Vraagje konijntje erbij!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Vraagje konijntje erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 11:36

Ik denk erover om er misschien een konijntje bij te nemen.
Zelf heb ik een dwerg hangoortje een rammetje die niet gecastreerd is.

Daar kan vast en zeker geen gecastreerd mannetje bij?
Aangezien er heel weinig vrouwtjes zijn die gesteriliseerd zijn en ik geen zin heb in nestjes Haha! (1 keer is leuk Knipoog)
Of een cavia erbij?
Maar dan is weer de kans dat die het koud krijgt aangezien mij konijn buiten in een voliere met veel ruimte zit!

Of zeggen jullie helemaal geen konijn erbij!?

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 11:39

Kan je niet dat mannetje laten castreren en dan een vrouwtje erbij nemen? Ik zou er geen ander mannetje bij zetten, dat gaat volgens mij niet goed... En weet ook niet of je ze samen in 1 hok wilt houden, maar dat kan je beter niet doen wegens territoriumdrift ofzo (hoe schrijf je dat? Verward ) Volgens mij gaat dat alleen goed als ze samen opgegroeid zijn. Denk dat als je er een konijntje bij neemt, je ze het beste gewoon bij elkaar uit de buurt kan houden. Bij ons thuis hebben we 2 mannetjes en die moeten echt zo ver mogelijk bij mekaar vandaan blijven, die worden gek als ze samen zitten. Suc6!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 11:42

Als je er een mannetje bij zet heb je kans dat ze gaan vechten, ligt er ook aan hoe oud je eerste is en hoe lang die al alleen zit, of die dominant is enz.

Anders zou je deze moeten castreren maar dan kan het nog op vechten uitlopen.

Een vrouwtjes cavia erbij gaat meestal wel goed, maar dan had je met iets beter weer moeten beginnen, dan had die ook gewoon lekker buiten kunnen blijven.

Nadeel aan een vrouwtjescavia erbij is dat het mannetjeskonijn er nog weleens gebruik Haha! van wilt maken.
Heb weleens meegemaakt dat het caviaatje op een gegeven moment het loodje legt door dit soort activiteiten.

Een vrouwtjeskonijn erbij kan, alleen zou je dan het mannetje moeten laten castreren, of meteen of na het eerste nest *tenzij je een heleboel nesten wilt*
En dan zou je nog een konijntje moeten hebben wat al gewend is buiten te zitten, het wordt nu al te koud om de overgang te maken.
En dan zou je nog op moeten letten dat het vrouwtje niet te vroeg gedekt wordt.....ze is eerder vruchtbaar dan dat ze er "klaar" voor is namelijk.

Anders een keer ergens een konijn lenen en kijken hoe jouw konijn reageert?

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 15:53

Ik weet alleen van mijn konijn dat het een mannetje is van ongeveer 2 (hij heeft tatoeages in zijn oor) het was een gedumpt konijntje dus of hij dominant is ofzo weet ik niet!

Maar castereren is dat niet risico vol (ofzoiets Haha!) anders is een vrouwtje erbij idd wel leuk, ik wil ze wel graag bij elkaar in een hok dan Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:44

Melissa schreef:
Ik weet alleen van mijn konijn dat het een mannetje is van ongeveer 2 (hij heeft tatoeages in zijn oor) het was een gedumpt konijntje dus of hij dominant is ofzo weet ik niet!

Maar castereren is dat niet risico vol (ofzoiets Haha!) anders is een vrouwtje erbij idd wel leuk, ik wil ze wel graag bij elkaar in een hok dan Haha!


Bij kleine dieren is het risico dat ze na de narcose niet meer wakker worden groter dan bij grotere dieren. Vraag het anders eens aan Horse Pleasure, die laat ook regelmatig konijntjes castreren Lachen

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:01

of je laat hem catreren en zet er een vrouwtje bij, of je laat hem alleen, maar ik weet niet of dat je konijn bijterig is ofzo, want anders kun je hem een knuffelbeertje geven,de mijne legt er hem regelmatig naast, en speelt zen euh frustraties (zullen we het maar noemen) uit op de beer, nu bijt hij bijna nooit meer en hij ziet er niet eenzaam uit ofzo hoor dusse

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:59

Ik zou hem nu castreren en dan over een paar maanden een (jong) vrouwtje erbij. Horse pleasure heeft vast ook wel vrouwtjes in haar opvang zitten.
Ik heb ooit 4 ongecastreerde mannetjes bij elkaar gehad, maar dat is uniek.

Ik vind het iig leuk dat je er een konijntje bij neemt, mijn ervaring is dat ze vaak een stuk vrolijker worden van een maatje

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 09:54

Gelukkis is mijn konijntje al erg vrolijk van zichzelf, en ik heb ook niet het idee dat hij het saai vind ofzo (hij heeft speeltjes enzo en zit met 2 kanaries Haha!) Maar een konijntje erbij lijkt me wel erg leuk!
Ik ga eens even kijken hoeduur castereren is!
Bedankt voor de reacties!

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:39

zo rond de 60 gulden

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:46

ik heb ook 2 konijnen bij elkaar maar dat is meer gedoe dan ik vooraf had gedacht. Met 6 weken kon men niet zien wat de geslachten waren dus heb ik op goed geluk 2 konijntjes uitgekozen. na 8 weken laten enten bij de da kon nog niets zien en moest met 3 maanden maar terugkomen. Na 3 maanden zei de da het zijn 2 vrouwtjes dus heb ze bijelkaar gezet en een mooie ren voor ze gemaakt. na 4 mnd ging de ene heel de tijd paardje rijden dus ik vertrouwde het niet ondanks ik koeien soms ook in de wei op elkaar zie gaan. dus ik terug naar de da was de ene toch een man oeps. konijn kon pas na 5 a 6 maand gecastereerd en daarna pas na 6 tot 8 weken weer bijelkaar... 7 november mogen ze weer bijelkaar maar ondertussen is het mannetje best gefurstreerd omdat hij niet bij zijn zus(!!!) kon. hij heeft de halve ren gesloopt. maar je straks kunnen ze weer bijelkaar slapen dat is wel een leuk vooruitzicht. heb gellof ik bijna 50 euro voor het casteren betaald. is minder zwaar als casteratie bij t vrouwtje want dat halen ze de baarmoeder en alles weg. alleen bij vrouwtjes op 7 jarige leeftijd krijgt 70 a 80% baarmoederkanker. maar ja vind het al een hele leeftijd. succes. oja op het internet is veel te vinden over casteratie en de nabehandeling