Keuring aankoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ChestnutArabians
Berichten: 214
Geregistreerd: 08-09-03

Keuring aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 20:31

Ik ga dus een quarter aanschaffen en nu is mijn vraag ik laat haar zowiezo klinisch keuren,
maar wat raden jullie mij aan haar ook op de foto te laten keuren, dus zeg maar rondom fotos laten maken.

ze is 2 en een half jaar oud!!

ik twijfel namelijk nog ontzettend of ik het zal doen of dat het mischien zonde van mijn geld is omdat er nog zoveel kan veranderen omdat ze zo jong is.

wie o wie geeft mij raad

heel veel liefs olga


celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 20:52

Ik zit daar ook mee maar mij is aangeraden hem goed te laten keuren (zeker rontgonologisch).
Quote sugarmiss: "Beter nu een paar centen extra kwijt, maar duidelijkheid, dan straks een hoop ellende en je geld kwijt. "

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe duur je paard is. Kijk, heb je een paard van 500 euro (ik neem aan van niet Knipoog ) dan zou ik hem niet voor nog eens 500 euro laten keuren. Dus dat speelt ook mee.
Maar er zijn hier vast en zeker mensen die er meer vanaf weten

keep your head up

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:16

Ik ben het nog steeds helemaal met mezelf eens Lachen

Er kan bij een jong paard nog veel veranderen, maar wat al mis is blijft mis.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:36

Is het niet zo dat rontgelogisch keuren pas vanaf drie word gedaan?2 en een half zit daar natuurlijk niet zover vanaf,maar toch......

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 07:00

mijn mening weet je al Haha!
die is het zelfde als die van sugarmiss

volgends mij maakt dat niet veel uit dat ie 2 is volgends mij is ie toch al bijna 3 of niet Verward
en als jij het paard rontgelogisch gekeurd wilt hebben mag dat dacht ik wel hoor.
volgends mij was het paard van steeffie ook nog geen 3
je kan het anders ook even aan steeffie vragen hoe oud haar paard was
en anders heb je altijd nog de DA Haha!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 07:52

Afhankelijk van het aankoopbedrag (wat bij een Quarter meestal aan de hogere kant is) zou ik gaan voor rontgenfoto's.
Sluit me dus helemaal aan bij de mening van SM. Zekerheid boven alles!

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 08:57

Van de 5 paarden die ik in mijn leven gekocht heb, was er maar 1 met een aankoopkeuring. En juist met die heb ik die grootst mogelijke ellende gehad. Pas na aankoop werd ze heel erg ziek en dat heeft maanden geduurd en heel veel geld gekost.

Ik geloof dus niet zo in keuringen. Dat geld reserveer ik liever voor (onverhoopt) de dierenarts.

Onze 2 quarters die we nu hebben zijn allebei niet gekeurd (ook niet klinisch). De dierenarts is er wel even "langsgelopen" bij de enting, maar geen uitgebreide keuring.

Zelf goed opletten en zeker weten dat je paard (als het om een jonkie gaat) een goede jeugd heeft gehad met veel weidegang is mijn devies (let wel: niet perse advies).

Overigens heb ik mijn paarden niet verzekerd dus dat maakt ook nog wel wat verschil.

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:24

Marianne schreef:
Van de 5 paarden die ik in mijn leven gekocht heb, was er maar 1 met een aankoopkeuring. En juist met die heb ik die grootst mogelijke ellende gehad. Pas na aankoop werd ze heel erg ziek en dat heeft maanden geduurd en heel veel geld gekost.

Ik geloof dus niet zo in keuringen. Dat geld reserveer ik liever voor (onverhoopt) de dierenarts.

Onze 2 quarters die we nu hebben zijn allebei niet gekeurd (ook niet klinisch). De dierenarts is er wel even "langsgelopen" bij de enting, maar geen uitgebreide keuring.

Zelf goed opletten en zeker weten dat je paard (als het om een jonkie gaat) een goede jeugd heeft gehad met veel weidegang is mijn devies (let wel: niet perse advies).

Overigens heb ik mijn paarden niet verzekerd dus dat maakt ook nog wel wat verschil.


tuurlijk kan je na aankoop ook nog problemen krijgen
het is niet zo dat als je foto's laat maken.
je paard meteen verzekerd is dat het niks krijgt.
maar waarom een paard kopen die al wat mankeert Verward
en als het wat mankeert betaal je veel geld voor een paard wat het dus niet waard is.


en niet alleen om het geld je gaat ook aan je paard hechten ,
teminste de meeste mensen Haha!
en wat is nou 500 euro op een heel paard
als er wat mankeert ben je vaker al meer dan 500 euro kwijt
een hoop tijd en verdriet


en bij quarters is het nou emaal zo dat ze vaak wat aan hun benen mankeren
laat ik het zo zegen er lopen wat verotte quarters bij
en dan hoeven ze nog niet eens bereden te zijn


en het ligt er natuurlijk ook aan wat je voor je paard hebt betaald idd.
en natuurlijk wat je er mee wilt gaan doen.

als je gewoon recreatief bezig gaat dan zal ik het niet doen want je kan met veel beenproblemen gewoon recreatief rijden.
maar ja als je dat gaat doen kooo je natuurlijk ook niet een duur paard Haha!

als je echt wedstrijden wilt gaan rijden moet je paard toch wel over wat betere benen beschikken en lijkt het me toch wel slim om je paard op de foto te zetten

en dat je je paard ook nog is niet klinich laat keuren vind ik persoonlijk een beetje dom hoor.
als het paard al kruepel loopt bij de buig oefeningen
dan ga je het toch niet kopen Verward
dat is dan toch vragen om problemen .

je hebt geluk gehad met je paarden daar ben ik heel blij mee
maar wij hebben ook wel is minder geluk gehad met paarden.
en als we die op de foto hadden gezet hadden we nog kunnen besluiten of we dat probleem wouden hebben.
nu zaten we er gewoon mee opgescheept.
niet te zegen dat het toen op de foto te zien was geweest
maar het paard had atrose 3/4 dus wij denken van wel

maar ja dat is mijn mening
wat je er zelf mee doet ilovebommel is aan jou
je hebt nu iedergeval genoeg meningen om ze tegen elkaar af te wegen Haha!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 12:18

Moeilijk, maar ik denk dat ik het wel zou doen. Ik wilde eigenlijk zelfs mijn veulen laten keuren voor het geval dat, maar dat heeft natuurlijk nog ontzettend weinig zin. Bovendien was de inspecteur van de verzekering meteen te spreken over mijn kleine paard.
Wanneer je een paard wilt verzekeren moet je boven een bepaalde verzekerde waarde verplicht een keuring laten plaatsvinden. Ik denk dat het dus belangrijk is dat je dat in ieder geval even nakijkt. Misschien heb je geen keus.
Maar ik weet eigenlijk zeker dat ik het zelf wel zou doen. Je wilt toch de zekerheid hebben. Misschien denk je bij een positief resultaat: "Ja, zie je wel, dit wist ik eigenlijk ook wel", maar je hebt altijd kans op een negatief resultaat en dan wil je daar ook wel graag voor gewaarschuwd worden..

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 13:23

Wat dachten jullie van verzekering? Als je je paard boven een bepaald bedrag wil verzekeren, moet hij/zij röntgen gekeurd zijn. Of heb ik het nou mis?

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:10

loekje schreef:
Wat dachten jullie van verzekering? Als je je paard boven een bepaald bedrag wil verzekeren, moet hij/zij röntgen gekeurd zijn. Of heb ik het nou mis?

ja dat is ook zo.

maar het beroerde is dat een westernpaard meestal niet word verzekerd
heb het zelf ook gehad wou me paard verzekeren
was rontgen goekgekeurd
en toch werd ik niet verzekerd
ze dachten wat te zien maar wisten het niet zeker
het was volgens hun niet duidelijk te zien.

en daarom kon ik me paard niet laten verzekeren voor een bepaald bedrag wel voor de dood maar niet voor bijv. beenproblemen.

eerst was ik geschrokken dacht me paard heeft wat terwijl hij wel was goedgekeurd ,want ik word niet toegelaten

dit heb ik gehoort van meer mensen dat western paarden vaak niet worden toegelaten omdat ze blesure gevoeliger zouden zijn en daarom dus alles verzinnen om een westernpaard niet in de verzekering te krijgen.

ik hoop natuurlijk aan de enen kant dat het waaris en dat er niks ernstigs is met mijn paard.
maar aan de andere kant vind ik het wel een beetje raar.

ik weet niet of er nog andere mensen hier zijn met die ervaring
of misschien juist wel een goeie ervaring.

want als dat zo is zal ik dat graag willen weten
met alle duidelijkheid face off was goedgekeurd

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:36

Ik heb van Sher ook foto's laten maken, toen was ze nog geen eens 2 en een half, dus er zijn heus wel dierenartsen die foto's maken van jonge paarden. Het is wel zo dat er nog meer kan veranderen dan bij een ouder paard, maar ik zou het toch gewoon doen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 19:10

Ik heb Digger zo overgenomen met verzekering en al (dan hoef je hem niet meer te laten keuren) en ben het wel een beetje met Marianne eens. Maar ook met SM.
Voor mij is het een "gut feeling" en ik heb er nog nooit naast gezeten. Ik heb nog nooit een paard laten keuren bij koop (en ben inmiddels wel zo'n 15 paarden verder). Misschien niet slim maar ik heb dan ook nooit wat met mijn paarden gehad dus dat maakt je minder voorzichtig misschien.

Ik geloof niet zo in klinische keuringen, het is zo DA afhankelijk; hoe hard trekt hij aan het been, hoe groot is de kennis van de DA, etc.
Een rontgen onderzoek biedt ook geen zekerheid, zeker als je het maar eenmalig laat uitvoeren. Maar het biedt meer zekerheid dan een gut feeling, da's waar Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 19:55

Vrolijk: Alleen Fairmount laat geen westernpaarden toe tot hun verzekering. Ik heb met zowel EFO als Interpolis contact gehad en die vonden het beide geen enkel probleem. Van AMEV-Hippo weet ik echter ook niks

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:14

gera schreef:
Vrolijk: Alleen Fairmount laat geen westernpaarden toe tot hun verzekering. Ik heb met zowel EFO als Interpolis contact gehad en die vonden het beide geen enkel probleem. Van AMEV-Hippo weet ik echter ook niks


ik heb het bij interpolis geprobeert

en ik denk ook niet dat ze kunnen zegen dat ze geen western paarden willen
want dat zal volgends mij niet mogen of wel
als ze het niet zouden willen zullen ze het op een andere manier doen zodat je er niks van kan zegen.
ik kan niet naar een andere maatschappij want de foto's zijn al ouder dan 3 maanden.
wel jammer anders had ik het nog ergends anders geprobeert om te kijken wat die zouden zegen.

en misschien is het wel zo hoor dat er iets niet helemaal goed zat om hem te verzekeren maar ik vind het wel raar dat er niks over gezegt is dan met de keuring want je verwacht toch wel als je paard ront... is goedkeurd dat je in de verzekering kan.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:55

Ik zou dr zeker eerst later keuren !
KAN een hoop problemen voorkomen ? al weet je t nooit zeker

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:42

Ik zou der zeker laten keuren en ook op foto`s, stel je voor dat der bot scheef is??

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:32

Vrolijk: ik vind het een raar verhaal dat je je paard niet bij Interpolis verzekerd krijgt. Mijn quarter is daar al jaren verzekerd, en voor ons nieuwe veulen kreeg ik ook gewoon informatie toegestuurd (heb haar uiteindelijk niet laten verzekeren). En volgens mij is Burgmeijer Quarters zelfs (hoe heet dat ook al weer) gemachtigd intermediair? Volgens mij hangt daar een bordje van Interpolis op stal. Beetje vreemd als ze dan geen quarters verzekeren????


vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:54

Sunny schreef:
Vrolijk: ik vind het een raar verhaal dat je je paard niet bij Interpolis verzekerd krijgt. Mijn quarter is daar al jaren verzekerd, en voor ons nieuwe veulen kreeg ik ook gewoon informatie toegestuurd (heb haar uiteindelijk niet laten verzekeren). En volgens mij is Burgmeijer Quarters zelfs (hoe heet dat ook al weer) gemachtigd intermediair? Volgens mij hangt daar een bordje van Interpolis op stal. Beetje vreemd als ze dan geen quarters verzekeren????


vreemd misschien wel maar het is echt zo
kan er niks aan veranderen Haha!
en volgends mij had ilovebommel EFO geprobeert en da zeiden ze dat ze geen western paarden wouden hebben door een te hoog risico
misschien was het wel amev dat kan ook Verward weet niet meer zeker.

ik zal ff opzoeken waarom mijn paard toen is gewijgerd
misschien omdat ze niet zeker wisten wat te zien,
hebben ze gewoon het zekeren voor het onzekeren genomen.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:34

Interpolis maakte er bij mij totaal geen probleem van. Fairmount heeft duidelijk in de folder staan dat ze geen ziektekostenverzekering afsluiten voor paarden onder één jaar en westernpaarden. Ook sluiten ze enkel de 'basisverzekering' af voor westernpaarden, wat dus enkel betekent 'overlijden' of 'ongeval'.
Bij de EFO heb ik ook geen problemen gehad, het ging voor mij tussen de EFO en Interpolis. Interpolis heeft me niets verteld dat ze geen westernpaarden verzekeren of zoiets dergelijks. Mijn paard is dan ook nog een veulen, misschien dat dat verschil maakt? Maar dat lijkt me niet, want ik ken heel veel 'westernmensen' die verzekerd zijn bij Interpolis

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:00

nou dan ligt het gewoon aan de foto's
dan hoop ik maar dat het niks ernstig is wat ze dachten te kunnnen zien

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:38

Heb al tig jaren mijn Quarters, Appaloosas en nu ook Paint veulentje goed verzekerd bij de EFO als sportpaarden. Er was helemaal geen discussie over dat deze paarden gevoeliger zouden zijn voor blessures als andere paarden. Vreemd verhaal.

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

bugsy

Berichten: 369
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:45

Ik heb mijn Quarter ook op de foto laten zetten.
Ze was toen nog net (1 dag) geen 3 jaar.
Ik heb haar verzekerd bij Amev, geen probleem.
Waar je wel ff op moet letten is dat je je paard als sportpaard laat verzekeren. Dat kost nix meer, maar als ze een keer wat aan hun benen krijgen en alleen nog als recreatie paard kunnen lopen krijg je wel uitgekeerd.
Ook tijdens de klinische keuring kun je het beste vertellen dat je het paard voor de sport gaat gebruiken, dan zijn ze soms net iets kritischer.
Nog een tip: spreek met de verkoper af dat je het paard pas koopt als de VERZEKERING het paard goedkeurd.
en nog een vraagje. Heb je met de verkoper nog iets afgesproken over de kosten van de keuring, b.v. bij afkeuring zijn de kosten voor de verkoper en bij goedkeuring voor jou.

Wanneer is de keuring?
In ieder geval veel succes.

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:56

Ik zou wel een uitgebreide keuring doen , ligt ook een beetje van het aankoopbedrag af en je bent natuurlijk nooit helemaal zeker dat je paard nix krijgt.
Wel wil ik ff kwijt dat ik mijn quarter gewoon bij interpolis verzekerd heb en dat ze daar helemaal niet moeilijk over deden .
( bij burgmeijer quarterhorses hangt zelfs een bord van interpolis in de binnenbak dus zou een beetje raar zijn als ze geen quarters verzekeren *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers