Iglesias

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Iglesias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 19:35

Wie weet er wat meer van de hengst Iglesias (v Rubinstein).

Hoe doen de afstammelingen het??
En voor mij ook belangrijk fokt ie groot??

Of zou je kiezen voor Rohdiamant of Royal Diamond?


rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:06

Ik zelf ben helemaal niet gecharmeerd van Iglesias, maar dat blijft een kwestie van smaak. Ik heb hem dit voorjaar nog op een hengstenshow van Lauw van Vliet gezien, dat was echt erg. Al wil ik er meteen bij zeggen dat dat meer aan de amazone lag dan aan het paard. Als je met een Rubinstein zoon wilt dekken, zijn er in mijn ogen betere waaruit je kunt kiezen. Bij het kwpn hebben we Ronaldo en 007, bij het nrps hebben ze Respect en misschien nog wel meer. Daar zijn indexen van de maat van bekend en kun je ook de hengstenhouders om advies vragen.
Maar de nakomelingen die ik van Iglesias heb gezien hadden wel maat en een braaf karakter.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 20:52

De moederlijnen van de genoemde hengsten passen enigszins bij mijn merrie, vandaar. Ik heb Iglesias ooit bij Ton en Mieke de Kok gezien, en dat viel mij niet tegen.
Ik heb nog geen afstammelingen gezien, dus hoe hij fokt weet ik niet. Als ik dat aan de hengstenhouder vraag is het antwoord .... ja natuurlijk.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:29

Afbeelding
Onder toppers bevindt zich altijd een betere.
Iglesias
Rubinstein x Inschallah Olds xx x Magister
KWPN - Zwart - 1.70m

Vader Rubinstein is Grand-Prix dressuur en vader van vele goedgekeurde hengsten over de gehele wereld. Iglesias komt uit dezelfde stam als Ahlerich, Amon en Rembrandt. Alle drie winnaars op het hoogste niveau en deelnemers aan de Olympische Spelen.
Iglesias fokt paarden die in de dressuur heel goed scoren. De kinderen doen het bijzonder goed: Pavo-Cup `99 4-jarige stermerrie Iglesias x El Corona 4e plaats in de finale en tevens de beste merrie, bij de 5-jarigen Iglesias x Elcaro 11e plaats en een 12e plaats voor Iglesias x Uniform. Naar het WK 2000 jonge dressuurpaarden werden 2 Iglesias kinderen afgevaardigd. Bij de 5-jarigen was het de merrie Nisjida (Iglesias x El Corona) die het vaandel van het KWPN met glans verdedigde met een 8e plaats in een sterk internationaal gezelschap.
Iglesias is in 2002 goedgekeurd op zijn 7-jarige nakomelingen en dat betekent een verlenging van de goedkeuringstermijn met 4 jaar. Zijn röntgenologische klasse indeling is 1 voor alle onderdelen. !

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:30

ook ken ik een vos nakomeling van hem die loopt mooi opwaarts en is m2 die zal rond de 1.70m zijn schat ik is in elk geval niet klein

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 21:43

Leuke foto, hij lijkt mij net wat hoogbeniger dan bv Rohdiamant, maar volgens mij is Inschallah Olds xx een Angelo Arabier met 1 x ipv xx.
Heeft iemand een afstammelingen rapport van het KWPN?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:51


ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 22:00

Nou, had ik dan blijkbaar eerst overheen gelezen, maar het is dezelfde Angelo Arabier.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:41

Max heeft een Iglesias X Afrikaner die ik een tijdje gereden heb. Een donkerbruine merrie van 1.66 met een inimini kolletje. Ze heeft een ongeluk als 2jarige dus heeft niet in de sprort gelopen. Maar als recreatie paard is het een gouden paardje. Er zit een heel fijn karakter in.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:00

jullie vergeten Rubiquil nog. Rubinstein nakomeling zijn blijkbaar gekend voor hun goede karakters. Voor de rest moet je kijken wat je merrie tekort heeft en wat de hengst kan verbeteren.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:10

Ik heb van het voorjaar ook nog gezien, en dat was niet om aan te zien.
Wat ik me er nog van herinneren is vooral veel gepuk, kunstjes en een zeer slecht achterbeen.
Eerst dacht ik dat ze een nakomeling lieten zien toen ik hem zag bij het losrijden, maar dat was de hengst zelf dus.


Maar goed, ik weet verder dus niet hoe hij fokt, dus daar schiet je niet veel mee op. Het zou voor mij geen belemmering zijn om er wel mee te fokken, als het nakomelingenrapport goed is en als de afstamming van de hengst goed lijkt aan te sluiten bij jouw merrie.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:22

Op de merriekeuringen en op de hengstenkeuringen hebben veel nakomelingen van Iglesias een slap en/of slecht gebouwd achterbeen. Ik vind het niet zo overtuigend fokken en ik vind hem zelf ook niet zoveel kracht hebben achter. Je moet in ieder geval een merrie hebben die een heel goed achterbeen heeft.

Passie voor paarden blijft een levenlang!

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 14:33

Rohdiamant en Royal Diamond zijn volle broertjes, ook van Rubinstein x Inschallah, dus iets van 3/4 broertjes van Iglesias.

Doen deze het beter met de nakomelingen??

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:41

Crissy schreef:
Op de merriekeuringen en op de hengstenkeuringen hebben veel nakomelingen van Iglesias een slap en/of slecht gebouwd achterbeen. Ik vind het niet zo overtuigend fokken en ik vind hem zelf ook niet zoveel kracht hebben achter. Je moet in ieder geval een merrie hebben die een heel goed achterbeen heeft.


Het is algemeen bekend dat de zonen van Rubinstein merries met bloed nodig hebben.

Art-Uma; het is maar net wat voor paard je wilt fokken. Wil je een braaf dier fokken, en heb je een merrie met een scheut bloed, dan kan Iglesias een hele goede keuze zijn. Leuk dier, maar je mag je wel terecht afvragen waar zijn nakomelingen blijven; die horen allang in de sport op te duiken op enig niveau.
Ik ben helemaal waus van Rubinstein-bloed; ik heb zelf Rubiquil gebruikt bij mijn Balzflugmerrie. Maar ik zou zelf liever Iglesias gebruiken dan OOseven; ik weet niet helemaal waarom maar Iglesias komt mij een stuk degelijker over.
Ik ken een Iglesias persoonlijk, uit een Zuidhorn moeder; dat is een knots van een vos, met een supergigantisch karakter, echt een leuk dier. Misschien niet allergeweldig lopen, maar wel goed genoeg.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:54

Wij hebben een Royal Diamond gefokt ooit uit een Weltmeyer, die had wel verfijnd. Rohdiamant vind ik erg duur.
Beter eens op een Duits forum kijken voor volledige uitgebreide besprekingen van deze hengsten.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 15:14

Ik ben even aan het uitrekenen gegaan en volgens mij zit er 59,375% volbloed in (met iets van 3 % arabier, maar dat is een gokje Haha! )

Ik wil graag wat meer maat en front. Gangen zeker niet vlakker. Ik ben bij de veulens van Rubiquil wezen kijken en dat viel mij niet tegen. Met Rubiquil zou er 3 maal Eros in zitten (of dat goed of slecht is ben ik nog niet over uit).

Met Iglesias of Rohdiamant of Royal Diamond zit er gemeenschappelijk Israel AA in (is vader van Inschallah) en dat was een beste:
Er war einer der Größten in Deutschland, zählte zu den verdienten Heroen der Hengste in Oldenburg und genoss Ansehen bis weit über Deutschlands Grenzen hinaus: Der Schimmelhengst Inschallah AA, ein französischer Anglo-Araber, der von 1972 bis 1990 ununterbrochen auf der Station Vorwerk-Cappeln wirkte.
Vader van: Ibikus, Igor, Ikarus, Ile de Bourbon, Illustro, Iltschi, Im Frühling, Impala, Imperial, Impuls, In Extenso, Inclusive, Indigo, Indonese, Inpello, Inschello, Inselfürst, Insider, Inspirant, Insulaner, International, Intervall, Inuki, Istafan, Procureur

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 15:17

Zannekin schreef:
Wij hebben een Royal Diamond gefokt ooit uit een Weltmeyer, die had wel verfijnd. Rohdiamant vind ik erg duur.
Beter eens op een Duits forum kijken voor volledige uitgebreide besprekingen van deze hengsten.

Ik zou waarschijnlijk van die twee ook voor Royal Diamond kiezen, iets minder zwaar en stukkie goedkoper Geld, geld! .

Weet je een forum, hoewel mijn duits een beetje roestig is

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:29

Hoe kom jij aan die 3% arabier uit Art-uma? Volgens mij zit er meer in.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:31

Ik kijk altijd op Horse-Gate maar daar lijkt nu niet veel te vinden.
Vond deze van Royal Diamond:
"Short backs to the point of being too short, well closed hind ends and mostly beautiful top lines. I am not too fond of him as a breeding sire but looking at Royaldik I must admit he has some awesome offspring on the ground.
Getting a coarse head and a somewhat unsportive scra-ping pattern in the trot are a risk in my experience while walks and canters generally seem to be very nice. Size seems to vary I've seen both tiny ones and quite huge specimen as well but word is most of his children mature to 16.2 and up.
"
Als je foto's van de onze wil zien, stuur maar een PB, kan je de moeder ook tonen.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 15:36

greetje schreef:
Hoe kom jij aan die 3% arabier uit Art-uma? Volgens mij zit er meer in.

Dat is een gokje Haha! , van angelo arabieren staat het er soms bij in de Del Mar database, maar niet altijd. Mijn merrie heet daar Tina Turner (wat een naam, die heb ik bij aanschaf snel veranderd *LOL* ) Weet je een betere manier om het te bepalen?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:55

ART_UMA schreef:
Ik ben even aan het uitrekenen gegaan en volgens mij zit er 59,375% volbloed in (met iets van 3 % arabier, maar dat is een gokje Haha! )

Ik wil graag wat meer maat en front. Gangen zeker niet vlakker. Ik ben bij de veulens van Rubiquil wezen kijken en dat viel mij niet tegen. Met Rubiquil zou er 3 maal Eros in zitten (of dat goed of slecht is ben ik nog niet over uit).

Met Iglesias of Rohdiamant of Royal Diamond zit er gemeenschappelijk Israel AA in (is vader van Inschallah) en dat was een beste:
Er war einer der Größten in Deutschland, zählte zu den verdienten Heroen der Hengste in Oldenburg und genoss Ansehen bis weit über Deutschlands Grenzen hinaus: Der Schimmelhengst Inschallah AA, ein französischer Anglo-Araber, der von 1972 bis 1990 ununterbrochen auf der Station Vorwerk-Cappeln wirkte.
Vader van: Ibikus, Igor, Ikarus, Ile de Bourbon, Illustro, Iltschi, Im Frühling, Impala, Imperial, Impuls, In Extenso, Inclusive, Indigo, Indonese, Inpello, Inschello, Inselfürst, Insider, Inspirant, Insulaner, International, Intervall, Inuki, Istafan, Procureur


Ischallah heeft ook Ixion X, goedgekeurd bij het NRPS, overleden in 2000.
Heb zelf een Whinny Jackson x Ixion.
Staan een paar foto's in profiel.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:18

Geb. datum 28-apr-1990
Pijpomvang 21.5
Stamboeknr. 90.10486 Stb (ex Rubinstar 33.01536.90 Old)
Naam fokker, woonplaats T. Klaus, Stapelfeld, BRD
Kleur zwart

Rubinstein x INSCHALLAH X x MAGISTER

Verrichting Ermelo 1993 (08-03 t/m 15-05; gedeelde 9e plaats)
Iglesias is een eerlijke, betrouwbare, ongecompliceerde, evenwichtige hengst. Hij heeft veel werklust en laat zich zeer goed bewerken.
De stap is ruim en regelmatig, maar zou wat krachtiger moeten zijn. In draf heeft de hengst een mooi voorbeengebruik, veel zelfhouding en takt, maar zou hij achter iets krachtiger mogen zijn. De galop is ruim en gedragen en heeft veel balans. In het dressuurwerk laat de hengst zich goed sluiten en bewaart hij takt en balans. Als dressuurpaard heeft hij veel aanleg en geeft hij zijn ruiter een goed gevoel.
Bij het springen laat de hengst voldoende afdruk en voldoende beentechniek zien. Hij heeft een goed ruggebruik, maar zou achter de sprong beter moeten afmaken. Als springpaard heeft de hengst voldoende aanleg en geeft hij zijn ruiter een voldoende gevoel.
Op stal en in de omgang gedraagt hij zich normaal.
Op 23-04 vertoonde de hengst een pijnlijke schiefel aan de buitenzijde van het linker voorbeen, waaraan de hengst kreupel was. Bij röntgenologisch onderzoek bleek géén fraktuur aanwezig te zijn. De kreupelheid is na een ingestelde behandeling verdwenen.

Verrichtingscijfers
Stap 7.5
Draf 7.5
Galop 7.5
Rijproef 8
Springen vrij 5.5
Springen ohz 5.5
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9
Puntentotaal 68.50
Max punten 90
Plaatsing 9e van 29 (17)
Jaar verrichting 1993
Plaats verrichting Ermelo

Moederrapport 1993
Goldiana is een goed ontwikkelde, rijtypische fokmerrie met ras en kwaliteit.
Het hoofd is sprekend. De hals is goed van lengte en bespiering en wordt goed gedragen. De schoft is goed ontwikkeld en loopt voldoende lang door. De schouder is goed gelegen en goed van lengte. Rug en lendenen zijn goed. Vorm, lengte en bespiering van de croupe zijn eveneens goed. Het beenwerk is goed gesteld en heeft voldoende kwaliteit, maar zou forser mogen zijn. De koten zijn wat week. De voeten zijn goed van vorm.
De stap is ruim en gemakkelijk. In draf wordt het achterbeen best gebruikt en toont de merrie voldoende ruimte en souplesse.
Stokmaat: 171.0 cm.

Afstammelingen 1994 (veulens)
De veulens zijn ruim voldoende ontwikkeld en ze vertonen ras. Het type varieert van voldoende tot goed rijtypisch. De uitgezochte veulens hadden goede rijpaardmodellen.
Het hoofd is mooi sprekend. De hals is lang en voldoende gespierd. Bij de geprikte veulens stond de hals er een enkele keer wat voor. De schoft is lang en goed ontwikkeld. De ligging van de schouder wisselt. Er zijn enkele beste schouders waargenomen, maar er was ook meermalen sprake van een rechte schouder. De vorm en de lengte van de rug zijn goed. De lendenen zijn voldoende gespierd en aangesloten. Zowel de vorm als de lengte van de croupe wisselen. Meestal is de croupe wat rond en goed gespierd. De broekspier zou langer door moeten lopen. Het voorbeen is goed gesteld. Het achterbeen is vaak lang en meermalen klein gehoekt. Het fundament - en dan met name het voorbeen - is meermalen fijn.
De stap is goed, ruim. In draf zouden de veulens doorgaans meer kracht, oprichting en souplesse moeten hebben. Het achterbeen zou verder ondergebracht moeten worden. Ook het gebruik van de gewrichten laat te wensen over.
Een thuis geïnspecteerd veulen wijkt voor wat beweging betreft in positieve zin af van deze rapportage.
De veterinaire bemerkingen hebben betrekking op meermalen kleine voeten.

Kort samengevat: collectie ruim voldoende ontwikkelde goed rijtypisch gebouwde veulens met een matig sterke draf.
Getoond: 27 veulens uit 192 dekkingen.

Afstammelingen 1998 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Iglesias voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2002 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Iglesias voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Langgelijnde zeer rijtypische hengst met goed front; achterbeen is aan de lange kant en iets sterk gebogen.

1997 (februari) export naar USA (Iron Spring Farm); diepvriessperma beperkt en onder voorbehoud beschikbaar

1998 (zomer) weer in Nederland ter dekking

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:36

ART_UMA"]
[quote="greetje schreef:
Hoe kom jij aan die 3% arabier uit Art-uma? Volgens mij zit er meer in.

Dat is een gokje Haha! , van angelo arabieren staat het er soms bij in de Del Mar database, maar niet altijd. Mijn merrie heet daar Tina Turner (wat een naam, die heb ik bij aanschaf snel veranderd *LOL* ) Weet je een betere manier om het te bepalen?
[/quote]

Ga weer terug naar de Delmar en klik op de naam Inschallah, naar beneden scrollen en daar zie je zijn %arabier. Nu kun je zien hoeveel arabisch bloed Iglesias via zijn moederlijn meekrijgt. In de vaderlijn zit ook nog arabisch bloed. Klik ook maar eens op die namen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 17:35

Kleintje schreef:
knip

Het achterbeen is vaak lang en meermalen klein gehoekt. Het fundament - en dan met name het voorbeen - is meermalen fijn.
De stap is goed, ruim. In draf zouden de veulens doorgaans meer kracht, oprichting en souplesse moeten hebben. Het achterbeen zou verder ondergebracht moeten worden. Ook het gebruik van de gewrichten laat te wensen over.

knip

Bij mijn merrie is het beenwerk eigenlijk al fijn genoeg en achter een pietsje klein gehoekt en van de rest wordt ik ook niet echt vrolijk Boos! , Toch maar verder kijken denk ik. En anders is Rubiquil er ook nog OK dan!, wel 3x Eros, maar dat is bij Junior STV ook zo .

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:47

Op stal waar ik mijn paard gestald heb heeft de eigenaresse een merrie staan waar ze een Iglesias op heeft gezet. (Iglesias x Haarlem) Het is een hengst (ondertussen ruin) en ik dacht dat hij doorverkocht is naar Mario wijnschenk, zie zijn site.
Update: Ik heb net ff gekeken en ik zag dat hij er ondertussen vanaf is, in elk geval was dat zekers een mooi beestje! *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manny, Willemiens en 107 bezoekers