Wat moet ik doen....lees effe..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Wat moet ik doen....lees effe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 12:37

Ik zit echt effe zwaar in een dip, ik heb in februari mijn paardje van 2 moeten laten opereren , koliekoperatie, darmkanteling en verstopping, dit heeft hem bijna zijn leven gekost doordat hij in shock is geraakt , met de nodige dure medicatie is hij daaruit gekomen maar door de vele medicijnen is hij hoefbevangen geraakt, erg, hoefbeen aan beide voorhoeven gekanteld.
ik heb al verschillende dingen geprobeerd oa. homeophatie, ik zag een lichte verbetering in zijn lopen, dus ik kreeg hoop.
Hij groeide verder ook goed en is gewoon vrolijk..
Maar zondag had hij dus weer koliek, weer dierenarts, en nu merk ik dat zijn hoeven weer warm zijn en hij loopt weer heel slecht.
Zometeen komt de hoefsmid om te kijken , maar ik weet eigenlijk niet meer wat te doen, ik vraag me af of het voor het paard ook nog wel draaglijk is, moeilijk, want ze kunnen niet praten. Tuurlijk wil ik hem graag bij me houden, ik heb hem zelf gefokt, maar is het allemaal nog wel reeel..
Daarbij komt ook nog dat mijn andere paard heel erg aan hem gehecht is, die kan niet alleen staan, wat moet ik daar dan weer voor oplossing voor vinden , al mijn geld is op..
Ik weet het gewoon effe niet meer....
Liefs van een zielige mij...


Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 12:52

Heel moeilijk Claudia.
Jij kent Cisco het beste.
Als jij denkt dat ie pijn heeft en er is geen hoop meer op verbetering dan moet je hem misschien laten gaan.
Als hij geen pijn heeft en gewoon vrolijk is, dan zou ik het nog een tijdje aanzien.
Mocht je hem moeten laten gaan, dan vindt je voor je andere paard vast wel een oplossing.
Desnoods bied je stalling aan voor een pony/paard, dan staat ie ook niet alleen.
Heel veel sterkte met je beslissing.

Liefs Inge.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 12:53

Wat erg allemaal zeg!
Mijn paard heeft afgelopen winter ook bijna een koliekoperatie niet overleefd, maar is er gelukkig weer heleaal bovenop gekomen.

Advies vind ik in dit geval heel moeilijk te geven, het enige dat ik kan zeggen is; kies voor het paard. Dus wat het beste is voor hem. Alle andere zaken lossen zich wel op. Vraag goed na wat de hoefsmid en de dierenarts er van denken.

Sterkte!

Leer van je paarden, zoals zij ook van jou leren.


isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 13:13

veel steun toegewenst
praat met de DA over wat je kunt verwachten redelijkerwijs van di t paardje
komt hij er helemaal overheen
op 2 jarig eleeftijd al tweemaal hoefbevangen, wat is de prognose
Soms kun je beter de knoop doorhakken
en een gezelschapsponnietje is zo gevonden hoor, e.o.a. shetje of ouwetje erbij
Sterkte, dit is een rotsituatie, want daar heb je hem neit voor gefokt

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 13:30

Oei meid...
Dit is niet leuk! Wat een ellende allemaal bij zo'n jong diertje...
Hoever is het hoefbeen gekanteld? Als het hoefbeen redelijk tot ver is gekanteld zal ikzelf waarschijnlijk de knoop doorhakken, en er een einde aan laten maken. Ook omdat zo'n paard bijna niet te berijden is, en met een hoefbeenkanteling gaat het vroeg of laat toch echt fout.
Laat anders nog eens een second opinion maken bij een andere paardenarts.

Sterkte....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

ZonnebloemJarig

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 14:09

Ik wens je heel veel steun toe met deze rottige situatie
Als ik jou was zou ik ff overleggen met DA.
Maar kijk wel wat het eerlijkste is tegenover het dier, kan hij nog gewoon leefen zonder veel pijn of niet??
Nou heel veel sterkte de komende tijd!

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 16:15

Wat een pech hebben jullie zeg! Ik zou inderdaad even goed met de DA en de smid overleggen. Misschien hoeft het nog niet afgelopen te zijn.
Hoelang ben je nu aan het tobben met hem? Zijn er ook foto's genomen?

There is no reality, only perception.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 19:29

Een gekanteld hoefbeen kan een goede smid nog heel veel aan doen, het is wel zo dat als ze eenmaal hoefbevangen zijn geweest ze het eerste jaar, daar nog gevoelig voor zijn. Waar is de koliek door ontstaan ? denk je dat het verband houdt ?
PB me maar als je meer wilt weten, ik heb foto's van mijn oude pony die ook totaal opgegeven was na jarenlange chronische hoefbevangenheid, gekanteld hoefbeen, klompvoeten alles! Loopt nu weer als een 3 jarige dankzij de hoefsmid

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:39

Idd de smid kan nog een hoop helpen, je paard moet er ook mee leren lopen, komt het hoefbeen al tegen de hoefzool aan dan is het niet zo leuk, want dan is je paard beter af door het te laten inslapen, zijn er al eens foto´s gemaakt, dan kan je met de DA en de hoefsmid het perfecte beslag uitzoeken. succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:45

Er kan wel een tijdelijke verbetering zijn, maar vroeg of laat prikt dat hoefbeen door de zool heen, en dat is zo gruwelijk pijnlijk voor een paard, dat wil je geen enkel paard aan doen.
Het verhaal van Mist is heel leuk, maar ooit gaat het echt fout. (tenminste, als je echt te maken hebt met een gekanteld hoefbeen, want dat is ook niet altijd zo bij hoefbevangenheid).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 12:40

Och jee.
Wat een triest verhaal. Zulk soort dingen hoop je nooit mee te maken.
Ik kan je ook niet helpen alleen maar even proberen ook een hart onder de riem te steken.
Overleg met je dierenarts en desnoods nog andere artsen. En volg je gevoel. Jíj kent je paardjes het beste en je weet dat je het beste met hem voor hebt.
Je realiseert je nu al dat er ergens een grens is in draaglijkheid voor je paard dus ben je ook in staat voor je paard de beste keus te maken als dat nodig mocht zijn.

Heel veel sterkte gewenst.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:40

Het hoefbeen hoeft er vroeg of laat niet door heen te prikken, alleen als het paard weer hoefbevangen raakt, dat moet je PROBEREN voor te blijven, mijn paard heeft er succesvol nog ruim 6 jaar mee gelopen, toen ik er heb laten inslapen was het niet voor haar benen maar omdat ze helemaal aan het vergaan was van binnen, weinig organen deden hun werk nog.... Dit was afgelopen april en anders had mijn 23 jarig nog vrolijk rond gehuppeld want ze deed alles nog, succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRos95, La_Lune, nadcha en 111 bezoekers