Al wetende verteller

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Al wetende verteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 12:54

Ik ben nu druk bezig met mijn boekverslag voor het 4de leerjaar wat ik maandag na de vakantie af moet hebben en inleveren.

Een van de onderdelen daarbij is:
"Perspectief: Is het boek in de ik-vorm geschreven, in de hij- of zij-vorm, of is er een alwetende verteller?"

Mijn vraag dus, wat is een alwetende verteller?

Alvast bedankt he Haha!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:58

Een alwetende verteller is volgens mij iemand die een verhaal verteld waar hij/zij zelf geen aandeel/rol in heeft, maar waar hij/zij wel alles vanaf weet.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 13:01

Je bedoelt dus iemand als een echte verteller? Die alles verteld van uit elk en ieders standpunt?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:04

idd een alom wetende verteller (zo heet het bij ons) is iemand die NIET zelf in het boek voorkomt, maar gewoon het verhaal verteld en dus informatie geeft aan de lezer die hij alleen via die verteller te weten kan krijgen.
Meestal zijn sprookjes allomwetende vertelers. Welke boke heb je trouwens? Misschien heb ik hem ook wel gewoon gelezen, is nog makkelijker. Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:06

Klopt.
Een alwetende verteller is iemand die inzicht geeft in alle personages, het verhaal overziet en soms commentaar levert.
Deze verteller richt zich soms tot de lezer en voert hem als een soort bondgenoot door het verhaal. Maar hij neemt zelf geen deel aan het verhaal.

Voorbeeld van Google:
‘Twee oude vrouwtjes hielden zoveel van elkaar dat zij er ongelukkig van werden. Want wat hebben we eraan, dachten ze. Liefde... dachten ze schamper. Wat een flauwekul! Maar ze konden er niets aan doen. Ze hielden van elkaar, hun hart bonsde als ze elkaar zagen en 's nachts omhelsden ze elkaar hartstochtelijk en bitter.’

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 13:11

Hee bedankt!

Dan is het perspectief in mijn boek de alwetende verteller, bedankt allemaal!

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:20

vaak kun je het ook herkennen omdat de verteller een uitspraak doet over het verhaal waar de personen die zelf in het verhaal zitten nog niks over weten bijv..... ze wisten niet dat later alles anders zou zijn

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:35

Vlgesn mij is het zo dat hij af en toe laat merken dat hij aanwezig is zoals de Story-teller: Daar zouden ze nog wel achter komen, maar er was op dit moment nog niets van e merken....

Of : zoals ik al eerder heb verteld waren Kwik Kwek en Kwak padvindertjes van het eerste uur.
En wat Ocianx zegt, lees het nu pas Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:56

Bij de alwetende verteller laat de schrijver ook vaak gedachtes zien van meerdere personen. Dus niet alleen vanuit één oogpunt zeg maar.