Stelling: Mok door droog weer, niet door regen!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Stelling: Mok door droog weer, niet door regen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 12:42

Mok ontstaat doordat er kloofjes in de huid ontstaan. Dit is het beste vergelijken met winterhanden. Winterhanden krijg je met koud, snijdend weer. Dus:Stelling (1+1 bij elkaar optellend):

De oorzaak van mok is open vriesweer en niet modderig, nat weer. Het natte weer zorgt voor de ontstekingen en dus de korstjes, maar de oorzaak moeten we ergens anders zoeken.

Wat is jullie mening hierover? Ben heel benieuwd


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:45

ik heb zo'n idee dat bacterien ook een grote rol spelen.
voordat ik meron had stond hij in een natte wei en had nooit geen last gehad van mok.
toen ik hem ging rijden en verhuisde van stal kwam hij op een drogere wei en snachts op stal. de paarden die daar op stal stonden hadden allemaal mok en eenpaar weken later had meron het ook. ik dacht toen dat er een of andere bacterie in het lnad zou zitten ofzo.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:57

volgens mij klopt dit toch niet helemaal want ik zie het bij de tinkers en haffies bij ons op stal die hebben het bij de sokken door natte stal of wei en de rest vd paarden hebben het niet dus ik denk dat het toch komt door niet opgedroogde sokken/benen hoor!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:04

Ik zie het zo: de huid in de kootholte (of er omheen) raakt geïrriteerd - om wat voor reden dan ook - en op geïrriteerde huid heeft mok meer kans om aan te wakkeren. Dat hoeft niet per definitie door vrieskou of andere droogte te komen. Ook zonnebrand of al aanwezige verwondingen kunnen mok doen ontstaan. Bacteriën en schimmels kunnen idd ook een rol spelen bij het verergeren van mok.

Maar ook constante nattigheid kan huidirritatie veroorzaken. Voorbeeld: ik heb zelf begin dit jaar een tijdje met mijn voet in het tape gezeten. Dat mocht niet vochtig worden. De reden daarvoor ontdekte ik na een week al: ik heb in die week één keer zonder plastic zak om mijn voet gedoucht en vervolgens kreeg ik vochtige kloven in mijn voetzool. Door de vochtige omgeving gaat zoiets broeien, de huid raakt geïrriteerd en als daar vuil of bacteriën bij komen, dan kan het gaan ontsteken. Hetzelfde kan het geval zijn bij paarden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 14:26

Ik ben met jullie eens dat er meer bij komt kijken dan alleen de kloofjes. Er vanuit gaand dat deze kloofjes het begin van mok zijn, en deze, zoals in veel boeken omschreven, te vergelijken zijn met winterhanden, dan ontstaan ze bij kou. Dus als ik mok wil tegengaan, dan moet ik nu al beginnen met de gevoelige plekken vettig te houden.

irmalouise

Berichten: 1959
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:42

Ik ben afgelopen zondag naar een lezing geweest over huidaandoeningen en toen ze klaar was met spreken, kwam er iemand met de vraag waarom ze het probleem mok niet behandelde en haar antwoord was dat mok een moeilijk oplosbaar probleem was en dat het door vele oorzaken kan komen en daardoor ook moeilijk behandelbaar en dat het anders de hele middag zou duren als ze het probleem mok in de lezing had verwerkt en ze had maar een uurtje, dus mok is een moeilijk probleem, dat door vele oorzaken kan komen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:47

Het zou idd gemakkelijk zijn als je kon zeggen: 'dit is mok, hier ontstaat het door en dat kun je eraan doen'. Maar zo werkt het niet bij mok: er zijn veel mogelijke oorzaken en er zijn ook veel manieren waarop je het kunt behandelen. Vaak een kwestie van logisch nadenken en soms ook gokken waar het vandaan komt, en een kwestie van behandelwijzen uitproberen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:48

Mok is een verzamelnaam voor verschillende huidaandoeningen aan de benen. Zo heb je mok die ontstaat bij droog weer, bij nat weer door verkeerde voeding etc. Mok is een bij elkaar geraapt zooitje aandoeningen, hieronder rekenen we bijvoorbeeld ook rasp en mijt. Het is dus enorm moeilijk om via een com te zeggen welke soort mok een paard heeft. Vooral bij tinkers en andere zwaarbehaarde paarden zie je veel verschillende soorten mok.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:08

Meteen ook de reden dat er zovele remedies zijn .... die voor de ene wel en de andere niet werken!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:57

Regelmatig ontsmetten kan zeker geen kwaad, de DA zei wassen met een heel milde shampoo zoals babyshampoo. En idd een vette creme is het beste. Ik heb bij de Paardendrogist een spray gekocht van Silverlinde, SLL W-spray heet het geloof ik, die spuit je op stal in de kootholtes of op de plekjes waar de mok zit. Ik denk dat je ook heel goed een baby-olie kunt gebruiken in de kootholtes, als er nog geen mok is.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:39

Mok kan ook ontstaan door de zon verbranding.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 02:00

Mijn paard heeft mok gekregen van het benen scheren voor de keuring.
Ik heb altijd het idee gehad dat er daardoor kleine wondjes zijn ontstaan waardoor de mok is begonnen.
De haren zijn weer aangegroeid we hebben nooit meer geschoren en Magic heeft nooit meer mok gehad
Dus toch bacterien die een kans kregen? Verward


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:26

Bij mok wordt juist vaak door DA's aangeraden om de benen te scheren, zodat bacteriën minder snel de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen tussen de 'lange' haren. Dat mok kan ontstaan door wondjes bij het scheren, daar heb ik nooit zo bij stilgestaan. Het zou maar zo kunnen...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:23

Mijn haffie heeft ook mok gehad in de zomer van 2002.
En dat was ook alleen maar mooi weer en geen nattigheid.
Dus het is niet altijd waar dat van nat weer.

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 19:19

Vorig jaar heb ik er een DA bijgehaald, die gaf (nou ja, verkocht) me een pot mokzalf en gelijk een plastic scheermesje. Dat heb ik dus nooit gebruikt. Ik moet er niet aan denken die geweldige sokken eerst te knippen en dan alles weg te scheren. Het is gelukkig ook niet nodig gebleken. Ik borstel de sokken heel vaak en als het nat weer is staat ze in de wintermaanden (noodgedwongen) ook veel op stal. Ik ben nu al wel preventief bezig, dus een paar keer per week voel ik de kootholtes na en ga ze invetten met een beetje olie. Een tip die ik kreeg was bij mok het omhoog clippen van de sokken zodat er buiten zon en wind bij kan. Maar het nogal veel sok..... Lachen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 19:21

Je hoort trouwens veel over de goede eigenschappen van olijfolie, zou dat nou ook preventief helpen bij mok, ik bedoel dus dat je daarmee de kootholtes af en toe insmeert?

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:21

Het ontstaat door irritatie. Of het nou door nattigheid, bacterieen, of de zon is.

"What we call human nature, is actually human habit.."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 96 bezoekers