Wanneer scheren ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Wanneer scheren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 23:11

Hallo allemaal ,
Ik heb een vraag over het scheren van je paard. Mijn Tinker zit nu al behoorlijk dik in d'r haar , en omdat we toch regelmatig (1x per week altijd) in een binnenbak rijden gaat ze hierdoor erg snel zweten en droogt ze niet snel op. Maar ze gaat ook met dit weer overdag nog naar buiten. Ze staat al onder een deken , maar dat heeft schijnbaar niet veel geholpen. Is het slim om haar nu al te scheren , zodat ze tegen de tijd dat het echt gaat vriezen weer wat haar heeft of kan ik hier beter nog even mee wachten? Verward Vorig jaar hebben we haar wat later geschoren , maar toen vond ik toch met de vorst haar haren nog ietwat aan de korte kant. Wie o wie weet hier antwoord op ?
Groetjes van Sandra en Shayla

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:16

Je kunt haar best scheren nu hoor.
Als je het vorig jaar te laat vond.
Persoonlijk denk ik dat het nu wel kan, aangezien het s`nachts al flink koud is en het alleen maar erger wordt. Wel even opletten met het feit dat ze overdag buiten staat en het nu overdag vaak niet warmer is als 12 graden.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:00

Helemaal niet scheren!
Dan krijgt je paardje maar een lekker dik vachtje...
Ik ben tegen scheren....

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:25

Jij bent dus tegen scheren en voor DA-rekeningen? Ik vind het nogal kort door de bocht van je Ilkkah. Weet je wel hoe slecht het is om de spieren lang koud en nat te laten zijn?

Ik zou dus nu scheren Shayla, dan heeft je Tinker idd voordat het echt koud is weer een beetje haar.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:06

Fitzroy schreef:
Jij bent dus tegen scheren en voor DA-rekeningen? Ik vind het nogal kort door de bocht van je Ilkkah. Weet je wel hoe slecht het is om de spieren lang koud en nat te laten zijn?

Ik zou dus nu scheren Shayla, dan heeft je Tinker idd voordat het echt koud is weer een beetje haar.



Hmm... je hebt wel gelijk aan de andere kant...
hoeft ze opzich niet te scheren..
Je kan je paard ook gewoon lekker een zweet deken op gooien.. tot ie droog is..
Als je een goeie zweet deken hebt duurt dat niet echt super lang.
gewoon goed uitstappen zodat je paard langzaam aan kan afkoelen.

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:14

ben ik wel weer met je eens angel, maar vorig jaar was het bij jamaica gewoon geen doen. Half uur zweetdeken op, zweetdeken nat, en jamaica ook nog steeds nat.
Nu valt het nog mee. Zolang het gaat gaat het, en anders gaat de scheermachine eroverheen

Matchpoint

Berichten: 19
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:28

Ik heb mijn meissie al geschoren hoor. Nu wordt ze weer lekker snel droog en hoef ik niet bang te zijn dat ze kou vat. Ze heeft een lekkere dikke deken om en ze heeft het heerlijk warm.

DUS scheren!!

Endurance is geweldig!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:42

Ik ga mijn pony net als vorig jaar weer scheren. Ookal ben ik tegen scheren. Een pony die 6 uur nat staat na het rijden is gevaarlijk. Hij is er niet ziek van geworden, maar ik was er niet blij mee.
Ik ga nu nog niet scheren, hij is nog druk aan het verharen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:04

Gisteren zijn er al een aantal paarden op de manege geschoren en vandaag moet ik ook weer helpen (vasthouden, beentje naar voren) enzo dus het zal nu wel kunnen.

'Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.'

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:15

Magpie is ook al geschoren, ze stond zo zeiknat na het rijden voor de wagen

Moest wel lachen van de week, mensen die haar een week eerder gezien hadden keken echt zo van: ooooh, wat ne verschil he!

Suzanne F.

Berichten: 49171
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:19

Die van mij word 1 november geschoren. Dan is de vacht bijna helemaal uitontwikkeld zeg maar...(is dit een nederlands woord???!) En dan groeit het haar ook niet in een maandje weer helemaal aan. Dan hoeft het maar 1 x als het goed is.

Je moet wel goed naar het gebruiksdoel kijken als je wilt scheren of niet. Als je niet zo intensief rijd met je tinker of recreatief, dan is het misschien te overwegen om hem zijn dikke vachtje te laten houden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:03

Angelique18"]
[quote="Fitzroy schreef:
Jij bent dus tegen scheren en voor DA-rekeningen? Ik vind het nogal kort door de bocht van je Ilkkah. Weet je wel hoe slecht het is om de spieren lang koud en nat te laten zijn?

Ik zou dus nu scheren Shayla, dan heeft je Tinker idd voordat het echt koud is weer een beetje haar.



Hmm... je hebt wel gelijk aan de andere kant...
hoeft ze opzich niet te scheren..
Je kan je paard ook gewoon lekker een zweet deken op gooien.. tot ie droog is..
Als je een goeie zweet deken hebt duurt dat niet echt super lang.
gewoon goed uitstappen zodat je paard langzaam aan kan afkoelen.
[/quote]

Ilkkah krijgt al snel een deken op, waardoor ze bijna geen wintervacht krijgt.
Dus echt zweten doet ze niet, en ze is zo weer droog.
En bij mijn verzorgfjorden, die staan de hele winter buiten en vreten alle dekens op, die ze opkrijgen, dus die worden ook niet geschoren, en met rijden zweten ze ook bijna niet.
Dusse, vind dat je niet zo snel mag oordelen Fitzroy.....

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:53

Ilkkah schreef:
Helemaal niet scheren!
Dan krijgt je paardje maar een lekker dik vachtje...
Ik ben tegen scheren....


Ik zal je nog even quoten, Ilkkah. Staat hier ergens dat het om je eigen paard gaat?
Dus ik blijf erbij dat het nogal kort door de bocht is. Voor een wedstrijdpaard dat goed in het werk staat is het gewoon niet handig om een dikke vacht te hebben en voor de Tinker van Shayla die lang nat blijft ook niet.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:17

ik zou gewoon gaan scheren,beter dan z'n dikke wintervacht.
mijn paard heeft van zich zelf al een dunne vacht dus ik hoef niet te scheren.de mijne krijg een deken op waar ik dit jaar wel een beetje laat mee ben,maar ik zou gewoon gaan scheren en een lekkere warme deken om doen .

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)«·´¨*·.¸.(Snoocky).¸.·*¨`·»(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:23

mijn wedstrijdpony's scheer ik ook niet, maar deze maken ook niet echt veel vacht aan meot ik zeggen.
Anders zou ik dat wel doen idd, en dan lekker warm inpakken.
Ik heb nu iig al verschillende geschoren pony's/paarden gezien

Men_Sven

Berichten: 2571
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: Texel!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:27

Heeyz...

Ik scheer mijn fjord ook maar ik wacht er nog 2 weken ff mee tot het echt koud wordt anders komen de haren ook sneller terug,Maar het kan geen kwaad als je nu al scheert...

Gr Nad

*♥ Evita ♥ * Dressuur| ZZ-Licht + 6 |
*♥ Le petit toto ♥ * Dressuur| L1+12
*♥ Monchou ♥* Dressuur| L1 + 2|

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:28

Ilkkah schreef:
Ilkkah krijgt al snel een deken op, waardoor ze bijna geen wintervacht krijgt.
Dus echt zweten doet ze niet, en ze is zo weer droog.
En bij mijn verzorgfjorden, die staan de hele winter buiten en vreten alle dekens op, die ze opkrijgen, dus die worden ook niet geschoren, en met rijden zweten ze ook bijna niet.
Dusse, vind dat je niet zo snel mag oordelen Fitzroy.....


Je kan verschillende paarden en vachten niet met elkaar vergelijken. Die van mij had de hele zomer een deken op. Mijn KWPNer heeft een dikke vacht van zichtzelf dan een ander paard dus die hoeft niet geschoren te worden. Als ik mijn paard nu iedere avond flink train is hij goed nat en ik doe mezelf en hem er geen plezier mee uren te rommelen met dekens met alle gevolgen van dien. Ik rij altijd wat later op de avond dus koelt het al snel flink af. Plus dat veel paarden nog gaan nazweten. Het is luxe het scheren dat is een ding maar het is voor zowel het paard al de ruiter gewoon makkelijker/beter.

Fjorden zou ik idd ook niet scheren vooral als ze buiten staan. Als ze niet zweten vraag ik me af wat voor een werk je met ze doet want mijn kwpner is echt wel na 30 minuten nat van het werk?. Zou ik geen wedstrijden rijden en verder fanatiek trainen zou ik hem denk ik ook niet scheren dus het is geen vergelijking.

Die van mij is gisteravond geschoren hij was nog niet super dik maar als ik langer wacht zit ik met de vrieskou te scheren en dat wil ik hem niet aandoen. Plus dat hij komende tijd aardig wat wedstrijden gaat lopen. Nu kan hij langzaam wennen aan de kou en korte vachtje. Na scheren blijft hij mooi kort in zijn vacht tot aan maart.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:50

Hoihoi,

Chubby wordt over 2 weken voor het eerst in haar leventje geschoren... Ze heeft een redelijke vacht al, al staat ze al weer zo'n 2 maanden onder een deken 's nachts (overdag pas sinds een week)... Vrees alleen dat ze toch wel een verdovinkje ( Verward ) nodig heeft, hoe doen jullie dat bij een 1e keer scheren?

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:13

kane was een ramp bij de 1e keer scheren
We hebben er echt een halve dag over gedaan
meneer bleef springen en schoppen

Uiteindelijk was hij bijna klaar heeft ie het scheer apparaat een rotschop verkocht met als gevolg scheer apparaat kapot en kane zag er niet uit !!

doe ik dus nooit meer

in de winter kan ik helaas toch niet veelrijden omdat we geen binnenbak hebben dus lekker in zijn dikke vacht overdag buiten rondhupsen

zal wat worden als ie weer gaat verharen , misschien dat ik het dan wel scheer maar iig met iemand erbij die daar veel beter in is haha

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:48

Fitzroy"]
[quote="Ilkkah schreef:
Helemaal niet scheren!
Dan krijgt je paardje maar een lekker dik vachtje...
Ik ben tegen scheren....


Ik zal je nog even quoten, Ilkkah. Staat hier ergens dat het om je eigen paard gaat?
Dus ik blijf erbij dat het nogal kort door de bocht is. Voor een wedstrijdpaard dat goed in het werk staat is het gewoon niet handig om een dikke vacht te hebben en voor de Tinker van Shayla die lang nat blijft ook niet.
[/quote]

Tja ieder zijn mening toch,
Ik ben gewoon tegen scheren, en die mening verander ik echt niet....

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:48

Ik laat de mijne begin November scheren. Ze wordt niet helemaal geschoren. Alleen de onderste helft.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:08

Pablo wordt morgen geschoren. Dit keer voor het eerst helemaal kaal!
Vorig jaar werd hij voor het eerst geschoren en hij vond er niets aan bleef gewoon een beetje staan slapen... Gekke pony!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:50

Hey,

er zijn verschillende "modellen" van scheren, iemand een idee waar ik die kan vinden op het net?

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019


Finduilas
Berichten: 3116
Geregistreerd: 25-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:43

mij pony word binnenkort ook geschoren

[EA-TK-PP] Gelderse merrie.
Evt inruil haf mogelijk!

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:18

Mijn paard wordt geschoren zodra hij zijn wintervacht klaar heeft, ik kan niet wachten, hij wordt al redelijk nat tijdens het rijden, maar hij droogt nog goed op.

Er stond een fjord bij ons op stal, die moest wel geschoren worden, als ze alleen maar een simpel buitenritje deed was ze al erg nat en werd niet meer droog, ze had er echt last van. Na het scheren viel er (letterlijk en figuurlijk) een last van haar schouders en ze was weer helemaal energiek en blij, daarvoor niet vooruit te branden.

Het hangt echt van het paard af, de ene zweet meer dan de ander en de ene vacht is dikker of dichter (mijn paard) dan de andere.

Je kan het toch een keer proberen, vindt je het niets, dan weet je dat ook weer .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, blondies, lovelance, Mallow, mvdende en 150 bezoekers