"Wobbelaar???"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

"Wobbelaar???"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 10:29

.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 04-07-23 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi


draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 10:30

.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 04-07-23 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:49

jullie hebben een geluk: het paard is een wobbelaar geworden ten gevolge van trauma. Overigens wordt het meestal veroorzaakt door beenmerg in de halswervels. Een massage van spieren en zo zal niet helpen, het euvel zit namelijk in het beenmerg. Mogelijk dat er een paar wervels verschoven zijn. Ik zou eens een bezoekje brengen aan Rodinde Hoogenraad, die heeft een praktijk in Beers, vlakbij Cuyk.

De hond is de betere mens

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 10:52

.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 04-07-23 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:58

de bovengenoemde plaatsen zijn in cuyck. En ik zou er wel iemand bij halen die een echte veterinaire studie heeft gedaan. Onderschat dit probleem niet he, ik heb ooit een wobbler naar de slacht moeten brengen! Ik kon betalen wat ik wilde, maar het kon niet opgelost worden. Dit euvel gaat je nu eenmaal flink wat geld kosten, ALS het al verholpen kan worden.

De hond is de betere mens

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 12:35

.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 04-07-23 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:13

Dit komt vaak voor bij Hengsten en ruinen die uit de wei komen. Spelen/'rijen' op elkaar, uitschuiven.

Vrijwel nooit is er iets aan te doen, dus heb niet veel hoop. Wij hebben er al genoeg paarden door verloren.

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:27

weet je wie iemend weet!!! laida uit aarle-rixtel!!
die hebben ook zo'n vent op stal en die komt uit brabant geloof ik. Moet je dr eens pb-en!!!

suc6
gr inge

IEDEREEN DE GROETJUZZ!!!

WIE KOMEN ER ALLEMAAL UIT BRABANT????

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:29

sorry desiree, rodinde die bedoelde ik!!

IEDEREEN DE GROETJUZZ!!!

WIE KOMEN ER ALLEMAAL UIT BRABANT????


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:49

Franske schreef:
Dit komt vaak voor bij Hengsten en ruinen die uit de wei komen. Spelen/'rijen' op elkaar, uitschuiven.

Vrijwel nooit is er iets aan te doen, dus heb niet veel hoop. Wij hebben er al genoeg paarden door verloren.


Zoveel komt het niet voor... Bij jonge paarden zeker niet verwarren met rhino, dat wel kan genezen.
Echte wobbler is een vorm van OCD in de wervels en kan, net als OCD in de gewrichten, erfelijk zijn.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:53

Vraag het eens aan de verzekering. Dit komt onder ruinen/hengsten die in een koppel lopen vrij veel voor hoor. Maar dan door een val of iets, waardoor de zenuwbanen beschadigd raken en ze 'zat' worden vanachter.

Komt duidelijk vaker voor bij ruinen/hengsten dan bij merries.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:33

Ja, Ok geeft ook ataxie, net als rhino. Maar wordt er dan eerst afgewacht, of direkt aangenomen dat het Wobbler is? Ik veronderstel dat de verzekeringen niet zo gul zijn Lachen...

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:42

Voortaan is er ook de mogelijkheid om operatief iets aan Wobbler te laten doen in een kliniek in Belgie. In een oude Bit staat hier een artikel over misschien is het mogelijk om bij Bit het adres van deze kliniek te vragen.
Ik heb zelf ook een Wobbler ze is inmiddels 5 en heb met haar vanalles geprobeerd bioscan, ook een soort massage maar het heeft haar niet geholpen. Ze kan haar zelf vrij goed uit de voeten maken en ze is een leuk recreatiepaard en ik ben gestopt met allerlei dingen te proberen die zouden helpen de operatie durf ik ook niet zo goed aan.

Succes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:03

Wobbler kan door meerdere oorzaken ontstaan Zannekin. Franske heeft namelijk gelijk: het manifesteert zich ook meestal in het 2e levensjaar. En dat kan inderdaad door spelen komen maar ook door erfelijkeheid of te snel groeien (en dan ontstaan mischien inderdaad wel ocd'tjes).

Het verhaal in Bit waar Nathalie over vertelt heb ik ook gelezen. Die arts heeft zich laten opleiden in Amerika, waar ze gerust iets van 3000 dollar bereid zijn te spenderen om een paard weer goed te krijgen. Maar hier gaat het meestal wel om renpaarden, dat wordt er niet bij verteld. springen en dressuur kun je wel vergeten; hierbij moet een paard in staat zijn korte wendingen te maken. In de rensport is dat niet nodig. Vergeet niet dat op die plek in de halsverwervels een paar plaatjes worden gezet om de wervels vast te zetten. Buiging is dan dus niet meer mogelijk. De belgische arts vertelde overigens dat hij alleen in een bepaalde gradatie nog kon helpen. als het te erger was, dan kon hij ook niets meer doen.

De hond is de betere mens

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:24

Desiree schreef:
Wobbler kan door meerdere oorzaken ontstaan Zannekin.

Dat zeg ik toch. Nu wordt het als een vorm van OCD aanzien, OCD van de gewrichtjes van de wervellichamen.
Wobbler is wat een verzamelnaam voor symptomen geweest waarvan men de oorzaak niet kende. Uit recenter onderzoek blijkt dus dat het bij jonge dieren vaak OCD letsels zijn.
En OCD heeft uiteraard vele oorzaken, die men ook nog niet heeft beschreven.
Artikeltjes:
http://www.ca.uky.edu/agc/pubs/asc/asc133/asc133.htm
http://randwickequine.com.au/may_jun_03.htm

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:32

Het was eigenlijk vooral een reactie op deze opmerking:
Zannekin schreef:
Zoveel komt het niet voor... Bij jonge paarden zeker niet verwarren met rhino, dat wel kan genezen.
Echte wobbler is een vorm van OCD in de wervels en kan, net als OCD in de gewrichten, erfelijk zijn.

het is mooi k*t want het komt helaas WEL vaak voor. Dat vertelde de slager mij namelijk ook toen ik mijn prachtige jonge 2 jarige naar hem toebracht. Had kreeg er geregeld een en zijn broer (was ook paardenslager) ook..........

Toevallig moest het 1 jaar jongere halfbroertje van mijn paard er ook aan geloven, want die had het ook. OCD of erfelijkheid? Wie zal het zeggen, maar ik wist toen wel meteen dat de strijd ongelijk was en dat we kansloos waren.

De hond is de betere mens

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:39

Heel erg als het jezelf overkomt. Vandaar dat het goed is dat onderzoekers, ook voor ocd, de uitlokkende factoren trachten vast te leggen.
Wsch zit er net als OCD ook een erfelijke factor in.
Ik moet zeggen dat we het hier niet zo heel vaak zien. Ik denk dat het voorkomen van OCD van de gewrichten toch nog altijd een stuk hoger is dan Wobbler. 1/10 bv zou ik voor Wobbler al zeer hoog vinden. Ik weet niet dat er daaromtrent al getallen bekend zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:38

er zullen altijd dingen zijn die vaker voorkomen, zoals ocd. MAar je herhaalt een belangrijk punt aan. Want OCD ontstaat ook heel vaak door slechte opfok. weinig beweging en zo, en dan krijg je het rust roest idee weer, > ocd. Nu moet ik je erbij vertellen dat mijn jonge paard als jaarling ALTIJD op stal stond. Dat was voordat ik hem kocht natuurlijk.l

De hond is de betere mens

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:12

Welja idd, blijft jammer dat je op die jeugdjaren weinig invloed hebt als koper. Ik ben sinds een jaar of 3 echt bezig met het proberen vermijden van OCD, die factoren dan waar we invloed op hebben volgens wetenschappers. Onze merries krijgen de laatste 3 maanden van de dracht merriekorrel met hoog koper (blijkt belangrijk te zijn). De veulens krijgen bij de geboorte Haemolytan, ook een supplement met koper in en daarna nu en dan een vitaminen pasta (melk zou ook tekorten kunnen hebben). In hun eerste zomer krijgen ze niks bijgevoerd tot ze gespeend zijn. Dan in de winter veulenmengeling en vooral zoveel hooi ze opkunnen. Ze lopen permanent buiten maar hebben een grote loopstal te beschikking. Vanaf de zomermaanden en er genoeg gras voorhanden is krijgen ze niks extra bij, buiten een mineralen of kruidenliksteen. Tot nu toe zijn we gespaard gebleven van OCD en dergelijke maar het is nog te vroeg natuurlijk om echt iets van resultaten of fouten te zien.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:07

Jullie zijn wel goed bezig. Kijk, zoals ik al eerder zei, "wobbler syndrome manifesteert zich meestal rond het 2e levensjaar", ten tijde van de opfok dus. Tijdens de opfok gaat al heel erg veel mis. En ik heb ook gehoord dat er bepaalde grondstoffen zoals koper belangrijk zijn voor de groei en dat een gebrek er aan ten grondslag kan liggen aan OCD, zeker in combinatie met anderen factoren zoals het ontbreken van beweging.

Mensen klagen wel over erfenis bij fokken maar dat heeft weinig zin als bovenstaande onvoldoende in ogenschouw genomen wordt.

De hond is de betere mens

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:14

Ja, idd. Ik las van een race volbloedfokker dat het meeste misgaat tot 1,5 jaar. Daarna hoefde je minder op te letten, kwestie van te hoog proteïne enzo.
Wat vaak vergeten wordt, is dat een veulen zijn koperreserve moet opslaan in de baarmoeder want de melk is arm aan koper en in die periode heeft het veulen het echt nodig. Ze hebben zo OCD kunnen opwekken bij veulens van merries die de laatste maanden koperarm gevoerd werden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:46

toch altijd handig om die dingen te weten, want zelf wil ik ook een veulen fokken. En opfokken. Op mijn manier.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chazzie, GoogleAdsense, GrapeshotBot en 4 bezoekers