[AR] Waarom geen galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

[AR] Waarom geen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:18

Waarom mag je volgens het koetsiersbewijs niet galopperen voor de wagen? Zelf doe ik dat wel, zowel in enkel- als in tweespan en dat levert nooit problemen op. Ook in menwedstrijden zie ik toch ook veel galop voorbij komen tijdens het kegeltjes rijden en de marathon. Dus waarom volgens het koetsiersbewijs dan niet?


animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:54

Dat weet ik niet ik wil graag mennen en ga ik hopelijk een menbewijs halen ik zal het weleens informeren!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:36

i dont no ik zal eee ns vragen

<3

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:36

Ik ben ook benieuwd

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:41

Volgens mij kunnen dan de achter benen makkelijker tegen de kar aan komen. Maar ik pakte ook regelmatig de galop mee met de training.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:33

Bij het koetsierbewijs rij je alleen op de weg en daar kun je natuurlijk niet galloperen.

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:46

Is het veilig dn om te galloperen? met en koets

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:53

Hydra schreef:
Is het veilig dn om te galloperen? met en koets


IMO is er niets mis mee, als je maar controle blijft houden over je paard en het paard voldoende ruimte ten opzichten van de wagen om de sprongen te maken.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:06

Misschien wel omdat er op de meeste plaatsen geen ruimte is om te galloperen. Verward

Da galop niet kan voor de wagen is onzin want in de marathon doen ze vaak niets anders en dan zelfs met 4 tegelijk.

Ook in de hogere dressuur wordt galop gevraagd.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:01

Ik heb weleens gehoord dat die balk (geen idee hoe die in vaktermen heet Knipoog )die achter de benen hangt de reden is omdat het paard daar met zijn benen tegenaan zou kunnen stoten... Weet niet of het waar is hoor, maar ooit eens op ponykamp geleerd.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:06

Ik denk omdat een koetsiersbewijs op de weg is, en je dan niet in galop kunt.
Natuurlijk kun je wel gewoon in galop voor de wagen, doet mijn verzorgpony ook in de vaardigheid.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:36

Over dit hebben we het wel eens eerder gehad op bokt, zal wel eens ff zoeken.

*edit*

Kan het dus niet vinden Scheve mond Misschien iemand anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:14

Ik kon het dus ook niet meer vinden. Haha! Maar volgens mij was de conclusie eerder ook al dat er geen eenduidig duidelijke reden voor was. Ik laat de pony's galopperen in enkel- en tweespan en heb nog nooit een pootje tegen de zwengen (zo heten die balken) gehad. En inderdaad heb je er wat meer ruimte voor nodig, alleen al omdat je veel sneller gaat en bochten dus ruimer worden. in mijn ogen is het rijden op asfalt echter geen belemmering voor de galop. Onze beestjes gaan in elk geval ook daar in de derde versnelling overheen. En dat doen ze nog graag ook.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:33

xyzutu2 schreef:
in mijn ogen is het rijden op asfalt echter geen belemmering voor de galop. Onze beestjes gaan in elk geval ook daar in de derde versnelling overheen. En dat doen ze nog graag ook.


Maar of het goed is voor de gewrichten en pezen?!
Nou ja, dat is weer een andere discussie. Lips are sealed

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:49

zonder ijzers hoeft dat helemaal geen probleem te zijn hoor.
Wat is er mis met asfalt? (zeker in vergelijking met de oorspronkelijke ondergrond waar paarden op lopen: rotsen e.d.)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:02

callippo schreef:
zonder ijzers hoeft dat helemaal geen probleem te zijn hoor.
Wat is er mis met asfalt? (zeker in vergelijking met de oorspronkelijke ondergrond waar paarden op lopen: rotsen e.d.)


Er zijn idd rassen die wat beter geschikt zijn om op harde ondergronden te lopen. Voor het behoud van je paard, zou ik er zelf toch liever voor kiezen om op een verende ondergrond te galoperen om de pezen en gewrichten minder te belasten.
Zonder ijzers is het bijna onmogelijk om regelmatig op straat te mennen, dan slijten de hoeven gewoon te hard.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:06

omdat je op de weg niet mag galloperen
en met een koetsierbewijs ga je alleen op de weg

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:31

Persoonlijk, en met mij vele, ben ik ook tegen draven op asfalt. Wat Tessebes zegt is het gewoon een feit, het is slecht voor de gewrichten. Met ijzers kan het paard ook nog makkelijk gaan schuiven ook. Veel draven op asfalt heeft ook als resultaat dat het dier steeds korter zal gaan lopen, bewijs voor bovenstaande. Paard kan nog best kampioen worden, is echt lange termijn slijtage en na jaren zie je heus het resultaat. Soms dien je om doorstroming in het verkeer te bevorderen en ergernis te voorkomen wel te draven. Dat leer je ook bij het koetsiersbewijs.


callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:56

MET ijzers is het inderdaad erg slecht om te draven of galopperen op asfalt of andere soort verharde weg. maar een gezonde hoef zonder ijzer vangt 80% van de schok op, dus dan kan het prima.
Er is zelfs een onderzoek geweest waaruit bleek dat de gewrichten bij een blootvoets paard in draf minder harde klappen kregen dan een paard met ijzers in STAP.
maarja, hoeveel mensen zijn er nu met een paard met echt gezonde hoeven die ook zonder ijzers mennen....

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:26

callippo schreef:
maarja, hoeveel mensen zijn er nu met een paard met echt gezonde hoeven die ook zonder ijzers mennen....


Ik zei de gek. Dennis heeft altijd zonder ijzers gelopen. Ook voor de kar. We waren op een gegeven moment minimaal 5x per week op de weg(voor de kar en onder het zadel) te vinden en ik heb NOOIT problemen gehad. Hij heeft echt een paar bikkelharde hoeven Die niet eens ijzers nodig hebben en waar ik nooit problemen mee gehad heb(zelfs niet als ik 5x per week met hem op de weg te vinden was).
Dit deden wij trouwens met alle pony's. Alleen bleef Dennis het rechst staan omdat hij perfect op z'n pootjes staat en de andere iets minder en hun hoeven dus een beetje scheef sleten.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:13

Ah, toch wel Haha!

5x per week over de weg zonder ijzers, goed zeg! OK dan!

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:35

Ja, het kan wel. Maar je moet het natuurlijk niet zomaar ineens doen maar het wel op bouwen, dan worden hoeven al harder. Dennis staat helaas niet meer voor de kar, maar komt nog wel regelmatig onder het zadel op de weg. En omdat zijn hoeven toch zo goed zijn zie ik geen rede om alles in de berm te rijden dus we wissellen af.
Hoe meer je zonder ijzers op de weg kom hoe sterker de hoeven dus worden. Dennis gaat ook nooit naar de hoefsmid. Alles wat er bij groeit slijt d'r af, niets meer en niets minder. De andere pony's die af en toe een klein beetje scheef stonden zette we zelf weer recht.

Maar dit gaat niet meer over het wel of niet galoperen voor de kar. Met Dennis deed ik het dus wel een enkele keer, ook op de weg. Maar op de weg was het dan enkel aanspringen, een paar meter netjes door laten galoperen en weer terug nemen. Puur als gehoorzaamheids oefening, dus niet galoperen om het galoperen. In de bak galopeerde we meer, zo'n 10% van de trainings tijd(soms helemaal niet, soms veel meer).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:08

De hoeven en benen worden inderdaad hard van veel op de weg werken. Dat moet zoals Dennis zegt natuurlijk wel opgebouwd worden. In ons voordeel is ook dat de pony's 24/7 buiten staan in een kleine bak waar ze elkaar flink opjagen. Doordat ze aan veel beweging gewend zijn, kunnen de benen en hoeven ook meteen veel meer hebben.

Ik galoppeer dus ook op de weg voor de wagen. Het is een heel apart gevoel omdat een paard dan echt sprongen naar voren neemt. Juist daarom ben ik er voorstander van dat iedereen eens een galopperend paard voor de wagen heeft gehad, ook bij het ruiterbewijs, omdat je alleen op die manier te weten kunt komen hoe paard en wagen op elkaar reageren in de derde versnelling. Dan voorkom je dat mensen in paniek schieten als hun paard ineens besluit de draf te verwisselen voor galop, wat toch ook nog wel eens gebeurt, vooral als een paard schrikt. Bovendien, als je eens de snelheid van een flinke galop hebt meegemaakt is het ook makkelijker om daar goed op te reageren (afstanden inschatten, remweg bepalen, de ruimte die je nodig hebt voor bochten) als je paard er eens vandoor gaat.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:21

wij zijn vorig jaar met 2-span en huifkar een week over de veluwe getrokken. Katinka stond op Ijzers, Ciara niet. Raad eens wie de mooiste hoeven had toen we terugkwamen..

Katinka had gaten van de nagels die na het erafhalen en enig groeien van de hoef zo lelijk afbrokkelden.
Ciara had prachtig mooie sterke voeten, knetterhard en zeker niet te kort..
Ik had achteraf spijt dat ik Katinka op ijzers had laten zetten.. Duur grapje en het duurde nog best lang voordat alle nagelgaten uitgegroeid waren..
Nou moet ik er wel bij zeggen dat we bijna alleen maar gestapt hebben op asfalt en andere harde ondergronden, misschien als we meer gedraafd hadden was het te veel geweest voor blote voeten..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers