Dikke benen..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-01 09:38

Hoi hoi,

Mijn paard heeft stalbenen: 's ochtends zijn ze wat vol, na het werk zijn ze weer mooi droog. Hebben jullie daar ook last van en wat doen jullie eraan naast goed afspuiten? PS ze zijn niet warm


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 11:42

zo kort mogelijk op stal laten staan, of in een stal waar hij wat meer ruimte heeft om rond te stappen....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 11:54

Afspuiten is een vreemd iets.... het heeft eigenlijk alleen maar zin als je de pezen wilt koelen na zware arbeid of na blessure...
Het helpt helemaal niets bij stalbenen. Absolute onzin, kost alleen maar onnodig veel kostbaar drinkwater. Ophouden dus.

Stalbenen kunnen op zich niet veel kwaad. je moet gewoon goed stappen met het paard, vooral voorafgaand en direct na de arbeid. Het is voor een paard met stalbenen beter om een paar keer per dag wat beweging te krijgen dan alle beweging aaneengesloten op een moment op de dag. Mar dat geldt eigenlijk voor ieder paard.
Beweging, dat is het sleutelwoord.
Arnica D6 druppels kan je erbij geven, zullen de stalbenen minder snel ontstaan....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 12:50

Inderdaad, regelmaat in de beweging is het beste. Je ziet een paard in de natuur ook niet een uur rondrennen om daarna weer 23 uur stil te staan, hij beweegt de hele dag kleine beetjes.
Ik moet wel zeggen dat sommige paarden er op een of andere manier veel ''gevoeliger'' voor zijn dan andere. Een van mijn schatjes is wat je noemt een paard met veel bloed op het been (kennen jullie die uitdrukking?) en die staat zo nu en dan ook met stalbenen op stal. Zijn benen zijn van nature ook wat ''bloediger'', er zit wat meer vocht op dan normaal. Is volgens mijn veearts heel normaal bij zulke paardjes, kan inderdaad ook geen kwaad!
Probeer misschien om ipv 1 keer per dag je paard uit de stal te halen om te rijden, ook een tweede keer je paard uit stal te halen om te stappen of op de wei te zetten. Ik stap mijn paarden elke avond nog 30 min aan de hand op het harde pad, zo komen ze doordeweeks twee keer per dag uit de stal en in het weekend vaak 3 keer.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-01 13:52

Dit is mijn eerste paard met stalbenen, de dierenarts vind t geen enkel probleem en na het stappen is het inderdaad over. Bij ons kunnen ze alleen in het zomerseizoen op t land, dus 's winters is er helaas minder beweging. In en uitstappen doe ik altijd goed, thanks voor de Arnica tip!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 14:07

stalbenen toont aan dat paarden niet te veel binnen mogen staan. Het kan inderdaad niet veel kwaad nee. maar als je na het rijden het paard nu eens de benen met coles linement insmeert? Je schijnt het trouwens wel een beetje moeten verdunnen met water en dan met een spons insmeren. Dat zal best helpen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 16:49

Stalbenen heeft niets te maken met of een paard wel of niet binnen mag staan. Het komt meestal als de paarden van de wei af weer de stal in moeten, in de stal hebben ze minder beweegruimte, dus lopen de benen een beetje vol. Gewoon goed instappen en het trekt vanzelf weer weg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mirriejj en 100 bezoekers