Stang en Trens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Stang en Trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:47

Laat ik de handdoek eens in de ring gooien...

Ik kreeg helemaal de kriebels bij bepaalde reacties in het topic van Sjuimpje op de bospaarden van Sarabande, omdat het me deed denken aan het topic over Kojack in het begin van het jaar. Een S&T is niet Lala en dus word daar door sommigen (die zelf ook beweren er mee sturen, en dat begrijp ik dan al helemaal niet Verward) heel erg heftig op gereageerd.

Er word net gedaan of het allemaal heel erg heftig is en je vreselijk moet oppassen om je paard er mee de vernieling in te helpen.

Wat ik me af vraag aan de mensen die zo reageerden in die topics (in mijn topic waren het vooral Imker en UniferB, in het andere topic vielen me ook de "slotwoorden" van Runningkawa op, en de posts van AstridH)

-> Hoe moet je (volgens jullie, ik heb zelf ook wel een antwoord) de overgang naar Stang en Trens aanpakken bij een paard dat er nog niet eerder op gereden is.

Ik ben benieuwd naar zinvolle reacties.


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:14

Ik hoop dat dit een zinvolle reactie is: Ik vind dat een paard (heb ik ook bij mijn paard voor gezorgt) eerst voor het been moet zijn en op 2 teugels nageeflijk. Ook vind ik het belangrijk dat de achterhand voldoende actief is. Bij mijn paard heb ik daarna het S&T hoofdstel ingedaan en er mee gereden. Met losrijden de stang losser dan normaal, maar het leek hem weinig te doen, dus toen heb ik hem gewoon wat meer opgepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:23

Citaat:
Persoonlijk heb ik niks tegen stang en trens.
Maar op een paard wat het niet gewend is, waar je dan als vreemde ruiter opstapt heeft het niet mijn voorkeur.

Aan de andere kant zeg je alleen een keer de straat op en neer te zijn gedraafd, dus echt ernstig is het niet.
Aan de andere kant zie je idd een moment opname van een terug werkende hand.

Dus vrij dubbel allemaal.
Juist voor een kundig ruiter verwacht je niet dat het voor de foto is.

Dat bedoel je?
Hiermee reageer op het feit dat sjuim zei dat ze het alleen voor de foto deed.
Daarvoor zou ik nooit en te nimmer een s&t inhangen.
Dan kan ik dat bij Twilight ook wel doen voor de foto.
daar zie ik dus geen toegevoegde waarde van.
Dus geen mooier plaatje.
En juist bij een ruiter die verder is, dus geen penny griet, verwacht ik zoiets niet.

Verder heb ik niks tegen op S&T rijden, bij een ruiter die op dat nivo is aangeland.
Dus ook bij een B ruiter, zoals in een ander topic, vind ik het niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:31

Ow, en over de overgang. Wat je ook nog vroeg Bloos

Je begint met een losse stang teugel en niet denkt aan hoe het zo spectaculair mogelijk op de foto komt te staan Lachen

Dus op de trens rijdend en als hij al dat ijzer goed accepteerd, kun je er langzaam aan de stang wat meer bij pakken.
Het gaat dan om een paard wat wel al goed getraind is, zijn Z oefeningen ook al beheerst op een gewone trens. Maar waar je alleen maar wat verfijning zoekt.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:49

Een ding heb ik nooit begrepen... Het gaat er in de dressuursport om -tenminste, zo is het mij ooit verteld-, dat hoe hoger de graad van africhting, hoe verfijnder de hulpen dienen te zijn. Dus wat doen we: meer ijzerwerk in de mond (dus versterkte inwerking, hoe je het ook wendt of keert!) naarmate het niveau van africhting hoger is. Voor het oog mag het er dan misschien verfijnd zijn, vlak de inwerking op lagen en tong niet uit.
Verhalen over betere aanleuning of betere inwerking gaan er bij mij niet in: teugels zijn er niet om je aanleuning op vast te houden (wat je wel heel veel ziet trouwens!), het bit is er niet om op het paard in te werken, maar om met het paard te communiceren (en daar zit voor mij verschil in). Ook het argument ´dat je zo kunt laten zien zo goed te kunnen rijden dat je met een dergelijk bit om kunt en mag gaan´ is in mijn ogen ook lariekool.

Overigens heb ik geen ervaring met de overgang van trens naar stang en trens, wel andersom: van stang naar trens (een veel bij PRE en Lusitano´s voorkomend ´probleem´ als ze naar Noord-Europa komen).

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:02

abby schreef:
Een ding heb ik nooit begrepen... Het gaat er in de dressuursport om -tenminste, zo is het mij ooit verteld-, dat hoe hoger de graad van africhting, hoe verfijnder de hulpen dienen te zijn. Dus wat doen we: meer ijzerwerk in de mond (dus versterkte inwerking, hoe je het ook wendt of keert!) naarmate het niveau van africhting hoger is. Voor het oog mag het er dan misschien verfijnd zijn, vlak de inwerking op lagen en tong niet uit.
Verhalen over betere aanleuning of betere inwerking gaan er bij mij niet in: teugels zijn er niet om je aanleuning op vast te houden (wat je wel heel veel ziet trouwens!), het bit is er niet om op het paard in te werken, maar om met het paard te communiceren (en daar zit voor mij verschil in). Ook het argument ´dat je zo kunt laten zien zo goed te kunnen rijden dat je met een dergelijk bit om kunt en mag gaan´ is in mijn ogen ook lariekool.



nou ik ben het helemaal met je eens hoor!
Iedereen zit altijd te 'zeiken' over hoe goed je wel niet met je paard om moet gaan. En dat je alles zo natuurlijk mogelijk moet houden.
Maar waarom wordt er dan wel met stang en trens gereden?
Ik vind ook dat je een paard met een gewoon trensje goed en lekker los moet kunnen rijden. Misschien zeg je dan wel: ja maar de onderste teugel voor de stang hangt er meestal toch wel losser bij (ofzo?? heb verder geen ervaring ermee). Maar waarom zit die stang er dan aan?
Ik heb helemaal GEEN ervaring met stang en trens en ik hoop die ook niet te krijgen!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:19

De eerste paar keer als je met S&T rijdt, laat je vooral het paard wennen aan het extra ijzerwerk in de mond. Dat wil dus zeggen, dat je nog helemaal niet aan de stangteugel komt, die hangt er voor spek en bonen bij. Als het paard hier goed op reageert kun je wat meer aanleuning op de stangteugel vragen. (Dat is tenminste mijn visie, en volgens mij een zeer gebruikelijke Knipoog )

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 13:10

Zep schreef:
en dus word daar door sommigen (die zelf ook beweren er mee sturen, en dat begrijp ik dan al helemaal niet Verward) heel erg heftig op gereageerd.

......

Ik ben benieuwd naar zinvolle reacties.


tja aangezien je mijn naam specifiek noemt zal ik maar reageren alhoewel ik me na zo'n opmerking eigenlijk weinig geroepen voel. Volgens mij heb ik niet heftig gereageerd op stanggebruik in het algemeen, er zijn meerdere topics over geweest en daar heb ik al verwoord hoe ik erover denk (zeer onlangs: [RT] wanneer en waarom Stang en Trens? ). Die mening sluit overigens aan bij kawa en fitz.

Wat betreft mijn mening in het door jou Zep aangehaalde topic nogmaals: het inhangen van een S&T bij een paard dat niet/weinig getraind is, door een ruiter die nog niet eerder op dat paard heeft gereden, en dat alles zuiver en alleen voor een foto, dat vind ik een onzinnige actie, dat is nou eenmaal mijn mening en die wordt op geen enkele manier beinvloed door het feit dat ik zelf wel of niet met S&T rij (op dit moment nog niet overigens Haha! -laat Jasmijn dat niet horen Schijnheilig ) .

PS bedoel je met je eerste zin niet de knuppel in het hoenderhok gooien ipv de handdoek in de ring
Laatst bijgewerkt door astridh op 18-10-03 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 17:58

Voor bv Abby e.a.

Zoals ik al schreef hoort je paard het Z nummer gewoon op de trens te kunnen. Dus niet door met een dwangmatige stang, trek ik hem wel door de de proef.
Maar je kunt door de S&T je hulpen nog kleiner maken.
Een ophouding, word met S&T een mini-mini ophouding. En dat rijd heel lekker. Vooral in een proef waar veel dingen sneller op elkaar gevraagd worden.

Maar mij ging het in dat topic er idd over, dat ik het onzin vind om voor een hobbie foto, voor een hobbie site je paard ineens met S&T te gaan rijden, zodat je je hem wat makkelijker op de kont kunt trekken.
Want ja, dat gaat met stang wat vlugger dan met trens.
Daar zie ik totaal geen toegevoegde waarde aan, maar dat heb ik per pb ook al laten weten.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:57

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet kan wachten om een s&t bij mijn jonge Grib in te hangen. Echter, hij heeft zelf een erg fijn mondje en het is simpelweg niet nodig/wordt nog niet gevraagd in zijn klasse, dus ik "spaar" hem nog wat hiervoor. Maar als ik eenmaal Z met hem ben, hang ik er toch 1 in (denk ik, afhankelijk op hoe hij erop reageert tenminste...). Inderdaad vanwege de reden die Kawa noemt: de inwerking wordt veel verfijnder. Ik kan dan meer fine tunen zogezegd, wat dus eigenlijk weer ten "goede" komt van het paard: hij wordt minder gestoord en het komt duidelijker over.


Ik kan eigenlijk niet uitleggen waarom ik toch een s&t prefereer bij een paard die tóch fijn in de mond is... Het ligt gewoon beter in mijn handen denk ik. Zo hang ik bv ook wel eens voor de "sier" een slof erop, om toch 2 teugels in mijn handen te hebben (en ja, het oog wil ook wat: het staat gewoon mooi! Bloos ).

Overigens kan je ervan uitgaan dat ik wel een zo vriendelijk mogelijk ondertrensje en stang uitzoek voor al mijn paarden die hierop gereden worden...


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131996
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:54

Mijn vorige paard heb ik heel langzaam aan stang- en trens laten wennen.
Het was nogal een heethoofd met afkeer van nieuwe dingen, vandaar mijn voorzichtigheid.
Ik ben begonnen met het stang- en trenshoofdstel 10 minuutjes in te doen, en verder niets.
Zo heeft hij een tijdje op de bitten geknabbeld.
Daarna gereden met alleen trens.
De volgende dag gereden met stang en trens, en daarbij de stangteugel volledig los laten hangen.
Dit heb ik enkele weken zo gedaan totdat ik genoeg vertrouwen had om de stangteugel heel voorzichtig iets meer aan te nemen.
Dit ging prima, en achteraf gezien heb ik er helemaal geen spijt van gehad dat het in vergelijking tot andere combinaties best lang geduurd heeft voordat we gewend waren.
In totaal heeft het zo'n 3 maanden geduurd voordat we ermee "konden lezen en schrijven", voor zover je daar natuurlijk van kunt spreken..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 01:20

Zelf heb ik nog erg weinig ervaring met stang en trens op dit moment. Om twee teugels in mijn hand te hebben, rij ik wel eens met dubbele teugel (géén slof). Gewoon om een idee te krijgen van twee verschillende teugels in mijn hand.

Maar ik vind dat als je de stap neemt om een stang in te hangen, dat je dan wel moet weten hoe je ermee om moet gaan. Met een stang bedoel ik een stang en geen ongebroken trens trouwens. Denk eraan dat je met een stang klein moet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 08:47

Astrid, dat van die knuppel in het hoenderhok heb je gelijk aan. Mijn nederlands is een beetje roestig aan het worden Haha!

Ik moest bij het topic van Sjuimpje meteen denken aan het topic begin dit jaar waarin ik Kojack op stang en trens voorstelde. Daar viel ook half bokt over om de een of andere reden die ik nog steeds niet begrijp.

Wat ik bij sommige paarden merk (en dat was ook bij Ko heel sterk het geval) is dat het op S&T makkelijker is om ze "op en open" te rijden, dus in een hogere oprichting over de rug met de neus eruit te rijden. Ik zou zo niet kunnen zeggen waar het aan ligt, maar het verbeterd dus wel degelijk de kwaliteit van je aanleuning bij sommige paarden. (en dus niet in de zin dat je hem makkelijker in de krul sleurt, want dat is waar 95% van de bokkers dus blijkbaar meteen aan denkt bij die opmerking.)

Maar dan komt het er nog op neer dat je op een goede dag gewoon die S&T erin hangt en het uitprobeert. Als ie fijn is maakt het niet zo veel of je die stangteugel al na 5 minuten iets oppakt of dat je hem er meer tijd voor geeft, als het goed voelt is het goed. En dus zie ik niet in wat er nu zo erg aan is om voor de foto er een keer een S&T in te hangen. Het principe is precies hetzelfde namelijk als wanneer je dat in de training zou doen, en als je paard er niet goed onder aanvoelt dan merk je dat wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 09:49

Het verschil voor mij is of je voor de eerste keer een terugwerkende hand ziet, of niet.
Een helmaal gespannen stangteugel of een beetje aangenomen stang teugel.

Citaat:
dus in een hogere oprichting over de rug met de neus eruit te rijden. Ik zou zo niet kunnen zeggen waar het aan ligt, maar het verbeterd dus wel degelijk de kwaliteit van je aanleuning bij sommige paarden.

En dat is makkelijk te verklaren.
Door met stang te rijden krijgt je paard ook druk op het kopstuk.
Dus niet alleen op het bit.
Die druk wil een paard ontwijken en buigt daardoor af in hoofd en hals.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 09:58

Zo te lezen is er niemand die dat zgn. 'speciale' kk bitje gebruikt wat volgens henzelf geschikt is voor de overgang naar stang en trens. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:00

Het scholingsbit bedoel je?
Daar zie ik persoonlijk het nut niet van in Lachen
Maar als andere er een goede verklaring voor hebben hoe dat dan daarvoor goed werkt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:01

Nee, dat is dus niet wat ik bedoelde... Het gaat dus niet om het beter afbuigen (lezen!)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:04

Ik ben het eens met je Zep, dat oprichten makkelijker gaat met S & T. Wellicht omdat het paard dan enigzins beter gesloten kan worden en zo tegen een "muurtje" zichzelf makkelijker op kan richten?

Eigenlijk wel grappig, aangezien zo'n S & T natuurlijk een stuk zwaarder aan het hoofd hangt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:09

Ik lees!!!!!!
Ze buigen wel makkelijker af of door de werking van de stang.
Dit doordat er bij een stang druk achter de oren ontstaat.

Ik zeg niet dat dit niet goed is, of dat je daarmee in de krul trekt, maar het is gewoon de werking van de hefboom bij de stang.
Hij werkt meer op lagen en tong.
je krijgt druk op de kin en op het kopstuk.
Dus doe niet zo aangevallen, maar bedenk zelf ff hoe de werking van de stang is.

Dat is dus een rede waarom je minder hoeft te doen met je handen, dat je kleinere hulpen kunt geven.
Niet alleen door de stang, maar door de gehele hefboomwerking ervan en dat een paard dat op verschillende plaatsen voelt.

En door die druk achter de oren gaat een paard automatich meer opgericht lopen en voor ons is dat heerlijk om daar je paard goed tegen aan te gaan rijden, berter op de achterhand te krijgen, terwijl je er minder voor hoeft te doen, dus voor het paard weer prettiger.
Dit omdat hij uit instinct zichzelf makkelijker in de goede houding brengt.
Instict van de druk achter de oren.

En ja, dit heb ikzelf ook gevoeld, want de aanleuning vond ik daardoor zeker prettiger.
Alleen ff de theorie erachter kan geen kwaad.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:15

Kawa, mij ontgaat de logica waarom een paard oprichting krijgt door druk achter de oren? Betekend dat niet dat het paard zich dan verzet tegen deze drukt?
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 19-10-03 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:16

Het ging mij er om dat ie juist op S&T er niet meer achter kruipt, dus in feite juist minder afbuigt... Vanuit het verhaal over de druk achter de oren (wat klopt hoor) zou je juist zeggen dat hij meer wil afbuigen ipv meer oprichting zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:18

Nee door natuurlijk instinct verzet een paard zich daar zelden tegen.
Maar door die druk buigt hij zijn hoofd en hals wel op die manier af.

Enuh, ik ga ervan uit dat jullie wel je paard voor het been hebben he Lachen
Anders gaat die vlieger uiteraard niet op Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:21

Even een vraagje: wat versta jij onder afbuigen? (blont)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:23

Oke, ik als B muts zal ook nog even wat melden Lachen Met stang en trens rijden heb ik (nog) geen verstand van. Maar ik heb wel een westernachtergrond waarbij met shanks gereden wordt. En dat gaat altijd gewoon heel nuchter, indoen en inspelen op de situatie. Zo heel veel veranderd er niet voor een paard: zelfde ruiter, zelfde gewichtshulpen, beenhulpen etc etc, alleen een ander gevoel in zijn/haar mond. Dus naar mijn mening verandert er gewoon niet veel. Wat ik zelf nogal eens zag was dat het soms juist een voordeel was zo'n shank. Veel ruiters hebben dan het gevoel dat het een stuk pittiger in kan werken en gaan dan vaak met nog wat meer gevoel rijden ipv het continu hangen aan een gewone trens. En voor een foto? Waarom niet, het zijn geen watjes hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:25

Geen idee wat ik daar bij bedoel, ik ben nog veel blonder Knipoog Blond Tong uitsteken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 28 bezoekers