Even jullie mening weten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Even jullie mening weten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 18:26

Het paard is van oorsprong een kuddedier. Oerpaarden trokken in vroeger tijden in grote kuddes over de steppen. Ook nu nog lever er verspreid over de wereld groepen paarden in de vrije natuur. In het ruige landschap, daat meestal uit weidse en
heuvelachtige gebieden bestaat, zijn de dieren continu in beweging en zijn ze voortdurend opzoek naar voedsel. Binnen de bescherming en veiligheid van de kudde kunnen de paarden de hele dag door rustig hun maaltje bij elkaar zoeken. Ze kiezen een
zeer gevarieerde maaltijd van grassen, boombast en kruiden.

De sociale verhoudingen binnen de kudde worden bepaald door de rangorde: zo is er altijd een drijvende hengst om de kudde bijeen te houden en meestal is het een leidende merrie die een oogje in het zeil houdt. Bij onraad waarschuwt de merrie de groep waarop die onmiddelijk kan vluchten.
Een paard alleen is reddeloos verloren: het is kansloos tegen roofdieren en gedoemd te sterven.
Omdat een paard een prooidier is, voelt het zich op zijn gemak binnen de veiligheid van zijn kudde. De meeste paarden zijn gewend om leiding te accepteren en hebben ook leiding nodig om goed te kunnen functioneren en zich zekerder te voelen

De combinatie van omgeving, voeding en voldoende beweging is nodig om het paard in perfecte conditie ten uitstekende gezondheid te houden

Hoe houden wij onze paarden?

uitgaande van de natuurlijke situatie waarin het paard van oorspron leeft, zou het voor onze paarden het beste zijn om zoveel mogelijk buiten te lopen in het gezelschap van soortgenoten. in tegenstelling tot deze natuurlijke leefwijzen houden wij onze paaren vaak solitair in een stal van 3.3 meter! door onze paarden op een voor hen onnatuurlijke manier te houden, voelen de meesten dieren zich gestresst en onveilig. de bescherming en sociale werking van de kudde vallen immers weg en doordat het paard niet kan vluchten voelt het zich angstig en kwetsbaar

Beweging

Het bewegingsapparaat van het paard is gewbaseerd op continue beweging. Nu staat het vaak 22 uur per dag op stal en komt het misschien maar 2 uurtjes in de buitenlucht. Voor de meeste paarden betekent dit, dat ze te weinig regelmatige lichaamsbeweging krijgen. Het gevolg kan zijn dat bij het dier klachten rond de spijsvertering of benen ontstaan, zoals verstopping, vochtophoping of een slechte doorbloeding. Ook komen hinderlijke stalondeugden of tiks (zoals weven) voort uit pure verveling


Ik vond dit stukje op een site, en eigenlijk ben ik het er helemaal mee eens. Ik wilde even weten wat jullie hier van vinden....


Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:35

Maar aan de andere kant is het natuurlijk zo dat paarden al zo lang in domesticatie leven dat ze zich hieraan ook op hebben aangepast. Het is waarschijnlijk niet voor niets dat er een heel uitzettingsprogramma opgezet moet worden als gedomesticeerde dieren weer in het wild worden uitgezet. (Denk aan de Przewalski paarden in Mongolie.)
Als je deze gewoon aan hun lot over zou laten zouden ze waarschijnlijk snel uitsterven.

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:40

En als je het leven dat de meeste paarden in nederland hebben vergelijkt met heel veel dieren in de bioindustrie, denk ik dat ze toch niet zo slecht af zijn........

Maar nou niet denken dat ik het helemaal niet met het stukje eens ben, natuurlijk zit er een ook een grote waarheid in.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:44

daarom heb ik het liefst weiland voor mijn paard.
niet 2 uurtjes op een dag maar de hele dag of alleen overdag.
en dan natuurlijk met meerdere paarden

Karaat_the_newforest op Instagram

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:59

Ik ben het er ook mee eens, ondanks dat de paarden van tegenwoordig erg gedomesticeerd zijn. Daarom is het ok belangrijk dat paarden lekker veel buiten staan, met iig 1 ander paard erbij.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:04

Ben het er wel mee eens, Par staat dan ook de hele dag buiten bij weer en wind.
Aan de andere kant kan je de paarden die wij hebben niet meer helemaal terugzetten in het wild, ze zijn er bijna niet meer mee te vergelijken.

Maar eigenlijk hadden ze idd zoveel jaren geleden het paard het paard moeten laten zijn.
Alhoewel...wat zou ik dan moeten doen met mijn vrije tijd en geld Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 10:55

Geen enkel dier wordt op natuurlijke wijze gehouden. Denk maar aan onze honden en katten die hun dag grotendeels binnenshuis doorbrengen en af en toe een blokje om mogen.
Ik probeer daarom om mijn dieren op een zo natuurlijk mogelijke wijze te houden. De paarden staan voor zover mogelijk dag en nacht buiten en ook de kat wandeld vrij in en uit. Maar het houden van dieren brengt in een klein land behoorlijke beperkingen met zich mee.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:42

Daarom heb ik mijn paard ook op een stal staan waar het een beetje paard kan zijn.
Dus elke dag, ook in de winter buiten, samen met andere.

Hier in de buurt zijn er ook meer plaatsen waar je paard helemaal niet, of maar een uurtje in zijn uppie in een paddock mag.
En daar heb ik bewust niet voor gekozen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:32

Ben ik het mee eens. Heb ik ook moeite mee.
Mijn pony staat op een stal waar hij zoveel mogelijk paard kan zijn. Ruime box, waar hij vanaf mei alleen ingestaan heeft om te poetsen en te voeren, en waar hij ook 's winters zoveel mogelijk overdag naar buiten gaat. Vorig jaar maar 1 dag niet buiten geweest vanwege de ijzel.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 10:53

Ik ben het hier ook mee eens. Alhoewel onze huidige paarden het op een gemiddelde steppe niet lang zullen volhouden, kan er nog heel veel verbeterd worden!

Het paard is over het algemeen ook veel te vergevingsgezind naar ons toe en heeft een enorm incasseringsvermogen. Ze zouden eigenlijk wat meer in opstand moeten komen, misschien dat we dan eens gaan nadenken over hoeveel we ons paard ontzeggen.

Waarom houden wij onze paarden eigenlijk in stallen?? (en ja, de mijne heeft ook een stal Knipoog). Als je soms zo'n 'moderne' stal ziet, twee rijen 'ruime' boxen met tralies dan lijkt het toch wel een beetje op de bio-industrie hoor. Word ik persoonlijk niet echt vrolijk van.

En is de oplossing van stalondeugden niet heel simpel eigenlijk?

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 20:50

Fijn om te horen dat er mensen zijn die het met me eens zijn. Ik hoor vaak van 'paardenmensen' dat ze bang zijn hun paard bij anderen buiten te zetten omdat ze dan misschien wondjes krijgen, daar kan ik me zo aan ergeren.
Het liefst zie ik paarden 24/7 buiten maar ik snap ook wel dat dat niet bij iedereen mogelijk is.
Maar om paarden nu in de stal te zetten, en 2 uurtjes (soms nog niet eens) in de wei en dan ook nog alleen. Daar kan ik echt boos om worden!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:00

Ik ben het er ook mee eens.
Starlight staat 24 uur per dag op de wei, soms na het rijden eens een uurtje met deken in de stal, verder nooit.
Eigelijk zou er een pony bij moeten, maar dat wil mn vader niet, maar ze ziet zowiezo aan alle kanten paarden staan en gaat een aantal keer in de week met een andere mee rijden. Daar mag ze ook altijd even mee knabbelen en knuffelen.
ik weet het het is niet veel, maar toch iets diervriendelijker dan op stal Scheve mond

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 08:21

Ik ben het er ook mee eens. Buiten dat denk ik dat de paarden ook beter in hun vel zitten en het beter is voor hun lichamelijke toestand als ze heerlijk naar buiten kunnen, waardoor prestaties dus positief beinvloedt zullen worden. Bij ons lopen de paarden ook in de winter heerlijk buiten overigens wel met een deken. 's Avonds vinden ze wel heerlijk om weer naar binnen te gaan maar 's morgens willen ze er ook graag weer uit.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:54

Hey,

ik ben het helemaal eens met het stukje. Punt is dat dat voor ons en onze huisdieren niet helemaal haalbaar meer is. Ik ben dan ook van mening dat iemand een goede diereigenaar is, als hij/ zij zoveel mogelijk zijn/ haar best doet om het dier zo natuurlijk mogelijk (!) te houden...

Tegenwoordig zeg ik tegen Chubby na het rijden "hup, in je HOK".... Je krijgt dan wel eens van die rare (schuldige) blikken van andere mensen die hun paard de hele dag binnen willen laten staan... Schijnheilig

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:07

Ik vind het eerlijk gezegd schandalig dat mensen dat doen, hun paard de hele dag op stal Boos! Dat is zo geestdodend en slecht. Ik heb Joris zo veel mogelijk buiten, en liefst ook de nacht als de wei het toelaat.
Maar wat te denken van de pony helemaal alleen in een weitje?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:20

Ik ben het wel met het stukje eens. paarden hebben het natuurljik beter dan veel paarden in andere landen, en ook beter dan dieren in de bioindustrie. Maar we vragen er ook nogal wat van.

En een paard kan beter voldoen aan hetgeen we van ze vragen als de leefomstandigheden optimaal zijn. Het is dus waarvoor je kiest.

De hond is de betere mens

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:23

het zal allemaal waar zijn, maar wij mensen zijn ook niet meer dezelfde als 100.000 jaar geleden. desalniettemin zou je het wel zoveel als mogelijk kunnen nabootsen, iedereen weet dat beweging goed is voor mens en paard.

Amor Vincit Omnia

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:06

Ik ben helemaal eens met het stukje, zoals bijna iedereen blijkbaar.

Het is helaas niet haalbaar voor iedereen om hun paard 24 uur per dag buiten te hebben. Mijn paard staat nu alleen 's nachts binnen, maar heeft de zomermaanden met een kleine kudde dag en nacht buiten gestaan. Het gekke is dat ze wel graag naar binnen wil 's avonds. Gelukkig hebben ze 'open' stallen (tralies tussen de stallen). Ze kunnen elkaar allemaal zien en ruiken als ze op stal staan. Het is misschien niet ideaal, maar ik geloof dat die ouwe van mij nu wel gelukkig is. Er heerst een serene rust op stal en dat is goed.
Ze heeft op een manege gestaan waar alle contact bij verboden was en geen weidegang. Wat ben ik blij haar daar vandaan te hebben gehaald!!!

Ze krijgen ook regelmatig eten, 4 keer per dag een beetje krachtvoer en ruim voldoende kuil. Het is er lekker fris, maar tocht niet. Ja, ik ben nu wel tevreden...

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:38

Ik ben het er wel mee eens, maar echt niet alle paarden staan 22 uur per dag in een stal van 3.3 meter.
Die van osn staan szomers 24 uur in de wei (word ook elke dag iets mee gedaan qua beweging en aandacht)
en in de winter staan ze samen van smorgens 8 tot savonds 8 in de wei.
Dus zo slecht doen we het nog niet vind ik.
We kunnen het echte kuddeverband nooit na bootsen maar proberen het toch wel zo goed mogelijk te doen.
Er sijn altijd paarden die altijd binnen staan, de baasjeshebben dan als smoesje dat het een sportpaard is en niet in de wei mag omdat hij dam minder pittig ofzo is.
Vind ik onzin, alle paarden hebben elke dag recht op frisse lucht.
Of kom jij ook maar 1 uurtje per dag uit je kamer?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:01

Ik ben het er ook mee eens. Schijnheilig
Toen ik bij een springstal werkte, was de eigenaar, die een perfectionist is, er niet over te spreken om de paarden in de wei te doen. Ze mochten los in de bak, of in de stapmolen... Want OH ze kunnen zich wel bezeren, en dan kan ie niet mee op wedstrijd. Ik weet niet of ie dat nu nog zo heeft, maar ik hoop het van niet. Daar werden trouwens ook 's nachts alle benen ingebandageerd vanwege wondjes etc...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:02

???????????????????????????

<3

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:05

Ik ben het eens met het stukje, dieren -en dan in dit geval paarden- horen niet in zo een kleine ruimte te staan, dag in dag uit, afgezien van dat uurtje rijden en uurtje in de paddock. Die dieren kunnen op deze manier indd. last krijgen van geen goede doorbloeding etc.

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 13:59

Fijn om te horen dat er nog zoveel mensen zijn die het met eens zijn. Laatst zag ik weer een paard buiten staan met alles dr op en dr aan. Peesbeschermers in de wei, dat is denk ik de beste manier om pezen van een paard te verpesten.......

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:04

Tuurlijk, jij ziet ze liever met een beschadigde pees de wei uitkomen want dat is veeeeeel natuurlijker.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esther_r20, JPitty, Kashmino, Larislaatje, Mo_Noah, Piekosjj, xdesix en 129 bezoekers