Help! Mijn paard is heel erg stug in de mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Help! Mijn paard is heel erg stug in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 15:10

Wat moet ik doen?, Mijn pony is zo vreselijk stug Huilen

Het vorige baasje van mijn pony heeft er 4 jaar over gedaan om hem naar beneden te rijden. Daarna reed ze hem ook nog regelmatig met slof. Toen ik hem kreeg, deed ik er nog niet zo veel aan (dat is nu 1,5 jaar geleden) Ik wist nog niet hoe ik aanleuning moest vragen enzo.

Ik ben er nu al zo´n jaar mee bezig, met behulp van een instructrice. Hij werd alleen maar stugger, en mijn instructrice zei dat het komt omdat hij niet reageert op mijn been (dat is ook zo). Ik rij hem nu al een maand met slof, maar hij gaat er op hangen, en word helemaal dood op mijn been. Hoe kan dit voorkomen? Verward

Please, help me!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 15:47

Even een vrag. Waarom rijdt je hem met slof?? Om hem naar beneden te rijden? Dan zou ik de slof eraf gooien. Je moet beginnen met je pony voorwaarts rijden, aan je been maken. Dit doe je door veel overgangen en schijnovergangen te maken.
Bijvoorbeeld, je draaft aan bij de letter C. Bij de B ga je stappen en na 4 pasjes gelijk weer draven. Dit moet je even volhouden. Dit kun je ook op de volte doen. Je zal zien dat hij steeds sneller gaat reageren.
Ook moet je hem iets boven zijn tempo laten lopen. Dus JOUW tempo en niet de zijne. Ook veel voltes rijden, kleine of groet. Veel van hand veranderen door wendingen (bijvoorbeeld S).
De aanleuning komt hierna pas. Hij gaat vanzelf jouw hand opzoeken en dan kun je pas aan je aanleuning werken. Voorwaarts is de eerste vereiste.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 15:49

wat voor een pony is het en hoe oud issie

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 15:52

Ik rijd hem met slof omdat het volgens mijn instructrice zou helpen, maar 1 x per week rijd ik hem zonder. Bedankt voor je tips!

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 15:53

Het is waarschijnlijk kruising arabier - new forest. Hij is 15

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 15:54

Aan de rem trekken terwijl het gas het niet doet, wat voor zin heeft dat?

Zorg eerst dat het gas weer echt goed werkt, dan pas kun je verder gaan werken. Zal zonder slof vast makkelijker gaan als met.

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 16:10

Steef schreef:
Aan de rem trekken terwijl het gas het niet doet, wat voor zin heeft dat?

Zorg eerst dat het gas weer echt goed werkt, dan pas kun je verder gaan werken. Zal zonder slof vast makkelijker gaan als met.


Je hebt gelijk over dat aan de rem trekken terwijl het gas het niet doet, maar zonder slof gaat het bij mij echt niet makkelijk. Met slof heb ik hem in ieder geval al een beetje naar beneden en wordt het makkelijker. Zonder slof kijkt hij naar de sterren, en gaat het bijna niet.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:13

Toch zou ik de slof eraf doen, want daardoor wordt hij alleen maar stugger. Zoals ik boven al geschreven heb kun je hem niet naar beneden rijden, zodner voorwaarts te rijden.
Doe dat eerst, de houden van zijn hoofd is dan niet belangrijk. Dat komt later pas.

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 16:16

Ik zal het erover hebben met mn instructrice. Thnx voor je tips!

Ojah meer tips zijn welkom hoor!

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:30

Ik denk dat je eens wat rustiger met je pony moet proberen te rijden. Slof eraf en train je beenspieren op kracht en vraag niet iets van je pony wat hij niet kan. Rustig van voren af aan beginnen. Begin op je gemak te stappen met een losse teugel. Als hij ervandoor gaat, halthouden en er eventueel naast gaan lopen , maar maak hem eerst in dat koppie rustig en praat tegen hem . Vertel hem maar een verhaaltje waar iedereen bij in slaap zou vallen. Dan als hij helemaal rustig is , erop en rustig verder gaan verhaaltjes vertellen en rustig blijven. Het klinkt heel vreemd maar na een paar dagen ziet iedereen het verschil, en lachen ze je niet meer uit om je verhalen. Doe in vredesnaam geen sporen aan , leer eerst met je benen te drijven en dan voel je al dat een pony niet veel drukkracht nodig heeft. Als je de pony flink in slaap hebt gekregen , dan begin maar rustig te drijven. niet schoppen en ik denk dat als je de tijd neemt het allemaal wel goed komt. Herinner jezelf altijd eraan een hulpmiddel werkt maar even. Trouwens alle hulpmiddellen zouden even mogen , maar snel terug naar de basis. Denk aan de BASIS.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:33

Heel logisch om een paard wat niet aan het been is met slof te rijden! *NOT*

Neem eens goed les, en niet van iemand die roept dat er een slof omheen moet.
Ga eens op een paard zitten wat wel aan het been is. En ook eens op een paard wat wel aan de teugel gaat. Leer daar eens op rijden, leer hoe het "goed" moet. Want alleen dan kan jij het je pony aanleren.

Want je schrijft zelf dat de pony op de slof hangt en dood wordt voor het been. Dus... je trekt teveel aan de slof. Je geeft de pony iets om op te hangen en ja, dan zou ik ook niet meer voorwaarts zijn.

Dus eerst voorwaarts leren gaan op been, no matter what. Dan maar met zijn hoofd in de wolken of met zijn neus in het zand. Voorwaarts op het been en ook terugkomen en buigen (stelling) op je been en zit. Daarna pas met de teugels inwerken. Als een paard op je been en zit reageert dan is het lekker instellen in de hand een peulenschilletje.

Een paard kan alleen maar stug in zijn mond worden als je hem een handvat geeft. Als jij zorgt dat je hand weg is op het moment dat hij wil hangen dan dondert hij naar beneden, dan laten ze het zo uit hun bolle kop.

Succes in ieder geval.

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 16:35

Ik begrijp wat je bedoeld, maar dat is bij mijn pony toch niet helemaal het geval. Hij weet wel hoe het moet, want hij heeft L2 gelopen met winstpunten. Verder gaat hij er vrijwel nooit vandoor (maar dat kon je natuurlijk niet weten) en is hij altijd heel rustig. Hij reageert ook helemaal niet op mijn been, dus ik heb het gevoel dat ik hem soms even wakker moet prikken. En ik ben het er mee eens dat hulpmiddelen mogen, maar dat je ook met de basis moet kunnen. Daarom rijd ik ook 1 x per week zonder slof. Misschien heb je nu nog tips voor mij met de info die ik net heb gegeven.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:37

Maaikuh, 1 keer per week zonder slof... denk eens na. Het is een hulpmiddel. Die gebruik je niet alle andere dagen. Je zou het om moeten draaien, 1 keer per week MET slof, om te verfijnen en net wat fijner in te stellen.

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 16:41

Kleintje, ik vind dat je best wel gelijk hebt. Maar er is een vervelend punt. Als ik zonder slof rijd, reageert mijn pony veel beter op mijn been. Zodra de slof eraan zit, reageert hij niet meer. Dan kan ik schoppen en tikken wat ik wil, maar dan doettie het niet.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:44

DUS... je houdt de slof te strak.
Zorg eerst met rijden dat je ALTIJD reactie hebt op je been. Je geeft been, bij geen reactie nog eens been en een flinke tik achter je been. Zorg dat je je hand opent en dat je pony ook naar voren kan. Liever te hard naar voren en weer opvangen dan gelijk een ruk in zijn mond omdat het te hard gaat, dan is het niet duidelijk wat je nu van de pony wil.

Pas als je het paard op een enkele kuithulp naar voren krijgt, dan pas kan je er van voren aan zitten. Eerst het gaspedaal vinden.

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 16:53

Dus de slof losser houden, een dan vanuit stap een kuithulp geven. Alstie dan niet reageert een hardere beenhulp en een tik en als ik dat doe mn hand ontspannen. Ik heb ook wel eens dat hij dan gaat bokken (op de zweep). Moet ik dan blijven tikken tot hij stopt of het er gewoon bij laten?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:00

Ja natuurlijk nog een tik als het paard bokt naar een hulp.
Zolang je maar weet dat het echt de fout is van je paard.
Neem eens goed les!

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 17:10

Ik heb goed les van een proffesionele instructrice. Ik moet haar toch eens deze dingen voorleggen. Slof eraf, eerst op been reageren enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:59

Idd door de slof trek je hem op de rem.
Dus slof eraf, dan maar met de kop in de lucht, dat komt later wel.
Eerst voor je been maken en daar moet je elke keer dat je drijft op letten.

Van voren laat je hem de eerste tijd nog los, dus niks gaan frutten om hem aan de teugel te krijgen, pas als hij voor het been is, kun je daar aan gaan denken.

Succes

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:19

als hij sterrenkijkt is dat heel slecht voor zn rug, maar ik zou geen slof gebruiken, je kunt beter een thiedeman nemen, dat heeft dezelfde werking maar laat los zodra je pony goed loopt. en je moet m idd voorwaarts rijden en zorgen dat ie aan je been komt.

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 19:31

Oke! Thnx voor de tips! Ik zal jullie laten weten of het helpt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:49

klopt sterrekijken is niet goed, maar een paard in houding trekken ook niet. Alleen bij het laatste zul je nooit verbetering krijgen op rijtechnisch gebied.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:03

Ik denk dat ie nog beter sterretjes kan bekijken dan met zn kop tussen zn voorbenen trekken met de slof. Paardrijden begint met je been en dat zal altijd zo blijven, eerst been met 'n reactie erop en dan pas kun je meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:33

Juist Steef
Alleen mensen rijden vaak zo andersom.
EErst voor en dan misschien een keer achter.

Attent op het been houden is het eerst vereiste en dat zal zo blijven van B tot GP

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:34

Haha! Haha! , heerlijk OK dan!