Help TE DIK

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bertus8
Berichten: 21
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: leusden

Help TE DIK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 23:12

Help mijn haflinger is te dik.
Sinds we verhuisd zijn naar een andere manege is mijn haflinger te dik geworden. Op de vorige manege kreeg hij ongeveer 2 kilo voer per dag. Nu op een andere manege staan hebben wij doorgegeven dat hij maar 2 kilo voer per dag mocht hebben. Na een aantal maanden later kwamen wij erachter dat hij niet 2 maar 6 kilo voer per dag kreeg. Nu hebben we een bordje op de stal deur gehangen met het aantal kilo voer wat hij mag hebben.
Heeft er iemand nog tips of info hoe je pony kan laten afvallen. Misschien is er ander voer te krijgen voor dit probleem. Hij wordt bijna elke dag gereden.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:49

Toch eens met de verzorgers erover hebben of hij inderdaad wel maar 2 kilo krijgt. Straks heb je een paard dat bevangen is..

Elke dag bewegen is prima. En als het mogelijk is, plaats hem dan in een arme wei (in de herfst groeit er zowiezo niet zoveel meer). Of mss heb je de mogelijkheid om hem overdag in een bak met alleen maar zand te plaatsen? Dan kan hij niets eten, maar wel bewegen.

Er is wel voer dat een vol gevoel in de maag geeft, maar nauwelijks voedingsstoffen bevat. Kennissen van mij gebruiken het ook, maar ik heb geen idee hoe het heet. Neem daarvoor eens contact op met iemand die paardenvoer verkoopt.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 11:47

ik weet niet wat voor voer hij krijgt? op maneges krijgen ze vaak prestatiebrok. je zou dan kunnen vragen of ze basisbrok willen geven, zitten veel minder voedingsstoffen in. mijn haflinger heeft ook tijdje op manege gestaan en die had al genoeg aan 0,5 kilo biks (prestatiebrok) per dag. verder kregen ze dan nog kuilgras. was voldoende voor hem.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:07

6 kilo voor een haflinger??? wat voor stal sta jij eigenlijk?
2 kilo is al meer dan zat! Ik zou eerst maar eens afwachten hoe hij op het terugzetten in het voer reageert. Je kunt hem niet ineens op een hongerrantsoentje zetten.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:17

6 kilo!?
Sorry, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Van zoveel brokken gaat je pony echt door het dak.
Zeker een haf die heel veel met een beetje eten doen.

Je kunt het in elk geval met de manege eigenaar er even over hebben.

Verder: Stappen.
Gewoon elke dag, minstens een half uur (als hij niet veel werk gewend is opbouwen).
Flink op tempo stappen (en blijven stappen!) en de kilo's vliegen eraf!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 00:18

Je hoeft je pony geen biks te geven. Dat geef ik mijn pony ook niet, aangezien die ook veel te dik was. Mijn pony is nu weer helemaal op gewicht (hij stond van het zomer op een land met kort gras)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:46

Alleen moet je het dan wel afbouwen, anders is er kans op koliek.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:54

Ik voerde sommige manegepony's nog geen kilo biks per dag! Dat was een basisbrok. Ze kregen wel veel hooi, maar sommigen waren nog aan de dikke kant! Op de dagen dat ze in de lessen lopen staan ze overdag in de wei (in de winter), dus dan hebben ze ook al gras in hun maag. In de zomer staan ze 24/7 buiten en worden ze helemaal niet bijgevoerd! 6 kilo lijkt me ook heel erg veel!

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:06

mijn pony krijgt 1,5 kilo brok per dag en loopt elke dag een uur, ze is ook niet de slankste. ik moet er niet aan denken als ik `r 6 kilo ga voeren........