geklitte dreads Haha! ).
Het zijn nu eenmaal "wilde" paardjes..dat wil niet zeggen dat ze verwaarloosd moeten worden ....maar die staan nu eenmaal niet glanzend met kort getrokken manen in een volle groene wei te blinken Knipoog

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:45

zal ik het eens anders formuleren? ga je dan bij de wilde konijnen ook allerhande ingrepen gaan doen? die kunnen ook van die bolletjes in de vacht krijgen, nee, nog veel erger, die gaan tegenwoordig allemaal dood aan een virusziekte!
waar halen wij als mensen toch die arrogantie vandaan om alles, maar dan ook alles te willen kontroleren?! de wereld draait niet zonder ons? ha, zonder ons zou die pas ècht goed draaien.
het enige waarin ik het met je eens kan zijn is dat die 'wilde' paarden ook weer niet echt wild zijn. wíj hebben ze daar neergezet. en ze kunnen er ook niet uit vrije wil weg. dat hebben ze ook weer aan ons te danken Scheve mond

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:53

Ik denk dat een paard zich drukker maakt als ie schoon op stal staat dan dat ie vies en vrij in een natuurgebied rond loopt! Het maakt die paarden echt niet uit hoor dat ze bolletjes in hun staart hebben en wat kale plekken hebben, die lopen lekker vrij rond, ze zijn niet anders gewend! En al waren ze wel anders gewend dan kan dat alleen maar slechter zijn..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:12

Die bolletjes komen er op den duur echt wel weer af, het zijn plantenzaden die op deze manier NATUURLIJK verspreid worden.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:15

ingeo schreef:
zal ik het eens anders formuleren? ga je dan bij de wilde konijnen ook allerhande ingrepen gaan doen? die kunnen ook van die bolletjes in de vacht krijgen, nee, nog veel erger, die gaan tegenwoordig allemaal dood aan een virusziekte!
waar halen wij als mensen toch die arrogantie vandaan om alles, maar dan ook alles te willen kontroleren?! de wereld draait niet zonder ons? ha, zonder ons zou die pas ècht goed draaien.
het enige waarin ik het met je eens kan zijn is dat die 'wilde' paarden ook weer niet echt wild zijn. wíj hebben ze daar neergezet. en ze kunnen er ook niet uit vrije wil weg. dat hebben ze ook weer aan ons te danken Scheve mond

Ja je hebt gelijk.. paarden horen wild te zijn. en konijnen leven ook hoor. waarom begrijpen veel mensen dat niet dat konijnen varkens schapen, enz.. even erg zijn als paarden.. J eet zeker wel koeien maaar geen paarden?

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 20:28

Ik vind het gewoon zeer zielig uit zien als paarden zo ergens staan. Maar als jullie paardenLIEFHEBBERS dat normaal vinden. Dan weet ik het ook niet meer. Het zijn misschien wel wilde paarden, maar ik vind het gewoon niet uit zien.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:40

Idd het ziet er niet uit, maar wat maakt die paarden het nou uit hoe ze eruit zien! Ze hebben er toch geen last van? Die beesten zijn blij dat ze vrij rond lopen en kunnen doen en laten wat ze zelf willen!
Ik vind een paard op stal zieliger!