Van "rijp voor de kroketten" tot ?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Van "rijp voor de kroketten" tot ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 18:21

Hoi,

Gisteren gingen we weer met Taliesin voor foto s en een behandeling door de MT naar de kliniek in Bodegraven. Het was afgelopen week nog even flink stressen want de trailer die ik zou lenen, was helaas niet beschikbaar. Toen dus nog even wat telefoontjes gepleegd en gelukkig waren er heel aardige mensen (die ik eigenlijk nauwelijks ken), waarvan ik de trailer zo mee kreeg, nog een hele mooie (bijna) nieuwe ook

Taliesin liep weer zo de trailer in, echt super dat we daar geen uren voor uit hoeven te trekken als we met de boot van acht uur willen. De reis ging weer voorspoeding, twee uur lang merk je echt niks van haar. Door dit hele gebeuren is ze in ieder geval trailerbestendig Cool

We hadden om elf uur een afspraak en waren er mooi op tijd. Het liep echter allemaal wat uit met de mensen voor ons en zo waren we pas om twaalf uur aan de beurt (achteraf gezien maakte me dat helemaal niks meer uit). We hadden meteen al gehoord dat Jan Evers, de manueel therapeut, er niet was. Ze hadden me verschillende keren gebeld, maar niet te pakken gekregen, helaas (ook dat bleek achteraf gezien absoluut geen probleem). Eerst leek het nog of er geen foto gemaakt kon worden, vanwege het feit dat het zaterdag was en er weinig bezetting was en ze die ochtend ook nog een spoedgeval hadden gehad. Tja, dat is toch wel vervelend als je helemaal van Texel komt. Gelukkig had Leendert Jan wat bereidwillige collega's, die wel even wilden helpen. Zo moest ik haar laten lopen voor de ene dierenarts, stopte een andere er een verdovende spuit in, en maakte weer een andere de foto met wat hulp en werd de foto uiteindelijk door Leendert Jan Clown

En toen hoorden we iets wat we echt niet verwacht hadden. Ik weet inmiddels ook niet meer wat ik eigenlijk gehoopt had, maar goed. Feit is dat Taliesin haar 2e en 3e wervel aan elkaar groeien door een soort brug die zich daar tussen vormt. Het komende half jaar wordt dit proces afgerond zeg maar en daarna is de situatie dus stabiel. Het kan een nadeel zijn dat er dus een schakeltje mist in die 7 halswervels, maar door de manuele therapie die ze in februari/maart en in mei gehad heeft, staan die wervels eigelijk in een heel acceptabele houding. Dus dit is positief. Doordat die wervels aan elkaar aan het groeien zijn, hadden we ook de MT niet meer nodig, want er hoeft dus geen tractie meer gegeven te worden OK dan!
De vorige keer zat er nog een bloeduitstorting, maar die is nu helemaal weg. Ze zwaait nog een beetje uit, maar dat is lang niet meer zo dramatisch als dat het was.
Plaatselijk heeft het beenmerg maar de helft van de normale ruimte, maar daar lijkt ze dus totaal geen last van te hebben. En ook het feit dat het haar op haar hals weer helemaal goed was aangegroeid was positief. OK dan!

Ik mag nu met haar gaan rijden, lekker alleen maar rechtuit, geen bochtenwerk en dus ook (nog) niet longeren. En eigenlijk niet met een bit in, maar met een halster en daar op een bepaalde manier een touw aan vast, wat dan toch een beetje een soort hefboomwerking heeft (maar lang niet zo pittig als bijv. een hackamore dat kan hebben, zo heb ik me laten vertellen). Die wervels moeten gewoon echt zo blijven zitten als dat ze nu doen, dus vandaar dat ze haar hals niet (te veel) mag buigen enzo en zeker niet naar links en rechts.

En over een half jaar ong. als die wervels zijn vastgegroeid, dan mag ik ook wel meer met haar gaan doen.

Hij vroeg weer wat ik met haar wilde gaan doen, dus ik zei van nou, wat er mogelijk is he. Maar op zich lekker veelzijdig bezig zijn, beetje dressuur, beetje springen, van alles gewoon. En toen zei hij dat ze op de iets langere termijn nog een best goed dressuurpaardje kan worden. Nou, dat is dus heel iets anders dan wat ze in het begin dachten. Toen leek ze volgens hun rijp voor de kroketten.

Ik hoorde ook nog dat er in het artikel in de In de Strengen over ataxi enzo een rontgenfoto van haar geplaatst is. Ik was dus zelf al aan het zoeken, dacht toch echt dat ik dat artikel bewaard had, omdat ik dat nu natuurlijk erg interessant vond, maar kan het nog niet vinden. Ben in de tussentijd ook verhuisd, dus tja, geloof ook niet dat alle dozen al uitgepakt zijn.

Maar mocht iemand het artikel hebben bewaard, dan zou ik erg graag een kopietje of het origineel willen hebben. Je vraagt aan de DA ook niet zomaar even een kopietje van de rontgenfoto s en ik vind het wel erg leuk voor in haar foto/plakboek.

Jullie begrijpen vast wel dat ik nog steeds met een enorme smile op mijn gezicht rond loop Pling en ik denk dat die voorlopig nog niet van mijn gezicht af te slaan is.

Groeten,
Judith


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:26

Gefeliciteerd Lachen. Dat gaat dus volkomen onverwacht helemaal de goede kant op OK dan!.

De kroketten kunnen dus nog wel een jaar of 15 wachten Haha!.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 18:28

Bedankt!

Maar een jaar of 15? Ze is nu 3,5, dus ik hoop eigenlijk van nog iets langer hoor! Haha!

Groeten,
Judith

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:28

Zo, dat is een stuk positiever, leuk hoor! Veel plezier nog met je paardje!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:39

wat fijn dat het allemaal wel mee viel ze is ook nog zo jong.....

veel suc6 met haar

ONDERSCHRIFTLOOS

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:37

Jeetje judith, wat fijn om te horen dat het allemaal zo positief heeft uitgepakt.
Volgens mij heeft niemand dit ooit durven hopen...
Ik ben in ieder geval super blij voor je en wens je veel succes met je schoonheid. Lovers

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:46

Mocht je de rontgenfoto's niet meenemen dan? Dat mocht ik wel afgelopen donderdag! Wat fijn dat het zo goed gaat met je paardje, succes!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:00

Goed nieuws zeg, gefeliciteerd.
Ik heb evt. wel een bitloos hoofdstel dat je een keer kan proberen, zit geen enkele hefboom werking op maar werkt op druk achter de oren en op de neus.
Ze moet dan wel een redelijk formaat hoofd hebben, voor Taran (de Welsh Cob van Dyonne) was hij net te groot.


Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 06:22

Hoi,

Wat een leuke reacties allemaal. Ik had het zelf eigenlijk ook niet verwacht en ik denk van de dierenartsen in Bodegraven ook niet. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Ilindra, ik zou dat hoofdstel denk ik graag willen lenen. Ik zie er nog best een beetje tegen op hoor om haar zonder bit te rijden, maar het is ook wel weer een uitdaging. Taliesin heeft volgens mij toch wel een paardenhoofd. Het is in ieder geval groter dan dat van Voice (volle Welhs Cob), dus ik denk wel dat het paardenmaat is. Wil je even laten weten, hoe we dat kunnen doen met lenen of is het iets wat ik zelf ook zou kunnen kopen ergens?

Jurga, ik heb het ook niet gevraagd hoor of ik de foto s mee mocht, maar ik had de ervaring in Slootdorp dat die dingen gewoon in hetbezit van de kliniek blijven, dus ik dacht, dat is hier vast ook zo, ze waren in Slootdorp bang dat ik ze kwijt zou raken Verward

Groeten,
Judith

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:18

Ja misschien als het foto's zijn waar echt iets opstaat, dat je ze dan niet mee mag nemen, aangezien het vergelijkingsmateriaal kan zijn? Bij die foto's van Jurga stond niets meer op dan hele gave gewrichten, dus daar hebben ze in feite niets aan.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 17:32

Hoi,

Ja dat zal het zijn Jurga, die van Taliesin willen ze denk ik idd als vergelijkingsmateriaal houden.

Ik hoop dus nog even dat iemand die In de Strengen nog heeft en er een kopietje van wil maken o.i.d.

Groeten,
Judith

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:58

De In de Strengen heb ik helaas niet voor je.
Wel wil ik je feliciteren met deze opmerkelijke uitslag! OK dan! Zo kan iets wat behoorlijk uitzichtloos lijkt toch uiteindelijk nog goed komen! Fijn hoor!!!
Wie weet kun je in de toekomst nog wel eens een leuk dressuurproefje rijden, als ze wat ouder is en zeker is dat haar wervels in de juiste stand zijn gegroeid!

Gelukkig is niet voor ieder paard met een halsprobleem de enige uitweg de krokettenfabriek! Bij Odin gaat het (ik klop het even af hoor) op dit moment ook super goed en heeft hij vooralsnog geen hinder meer van zijn hals-instabiliteit. Onlangs heeft Jan Evers hem nog helemaal nagelopen en hij was zeer over hem te spreken!

Hopelijk kan jij, en ik ook, nog lang van onze aanvankelijke "probleempaardjes"genieten!

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 18:06

Hoi Odin,

Ja, die Jan Evers verricht goed werk. Ik had mazzel dat het zaterdag niet meer nodig was. Had echt nooit verwacht dat het mogelijk was die wervels aan elkaar zouden groeien en dat dat dan ook nog positief zou kunnen zijn Clown
Ben blij dat je Odin ook lekker aan het lopen hebt. Ik hoop ook dat je nog heel veel plezier met hem beleeft. Ik ben zelf ook zeker van plan Taliesin in de toekomst eens op een wedstrijds uit te brengen, maar daar gaat nog wat langer over heen natuurlijk. Als we eerst het komende half jaar goed doorkomen, dan zijn we echt al een heel stuk verder. Tegen die tijd is ze ook nog maar 4, we hebben nog tijd zat he.

Groetne,
Judith

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:51

Hallo!

wat goed zeg van je paardje! Gefeliciteerd! Kun je zien waar veel geduld en tijd, energie tot kunnen leiden!

Succes!
ga je dit weekend al weer op haar zitten of durf je dat nog niet aan?

groets, suus

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 16:19

Hoi Suus!

Komend weekend ben ik niet bij mijn paarden (heb een bruiloft), maar het weekend erop ga ik het denk ik wel even proberen. Ik ben van de zomer een paar keer met haar bezig geweest. Het " zitten" was toen geen enkel probleem, dus dat pakken we zo weer op denk ik Haha! Maar een stuur (ach, ik mag toch alleen maar rechtuit ) en het gas en de rem zitten er nog niet op, dus we gaan toch eerst maar even op het land en dan hopelijk gauw conditie opbouwen met Voice en mijn moeder.

Groeten,
Judith


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers