wanneer is een dorp een dorp en een stad een stad?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

wanneer is een dorp een dorp en een stad een stad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 23:28

bij hoeveel inwoners Haha! Huizen heeft zinds 2 jaar ofzo een groot stuk bijgebouwd, het was een DORP, maar het heeft nu 42.136 inwoners...
is dat nou een stad of een dorp?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:31

Volgens mij is het vanaf 50.000 inwoners... Of bij de 70.000...

En, je dorp moet stadsrechten bezitten, maar hoe dat allemaal werkt... Lips are sealed


Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:41

ik weet het verder ook niet pcies (zoals ik in nachtelijk topic al heb gezegd...) weet alleen dat ze vroeger met stadsrechten werkten...

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 23:59

jaja, heel ingewikkeld dus :S

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 02:21

Ik vind dat altijd ook meer een uitstraling, een gevoel. Zo vind iedereen in Zuid-Groningen Assen een stad, maar wij Stad Groningers vinden dat een dorp, d'r is hier in t Noorden maar 1 stad! Lachen

Culemborg here I come!!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 07:48

Stadsrechten is idd iets van vroegah. Op grond daarvan schijnt Den Haag tot 1806 een dorp geweest te zijn en een plaatsje als Bronkhorst (met 160 inwoners) sinds 1482 al een stad. Haha!

Kleinste stadje van NL: http://www.deachterhoek.nl/gemeenten/steenderen.html

Ik heb echt geen flauw idee op welk inwonersaantal de grens tussen dorp en stad ligt. Heb even gezocht met Google, maar die weet het ook niet. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:02

Dat heeft toch gewoon te maken met stadsrechten?
Uden is ook een winkelstad best groot enzo, Oss is kleiner, maar het is wel een dorp, want het heeft geen stadsrechten
(is mij verteld dan)

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:06

Haha hoe kwam je op deze vraag Schijnheilig

Maar ik weet het ook niet, ik weet alleen wel dat Goirle 20 000 inwoners heeft en daarmee een flink dorp is.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:11

Hellevoetsluis heeft nu iets van 45.000 inwoners en het is al een hele tijd een stad ( al een paar jaar ) dus ik weet wel zeker dat jullie dorp nu ook een stad is. Haha! Maar waar het op slaat? Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:17

Heeft te maken met stadsrechten. Den Haag heeft nooit stadsrechten gehaald en is dus nog steeds een dorp......... althans dat kan ik me nog herinneren uit mijn schooltijd.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:19

Dat dacht ik dus ook, maar tijdens mijn zoektocht op Google vond ik dat Den Haag in 1806 stadsrechten heeft gekregen en dus wèl een stad is. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:21

Hilversum heeft ook nooit stadsrechten gehad, dus is ook nog een dorp Schijnheilig En heeft iets van 85.000 inwoners geloof ik.
Weet niet hoehet nu zit, lijkt mij logischer als Hilversum een stad is Tong uitsteken

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:12

Een stad is een stad als het vroeger stadsrechten heeft gekregen van de kasteelheer in de middeleeuwen e.d. Al hebben enkele steden ook stadrechten gekregen na de middeleeuwen. Dit werd gedaan door de stadsbestuurders, en een enkele keerdoor Koning Willem I. Het heeft niks met inwoners te maken, al moest de stad wel rijk en daarom groot genoeg zijn om de rechten te betalen. Maar er was geen regel die zei dat je vanaf 5.000 stadsrechten mocht. Er waren ook steden die hun stadsrechten niet kregen, omdat hun 'heer' dat niet wilde, die verloor inkomsten (dieren,macht, graan e.d.).
Kreeg een stad stadsrechten, dan mocht de stad zelf voor stadsmuren en verdediging zorgen, wat voorheen de kasteelheer deed. Stadrechten zorgden voor nog meer vrijheden, ze waren nl. een stuk vrijer van hun kasteelheer, dus men mocht ook hun eigen wetten en regelgeving hanteren. Dus tegenwoordig worden er geen steden meer gebouwd, alleen maar dorpen als je naar het vroegere concept kijkt. Lelystad is dus eigenlijk een dorp. En anders een stad zonder stadsrechten, en wordt 't door de mensen zelf in de volksmond een stad genoemd. Zierikzee(waar ik woon) heeft in 1248 stadsrechten gekregen. De eerste stadsrechten(die geregistreerd zijn) zijn verleent aan Deventer rond 956.

Hier is een lijst waar je kan zien welke steden zich eigenlijk stad mogen noemen: stadsrechten

Mochten jullie nog meer info of foto's willen zien, laat 't maar horen. Zierikzee staat nl. hoog(ik dacht 3de) op de lijst met bestaande monumenten uit die tijd. Z'zee heeft nog 3 poorten staan, een groot deel van de stadsmuur is nog intact en de gracht is haast volledig intact zoals het er vroeger uitzag, en verder nog een heleboel oude gebouwen(gevangenis, kerk, e'.d).

- Offline -

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:11

Yep, en b.v. Apeldoorn met ruim 150.000 inwoners is eigenlijk ook nog een dorp Knipoog

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:13

DeesDeBest schreef:
De eerste stadsrechten(die geregistreerd zijn) zijn verleent aan Deventer rond 956.


Leuk om te weten! Ik zou namelijk best in Deventer willen wonen, dan woon ik straks misschien wel in de oudste stad van Nederland! *LOL*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:46

Karin schreef:
Dat dacht ik dus ook, maar tijdens mijn zoektocht op Google vond ik dat Den Haag in 1806 stadsrechten heeft gekregen en dus wèl een stad is. Knipoog

zie je wel..... school, je hebt er niks aan Haha! Haha! Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:57

Volgens 'mijn' lijstje/link heeft Den haag geen stadsrechten én t lijstje is samengesteld m.s.v Den haag. 's Gravenhage heeft ze in 1811 gekregen. Misschien dat je bron op google niet bij het juiste eind was of Den Haag met 's Gravenhage verwarde. Of misschien haal ik nu Den haag en 's gravenhage door elkaar?

Verder weet ik nog wel dat een tijdje geleden de stadsrechten van Zierikzee waren gevierd op 750 terwijl zo'n jaar of tig dáárvoor de stadsrechten gevierd werden omdat ze 1000 jaar bestonden, dat bleek dus 't verkeerde feestje. Er werd toen iets wel iets gevierd wat met de stad te maken had en dat is toen door iedereen stadsrechten genoemd. Er bleek nog al verwarring te zijn hierover, waar het nu wel mee te maken had weet ik niet.

- Offline -

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:46

ik woon in een klein dorpje naast kessel, in limburg,
wij wonen met een kleine duizend in dit gat.
en kessel heeft volgens mij denk ik rond de 5000 inwoners, en die hebben vroeger stadsrechten gehad, ik weet niet hoelang dat geleden is en ik weet ook niet of die nu nog is...
volgens mij niet..

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 16:11

Mareska schreef:
Dat heeft toch gewoon te maken met stadsrechten?
Uden is ook een winkelstad best groot enzo, Oss is kleiner, maar het is wel een dorp, want het heeft geen stadsrechten
(is mij verteld dan)


Ja klopt.
Ravenstein is eigenlijk ook best klein, maar is toch een stad omdat Ravenstein stadrechten heeft, en Wijchen is groter maar is een dorp. Eigenlijk best raar. Scheve mond

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:48

MrMagic schreef:
Yep, en b.v. Apeldoorn met ruim 150.000 inwoners is eigenlijk ook nog een dorp Knipoog



maar iedereen noemt het gewoon een stad Haha!

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:54

Volgens mij is het kleinste stadje van Nederland Staverden. Gehucht wat vlak bij het Federatiecentrum ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 00:13

DeesDeBest schreef:
Of misschien haal ik nu Den haag en 's gravenhage door elkaar?

Ja, dat zou kunnen natuurlijk Wow!.

's-Gravenhage, 's Hertogenbosch, Bois le duc, Den Helder, noem maar op.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 00:18

Ik woon niet in een dorp, niet in een stad, maar gewoon in een land!! Tong uitsteken

Obelix is gewoon stoer!


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:14

Ik als geboren Hagenaar weet zeker dat Den Haag een dorp is. Met die stadsrechten was iets aan de hand. Wat weet ik niet meer. Het is dus nog steeds een dorp.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:29

Dan zal 't 's Gravenhage wel zijn, en was de google bron verkeerd dat Den Haag stadsrechten had.?? Verward

- Offline -