Toronto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Toronto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 09:26


xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:52

wat bedoel je met dit topic?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:35

Dat er misschien iets mis is met het selectiesysteem van het KWPN. Dat ze al vele malen goede hengsten hebben laten gaan die later in de sport zich erg goed profileerden.

Dat de hengstenkeuringscommissie zich misschien toch een beetje blind staart op hun criteria. Dat ze misschien eens bij zichzelf te raden moeten gaan waarom de hengsten die hun niet goed genoeg vonden het zo goed doen in de sport en waarom sommige KWPN ggk hengsten eruit gereden worden door de afgekeurde hengsten.

??!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:41

Nederland is nu eenmaal, dit is niet de eerste keer dat dit gezegd wordt, strenger op gezondheisd eisen.
Gelukkig

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 12:04

En toch kunnen ze geen betere cijfers voorleggen op gezondheidsvlak... niet zo onbelangrijk.
Toch voer voor nadenken voor de mannen die het voor het zeggen hebben. De bedoeling is sportpaarden te fokken, die uiteraard mee kunnen draaien in de (top)sport. Daarbij komt uiteraard gezondheid kijken, maar blijkbaar is het niet zo heel evident dat er door selectie uit te fokken.
Voor de duidelijkheid: Een HLP meelopen betekent natuurlijk niet dat het paard aanvaard is voor dekdienst. Elke ook niet goedgekeurde hengst kan een HLP meelopen. Hij moet altijd nog op een HK (met foto's etc..) verschijnen om te mogen dekken.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 12:34

Ik had hier natuurlijk een heel negatief bericht van kunnen maken, maar
het is een ontzettende opgave om uit het aanbod van een jaargang een juiste selectie te maken. Ik zou het ze niet na doen.
Het blijkt voor de keuringscommissie ook een nagenoeg onmogelijke opdracht.
Dit systeem moet op de helling, omdat het aanbod gewoon te groot is.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 12:41

Zannekin schreef:
En toch kunnen ze geen betere cijfers voorleggen op gezondheidsvlak... niet zo onbelangrijk.


Wederom verwijs ik je naar het groene boekje waar alle rontgen etc. cijfers per KWPN hengst gepubliceerd staan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 12:48

Ja Ok maar we keuren een hengst toch niet om de hengst zelf maar vooral om wat hij mogelijk kan vererven. Vandaar dat studies van de hele stamboekpopulatie interssant zouden zijn.
Tuurlijk is keuren niet eenvoudig, moet een kwestie zijn van altijd maar verbeteren en dat is op korte tijd dikwijls niet te overzien.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 14:13

Daarom zal naast andere tekortkomingen deze spring x dressuurbloed gefokte hengst niet genomen zijn. Het mooie van het systeem is dat er vele manieren voor een hengst zijn om zich te herkansen.
Dus wat Suzanne zegt over het bij zichzelf te rade gaan is kul.
Een hengst wordt geselecteerd als 2 1/2 jarige. Als hij dan niet aan het beeld en afstamming voldoet kan hij zichzelf later herwaarderen.
Er zijn vaker hengsten ingezet na een goede sportcarrière

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:08

sarabande schreef:
Daarom zal naast andere tekortkomingen deze spring x dressuurbloed gefokte hengst niet genomen zijn. Het mooie van het systeem is dat er vele manieren voor een hengst zijn om zich te herkansen.
Dus wat Suzanne zegt over het bij zichzelf te rade gaan is kul.
Een hengst wordt geselecteerd als 2 1/2 jarige. Als hij dan niet aan het beeld en afstamming voldoet kan hij zichzelf later herwaarderen.
Er zijn vaker hengsten ingezet na een goede sportcarrière


Prof. Pen zei ooit eens:"Er is veel onzin in de wereld en daar kan de reclame nog wel bij" Als een hengst niet aan het beeld en afstamming voldoet, kan hij zichzelf later herwaarderen'. Als een hengst niet voldoet aan de afstamming, hoe in godsnaam moet hij dat zelf herwaarderen? Die afstamming is toch een vast gegeven. Het probleem is dat het systeem dressuur en springpaard geen handen en voeten heeft. Dus wordt nu een afstamming, op basis van ongefundeerde criteria, gewogen en te licht bevonden.
Helaas wordt dit lucratieve systeem verheven tot een absoluut alles of niets strategie en verdoezelt de promotie, reclame, regels, een hoop poeha en vooral de parrottalk rond het selectiesysteem de uit de lucht gegrepen onzin.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:35

Anna42 ik geloof dat je voortdurend een belangrijke zaak vergeet.
N.l. de eigen inbreng van de fokkers.
Het stamboek waar ieder vrijwillig lid van is kan wel sturen, maar de fokkers maken zelf hun keuzes
Die zijn goed of fout, daar kan het stamboek niet ingrijpen.
Keuringen zijn een eerste instrument om een schifting aan te brengen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 19:02

sarabande schreef:
Nederland is nu eenmaal, dit is niet de eerste keer dat dit gezegd wordt, strenger op gezondheisd eisen.
Gelukkig


Dit is een topic dood maken.
Wat mijn informatie is dat genoemde hengst inmiddels een Landgestuthengst is aangeschaft door dr Bade. En veterinair niet over een nacht ijs gaat.

Nu door het miskleumen van het KWPN, ventileert men blijkbaar een z.g. gezondheidsaspect naar buiten toe.

Dat Hannover inmiddels Now or Never voor 3 jaar heeft vastgelegd is zeker ook een gezondheids aspect.

Een werkelijk gezondheidsaspect is pas voor een fokkerij van kracht als je paarden fokt of opfokt die ook werkelijk " gezond " zijn en voorzien zijn van bv. een PROK certificaat.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:02

sarabande schreef:
Nederland is nu eenmaal, dit is niet de eerste keer dat dit gezegd wordt, strenger op gezondheisd eisen.
Gelukkig

Even oftopic:
Hoe zit dat dan met die keuringskampioen die toch nog uit Ermelo weg moest?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:15

Die liep correct tot hij onder het zadel kwam. Mijn hoefsmid heeft me dat haarfijn uitgelegd. Dat een goede hoefsmid veel kan doen en een goed voorbrenger ook, maar daarna valt ie door de mand.
Daar is Ermelo ook voor een van de zeven waar ze door moeten.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:47

sarabande schreef:
Die liep correct tot hij onder het zadel kwam. Mijn hoefsmid heeft me dat haarfijn uitgelegd. Dat een goede hoefsmid veel kan doen en een goed voorbrenger ook, maar daarna valt ie door de mand.

Daar denk ik wat anders over, er is ook een medische keuring aan vooraf gegaan.
Citaat:
Daar is Ermelo ook voor een van de zeven waar ze door moeten.


Ermelo is om als zeef te gebruiken veel te duur voor de gewone liefhebber en naar zal blijken ook voor het KWPN.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:54

Die veterinaire keuring was ie glansrijk doorgekomen, vandaar. Trouwens was een Roelofs product, daar zijn de meesten hier toch zo laaiend over

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 00:02

Wie zegt dat ik laaiend over Roelofs produkten ben? De hengsten keurings commissie waarschijnlijk wel Lachen
Ik vond de Mermus al op de HK wijd in de achterbenen en dat zal hij met de voorbenen wel in evenwicht hebben proberen te brengen.

Als ik gecharmeerd ben van een merrielijn wil nog niet zeggen dat ik alle producten uit zo'n merrielijn goed vind.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 00:05

adriana schreef:
Wie zegt dat ik .


Ik niet hoor, meer algemeen, meer tegen fokkers

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:40

Anna42 schreef:
[Prof. Pen zei ooit eens:"Er is veel onzin in de wereld en daar kan de reclame nog wel bij" Als een hengst niet aan het beeld en afstamming voldoet, kan hij zichzelf later herwaarderen'. Als een hengst niet voldoet aan de afstamming, hoe in godsnaam moet hij dat zelf herwaarderen? Die afstamming is toch een vast gegeven. Het probleem is dat het systeem dressuur en springpaard geen handen en voeten heeft. Dus wordt nu een afstamming, op basis van ongefundeerde criteria, gewogen en te licht bevonden.
Helaas wordt dit lucratieve systeem verheven tot een absoluut alles of niets strategie en verdoezelt de promotie, reclame, regels, een hoop poeha en vooral de parrottalk rond het selectiesysteem de uit de lucht gegrepen onzin.
[/quote]


ZICHzelf herwaarderen... begrijpend lezen is ook een vak!! En dat zijn nog niet eens zulke hele moeilijke woorden... hier werd het paard zelf bedoeld, en niet de stapel papierwerk die erbij geleverd wordt. Blond

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:51

sarabande"]
[quote="adriana schreef:
Wie zegt dat ik .


Ik niet hoor, meer algemeen, meer tegen fokkers
[/quote]

Saar, je weet toch zelf ook wel dat er een verschil is tussen fokkers en fokkers. Knipoog

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:55

Misschien moet het KWPN hun hengstenkeuring maar eens splitsen ofwel een maximum aantal inschrijvingen invoeren. Want geef toe het is niet niks om ca 700 jonge hengsten in amper 2 misschien 3 minuten te beoordelen. en dat op 2 dagen. Want hoe kan je nu goed oordelen over een hengst als je hem amper goed hebt zien lopen of springen. Daardoor is er meer kans dat er enkele uitvallen die later toch goed blijken te zijn ofwel zitten er tussen die eigenlijk na een paar jaar toch afgekeurd worden op afstammelingen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:45

er glippen der altijd tussen de vingers.
en sommigen zijn nog niet rijp genoeg op 3 jarige leeftijd en die hebben baat om zich nog een keertje een jaar later bvb te kunnen laten zien.

ach ja, het is iets menselijk dus ' fouten' worden altijd gemaakt.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:02

als je echt denkt een topper in handen te hebben, en hij komt er niet door heb je altijd nog een herkansing het jaar daarna. Veel fokkers willen topsportpaarden fokken, en een groot deel denkt ook dat ze dat doen. Het is dan Logisch dat ze met hun hengst naar de keuring gaan. Als ze realistischer naar hun paard zouden kijken, zouden ze zien dat het paard niet geod genoeg is. Maar mensen dichten hun paarden (en zichzelf) graag eigenschappen toe die ze helemaal niet bezitten.
Het selectiesysteem van het kwpn is niet water dicht maar voor een goed paard is er altijd de kans om zich toch nog te selecteren.