Paard is scheef, wat te doen.....????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Paard is scheef, wat te doen.....????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 20:56

Mijn paard is dus scheef.

Vandaag is mijn zadel weer naar de maker geweest om m te laten controleren, aangezien hij een maand geleden is verbreed en opgevuld. Nu bleek dat aan de rechterkant van mijn zadel een bult was ontstaan in de vulling van de kussens. Ik merkte in het rijden al dat hij idd scheef was. Op de linkerhand liep ie over de buitenschouder weg en op de rechterhand viel hij naar binnen toe. Zelf had ik ook het gevoel dat ik scheef zat, maar ik doe dit al 2 jaar (bleek aan mijn zadel)
Als ik nu de rug van mijnpaard bekijk zie je verschil tussen beide kanten. De rechterkant is achter de schouder een gat (minder bespiering) en aan de linkerkant loopt dit gewoon door (is dus wel bespierd).

Mijn vraag is dus nu: Hoe kan ik die rechterkant trainer om die spier daar ook te laten gebruiken en wie weet er oefeningen o.i.d. daarvoor>????

Mijn paard is goed bekapt en de tandarts komt ook regelmatig langs, dus daar kan het niet aan liggen.

Is een fysiotherapeut een idee?? Wie weet er een goeie in het noorden???


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:14

Elk paard is scheef. De een wat meer dan de andere.
Het oplossen is inderdaat gelijke spieren en lenigheid kweken.
Vraag haar is op de linkerkant in een ligte schoudervoor naar binnen. En op de rechter kant naar buiten. Dus juist het tegen overgestelde.

Hoe dit te doen. Op de lange zijde ga je door zitten en neem je je handen en je boven lichaam ligt naar binnen. Dus net als of je schuin langs je paard kijkt. Met je binnen been hou je hem op de hoefslag.
Doe dit zo veel dat hij aan kan. Zijn spier moet langer en elastiescher worden. Dat doe je niet door te veel te vragen. Maar door de moeilijkheids graat op te bouwen.

Laat hem ook is achterwaarts gaan. Draait hij naar een kant. Dan is hij inderdaat scheef. Door hem dan ook recht naar achteren te laten gaan. kweek je ook weer spieren. Dus achterwaarts met het hek aan de draai kant.

succes

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 19:11

Ja ik doe heel veel oefeningen met stelling, voltes met achterhand naar binnen of juist naar buiten. Veel halve kleine voltes en slangenvoltes. Maar ik merk gewoon steeds verzet en spanning als ik stelling en buiging vraag naar rechts. Achterwaarts gaat hij altijd naar links, maar dat deed me vorige paard ook doordat ik dus altijd met me rechterbeen naar achteren heb gereden is dat dus logisch, ik rij ook scheef en dat weet ik. Met hh zet hij ook vaak zijn linkerachterbeen er niet bij.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:30

mijn paard is ook scheef, ook linksachter en ik probeer het (onder begeleiding van een lesgeefster) d.m.v. longeren te corrigeren. Dit doe ik 1 keer per week.



Ik longeer met dubbele lijnen en een stoot, maar met een pessoa-tuigje schijn je op een paardvriendelijker manier hetzelfde te kunnen bereiken.

Verder laat ik hem veel naast de fiets draven, onbelast in rechte lijnen. Ik heb stalling in een polder, dus kilometers rechte weg met brede grasbermen, uitstekend geschikt voor dit doel!

Ik merk dat hij langzaam verbetert, maar het duurt wel een paar maanden!!!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:41

waarom fysiotherapie?? Eerst er heel veel geld in pompen om hem weer recht te krijgen op deze manier en vervolgens weer op de zelfde of bijna de zelfde manier doorrijden. Misschien iets om es even over na te denken??

En ook langs de fiets, op lange rechte lijnen en juist onbelast gooit een paard zich ook scheef, hij gaat lopen zoals hij het fijnste loopt en als dat nou eenmaal scheef is......

Maar longeren werkt wel, mits goed uitgevoerd uiteraard.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:56

slalommen tussen pionnen door Lachen Klinkt een beetje stom en duf maar het werkt ontzettend goed. Paarden moeten dan steeds links en rechts wat inbuigen, waardoor ze soepeler worden. Dan zal het rijden voor jou ook makkelijker kunnen worden (soepel paard is fijner te rijden over het algemeen) en zal je zo meer aandacht kunnen besteden aan het rechter worden van je paard

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:08

Wat maaike zegt is heel goed. Daarbij als je zelf scheef zit. Dan kan je ook niet van het paard verlangen dat hij recht loopt als jij er op zit. Dus zorg eerst dat je op allebij je zitbeen knobbels even veel gewicht heb zitten. En blijf je heel consequent recht op je paard denken.
Omdat dit niet echt makkelijk is. Kun je veel drondwerk gaan doen. Pessoa ben ik niet voor. Vind het echt niet zo dier vriendelijk als sommige zeggen.
Ga is kijken of je zijn lichaam onder controle heb aan de hand. Dus je staat naast het hofd van je paard met je gezicht naar zijn kont. Nu vraag je met je zweep zijn kont om te zetten. Dus je tikt of prikt of mischien prikkelen ligt er aan waar hij op reageerd zijn kont om te zetten. Hou het halster touw losjes in je hand. Niet trekken of vast houden. Alleen als hij zelf tegen het touw loopt. Geef je een rukje en laat direct weer los.
Als dit goed gaat aan beide kanten. Dan kan je hem dus vragen kont om te zetten en direct loop je zijwaarts mee opzij. Dus kom je in de schouderbinnenwaarts. Gaat de sbw goed. Dan kan je zijn hoofd laag hoog rond vragen. Om zo het paard los en sterk te maken in zijn rug.

Je kunt hem ook rond vragen door naast de kruis van je paard te staan. En hem naar je toe te vragen zonder dat hij zijn kont weg zet. Dus dat hij zich zelf rond maakt.

En vooral belonen als hij ook maar iets goed doet. Het moet voor bijde leuk zijn.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 19:32

Unity schreef:
waarom fysiotherapie?? Eerst er heel veel geld in pompen om hem weer recht te krijgen op deze manier en vervolgens weer op de zelfde of bijna de zelfde manier doorrijden. Misschien iets om es even over na te denken??

En ook langs de fiets, op lange rechte lijnen en juist onbelast gooit een paard zich ook scheef, hij gaat lopen zoals hij het fijnste loopt en als dat nou eenmaal scheef is......

Maar longeren werkt wel, mits goed uitgevoerd uiteraard.


Dat realiseer ik me heel goed ja, ik ben ook al van dat plan afgestapt. Ik wil de oorzaak oplossen en die ligt echt voor een groot deel bij mezelf. Ik ga niet met mijn paard lopen en ik op de fiets, dat vind ik levensgevaarlijk. Ik heb een jong paard die nog wel eens uit wil wijken en ook graag hard gaat. Ik ga elke week met hem naar buiten en dan erop, de hei op en idd over grote brede lange rechte paden veel draven en galopperen en zelf recht zitten. Longeren doe ik ook ongeveer 1 keer per week met touwtjes, maar het probleem is dat ik dat niet met zweep kan doen, want dan ben ik alleen maar bezig hem ontspannen te krijgen. Zonder die zweep valt ie dus lekker naar binnen of juist naar buiten. Op zich kan ik m dan wel lekker actief en onbelast laten lopen en ik doe dan gewoon veel voltes openen en sluiten zodat ie wel moet buigen en op moet blijven letten.

Gister had ik rijvereniging en zij zei ook dat ik gewoon op moet blijven letten dat ik zelf recht zit en toch eens in de maand me zadel ff weer goedlaten doen en kijken of het dan minder wordt. Ik heb van haar wel een paar mooie oefeningen mee gekregen om thuis te doen, oa schoudervoor in galop en veel voltes openen en sluiten.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:47

Gebruik de zoekfunctie eens op RECHTRICHTEN.

Ook op de site www.hoefkatrol.com staat een stuk over rechtrichten.

Ik longeer heel veel met dubbelel lijnen.
Ik houd contact met de buiten lijn en met de binnenste laat ik hem op de volte lopen.
Hierdoor wordt het paard recht maar je zult idd eens een paar keer goed les kunnen nemen in rechtrichten.


Ik heb zelf heel veel geleerd van een paar lessen van Antoine de Bodt.
Die houd zich veel bezig met het rechtrichten en kan je heel veel laten voelen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:55

Ben je met je zadel bij van triest geweest?Ik hoop het want dat is in mijn ogen een van de beste in deze buurt.
Fysiotherapie kan een optie zijn.Kijk eens op www.equireva.nl dat is vlakbij en Gerry bekijkt jullie allebei *LOL* en geeft goede tips en oefeningen.
Van andere hoor ik dat ze naar Albert van Es gaan.Ook in de buurt.
De keuze is aan jou.
succes.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 22:32

Ja ik ben bij van triest geweest en toen ik idd de eerste keer bijhem was met mijn zadel kon ie me precies vertellen hoe ik zat en dat dus mijn rechterachterbeen altijd naar achteren heeft gelegen, daardoor hing ik dus naar links en voila het cirkeltje is rond. Mijn paard ving dit op door naar links te vallen om onder mij te blijven en je hebt een scheef paard. T is allemaal zo logisch als het maar kan, maar zo moeilijkom weer op te lossen....


Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:51

rechtzitten is niet alleen recht tussen de oren door kijken, maar dus ook op je zitbeenderen letten, en op gelijke druk op beide teugels.

Er zijn manieren van rijden waarbij juist het naar binnen zitten in combi met contra stelling zorgen voor een recht paard! Dus in hoeverre dien je geheel recht boven je paard te gaan zitten?

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:25

Meestal is het probleem alleen het paard.
het paard loopt scheef en duwt daardoor de ruiter scheef omdat die het gaat compenseren.

Als men het paard recht richt zit je ook gelijk recht.
En je zadel wordt scheef door een scheef paard het heeft dus geen zin om het zadel steeds aan te passen(tenzij het scheef is).


Je zult echt anders moeten gaan rijden.

(zelf ervaren)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 13:13

Mmm jij hebt dus niet goed gelezen wat ik allemaal neer heb gezet. Bijmijn pony, waar ikmet hetzelfde zadel op reed als nu ben ik al scheef gaan zitten. IK had altijd mijn rechterbeen naar achteren liggenen daardoor hing ik naar links. Het is dus weldegelijk mijn fout en ja, me paard loopt ook wel scheef. Tuurlijk dat doet idd elk paard.
Dat van dat rechtrichten is echt een goeie tip. Ik heb nota bene het boek an coby van baalen en johann hinneman thuisliggen!!!! Ook heb ik net een 2e longeerlijn gekocht, zodat ik met dubbele longe kan werken! Thanxx


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers