Wat is Borderline.??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Wat is Borderline.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 19:38

Ik las in de topic van heike iets over borderlinde, maar wat is dat eigenlijk
heb daar nog nooit van gehoord. Verward
Het schijnt iets psyigies (hoe schrijf je het?) te zijn.
Weet iemand hiet iets van?

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.


ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:50

borderline zal het wel zijn, maar het is hier niet echt de plaats om zoiets uitvoerig uit de doeken te gaan doen denk ik....


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:01

Borderline

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis die ernstige beperkingen kan geven aan degene die hieraan lijdt. Mensen met Borderline hebben vaak last van een reeks symptomen. Voor velen is het leven erg onaangenaam.

Officiële symptomen zijn;

-zwart-wit denken,
-stemmingswisselingen,
-impulsiviteit,
-moeilijk contact kunnen leggen,
-moeilijk alleen kunnen zijn,
-woede uitbarstingen,
-dreigen met zelfdoding, alsmede zelfverwonding, alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen, gok- en koopverslaving, dissociatieve en psychotische verschijnselen.

Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand. Omstanders kunnen dit verschijnsel vermoeden als iemand er niet helemaal bij is, een afwezige indruk maakt, niet helder of adequaat reageert. Niet alle afwezigheid is overigens dissociatie.

De binnenwereld ziet er anders uit;

-angst, soms door agressie bedekt,
-eenzaamheid, zelfs in gezelschap,
-leegte, niet weten wat je wilt, voelt of vindt,
-een kloof tussen gevoel en verstand,
-overspoeld raken door heftige emoties, waar je niets mee kan en die moeilijk te verdragen zijn,
-relaties niet kunnen aangaan en/of kunnen volhouden, ook met betrekking tot werk,
-periodes van depressie, enorme spanning en weinig gevoel van eigenwaarde.

Overigens hoef je niet aan alle criteria te voldoen om borderline te hebben en geen enkel criterium op zich is specifiek voor borderline.

Verwijzing

Niet alle mensen met Borderline hoeven opgenomen te worden of op een andere manier gebruik te maken van de geestelijke gezondheidszorg. Onze ervaring heeft geleerd dat niet alleen de psychiatrie oplossingen biedt voor Borderline, maar dat er ook andere vormen van hulpverlening goed kunnen werken zoals gesprekstherapie, psychomotorische therapie, haptotherapie, de Linehan-methode en de lotgenotengroepen. Indien nodig wil de stichting mensen met Borderline door kunnen verwijzen naar (goede) hulpverleners.

Er is in samenwerking met de familie organisatie en de hulpverlening, waarmee wij geparticipeerd zijn in het Triade-overleg, hard gewerkt aan een goede sociale kaart. Deze gaat ook verstrekt worden aan de hulpverlenende instanties zodat ook daar duidelijk is waar goede behandelmogelijkheden zijn voor Borderline.


Informatie afkomstig van:
www.stichtingborderline.nl

Jeanine

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Nederwetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:56

Hoi
Ik heb bij Heike in de groep gezeten op de Grote Beek dat is het psychiatrisch ziekenhuis waar Heike dus nu nog doordeweeks verblijft. En ik heb dus net als Heike Borderline Persoonlijkheidsstoornis. De groep was te zwaar voor mij of ik was te zwaar voor de groep het is maar net hoe je het bekijkt! Nu volg ik een Linehan therapie dat is een keer in de week op vrijdag ochtend van 11 tot 1 ook op de Grote Beek. En dat gaat met vallen en opstaan, de afgelopen twee weken ben ik nog als crises opname daar geweest omdat ik de spanningen die ik ervoer niet goed kon verdragen. Ik was ook heel angstig. en eenzaam en verdrietig. Maar effe een vraagje aan oscar hoe weet jij nou van de borderline site? Vind ik wel grappig hoor. Maar goed als je nog vragen mocht hebben kun je altijd weer effe reageren op dit topic.
Groetjes Jeanine

Maskers op? Hoezo? Geupdated profiel nu, maar binnenkort met foto's!

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:30

Gebruik de zoekfunctie eens. Ik heb een tijdje geleden een topic hierover gestart.

En hier bij Verslag vd dag staat het zeker verkeerd.....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:19

Lijkt me meer iets voor VMR (was VvdD).

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:37

Jeanine schreef:
Maar effe een vraagje aan oscar hoe weet jij nou van de borderline site? Vind ik wel grappig hoor.


Puur toeval Haha!
Ik las het topic, probeerde op i'net even www.borderline.nl (vrij voor de hand liggend) en kwam via-via op deze site terecht.
Het leek me wel een informatieve site, vandaar dat ik de link hier geplaatst heb Knipoog

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:51

Wat is borderline?

Volgens de officiële diagnose moet je voldoen aan 5 van de 8 symptomen. Ik zal ze hier opnoemen om meer duidelijkheid geven wat Borderline nu precies inhoudt.

1. Veel heftige en instabiele relatie´s die je afwisselend idealiseert of haat

2. Impulsief en onvoorspelbaar gedrag

3. Wisselende stemmingen

4. (Oncontroleerbare) Woede of agressie

5. Onzekerheid

6. Een leeg gevoel

7. Verlatingsangst

8. Moeite met alleen zijn en geen ritme hebben


Van http://www.annetje.nl/symptomen.htm
Als je meer wilt weten kun je ook altijd met een zoekmachine (www.google.nl) zoeken Lachen

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:19

Mmmmh...dacht altijd bij Borderline puur jezelf naar het leven staan
omdat het je allemaal teveel wordt.
Wel vrienden van kennissen enzo die dat hadden , lang en veel therapie
maar uiteindelijk MOET het er een keer van komen lijkt het , en lukt het Scheve mond
Ook al zijn er ECHT goede periodes ,
het lijkt wel of die drang altijd aanwezig blijft en toch steeds weer bovenkomt.
Moet je echt sterk en stronteigenwijs zijn om dat te overwinnen , dat idee heb ik Lachen

Nu ik dit lees eigenlijk best wel eng , ik herken wel heel veel van mezelf hierin.... alleen heb ik dan wel een grote dosis relativeringsvermogen gelukkig , en geen neigingen mezelf iets aan te doen Lachen

Maar ik denk dat erg veel mensen toch wel , als ze heel eerlijk zijn ,
aan 5 van die 8 symptomen komen Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:23

M'n stiefzus heeft het ook, maar ze weet het alleen zelf niet en wordt er dus ook niet voor behandeld. De ene keer is ze superaardig en de andere keer is ze echt een ramp. Er gaat dan iets mis in haar leven, dat kan ook een kleinigheidje zijn, en dan gaat ze helemaal uit haar dak en 't is altijd iemand anders z'n schuld. Niet echt een pretje voor de omgeving, maar ook niet voor haar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:53

ik heb dus borderline...ik vindt het een beetje raar en zelfs vervelend dat ik dit hier tref, het is meer een vraag voor {algemeen} want dit heeft niks met paarden te maken.
Het is een ziekte waar best wel mee te leven valt, mist je goede medicatie en of therapie hebt.
Goede uitleg overigens van de ziekte ik hoop dat deze topic snel verplaats kan worden.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:03

pmarena schreef:
Mmmmh...dacht altijd bij Borderline puur jezelf naar het leven staan
omdat het je allemaal teveel wordt.
Wel vrienden van kennissen enzo die dat hadden , lang en veel therapie
maar uiteindelijk MOET het er een keer van komen lijkt het , en lukt het Scheve mond
Ook al zijn er ECHT goede periodes ,
het lijkt wel of die drang altijd aanwezig blijft en toch steeds weer bovenkomt.
Moet je echt sterk en stronteigenwijs zijn om dat te overwinnen , dat idee heb ik Lachen

Nu ik dit lees eigenlijk best wel eng , ik herken wel heel veel van mezelf hierin.... alleen heb ik dan wel een grote dosis relativeringsvermogen gelukkig , en geen neigingen mezelf iets aan te doen Lachen

Maar ik denk dat erg veel mensen toch wel , als ze heel eerlijk zijn ,
aan 5 van die 8 symptomen komen Verward

ja idd, ik heb zeker meer dan 5 van die syptomen....heb je dan meteen borderline?

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:54

Gister de hele avond met een goede vriend/collega van mijn vriend gechat over mijn schoonzusje.
Zij voldoet volledig aan de omschrijving van borderline op auto mutilatie na.
En we maken ons ook een beetje zorgen omdat het steeds weer ups en downs is en hoe lang kan iemand dat volhouden?
Ze heeft 3 weken geleden op de rails gestaan, zich weer helemaal laten gaan met de drank enzow.
En zo gaat het weer goed, en kan ze de hele wereld aan, en zo gaat het weer slecht.

Ze wilde al wel een keertje mee met mij naar therapie (zit zelf in dagtherapie) maar dat kan natuurlijk niet.
Nu is ze gister zelf naar de huisarts geweest hoorde ik van die vriend, ik hoop het zo!

En het is een schat van een meid hoor, maar soms vergt het wat veel van de omgeving. Ik ben zelf ook niet de makkelijkste maar heb juist de neiging alles in me eentje op te lossen. Mijn schoonzussie is juist heel afhankelijk van anderen.
En als ik zou weten dat mijn schoonzussie gewoon gelukkig zou zijn als ik haar steun etc dan is er nix aan de hand, maar elke keer praat ik d'r weer moed in en dezelfde avond nog gaat het weer fout, voelt ze zich zo eenzaam en denkt aan zelfmoord.

Het stomme alleen is dat de dingen die mijn schoonzusje nu heeft ik ook in het verleden heb gehad, daaruit snapt ze mij ook heel goed en andersom, maar ik krijg er niet over het randje heen om het heft in eigen handen te nemen en te stoppen met het destructieve gedrag. Elke keer vervalt ze weer in dat gedrag nadat ze elke keer weer zegt, en nu is het echt over met die rare dingen!

Iig lijkt het verdomd veel op borderline, en weet niet of ze daar nou zo blij moet zijn.
Ze is destijds gediagnoticeerd als adhd toen ze in een psychiatrische opvang voor kinderen zat (heeft ze samen met mijn broertje gezeten voor ca een jaar).
Ik hoop iig dat ze net zo braaf als mij in therapie gaat Knipoog

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:31

Joyce schreef:
Wat is borderline?

Volgens de officiële diagnose moet je voldoen aan 5 van de 8 symptomen. Ik zal ze hier opnoemen om meer duidelijkheid geven wat Borderline nu precies inhoudt.

1. Veel heftige en instabiele relatie´s die je afwisselend idealiseert of haat

2. Impulsief en onvoorspelbaar gedrag

3. Wisselende stemmingen

4. (Oncontroleerbare) Woede of agressie

5. Onzekerheid

6. Een leeg gevoel

7. Verlatingsangst

8. Moeite met alleen zijn en geen ritme hebben


Van http://www.annetje.nl/symptomen.htm
Als je meer wilt weten kun je ook altijd met een zoekmachine (www.google.nl) zoeken Lachen



Mijn schoonzusje voldoet dus aan alle 8

Ze heeft heel veel moeite momenteel haar ex los te laten, als ze alleen is idealiseerd ze de relatie, hoe geweldig die wel niet was etc, ze kan dan helemaal wegzwijmelen, en het volgende moment is het tegenover gesteld. En weet ze ook zeker dat het nooit meer goed komt. Dit ge ja nee gaat al 4 jaar zo en het laatste jaar is het vrij extreem geworden.

Impulsief en onvoorspelbaar, ja duh Knipoog Maar iedereen moet daar ook in meegaan, haar woord is wet zeg maar, als er wat ondernomen moet worden moet het meteen en anders drammen.

Wisselende stemmingen heel zwaar, dit is iets waar ik zelf veel moeite mee heb, iig als we met zijn tweetjes op stap gaan en zij wordt onhebbelijk gaat dat net zo lang door tot ik het ook niet meer naar mijn zin heb en dan is zij weer op en top in beste stemming, ik kan me niet zo snel als haar daarover heenzetten helaas en blijf met het gevoel zitten.

De woede en agressie heeft ze van jongsafaan, dit is altijd uitglegd als mbd of wat dan ook, variant van adhd, ze gaat van de eerste naar de 4e versnelling meteen en heeft dat niet meer in de hand.

Ze is zo onzeker, en ik snap het niet, het is een leuke meid, ziet er leuk uit, ben jaloers op haar figuurtje.
Maar ze heeft zowieso veel onzekerheid over haar gedrag, dat ze het voor haar omgeving verpest zeg maar, dat doet veel bij haar.
Daarbij vind ze zichzelf te dik, terwijl ze 1,85 bij een maatje 38/40 is, prima dacht ik toch?

En leeg gevoel, ze kan niet alleen zijn, maar ook met anderen lijkt het vaak op een illusie uit te lopen.
Drinken, feesten vult die leegte tijdelijk op en daar blijft ze ook steeds in vervallen terwijl ze dat niet wilt.

Verlatingsangst, ze kan niet zonder mensen, ook toen ik voor eigen best wil de vriendschap op een lager pitje zette omdat het met mijzelf ook niet zo goed ging had ze het daar vreselijk moeilijk mee, en dat haar ouders verder weg zijn gaan wonen vind ze ook vreselijk, en nu het gedoe met haar ex, ze kan het niet loslaten.

Alleen zijn kan ze duidelijk niet.
Ze heeft sinds april een eigen kamer maar kwijnt daar gewoon weg naar haar gevoel.
Ze kan zichzelf niet vermaken zeg maar en voelt alleen maar de eenzaamheid steeds weer terugkeren.
Ritme weet ik niet goed, ja ze heeft in zekere zin zeker wel ritme, elke keer weer de draad met goede wil oppakken en vervolgens weer terugvallen, dat is toch ook ritme?


Iig vermoedde ik al eerder boderline, maar doordat ze al een diagnose heeft van vroeger zou dat ook goed kunnen (adhd/mbd).
Dat ik gister met die vriend zat te chatten, die moest huilen zowat toen hij het opzocht in de DSM IV van zijn moeder, werkelijk elk puntje komt overeen.
Hij was ook naarstig op zoek meteen naar genezing, maar dat is iets lastiger bij borderline.
Het is meer ermee om leren gaan.

En in mijn ogen is iemand met borderline zeker niet slechter of minder, maar juist heel kwetsbaar en speciaal, maar heeft een aparte gebruiksaanzwijzing Knipoog

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:07

Als de psychs het echt niet meer weten dan wordt het nogal snel Borderline genoemd.

Tipje voor iedereen die psychische ziektebeelden doorkijkt, ga niet denken dat je van alles hebt. Op elk psychisch ziektebeeld is er wel iets van je op van toepassing, soms wat meer maar dat betekent niet dat je meteen ook die 'stoornis' zou hebben. Met iets als Borderline word dat vrij makkelijk gedacht.

Dit is dus niet zelf vast te stellen en moet door 'n psych gedaan worden.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:21

pmarena schreef:
Maar ik denk dat erg veel mensen toch wel , als ze heel eerlijk zijn ,
aan 5 van die 8 symptomen komen Verward


Ja, dat denk ik ook wel.. Ik herken mezelf ook best in veel van die dingen, maar om nou meteen maar te zeggen dat ik Borderline heb? Knipoog

Lijkt me een vreselijke ziekte om te hebben, volgens mij ook omdat er uit de omgeving niet altijd begrip voor zal zijn?

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:50

favorietje"]
[quote="pmarena schreef:
Mmmmh...dacht altijd bij Borderline puur jezelf naar het leven staan
omdat het je allemaal teveel wordt.
Wel vrienden van kennissen enzo die dat hadden , lang en veel therapie
maar uiteindelijk MOET het er een keer van komen lijkt het , en lukt het Scheve mond
ja idd, ik heb zeker meer dan 5 van die syptomen....heb je dan meteen borderline?


Nee, gelukkig niet, ligt eraan hoeveel last je er van hebt en of je dagelijkse functioneren in de knoop komt te zitten.

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:13

Helaas heeft een vriend van mij dat ook. Hij verteld zulke dingen ook alleen aan mij en nog iemand. Hij zegt ook vaak dat ie zelfmoord gaat plegen en ik probeer hem er dan ook zo veel mogelijk uit te praten. Dat is soms best moeilijk omdat ie vaak weer tegenargumenten heeft. Maar ik vind het echt heel erg voor hem Verdrietig

    Dance to express, not to impress.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:19

Borderline valt onder de persoonlijkheidsstoornissen. Wat het is is hier al uitvoerig neergezet.
De stoornis "bordeline" wordt vaak gegeven aan mensen waar geen enkele andere stoornis onder valt en wordt daarom naar mijn mening te vaak gegeven.

Ik heb in een psychiatrische ziekenhuis stage gelopen als verpleegkundige en heb daar veel borderliners ontmoet. Iedere mens waarbij de diagnose borderline gegeven wordt heeft weer hele andere gedraginen of uitingen van deze stoornis. Geen enkele is hetzelfde, maar ze hebben wel (bijna) allemaal bepaalde specifieke gedragingen. Zoals bijvoorbeeld zelfbeschadiging wat in veel gevallen wordt gedaan om aandacht. Hoe meer aandacht ze hiervoor krijgen, hoe meer ze het meestal gaan doen.
Het is erg moeilijk om met dit soort mensen om te gaan en nog moeilijker om ze te behandelen en daardoor duurt het ook erg vaak voordat mensen met borderline enigzins stabiel zijn. Ze stellen zich bijna allemaal erg afhankelijk op tegenover andere mensen en claimen (meestal) echt om aandacht.
Voordat je echt iets over mensen met borderline weet ben je meestal alweer jaren aan ervaring voorbij....

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:58

Steef schreef:
Als de psychs het echt niet meer weten dan wordt het nogal snel Borderline genoemd.

Tipje voor iedereen die psychische ziektebeelden doorkijkt, ga niet denken dat je van alles hebt. Op elk psychisch ziektebeeld is er wel iets van je op van toepassing, soms wat meer maar dat betekent niet dat je meteen ook die 'stoornis' zou hebben. Met iets als Borderline word dat vrij makkelijk gedacht.

Dit is dus niet zelf vast te stellen en moet door 'n psych gedaan worden.



Daarom hoop ik voor mijn schoonzusje ook dat ze snel hulp zoekt.
Zodat er iemand is met gedegen kennis die haar kan helpen dan ons wannabe psychologen die haar adviseren en opvangen.

Iig is het duidelijk dat ze met zichzelf afentoe behoorlijk in de knoei komt en moet haar omgeving het ook vaak ontzien, waar zij zich later weer enorm schuldig over voelt en weer met zichzelf in de clinch komt.

Iig gaat de moeder van die vriend van ons die zelf in de hulpverlening zit kijken of ze een goede peut kan vinden, want er moet uiteindelijk wel iets gaan gebeuren, dit gaat al veel te lang op zijn beloop.
En wat als ze wel een keer in zo'n drammerige boze bui komt dat ze op de rails blijft staan ipv toch op tijd wegspringen?
Ooit wordt het haar ook teveel lijkt me, dat wordt het nu al bijna afentoe geeft ze aan.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:29

Steef schreef:
Als de psychs het echt niet meer weten dan wordt het nogal snel Borderline genoemd.

Tipje voor iedereen die psychische ziektebeelden doorkijkt, ga niet denken dat je van alles hebt. Op elk psychisch ziektebeeld is er wel iets van je op van toepassing, soms wat meer maar dat betekent niet dat je meteen ook die 'stoornis' zou hebben. Met iets als Borderline word dat vrij makkelijk gedacht.

Dit is dus niet zelf vast te stellen en moet door 'n psych gedaan worden.
OK dan!

ben ik helemaal met Steef eens, ik heb ook het idee dat het een beetje een hype is...o je heb 5 van de 8 kenmerken, hup borderline...ach dan heeft iedereen het wel die een beetje in zak en as zit, het is hoe je ermee omgaat en wat je ermee doet.
OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:33

Manda schreef:
. Zoals bijvoorbeeld zelfbeschadiging wat in veel gevallen wordt gedaan om aandacht. Hoe meer aandacht ze hiervoor krijgen, hoe meer ze het meestal gaan doen.


oeps...pas op wat je zegt...

ik doe helaas ook aan deze vorm,alleen op een andere manier, kan j vertellen(zal niet in details treden) mijn leven wordt er elke keer een jaartje korter op àls ik dit doe, doe ik niet voor mn lol, geeft niet kan het je niet kwalijk nemen. Clown

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:49

ik heb dus ook borderline.
tenminste dat weet ik bijna zeker.
het word nog onderzocht.
alle symptomen heb ik.
en ik heb ook al gemerkt dat ik wel wat anders ben dan anderen.
eigenlijk nog best veel mensen hier die het ook hebben.

borderline is niet alleen symptomen maar ook een gevoel.
en ik denk dat je iedere dag 5 van die symptomen moet hebben.
natuurlijk iedereen heeft die symptomen maar ik denk eerder dat het 5 van de 8 per dag is.

bij mij werd eerst depressie aangewezen totdat ik bij toeval iemand met borderline tegenkwam en ze zegt dat ik het waarschijnlijk ook heb.
wij begrijpen elkaar ook altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:52

TongeR schreef:
wij begrijpen elkaar ook altijd.

Ja gek is dat he tonger,...je heb aan drie woorden genoeg...sterkte ik hoop dat het allemaal een beetje meevalt voor je. Ach gut

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:01

Maar ga voor de grap eens op internet zoeken naar ziektebeelden van psychische ziektes. Ik denk dat heel veel mensen gewoon schrikken omdat ze overal wel wat in lichte mate van herkennen. Ik denk dat pas iets 'n stoornis mag genoemd worden als 'n persoon er ook echt last van heeft op 'n manier waardoor leven voor en met hem bemoeilijkt wordt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __nina, Amazonbot, cinniz123, ComscoreBot, GrapeshotBot, HELder, L_iek, Larissajulia, m9ara, MiVita, Sewri, Tucktuck en 152 bezoekers