Wanneer stop je met trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Wanneer stop je met trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 10:57

Graag even jullie persoonlijke mening over het volgende:

Je traint je paard dagelijks. Je begint je training met een bepaald doel in gedachten. Wellicht ga je een specifiek onderdeel trainen of streef je ernaar om iets anders voor elkaar te krijgen.

Mijn vraag: wanneer stoppen jullie? Wanneer je je doel hebt bereikt? Stel dat je binnen een half uur je paard super lekker aan het lopen hebt, je paard ontspannen is en je je doel voor die dag hebt bereikt, stop je dan? Of ga je door? Train je door totdat hij/zij afzwakt en je dus stopt wanneer je paard al over de piek heen is?

Zelf stop ik op het moment dat hij goed zijn best heeft gedaan, mijn doel is bereikt en ik tevreden ben over zijn inzet en zo. Gister kreeg ik de vraag 'stop je nu al'? Terwijl ik van mening ben dat wanneer hij goed zijn best heeft gedaan hij klaar is. Daarin kan je je grenzen wel wat verleggen om de intensiteit van de training te verhogen, maar klaar = klaar.

Hoe doen jullie dat?

Op zoek naar de zon!!!


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:10

Ik stop sowieso op tijd wanneer hij echt heel super zijn best doet, alles lekker loopt enz. maar ik ga ook niet doordrammen wanneer het echt niet gaat, dan bereik ik toch niets.
Meestal ga ik dan wat hele makkelijke dingen oefenen met hem om zo weer verder te komen.

Soms gebeurd het dus wel eens dat ik na zo'n 20 minuten stop met de dressuur en nog even lekker richting strand vertrek Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Jorientje

Berichten: 308
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Schüttorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:23

Als hij goed zn best doet, stop ik ook wanneer ik mijn doel heb bereikt. Doet hij zn best, maar vindt hij het gewoon moeilijk, ga ik iets langer door. Ookal lukt het niet helemaal, als hij zn best maar heeft gedaan. Ik mat hem niet helemaal af totdat hij exact doet wat ik van hem vraag Hij moet ook de kans krijgen om het te leren> niet alles kan in 1 keer Lachen
Ik ben dus soms ook al met 20 min. klaar Haha!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:39

Ik probeer te stoppen als ik mijn doel heb bereikt, maar dat is iets wat ik heel moeilijk vind, het is namelijk niet gauw goed... ( voor mijn gevoel dan ) Gelukkig gaat het steeds beter en kan ik ook stoppen als het lekker gaat!
Ik ga als ze een nieuwe oefening niet meteen doet, niet de hele tijd doordrammen, maar als ik weet dat ze het kan en er gewoon niks is ( kan ik wel aan der merken ) maar ze gewoon zit te klieren, dan rij ik weleens door soms wel anderhalf uur...

(L)

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:40

Op het moment dat mijn paard super loopt geeft ik lange teugel en mag ie nog even een stukje languit galoperen. Daarna nog even ontspannen draven en dan uitstappen. Hij vind vooral dat galoperen heerlijk, en dat is zijn beloning op dat moment. Maar met het echte trainen stop ik op het "hoogtepunt".

Tamaartjuh
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:58

Ik stop ook (pas) als ik vind dat het goed gaat, als je op het hoogtepunt stopt en je pony daarna goed beloont snapt hij dat ie het goed heeft gedaan. Als je langer doorrijdt dan slapt het af en heb je waarschijnlijk voor jezelf het gevoel dat je nog langer moet doorrijden. Dus je volgens mij beter op tijd stoppen dan te laat

xxxjahz
Tamaartjuh Haha!

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:19

Ik stop ook als ik mijn doel bereikt heb.
Voorheen reed ik altijd een bepaalde tijd die ik vooraf bepaald had maar dat werkte echt niet. Als het niet lukte moesten we toch doorwerken en als het goed ging slapte het daarna dus weer af. Dit werkte voor beiden erg frustrerend.
Nu rijd ik tot ze lekker loopt en ik tevreden ben. Dan rij ik nog heel even door en beloon haar door haar lekker lang te laten en haar eigen tempo te laten lopen.
Werkt super tot nu toe!

Beter een einde met pijn dan pijn zonder einde....

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 14:49

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die stopt op het 'hoogtepunt'.

Ik wil nl dat mijn paard het positieve blijft herinneren. Ook moet je afsluiten met iets wat je beide goed kan. Je paard op stal zetten met een mega ontevreden gevoel vind ik niet prettig.

Gister kreeg ik dus echt de vraag van 'waarom stop je nu al?" Alsof ik weet niet deed. Verward
Moet ik mijn paard dan perse een uur aan de gang houden omdat hij de beweging zo hard nodig heeft?

Naar mijn mening kan hij een uur rondlopen en nog niet moe zijn of een half uur moe zijn en zich gigantisch hebben ingespannen. Tis maar net hoe je rijdt, toch?

Op zoek naar de zon!!!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:49

Dimple schreef:

Naar mijn mening kan hij een uur rondlopen en nog niet moe zijn of een half uur moe zijn en zich gigantisch hebben ingespannen. Tis maar net hoe je rijdt, toch?


En daar maken veel mensen dus de fout..Ik kreeg het ook vaak naar mijn hoofd geslingerd hoor..Na een halfuurtje of soms zelfs eerder was ik al aan het uitstappen. Terwijl anderen na een uur nog reden met een paard wat zich nog totaal niet had ingespannen..Het is inderdaad maar net hoe je rijdt..Ik rijd over het algemeen vrijwel nooit langer dan 3 kwartier,meestal tussen de 20 en 40 minuten,tenzij ze echt loopt de kloten uit onwil,dan zit ik er net zo lang op,tot ik met een fijn gevoel richting stal kan .

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:03

Dat doe ik ook zoveel mogelijk, vanaf dat ik mijn doel bereikt hebt(dus als ik als doel gesteld heb dat hij vandaag mooi en netjes kan wijken, + natuurlijk de basis) stop ik. Dan ga ik nog even ons bosje in(15 min als je stapt) en galoppeer daar even, of draven met lange teugel. En daarna ga ik nog lekker langs de weiden ofzo uitstappen.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:03

Je moet stoppen op het moment dat het goed gaat, maar dat wil niet zeggen dat als je paard na een half uur goed loopt, je niet nog 20 minuten door kan rijden..... En als het niet goed gaat moet je op een gegeven moment ook zo slim zijn om gewoon te stoppen, morgen weer een dag, je gaat je toch alleen maar irriteren, paard wordt moe, negatieve spiraal, ook niet goed!

Conditie opbouwen is ook een belangrijk onderdeel van je training, en als je op concours gaat moet je paard ook weten dat ie op het moment dat ie fijn loopt nog niet klaar is, er moet immers nog een proefje achteraan (ga er even vanuit dat je je paard met losrijden fijn en voor elkaar hebt). Wat ik doe is regelmatig een paar minuten tussendoor stappen, ook weleens 10 minuten, klein kwartiertje met lange teugel, om hem daarna weer op te pakken en aan het werk te zetten. En als het genoeg is gaan we uitstappen, je kunt niet echt een grens aangeven van 'dan stop ik', zoiets voel je aan.......

Herbivoortje

Berichten: 33
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Yerseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:03

Stoppen met de oefening in de bak op het hoogtepunt is inderdaad een fijne beloning voor je paard.
Als je dan nog even wat wil rijden omdat je b.v. nog maar een kwartiertje aan het rijden bent en je wilt nog langer, dan ga je toch nog even lekker naar buiten?
Lekker galopje of stukje uitgestrekte draf en daarna rustig naar huis stappen. De meeste paarden vinden dat heerlijk!

Always keep an open mind.

oester

Berichten: 1287
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:28

Herbivoortje schreef:
Stoppen met de oefening in de bak op het hoogtepunt is inderdaad een fijne beloning voor je paard.
Als je dan nog even wat wil rijden omdat je b.v. nog maar een kwartiertje aan het rijden bent en je wilt nog langer, dan ga je toch nog even lekker naar buiten?
Lekker galopje of stukje uitgestrekte draf en daarna rustig naar huis stappen. De meeste paarden vinden dat heerlijk!


Ja zoiets doe ik ook wel eens. We hebben achter onze stal een heel lang pad en dan rijden we daar soms nog met een paar man ff overheen. En dan stappen we weer lekker terug. Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:29

ik stop als ik tevreden ben.......

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:59

Soms stop ik ook wel na een dieptepunt Haha! . Als we het ergste dan hebben gehad en het voelt weer enigszins acceptabel, dan spring ik er acuut af..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:03

hahah kendra, hoe herkenbaar *LOL*

Ik probeer ook te stoppen als het goed gaat.
Maar bij sommige paarden kun je dan wel een dag op een paard gaan zitten, dan stop ik toch liever wat eerder Lachen

Verder ben ik iemand die zelden een uur rijd, ik zet ze liever ff aan het werk, om daarna weer uit te stappen.
Zie al dat lange rijden niet als nuttig.
Maar goed, dat leer je denk ik als je er 4 moet rijden naast een 40-50 urige werkweek Lachen

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:22

Ik stop als ik tevrede ben en mijn doel voor die dag bereikt heb maar soms als de eerste 10 min. echt niet zo gaat als ik wil dan stop ik er mee en ga ik een rondje buiten en dan lukt het meestal wel wat ik voor ogen had in de bak.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:01

Ik stop als het goed gaat. Dat kan soms na 20 minuten zijn, soms iets langer. Met springen moet het lijntje goedgaan wat ik gedachten heb.Maar eerst dressuurmatig loswerken.
Een heel enkele keer als het echt niet lukt, dan stop ik zodra er iets redelijk gaat.
Verder rij ik eigenlijk nooit een uur, na zo'n 45 minuten heb ik het meestal wel gehad. Langer zorgt alleen maar voro dieptepunten.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:47

Ik rijd ook niet lang. Eerst goed loswerken in stap, draf en galop en daarna oefeningen. Ik denk dat het zo'n half uurtje duurt. En dan rijd ik ook om de dag en 1 x per week training aan de longe of dubbele longe. Dit gaat om paarden van 3 jaar. Ik stop meestal als ze hun best gedaan hebben en ik tevreden ben. Ik wil het voor de paarden leuk houden en vooral positief de training afsluiten. En dan heb ik ook nog een 4 jarige druktemaakster en die moet er echt even door heen gereden worden. Pas als ze zich overgeeft dan is ze te rijden. En met haar rijd ik meestal wat langer omdat ze er weer 'bovenop' moet komen. Ik denk dat het dan zo'n 45 minuten is. Ik klok het nooit.......

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:31

Hangt ervan af. Als ze de gehele tijd vervelend is geweest stop ik ook op een acceptabel moment.

Als ze de hele tijd al heerlijk loopt is het verschillend. Ik werk haar dan eerst goed los (net zoals anders trouwens) omdat ze zo braaf is kan ik haar sneller oppakken. En dan oefen ik eerst de dingen die we wat moeilijk vinden.

Dan als laatste nog even een paar oefeningen die we gemakkelijk vinden. Dit is eigenlijk altijd schouderbinnenwaarts en travers en de keertwendingen ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 01:20

Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Remember OK dan!

Stoppen als hij zijn best heeft gedaan haalt niet veel uit Lachen. Mijn paard doet altijd vreselijk zijn best Lovers en om hem na 10 min. weer op stal te zetten leidt nergens toe.

Ik maak iedere week een duidelijke planning waarin ik de arbeid geregeld over de week verdeel. De dag na de les ga ik alleen losrijden, als mijn paard los is mag hij weer naar stal, verder is er altjd minstens 1 rustdag waarbij hij lekker aan het halster mag rennen en racen. Maar er zijn ook dagen dat we gaan trainen, dan begint het echte werk pas na het losrijden.

Ik ben zelf altijd wel een half uurtje kwijt voordat ik mijn paard goed scherp en los heb. Dat half uurtje [eerst stukjes stap, daarna draf en galop] bestaat uit intervallen met tussendoor rondjes stap aan de lange teugel. Na dat half uur kunnen we pas gericht aan de slag met de onderdelen die we op dat moment willen gaan trainen.

Ik stop voor het moment dat mijn paard moe begint te worden. Lois is een echte bloedkikker en die zal altijd blijven lopen. Zo'n paard moet je tegen zichzelf in bescherming nemen. Maar als ik na het losrijden nog een 15 min. echt aan het werk ga [met tussendoor stap aan de lange teugel] dan zit ik er al snel 50-55 min. op inclusief het uitstappen en dat is een klein uur.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:04

Kendra schreef:
Soms stop ik ook wel na een dieptepunt Haha! . Als we het ergste dan hebben gehad en het voelt weer enigszins acceptabel, dan spring ik er acuut af..........


Dat doe ik ook heel vaak. Schijnheilig
Ach, op Trix heeft het echt geen zin de hele tijd door te kloten tot je krijgt wat je wilde. Je maakt haar er alleen maar chagrijnig mee en ze geeft toch niet op. Als het echt heel slecht gaat ga ik een buitenrit maken ofzo. Anders worden we allebei toch strontchagrijnig en kan ik door blijven rijden tot we allebei een ons wegen, het gaat meestal toch van kwaad tot erger. En na een lekkere buitenrit stap ik er dan toch met een tevreden gevoel af.
Meestal is de slechte bui van Trix de volgende dag wel weer over. Ik weet ook dat ik de eerste dag dat ik weer serieus met haar rijd niet teveel moet verwachten. Dan moet ik echt genoegen nemen met weinig, omdat ze na een paar dagen stilstaan gewoon wat stijver is geworden. Knipoog

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 12:32

Jippie schreef:
Stoppen als hij zijn best heeft gedaan haalt niet veel uit Lachen


Nee, dat klopt. Daarom ben ik op dit moment ook een beetje zoekende in hoever ik moet en kan gaan.
Sinds ik les heb van een andere instructrice gaan we redelijk hard vooruit. En net zoals Lois doet Nic ook elke keer zijn best Lovers , maar omdat hij nog niet zover is in de africhting als bijv Lois, gaat het niet elke keer even lekker.

Het is w.s gewoon een kwestie van goed aanvoelen en luisteren naar wat mijn paardje mij zegt

Op zoek naar de zon!!!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:59

Maar is het niet als je paard nadat hij netjes gelopen heeft, een paar heel moeilijke oefeningen(voor hem) goed doet, dat hij dan niet beloond kan worden door te stoppen? Of toch in ieder geval met die oefening. Bv daarna nog wat losjes galopperen ofzo.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:16

Goed = goed, dan stop ik ook.

Maar zolang er geen spanning optreed zoals stress of vermoeidheid, zie ik niet in dat het kwaad kan als het nog eens overgedaan wordt om bv een deel van een proef te oefenen. Kortom, zolang hij er niet slechter van wordt, vind ik het prima.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers