Poortwachterwet en reintegratie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Poortwachterwet en reintegratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 22:34

Wie o wie heeft hier op zijn/haar werk mee te maken gehad. Of degene die gereintegreerd moest worden of degene die zich bezig hield met reintegratie.

Mijn man is in febr. een jaar ziek. Is allround woningstoffeerder en heeft een kapotte knie en zal nooit meer kunnen stofferen.

Bij zijn werkgever zijn er geen reintegratie mogelijkheden. Werkgever reintegreert naar onze mening niet genoeg (deskundigenoordeel is aangevraagd bij Cadans).

We zitten met veel algemene vragen, CWI doet niks want er is een dienstverband, UWV doet niks want er is (nog) geen uitkeringsrelatie, werkgever snapt er zelf geen hol van, arbodienst stuurt ons weg, geeft verkeerde en onvolledige info, etc etc.

Wie kan ons helpen of weet waar we heen kunnen?

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 22:42

Ik ben nu over 1 week een jaar thuis maar werk wel op therapiebasis.
Heb je vanhet UVW geen boekje en papieren thuis gekregen waar dit allemaal in beschreven staat.
Ik moest 3 maanden voordat ik de wao inging eenheel pakket formulieren invullen en opsturen. Gelukkig heb ik een hele goede werkgever die aan alle kanten meewerkt.
Aangezien ik 13 weken uitstel van de wao had gehad heb ik van de week alles op de bus gedaan....

Laat ff weten als je geen boekje heb ontvangen dan kan ik desnoods alles copieren en opsturen aan je.
Ik hoor het wel

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 22:49

Ik heb afgelopen maandag een boekje meegenomen bij de Arbo dienst met daarin alle schema's hoe en wat.
Dit boekje behoor je in de 13e ziekteweek te krijgen.

De werkgever werkt niet mee, mijn man is weer begonnen op therapeutische basis, maar ze delen hem gewoon weer in zijn eigen werk in. Daar is nu over geklaagd, er is zwart op wit gezet wat hij wel en niet mag doen en nog heeft de werkgever daar lak aan. Werkgever werkt totaal niet mee, reintegreert niet, weet zelf niks van de wet, reintegratie bedrijf doet net zo weinig. Nu is eindelijk Relan Werk ingeschakeld en ik hoop dat zij meer doen.

Punt is dat wij vreselijk veel vragen hebben waar niemand ons antwoord schijnt te kunnen geven.....

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 22:53


fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 22:53

brochure 'Als u niet kunt werken' (voor werknemers) Download
Evaluatie formulier WAO aanvraag Download
Brochure 'Reïntegratieverslag bij de WAO-aanvraag' Download
brochure 'Als u door ziekte niet kunt werken' (zonder vast dienstverband) Download
brochure 'Als werkgever en werknemer van mening verschillen' Download
brochure 'Als u niet kunt werken' (voor werknemers) - ENGELS Download
brochure 'Als u niet kunt werken' (voor werknemers) - FRANS Download
brochure 'Als u niet kunt werken' (voor werknemers) - TURKS Download
brochure 'Als u niet kunt werken' (zonder vast dienstverband) - ENGELS Download
brochure 'Als u niet kunt werken' (zonder vast dienstverband) - FRANS Download
brochure 'Als u niet kunt werken' (zonder vast dienstverband) - TURKS Download
gespreksleidraad bij Plan van aanpak

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:11

Thanks Samsam... ik wist niet dat je het kon downloaden..... ik heb niets te klagen gelukkig want bij loopt alles gewoon netjes, wat wilje met een bedrijg met 5500 medewerkers... dat moet dan wel...... maar wel goed dat ik het weet. ff onthouden

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 23:20

Samsam schreef:
brochure 'Als u niet kunt werken' (voor werknemers)


SamSam, die brochure heb ik in huis liggen, staat in dat je bij vragen naar de werkgever moet (die dus ook van niks weet) of naar de arbo (die ons wegstuurt....).

Er waren wat meer reintegratie documenten, maar dat gaat over busvervoer, orgelmakers, bakkers, etc....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 01:38

Buitenzorg, voor zover ik begrepen heb, is de werkgever verplicht om passend werk te bieden voor reintegratie en ook voor daarna. Pas als dat niet mogelijk blijkt te zijn, omdat die functies binnen de organisatie niet aanwezig zijn, dan moet er gezocht worden naar andere oplossingen. Het is wel maf dat de arbo je wegstuurt, het begeleiden van reintegratie is hun taak. Zij moeten daarvoor zorgen en zij moeten ook de werkgever hierin sturen, voor zover ik begrepen heb. Wat ontzettend onhandig dat ze jullie ermee laten zitten, dat hoort niet hoor.
Sterkte ermee.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 07:38

Zowel van werkgever als werknemer worden een actieve houding verwacht in de Wet Poortwachter. De Arbo-dienst moet hier wel in adviseren, maar de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij de werkgever. Het is dus van belang dat je man nog nadrukkelijker bij zijn werkgever aankaart dat hij dit werk niet aan kan.
Kan hij niet op de administratie aan het werk?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 11:20

Er is geen passende functie binnen het bedrijf voor mijn man. De werkgever 'druft' het niet aan Verward Ik heb nu gevraagd of ze zwart op wit willen zetten of er wel of geen passende baan is en zoniet, waarom niet. Mijn man soliciteert zich suf, maar krijgt afwijzing na afwijzing in de brievenbus.

De hele zaak ligt nog extra gecompliceerd omdat de werkgever allerlei streken uithaalt die niet kunnen/mogen om vervolgens alles op mijn man af te schuiven.

Zo duwden ze hem weer in zijn eigen werk. Maar dan is er geen sprake meer van passende arbeid en moet er een herstelmelding gedaan worden. Dat wij dit aan de arbo hadden gemeld was de baas laaiend over. Want het is toch zijn schuld als hij zijn eigen werk weer doet?! Terwijl de werkgever hem indeelt in zijn eigen werk. Hij weigert nu zijn eigen werk te doen zonder herstelmelding, maar aangepast werk geven ze hem niet. Zo moet hij als zogenaamd aangepast werk met een leerlingstoffeerder naar Drenthe om een half huis te stofferen. Terwijl de leerlingstoffeerder (de naam zegt het al Haha! ) lang niet alles kan en Ed dus min of meer verplicht wordt om mee te werken. Hij heeft dit niet gedaan met als gevolg dat hij gewoon pas om 9 uur s avonds thuis is, en meer van dit soort dingen.....

Er komt iig een deskundigenoordeel van Cadans over de reintegratieinspanningen van de werkgever.

Maar dan nog blijven wij zitten met veel vragen, zoals wat gebeurt er als hij een jaar ziek is en geen passende baan elders heeft?
Krijgt hij dan (deels) WAO en deels loondienst? OF WW? Of ZW? En is dat 100%? Op deze vragen schijnen we dus nergens antwoord te krijgen omdat iedereen ons van het kastje naar de muur stuurt omdat ze het zelf ook niet weten...... Boos!