Juridisch advies gevraagd -- Ontslag!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Juridisch advies gevraagd -- Ontslag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 22:22

Een hele tijd geleden had ik al eens iets over mijn werk en de problemen daar geschreven: [AM] Dreigend arbeidsconflict ! Advies gevraagd.

Mijn baas is daarna nooit meer op die toestand teruggekomen, sterker nog, ik werd eigenlijk gewoon genegeerd. Met m'n rug gaat het ook weer aardig goed, ik werkte ook weer volledig, maar in de zomervakantie, toen ik een week alleen heb doorgewerkt, heb ik mijn schouderkom overbelast. Weer RSI dus. In totaal ben ik toen twee weken thuisgebleven (op aanraden van mijn fysio) en toen heel erg langzaam, per half uur extra op bouwen. Nu zit ik op 4 uur werken per dag.

Vanmorgen werd ik op kantoor geroepen en werd me verteld dat er ontslag voor me is aangevraagd om economische redenen, het gaat erg slecht in de meubelindustrie.

De feiten:
* Ik zie wat er per dag uitgaat aan meubels, dit is wel wat minder als verleden jaar, maar we praten echt over tonnen per week (design he Knipoog )
* In januari is er een nieuw iemand aangenomen, in juni is zijn halfjaarcontract omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd.
* Volgens mijn baas is het slechter met de zaak gegaan na mei (zie bovenstaande Verward )

Ik ben niet accoord gegaan met het ontslag, van m'n baas mocht ik onmiddelijk naar huis als ik dat wilde, ook dat heb ik niet gedaan, ik heb gewoon mijn 4 uurtjes gewerkt. Vanmiddag heb ik onmiddelijk contact opgenomen met het bureau voor rechtsbijstand, morgen moet ik de officiele brief met de ontslagaanvraag aan hun doorsturen.

Morgen neem ik ook contact op met het CWI en de Arbo-dienst. In principe zit ik nog in arbeidstherapie, ik weet niet eens of de Arbo hier wel van op de hoogte is gesteld, heb geen oproep voor controle van hun gehad.

Zijn er nog meer dingen waar aan ik moet denken?

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:25

Meld je meteen aan bij de FNV en vraag hun hulp.. meer wijze woorden heb ik helaas niet.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:02

Als je het wil aanmelden bij de FNV moet je lid zijn en ik denk niet dat je dat bent. Ga even na of je een rechtsbijstandverzekering hebt die kunnen je beter en makkelijker helpen. Je krijgt dan een advocaat toegewijzen die je direct help. Via de bond gaat het allemaal wat traaaaag (zelf meegemaakt).

Nooit accoord gaan met ontslag altijd aanvechten anders verlies je je recht op uitkering en andere sociale voorzieningen. Ik weet niet of die andere collega hetzelfde functieomschrijving heeft?. Ik weet niet wat jij nu voor een contract hebt maar dat kan ook uitmaken?. Want in princiepe moet degene die het laatst binnenkomt er al eerst weer uit. Tenzij ze aantonen dat je minder functioneerd dan de andere en dan met economische redenen je wel ontslaan. Het is heel vervelend dit soort dingen kan je maar een ding zeggen blijf vechten. Laat ze je contract maar afkopen met bv tot einde looptijd of een paar maanden. Let dan wel op dat je je recht op uitkering behoud want dat vervalt heel vaak. Mocht je in de proeftijd of binnen een half jaar weer op straat staan krijg je niet en dat is toch zonde.

Succes.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 13:09

Ik kom net bij het CWI vandaan en daar weten ze nog van niks. Waarschijnlijk probeert hij me te intimideren zodat ik overal mee accoord ga. Ik heb net een briefje van de KPN gehad, dat er een aangetekend stuk op me ligt te wachten van een advocatenkantoor. Dit betekent dat hij waarschijnlijk nog helemaal niet officieel ontslag voor me ingediend heeft, maar dat hij me probeert af te kopen (mag hij wel met een erg leuk bedrag aan komen zetten, maar dat zal wel niet, want als er iemand zuinig is Boos! ).

Als hij me wil ontslaan om economische redenen, moet hij met de billen bloot (woorden van de mevrouw van de CWI Haha! ), hij moet dan bewijzen dat het bedrijf er zeer slecht aan toe is en dat is het niet.

Ik zal zo eerst even het aangetekende stuk ophalen en dan weet ik meer. Ik heb trouwens rechtsbijstand, ben geen lid van de vakbond, dat is te duur.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:25

Prisca schreef:
Als je het wil aanmelden bij de FNV moet je lid zijn en ik denk niet dat je dat bent.

Ik bedoelde ook idd dat je je aan moet melden.. lid worden dus Lachen
Kost maximaal 1% van je loon.. vind het best de moeite waard..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:41

hihi, ik werk bij het CNV!! het is inderdaad in dit soort situaties handig om lid te zijn van een vakbond, maar als je dat niet bent heb je er op dit moment niet zo veel aan.
Ik werk op de juridische afdeling en kom helaas heel veel van dit soort verhalen tegen.
Wat je moet doen is zowiezo bezwaar maken tegen het aangevraagde ontslag, houd je beschikbaar voor werk en maak laat alles schriftelijk vastleggen. Het kan natuurlijk zijn dat je baas je een voorstel doet (misschien een paar maanden loon ofzo) dan kan je voor jezelf bepalen wat je wilt. Als het echt heel slecht gaat met het bedrijf dan kan je ontslag waarschijnlijk niet worden tegengehouden, maar dan komt inderdaad het zogenaamde anciëniteitsbeginsel in beeld. Degene die het laatst erbij is gekomen hoort er het eerst uit te vliegen.
Ik zou zo veel mogelijk proberen het ontslag te voorkomen, maar ga ondertussen toch maar vast rondkijken naar een andere baan. Als je baas je nu niet kan ontslaan zal hij waarschijnlijk de werksituatie niet aangenamer maken.
Heel veel succes!

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:50

Ik zit meestal aan de "andere kant" van de tafel en ik wil je niet ontmoedigen, maar het kan heel slecht gaan met een bedrijf, ook al wordt er veel verkocht. Als bepaalde kosten heel hoog zijn (of zijn geweest, bijvoorbeeld verbouwing of aanschaf van bijzondere apparatuur), dan blijft er van de "winst" niet veel over. Hou in je achterhoofd, dat om te beoordelen of het goed of slecht gaat met een bedrijf ook gekeken wordt naar de beloning voor de ondernemer! Een bedrijf kan nog best "in de plus" zitten, maar vervolgens moet daar de ondernemersbeloning nog vanaf. Als dat een bedrag is, waarvoor jij als werknemer je bed bij wijze van spreken niet zou uitkomen, ook dan gaat het in bedrijfseconomische zin slecht.... (een en ander is overigens ook een beetje afhankelijk van de structuur van het bedrijf, bovenstaand is voornamelijk van toepassing op VOF/ eenmanszaak).

Overigens: wanneer een ontslag wegens bedrijfseconomische redenen wordt aangevraagd, dan kan je hieraan eventueel je medewerking verlenen. Namelijk indien dit via het CWI verloopt en je van tevoren een verklaring ondertekend, waarmee je aangeeft in te zien dat het ontslag onafwendbaar is. Dit heet een "verklaring van geen bezwaar". Je behoud dan je recht op een uitkering!!! Voorwaarde is dan, dat je werkgever vantevoren met z'n financiële billen bloot gaat: je moet inzage krijgen in o.a. de jaarrekeningen van de afgelopen paar jaren en in de bijzonderheden van het personeelsbestand (aantal dienstjaren, functie, of functies onderling uitwisselbaar zijn: is het ancienniteitsbeginsel goed toegepast?).

Maar: het feit dat je (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt bent, maakt het volgens mij onmogelijk om deze procedure op te starten. Immers, een zieke medewerker heeft een hoge mate van ontslagbescherming. Pas als je 2 jaar ziek bent, wordt deze bescherming versoepeld.

Het advies van Juval is denk ik het best: kijk alvast rond naar iets anders. Gezien het feit dat je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent, kan bijvoorbeeld een arbo-arts je hier zelfs mee helpen (misschien is er subsidie voor omscholing naar iets wat je altijd al had willen doen en sowieso kan je nieuwe werkgever aanspraak maken op bepaalde subsidies en financiële vangnetten, zodat het niet "eng" hoeft te zijn om jou als gedeeltelijk arbeidsongeschikte aan te nemen) en ik wed dat je een zucht van verlichting slaakt als je een leuke nieuwe stek gevonden hebt. Het wordt er in dit soort situaties immers nooit gezelliger op en vroeg of laat hakt 1 van beide partijen toch de knoop definitief door om niet verder samen te werken..... Probeer eruit te slepen wat je eruit kan slepen en zie het als een kans!!

Heel veel succes!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 18:35

Ik heb net de aangetekende brief opgehaald, wat een onzin staat daarin zeg! Ik heb hem hopelijk helemaal bij zijn ballen Haha! . Hij zegt dat ik op hun advies 4 uur per dag werk omdat er niet genoeg werk is omdat ik allergisch ben voor de lijm die we gebruiken. Die allergie is anderhalf jaar geleden plotseling gekomen en op twee personeelsleden na heeft iedereen daar last van. Met handschoenen kan ik prima lijmen overigens. Ik werk 4 uur per dag omdat mijn schouder overbelast is, maar daar staat niks van in de papieren.

Tevens moet hij aantonen dat het bedrijf er slecht voorstaat. Hij heeft twee lijstjes gemaakt, 1 van verleden jaar en 1 van dit jaar. Wat je ziet is dat de omzet ongeveer 6 % is gedaald. In deze tijd tekenen een hoop bedrijven hiervoor. Het betekent n.l. dat met onze marges op de meubelen er nog steeds (flinke) winst gedraaid wordt. Overigens moet hij aantonen hoe het met het bedrijf gaat door een overzicht te geven van twee totale jaren en het lopende jaar. Hij is dus een jaar 'vergeten'.

Hij heeft een aanbod gedaan van drie bruto maandsalarissen, maar zelfs de dame van het CWI vond dat hij er wel erg goedkoop vanaf probeerde te komen. Ik heb m'n verweer al geschreven, die gaat zo op de post, ik kan alle belangrijke punten weerleggen + dat hij aantoonbaar liegt op de belangrijkste punten. De dame van het CWI waarschuwde alleen wel dat de kantonrechter over het algemaan de werkgever in het gelijk stelt, maar ze dacht dat ik een sterke zaak had.

We zullen zien.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:16

heb je iemand die je juridisch bijstaat? Ik zou zeker zo iemand om advies vragen hoor. Zeker als het voor de kantonrechter gaat komen. die 3 bruto maandsalarissen zijn zijn eerste bod? misschien kan je wat onderhandelen (als je dat wilt).
Ik zou in ieder geval nog niets tekenen (ontslagpapieren of verklaringen) voor je helemaal zeker bent van de gevolgen van zo'n aktie.
veel succces.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 15:11

Ik heb rechtsbijstand, heb hun ook alle gegevens op gestuurd. Ik teken helemaal niks en ga nog nergens mee accoord. 3 x bruto maandsalaris is veel te weinig, als ik aan kan tonen dat hij verwijtbaar is, kan ik het 4 dubbele krijgen.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:14

Als je rechtsbijstand hebt, neem ik aan dat je hen het verweer laat schrijven?!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 19:13

Ik heb het verweer zelf geschreven, aangezien de rechtsbijstand nog niet echt vlot is Boos! . Was niet zo moeilijk aangezien ik elk punt kon weerleggen.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:24

je staat enorm in je recht.... das duidelijk. de kantorechtersformule is voor elk jaar dat er gewerkt is een maandsalaris........ Dus dat heb je zowizo.

maandag gewoon je 4 uren gaan werken. Contact opnemen met je arbodienst om te kijken hoe hun adviseren met betrekking tot je ziekzijn.

Verweer is een ontzenuwing van zijn aanvraag. ik denk dat je die heel best zelf kunt schrijven, let alleen wel op dat je zakelijk blijft en niet emotioneel wordt.

Als hij op economische gronden ontslag aanvraagt dan zal inderdaad het last in first out systeem moeten werken en zal hij financieel zo aan de grond moeten zitten dat hij jou echt niet meer kan betalen...... zoals hij dat nu doet zal een rechter dat gelijk van tafel vegen.

Succes

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:25

Ik zou er niet mee accoord gaan en idd een zieke werknemer is beschermd. Gewoon maandag weer aanwezig zijn.... want als je afhaak ik het ongeoorloofd verzuim.
Zou wel alvast rond gaan kijken naar een andere baan maarja waar vind je dat zo snel als je nog niet 100% kan werken... je zit niet in een makkelijke positie op dit moment.

Succes

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aeva, Amazonbot, Ashleytjuhh, Athelas, Barchetta, Jorex, karlli, KimD, KleinBoefje, kosseh, Lalladidoo, Olga89, Roosch, StonedRomy, xAlice, YandexBot en 137 bezoekers