rhinopeumonie/influenza inenting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

rhinopeumonie/influenza inenting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 21:22

nou hoorde ik gisteren van een kennis dat het veel effectiever is om je paard 2 maal per jaar in te laten enten tegen het rhinopeumonie virus en 2 maal tegen het influenza virus!! Scheve mond
(rhino=een zeer besmettelijk soort van herpus virus)
is dit alleen nodig als je met je paardje wedstrijden rijd en/of met meerdere paarden op stal staat???
(syl staat namelijk alleen)
weet wel dat je maar 1 x per jaar voor een tetanus injectie hoeft!


Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:44

Tsja de een zegt van wel en de andere zegt van niet, zelfs de da zijn het daarover niet met elkaar eens.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:24

Influenza weet ik niet zeker..., maar Rhino kun je beter twee keer per jaar geven. De inenting werkt maar enkele maanden. Dit heb ik trouwens van mijn DA! Het is wel zo dat de enting niet 100 % resistent maakt (ik geloof maar 60%), dus je hebt geen garantie. De paarden krijgen wel een minder ernstige vorm als ze geinfecteerd zijn.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:49

Ik laat Miro niet tegen Rhino enten, heeft geen enkele zin. Ik sta op een stal met 60 paarden en dan zou elk paard op stal tegen Rhino geënt moeten worden en dat gebeurt al niet dus... Tong uitsteken Ik laat 1x per jaar enten tegen influenza/tetanis Scheve mond

-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**


taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:39

Ik laat Taverno wel 2 keer per jaar tegen Rhino enten,ik sta ook op een grote stal.Het is een fabeltje om te zeggen dat het geen zin heeft als niet iedereen z`n paard laat enten.
Je paard kan wel Rhino krijgen maar is dan een stuk minder ziek.

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 14:20

oke mercy ik weet genoeg! ik laat syl nu 2x per jaar inenten tegen rhino
wil geen risico lopen

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:33

mijn drachtige merrie heeft zelfs 3 inentingen nodig tegen rhino,ze kreeg eentje aan 4 maanden,daarna nog een aan 8 maanden,en de laatste dus naar het einde van de dracht toe,dit voorkomt toch een groot risico op het afwerpen van het veulen en doodgeboorte
het is natuurlijk beter als alle paarden ertegen ingeent zijn,maar een manege zal zich die extra kosten niet gauw op de nek halen...

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:04

Het hangt bij rhino er maar net vanaf hoe vaak jouw paard in contact komt met paarden van buitenaf. Gebeurd dit niet, is de kans klein dat hij/zij het ook krijgt. Mijn paard is er niet tegen ingeent. Zodra rhino in de buurt is gaat de stal zowieso op slot en de wedstrijden worden afgelast/afgezegd.

Als mijn paard een drachtige merrie zou zijn zou ik het wel doen, maar ik heb een ruin. (niet dat die minder bevattelijk ervoor zijn, maar kans op verwerpen van een veulen zit er niet in Lachen )

Ik denk dat het belangrijker is dat je zorgt dat je paard een goede weerstand heeft en gezond is.

Infuenza hoeft officieel maar 1x per jaar, maar het is beter als je het twee keer per jaar doet. Het werkt nl niet een heel jaar.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 17:32

Inderdaad. Influenza werkt niet een heel jaar, maar tegen tetanus werkt hij bijna 2 jaar. Dus voor influenza is het wel verstandig om 2 maal per jaar te enten, voor tetanus is het niet nodig.
Voor Rhino is het heel anders. Sommige mensen beweren dat zelfs 4 keer per jaar enten niet voldoende is. Van verschillende paardenpraktijken in NL weet ik dat zij heel weinig tegen Rhino enten, behalve op "probleembedrijven" Dat zijn over het algemeen stallen waar ze veel paarden hebben, veel in en uitsleep van paarden en regelmatig verwerpers. En er komt nog bij dat een enting een infectie niet voorkomt, dus de merrie kan altijd nog verwerpen, De kans hierop is wel wat minder dan bij niet enten.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 22:44

Influenza werkt 9 maanden, vandaar dat gehannes met wel of niet een jaar...
Rhino werk 6 maanden, maar eigenlijk lopen enkel drachtige merries direct gevaar. (dat werd mij verteld door de DA)

Ik sta op een stal waar elk jaar veulentjes komen en ook wedstrijdpaarden staan. Als voorzorg (en staleis) moet elk paard voor Rhino en influenza geent worden (25 paarden groot bedrijf).
Vervelende van die Rhino enting is dat ze er een paard dagen echt wel 'beroerd' van zijn. De DA adviseert dan ook drie dagen geen werk te doen met het paard. Bij influenza is dat weer verschillend, het ene merk prik kan gewoon mee doorgereden worden en het andere moet je ook rustig aan mee doen. Mijn merrie was afgelopen keer dat ze Rhino geprikt kreeg echt even niet lekker (warm en suf). Waarschijnlijk was de prik in combinatie met het verharen en de kou net iets teveel van het goede.

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:47

idd mijn merrie was twee dagen ook opmerkelijk rustig in de wei,ze hoefde gelukkig een paar dagen niet te werken,ik ga hier in het vervolg hier ook rekening mee houden,
de andere drachtige merries op de stal zijn ook ingeent,maar de manegepaarden niet

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:45

Als een merrie al rhino heeft gehad. Moet ze dan altijd nog geent worden?
Had namelijk ns gehoord dat ze het dan niet meer kunnen krijgen.

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 23:16

weet nu weer wat meer het is een herpusvirus net als bij mensen (denk maar aan een koortslip,waar ikzelf ook vaak last van heb bleh) en dit virus blijft altijd in je lichaam "rondhangen" wanneer de weerstand wat minder is of bij stress kan dit meteen weer opkomen dan ontstaan er kleine blaasjes en in die blaasjes zit vocht en als die blaasjes opengaan is het zeer besmettelijk en in de rhino enting zit ook de stof die in het zalfje zit voor het menselijke virus! dus meerdere keren per jaar laten inenten is wel verstandig dat verkleint de kans

Ipsilonka

Berichten: 5859
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:28

Bij ons op stal wordt standaard 2 x per jaar geent tegen rhino en influenza. Alle paarden krijgen dus deze entingen. Dit in overleg met verschillende dierenartsen.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:33

bij mijn vriend op stal moet er 2 keer per jaar voor de rhino en de influenza worden geent..
vind het wel eengoede zaak.. je kan niet voorzichtig genoeg zijn.. en er zal maar iemand op jou stal het krijgen.. dan is dat een risico voor de andere paarden

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:37

volgens mij moet je, als je wedstrijden rijd, 2x per jaar enten voor iig influenza. zo was het in de drafsport altijd wel en volgens mij bij de dressuur etc. ook. rhino enten werkt idd veel beter als de hele stal geent wordt en werkt eigenlijk dus helemaal niet of nauwelijks als alleen jou paard geent wordt en dan nog moet het paard ook nog meerdere keren per jaar geent worden voor rhino, anders werkt het dus gewoon niet.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:39

Bij ons op stal wordt er ook 2x per jaar ingeent, en niet alleen de eigenaarspaarden OOK de manegepaarden! De staleigenaars zorgen ook voor regelmatige ontworming e.d. Haha!

A.s. maandag zijn ze bij ons weer aan de beurt.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, Babootje, Britta31, carika, Eefjahh, Eepie, ellen05, Gitje1973, IASCrawler, Jade91, jazzejam, Kabayo, kimmetje26, lina1998, MarjanB, Princesj, Rije, Symke en 90 bezoekers