Moeilijk paard scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Moeilijk paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 19:41

Scrabble komt over een weekje weer hier op de manege te staan en ben van plan om hem te gaan scheren aangezien ik deze winter beschik over een binnen bak en dus weer fanatiek kan gaan trainen. In de 3 jaar dat ik hem heb heb ik hem altijd onder een deken gehad en niet geschoren, maar dit jaar heeft hij tot nu nog geen deken opgehad en heeft hij al een aardige teddy vacht gekweekt. Aangezien hij nogal een stresskip kan zijn ben ik bang dat ie druk gaat doen als we hem gaan scheren. Nu heb ik gehoord dat er geen sedalin meer op de markt is? maar ik weet niet of het zonder wel lukt.. Het KAN goed gaan, maar dat risico wil ik niet lopen omdat ik weet hoe het OOK kan gaan. Heeft iemand tips? Andere middeltjes?

"What we call human nature, is actually human habit.."


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 19:47

Ik zou gewoon rustig aan beginnen als ik jouw was, en de tijd er voor nemen. Ook al was er seladin, dan zou ik dat toch niet doen. Ik dacht dat het bij Magpie ook niet zou lukken, maar met een niet teveel kabaal makende tondeuse hebben we haar geschoren Lachen

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 20:17

Wat zijn dan de stillere tondeuses?

"What we call human nature, is actually human habit.."

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:20

gewoon beginnen en mocht het niet lukken een praam erop, lukt het dan nog niet dan kan je altijd nog een verdoving geven.......

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:22

Mijn pony is ook heel moeilijk, vorig jaar heb ik hem laten scheren met verschillende maatregelen:
1. een ander paard ernaast(die dus niet bang is voor de scheermachine)
2. praam erop
3. oordoppen in
4. vasthouden en geruststellen
En nog deed hij lastig..

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:32

nog noooit gedaaaaaaaan als je ze optyd onder deken zeet is dat meestal niet nodig

<3

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:34

joortje schreef:
nog noooit gedaaaaaaaan als je ze optyd onder deken zeet is dat meestal niet nodig



ligt eraan wat je met je paard doet......... Haha!

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:50

gerust stellen, niet bij hoofd beginnen, scheerapparaat aanzetten zonder er wat mee te doen zodat hij het geluid hoort, is hij gewend aan het geluid toch proberen te gaan scheren en anders idd een praam of sedalin geven.

succes ermee

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:21

sl0wm0ti0n schreef:
Wat zijn dan de stillere tondeuses?

zal wel eens kijken welke wij hebben, hij kostte iets van 65 euro bij de heimolen in bergen op zoom

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:25

Ik zou niet moeilijk doen, maar meteen de DA laten komen.
Als je hem een paar keer scheert met verdoving is het misschien helemaal niet meer nodig?

Ik zou niet proberen om zonder verdoving te scheren, als ze eenmaal over de rooie zijn is het erg moeilijk om ze weer rustig te krijgen. Meestal is het dan ook einde van de scheersessie.

Je suis Charlie.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:30

We dachten Magpie ook niet te kunnen scheren, toen we het vorig jaar probeerde met zo'n groot scheermachine hoefde ik hem maar aan te zetten en ze flipte, maar met deze zat ze wel te snuiven, maar meer niet Lachen

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 21:36

Hmm.. aan de ene kant zou ik het wel zonder verdoving willen proberen, maar zoals Cassidy zegt, als ie eenmaal over de rooie gaat is het wel einde scheer sessie. En soms kan die zich nog wel redelijk inhouden, maar soms dan word ie helemaal gek. Hij heeft nogal een fobie voor spuitbussen of iets wat dergelijk geluid maakt sinds hij een dikke wond op z'n been had die elke dag ingespoten moest worden en dat maakt het er denk ik ook niet makkelijker op.. Misschien moet ik dan maar gewoon de DA bellen, kan dat zomaar als je zegt dat je hem moeilijk geschoren krijgt?

"What we call human nature, is actually human habit.."

Millenium
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 22:10

Sedalin

Ipsilonka

Berichten: 5859
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 01:10

Je kan toch eerst kijken hoe ze reageert?? En daarna actie ondernemen. Desnoods neem je eerst van thuis een scheerapparaat mee van je vader of iets (als je een scheerapparaat huurt) en kijken hoe je paard er op reageert. Dan kun je bepalen hoe de reactie is en dan kiezen voor een praam, sedalin of iets anders.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 02:58

Probeer anders eerst met de scheermachine tegen het lichaam aan hoe je paardje reageerd. Dus niet gelijk met het scheerblad, maar het handvat tegen het lichaam aanhouden op diverse plekken wanneer het apparaat aan staat. Dan kan je zo testen of je verdoving nodig hebt en zit je niet met een onnodig lelijk scheerverschil.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 03:05

gijsenkim"]
[quote="joortje schreef:
nog noooit gedaaaaaaaan als je ze optyd onder deken zeet is dat meestal niet nodig



ligt eraan wat je met je paard doet......... Haha!
[/quote]

... en of je paard mooi dun in het haar blijft of niet Haha!. Ik heb geluk, want Liberty heeft nog steeds een heel mooi dun vachtje en ik verwacht ook niet dat het ineens nog zal gaan groeien (is vorig jaar ook niet gebeurd). Scheren is dan gelukkig ook echt niet nodig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:27

Ik heb een paard wat vreselijk dik in het haar komt te zitten, maakt niet uit wat ik doe.
Ik heb het geluk dat ze er niet om geeft (alleen haar oren vind ze lastig, maar dan speel ik met haar andere oor en dan is het goed.
Ik heb het een winter geprobeerd en moest iedere avond 3 uur wachten voordat ze droog was. Als ze geschoren is, is ze met een kwartier tot half uur droog. Dus ik ben erg blij met een scheerapparaat.

Je suis Charlie.

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 12:25

Ik denk dat je ze beter kunt verdoven dan verongelukken!
er is een plaatsvervanger voor sedalin op de markt, het heet geloof ik vetranquil en ander je DA even wat domosedan laten spuiten. het enige nadeel van domosedan is, dat het vrij snel is uitgewerkt. succes ermee!!

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 12:50

Vetranquil bestond al veel langer, ik heb het ook wel eens bij Kasje gebruikt. Het zijn een soort korrels. Vetranquil wordt in de volksmond ook wel 'Muisjes' genoemd. Kwestie van een klein theelepeltje (dosis voor een volwassen paard!) door een beetje voer doen, half uurtje in laten werken en je hebt een dronken paard Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...


SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:05

je hebt geleik, ik bedoel tranquigel, da's bijna het zelfde als sedalin...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:07

Mayo schreef:
Vetranquil bestond al veel langer, ik heb het ook wel eens bij Kasje gebruikt. Het zijn een soort korrels. Vetranquil wordt in de volksmond ook wel 'Muisjes' genoemd. Kwestie van een klein theelepeltje (dosis voor een volwassen paard!) door een beetje voer doen, half uurtje in laten werken en je hebt een dronken paard Haha!


Vetranquil is helaas ook niet meer vrij in de handel verkrijgbaar (wij hebben de nodige paarden waarmee gestapt moet worden op stal staan, en het is erg lastig om daar nog aan te komen) .
Blijf weinig over als je een paard rustig wilt houden, nietwaar? Toch maar de DA laten komen?

Je suis Charlie.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:12

I know, gelukkig kende ik toen een contactje die er wel aan kon komen, ik zou nu ook eigenlijk niet meer weten hoe ik er aan zou kunnen komen.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 14:24

Dus verder is er niks vergelijkbaars op de Markt..?! De dierenarts laten komen zal vast ook niet goedkoop zijn..

"What we call human nature, is actually human habit.."

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:34

in bornerbroek kun je nog sedalin kopen. het zaakje heet ruiterslot. misschein kun je daar wat bestellen?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 82 bezoekers