Nieuwe Bit, verlichte rijkunst, stil zitten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:11

Brendahorseslover schreef:
Okay, jij zegt dat je eerst nog heel even met je heupen recht blijft en daarna dus de beweging maakt die het paard ook met de heupen maakt, je beweegt dus mee...
Maar is dat dan binnenheup naar voren of buitenheup naar voren...

Als je weet hoe een paard een gewone wending loopt, dan weet je het antwoord toch wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:17

Kan iemand me even uitleggen wat hier nou in vredesnaam weer "verlichte rijkunst" aan is?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:18

Iemand die het licht heeft gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:32

Halleluja Gaaaap typisch Bit weer dus Haha!

Bij ons op stal heet dat: "Let's play Stal Coby van Baalen": lekker oud-Duits zonder-beugels-aan-de-longe... noch immer ganz effektiv...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:55

*I've got mail*

Maar nog steeds de bit niet in huis, dus wie vertelt er eventjes waar dat artikel over gaat?

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 16:14

Citaat:
Als je weet hoe een paard een gewone wending loopt, dan weet je het antwoord toch wel?


Ik vroeg dit vanwege deze tegenstrijdigheid die Kleintje noemt:

Citaat:
Dan moet je als je een bocht door wil, jezelf die richting op zetten waar je heen wilt gaan. Dus als je op de linkerhand zit en je maakt een bocht naar links, dan gaat je linkerheup naar achteren, rechterheup naar voren, linkerschouder naar achteren en rechterheup naar voren, zo stel je het paard netjes om en krijg je een goede stelling.

Nu staat het in dit stuk andersom.
Dus je buitenheup wat naar achteren zodat je been langer hangt en meer afhangt, het is dan al iets naar achteren.


Verward

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 16:16

Citaat:
Kan iemand me even uitleggen wat hier nou in vredesnaam weer "verlichte rijkunst" aan is?

Volgens mij heet dat boek van Heather Moffett "Verlichte rijkunst" dus vandaar...

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 16:54

Heup (en ook been) naar voren of naar achter is maar net wat je met je paard "afspreekt". Ikzelf volg Richard Hinrichs. Om te verkorten/verzamelen benen iets terug en om te verruimen iets naar voren. Door je benen iets terug te leggen kan je de achterhand actief houden en je kunt zo ook je bovenlichaam wat beter terugnemen zonder om te kiepen waardoor je hele zwaartepunt naar achteren komt. Een fijn foorgereden paard zal volgen en ook zijn zwaartepunt terugbrengen.

In de wending wil je het binnenbeen verzamelen, dus been iets terug, maar moet wel aanwijzen dat het paard erop moet buigen dus ook niet te ver. Buitenbeen moet grotere pas maken dus iets naar voren. Bij te weinig buiging zul je juist willen proberen het buitenbeen iets terug te houden om een grotere hefboom te krijgen en zo je paard ahw om je binnenbeen te "vouwen". Kan dus allebei, ligt eraan waar je nadruk op wil leggen. Vandaar ook verlichte rijKUNST het is niet het moet persé zus of persé zo!

Wat Heather dan nog toevoegd is dat je niet alleen naar voor en achteren (mee) beweegt, maar ook links/rechts op en neer, dus buitenheup op moment dat buitenachterbeen naar voren gaat leidt (als in leiden bij dansen) AHW het buitenachterbeen mee, dus buitenheup in die fase van de pas komt (mee) omhoog en naar voren. Volgdende pas, is andersom, binnebeen moet erbij (onder). Vandaar de "salsa" beweging.

Zo snap ik het tenmiste en voor Llano en mij werkt het op deze manier. Als iemand anders het er niet mee eens is, of als het voor jou anders werkt, vul dan gerust aan, ben altdijd benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:29

Brendahorseslover schreef:
Citaat:
Als je weet hoe een paard een gewone wending loopt, dan weet je het antwoord toch wel?


Ik vroeg dit vanwege deze tegenstrijdigheid die Kleintje noemt:

Citaat:
Dan moet je als je een bocht door wil, jezelf die richting op zetten waar je heen wilt gaan. Dus als je op de linkerhand zit en je maakt een bocht naar links, dan gaat je linkerheup naar achteren, rechterheup naar voren, linkerschouder naar achteren en rechterheup naar voren, zo stel je het paard netjes om en krijg je een goede stelling.

Nu staat het in dit stuk andersom.
Dus je buitenheup wat naar achteren zodat je been langer hangt en meer afhangt, het is dan al iets naar achteren.


Verward

Je vroeg in de post daarvoor waar je binnenheup heen gaat als je meebeweegt met het paard. Als je daar vanuit gaat, dan kun je dat dus wel bedenken als je je voorstelt hoe de heupen van je paard door de wending gaan en jij dus hetzelfde doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 20:57

Ja maar wat is er nou zo Verlicht aan die Heather Moffet dan Verward

Ik kan de naam Heather Moffet trouwens niet horen zonder aan The silence of the lambs te moeten denken Haha! Alleen is het daar Hester Mofet - The rest of me

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:42

de term: Laat die heupen dansen ken ik wel
inderdaad als ik goed ontspannen zi t en meeveer in draf doorzitten voel ik hoe mijn "heupen meedansen"