Welk bit voor buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:58

klopt helmaal
Maar sommige ruiters hebben nu eenmaal niet door dat ze zelf geen onafhankelijke zit hebben.
Dat ze hun evenwicht zelfs houden aan de teugels.
Nooit geen zit ophoudingen geven en het dan maar raar vinden dat een paard niet fatsoenlijk loopt.

Hier vanachter de pc kun je niet zien hoe iemand rijd, dus vind ik het geen aanrader om maar te zeggen, pak dit bit, dat bit, misschien is het wel een trekker en dan is het mijn inziens wel dierenkwelling.

En pas nog op een paard van een trekker gezeten.
Die nog op een gewoon bit reed, maar het wel al had over scherpe bitten.
Die altijd al met slof rijd en dan niet op de manier zoals het hoort.
Paard loopt zo hoog als hij kan en naait eruit, zelfs met slof.
Dat paard had ik binnen 10 min. ontspannen met de neus over de grond in 3 gangen.
En toch beweerde zij een zachte hand te hebben en op de correcte manier met slof te rijden.
missie geslaagd en tegendeel in 10 min bewezen Lachen
Paar word niet meer met slof gereden en het meisje had het over, toch maar te gaan lessen Lachen OK dan!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:59

Ik had dat stangetje ook nooit ingehangen als mijn instructrice had gezegd dat ze het niet kon, de eerste keer is ze ook meegeweest en heeft me begeleid.

Om er zomaar iets in te hangen, nee, maar ik denk dat iemand die in de 50 is en zoveel verschillende dieren heeft gereden, die me ook in de les super kan helpen, weet wat mijn kwaliteiten en kwantiteiten zijn best kan zeggen of het verstandig is, ja of nee.

Idd wat Karin zegt, juist door het scherpere bit zul je rustiger i.d mond zijn, en anders is er iets goed mis.
Ik rijd namelijk voornamelijk met mijn zit, gewichtshulpen en been.
Aan de teugels trekken is mij nooit geleerd, en dat doe ik ook niet.

Oftewel, als je je er veiliger bijvoelt, en je kan er goed mee omgaan, waarom niet?

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:01

Karin"]
[quote="runningkawa schreef:
...maar om het paard te beschermenen tegen trekende ruiters, die dat net zo hard doen aan een scherp bit.


En naar mijn idee zit DAAR het probleem. Waarom zou je net zo hard trekken aan een scherper bit als aan een 'algemeen geaccepteerd' bit? De bedoeling is toch juist dat je door minder druk uit te oefenen een beter resultaat krijgt?

IMO is een 'alternatief' bit niet per definitie slecht. Het gaat erom welke ruiter er aan de andere kant van de teugels zit.
[/quote]



Ik viel verder ook niemand persoonlijk aan in dit topic, en heb ook begrip voor Renske en RK, ik snap waarom jullie het afraden. Je kan niet iedereen negatief over een kam scheren qua rijden maar ook niet positief. Ik bedoel alleen maar te zeggen: alternatief is niet per definitie slechter Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:35

Een B-menstang is ook een miskend alternatief. Kan je als je wenst ook op dubbele teugel rijden, en is best wel vriendelijk.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:47

Ok. Voor de duidelijkheid zal ik uitleggen waarom ik Ret - na bijna 6 jaar - nu op een pessoabitje rijd in de cross.

Ik heb Ret altijd met een normale watertrens gereden. Niks mee aan de hand. Totdat ik ging crossen. In de B cross ging het nog, maar in de L cross moet je toch meer tempo maken op lange stukken en Ret genoot daar zo van, dat ie harder en harder wilde met als resultaat dat hij op het bit gingen hangen, het bit vast ging pakken. (en dat heeft niks te maken met het opvoeden van je paard)
Op die manier werd het gewoon gevaarlijk om een cross te rijden, omdat je je paard dan heel moeilijk netjes terug krijgt voor de sprong, waardoor er de ergste dingen kunnen gebeuren....

Totdat mijn instructrice mij adviseerde om een pessoabitje te proberen met maar 1 extra ring ipv 2. Die tweede had ik volgens haar niet nodig, omdat die nog duidelijker (ik zeg maar duidelijker, want het woord 'scherper' is niet aan de orde) inwerkt en het is alleen om hem iets terug te nemen.

Veel mensen denken dat een pessoabit 'scherper' is, maar het is zo dat een pessoabit niet inwerkt in de mond, maar achter de oren. Het paard krijg als het ware een druk achter de oren, waardoor het terugkomt. Tuurlijk moet je hem voor het grote deel terugrijden op je zit (dat doe je normaal gesproken altijd), maar door een heel kleine ophouding te maken met je hand, komt hij met dit bitje al terug. Niks zieligs aan hoor.
Het is juist zieliger als je je paard met een normaal bitje probeert op te voeden en hem steeds in zijn mond zit te rukken om hem terug te krijgen.
Met dit pessoabit werk je heel zachtjes (bijna onzichtbaar) in en heb je je paard op een vriendelijke manier weer bij je.

En voor de rest rij ik elke dag (dressuur, springen, buitenrit) met mijn normale watertrens en dan is er niks aan de hand.

Ik ben blij dat dit soort bitten bestaan, want ik kan mij mijn tweede L-cross nog herinneren, toen reed ik met mijn watertrens en moest ik gewoon bijna zagen om Ret voor de volgende sprong in de cross weer terug te krijgen, hoe diep ik ook terugzat (voelde me toen gewoon een dierenbeul). En dit heeft niks te maken met een slecht opgevoed paard, maar een paard dat plezier heeft zijn werk.
Wat ben ik blij dat ik nu dit nieuwe bitje heb, want met dit bitje kan ik hem op een veel vriendelijker manier terugnemen.

Je moet alleen weten hoe je er mee om moet gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:53

Citaat:
Je moet alleen weten hoe je er goed mee om moet gaan...


juist, dus geen aanraders via een computer schermpje.
Alleen via goede instructeurs
Die weten hoe iemand rijd.
Je kunt wel bij de doet het zelf handel winkel gaan zoeken, en dan naar de afdeling ijzerwaren, maar dan is er degelijk wat mis.
En dat is wat je vaak mist in een vraag, het woord instructie Scheve mond

En een L cross vind ik dan ook nog helemaal geen vergelijk met een buitenrit, maar dat zal ook wel aan mij liggen Verward

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48421
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:16

ik rijd buiten eigenlijk altijd met hetzelfde bit als in de bak... tot voor kort een dubbel gebroken watertrens met dik tussenstukje, nu met een Mylerbit...

Mylers kenmerken zich door de anatomische vorm (poehee... wat een duur woord... Haha!) en alle delen zijn afzonderlijk van elkaar beweegbaar....

Met de myler die ik heb kan je een minimale hefboomwerking creëren door de teugels en bakstukken door de "gleufjes" onder- en bovenaan de D-ring te doen... maar je kan 'm ook gebruiken zonder die werking (en dat doe ik dus... Lachen )

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 13:37

runningkawa schreef:
Citaat:
Je moet alleen weten hoe je er goed mee om moet gaan...

En een L cross vind ik dan ook nog helemaal geen vergelijk met een buitenrit, maar dat zal ook wel aan mij liggen Verward


Misschien is mijn paard tijdens de buitenrit wel net zo enthausiast als Ret in de L cross???? Verward

Beetje kort door de bocht om die vergelijking te maken. We hebben het hier over 2 totaal verschillende paarden..


(Of misschien lijken mijn buitenritten wel op een L cross zonder hindernissen??? Verward Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:39

En 2 totaal verschillende diciplines
jij hoeft niet passend bij een vaste hindernis uit te komen.
3 meter eerder of later in handgalop maakt met een buitenrit niks uit.
Want met of zonder hindernissen vind ik een enorm verschil.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:47

runningkawa schreef:
3 meter eerder of later in handgalop maakt met een buitenrit niks uit.


Als je ineens op de rem moet voor een mountainbiker of auto wel.

Bedenk je wel dat je je met een buitenrit op de openbare weg bevindt. Ook al is je paard verder nog zo braaf en verkeersmak, veiligheid gaat voor alles. En dan zie ik echt niet waarom ruiter A in een L-cross wel met een ander bit zou mogen rijden en ruiter B op een buitenrit niet. Tenzij ruiter B een stuk brakker rijdt dan ruiter A, maar dat kan ik vanaf een schermpje niet beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:14

Als je je paard zo slecht onder controle hebt, moet je thuis nog ff wat oefenen en je niet op de openbare weg vertonen.
Of als je weet dat je hem niet de baas kunt in galop, maar wel in stap een relaxed stapritje maken.

En ga jij maar eens lezen op de vragen op bokt, of er iets word aangeraden door een goed instructeur (M/V)
Nooit, of zelden,het is allemaal doe hetzelf

Ik ga er wel vanuit dat als je L crosst je wel goede instructie hebt.
Tenminste dat mag ik hopen Lachen
En dat het dan op aanraden van de instructie gaat.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:27

Ik snap je punt ten aanzien van de instructie. Ik ben zelf ook altijd wat huiverig als het gaat om andere bitten e.d., ik probeer een alternatief ook altijd pas wanneer een serieus persoon met meer inzicht en ervaring op dat gebied mij het aanraadt. Om dezelfde reden is Lautje niet eerder met een pessoa gaan rijden, pas toen haar instructrice het voorstelde.

Maar met je uitspraak 'Als je je paard zo slecht onder controle hebt, moet je thuis nog wat oefenen en je niet op de openbare weg vertonen' ben ik het niet eens. Als het om een probleem gaat dat zich thuis in de bak niet voordoet maar op de openbare weg wel, dan zal het echt niet beter worden door thuis nog wat te oefenen. Dan moet je juist die openbare weg op, dan maar met wat extra veiligheidsmaatregelen. En die hoef je echt niet continu te laten inwerken, integendeel: vaak maak je het probleem dan alleen maar erger.

Ik ken ook mensen die hun paard in de bak prima onder controle hebben, maar buiten met een losse slof rijden en die alleen oppakken op het moment dat het nodig is. Dat vind ik alleen maar verstandig, en dan zeg ik ook niet 'oefen thuis nog eerst maar een beetje voordat je je uberhaupt buiten vertoont'. Dan zie ik die mensen liever op zo'n manier naar buiten gaan - ze proberen het tenminste! En op het moment dat ze zo'n slof (of dat andere bit) niet meer nodig hebben, dan hebben ze IMO vooruitgang geboekt met dat paard. Maar dat hebben ze dan wel in die specifieke situatie bereikt. Je kunt je paard in de bak nog zo goed onder controle hebben, maar op de openbare weg is het echt wel een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:31

Mee eens, maar kijk eens hoeveel mensen Niet terug tijden op de zit en alleen maar op de teugels.
Die zullen, nooit, maar dan ook nooit hun paard buiten kunnen houden.

En het lijkt wel of iedereen verplicht hun paard wil laten gaan in het bos, want dan krijg je vaak de verhalen, ik krijg hem niet terug.
Is het zo erg om alleen te stappen en evt te draven?
Met Kawa heb ik heel lang gestapt in het bos.
Hij was na de galop wel te houden en ook daarna in stap te houden, maar je had dan zo'n stuiter bal onder je kont.
Pas toen hij geleerd had dat hij zich rustig moest gedragen in het bos, mocht hij flink galoperen.
Maar dat soort inzicht missen er veel.
Ze willen scheuren, maar daar zitten soms consequenties aan vast.
En daar hoort dan imo geen scherp bit bij, maar zelf eens inzien waarom een paard elke keer heet word in het bos. En daar wat aan doen.
Want daar zit het probleem en met een ander bit verplaats je het probleem en los je het niet op.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 15:34

Karin schreef:
Ik snap je punt ten aanzien van de instructie. Ik ben zelf ook altijd wat huiverig als het gaat om andere bitten e.d., ik probeer een alternatief ook altijd pas wanneer een serieus persoon met meer inzicht en ervaring op dat gebied mij het aanraadt. Om dezelfde reden is Lautje niet eerder met een pessoa gaan rijden, pas toen haar instructrice het voorstelde.

Maar met je uitspraak 'Als je je paard zo slecht onder controle hebt, moet je thuis nog wat oefenen en je niet op de openbare weg vertonen' ben ik het niet eens. Als het om een probleem gaat dat zich thuis in de bak niet voordoet maar op de openbare weg wel, dan zal het echt niet beter worden door thuis nog wat te oefenen. Dan moet je juist die openbare weg op, dan maar met wat extra veiligheidsmaatregelen. En die hoef je echt niet continu te laten inwerken, integendeel: vaak maak je het probleem dan alleen maar erger.

Ik ken ook mensen die hun paard in de bak prima onder controle hebben, maar buiten met een losse slof rijden en die alleen oppakken op het moment dat het nodig is. Dat vind ik alleen maar verstandig, en dan zeg ik ook niet 'oefen thuis nog eerst maar een beetje voordat je je uberhaupt buiten vertoont'. Dan zie ik die mensen liever op zo'n manier naar buiten gaan - ze proberen het tenminste! En op het moment dat ze zo'n slof (of dat andere bit) niet meer nodig hebben, dan hebben ze IMO vooruitgang geboekt met dat paard. Maar dat hebben ze dan wel in die specifieke situatie bereikt. Je kunt je paard in de bak nog zo goed onder controle hebben, maar op de openbare weg is het echt wel een ander verhaal.


Precies mijn gedachte OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:50

En heb jij als eens gedacht wat de oorzaak is van zijn heet zijn?

Kawa is aan vaders kant ook engels volbloed en daar aard hij flink naar.
En aan moeders kant zit arabier, dus ik weet heel goed hoe een heet paard is. Lachen
en ik weet dat als ik die van mij met een slof rij, hij achterover zou klappen, want zijn karakter pikt dat niet, plus hij raakt in paniek als hij vast zit.
een scherp bit loopt hij juist doorheen.
Het vlucht gedrag is bij zo'n paard hoger dan bij een koudbloederiger paard. En hij vlucht juist voor zulk bit.
Of hij lomt omhoog en omhoog is bij kawa niet een beetje Lachen

Dus denk eens na waarom je hem niet kunt houden?
Waarom word hij heet?

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 16:02

Nou, ik wil ook graag ontspannen buiten rijden, ik rij met een Pelham met verbindingsstukjes (minder scherp dan stang). Ik rij de hele weg met een los teugeltje, maar ik heb gewoon geen zin dat er door mijn schuld een ongeluk gebeurd. Gebruik het dan ook als noodrem. Heb het gelukkig nooit nodig, maar zit toch wat veiliger in het zadel. Bij ons zijn al een aantal paarden de snelweg opgerend, omdat die mensen per sé met een normaal bit buiten willen rijden (zelfde als dat ik in dit topic weer lees). Nou, dat vind ik dus echt onverantwoord. En ja, als mijn paard wild is, merkt hij snel genoeg dat hij wat scherpers in zijn mondje heeft hangen, en daar heeft hij ook respect voor.
Ik rij ook soms met mijn gewone trens buiten, maar dan zit ik toch een stuk onzekerder. En ach, als je alleen aan het bitje zit als het nodig is, is er niks aan de hand, hoor. Succes met je keuze OK dan!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 16:59

runningkawa schreef:
En heb jij als eens gedacht wat de oorzaak is van zijn heet zijn?
Dus denk eens na waarom je hem niet kunt houden?
Waarom word hij heet?


Ik snap niet zo waarom je er zo op door blijft gaan.. Ieder paard is anders, zo ook elk engels volbloed of volbloed verwant.. Maar dat ter zijde dit is een discussie forum, ik had mijn vraag gewoon per pb moeten vragen en niet in het openbaar..

Ik vraag niet waarom mijn paard heet is, ja hij is heet omdat hij jolig is en het onwijs naar zijn zin heeft en graag een wedstrijdje loopt en beter in zijn vel zit dan ooit tevoren (Hij is heel lang best wel 'ziekjes' geweest en de conditie en gezondheid die hij nu heeft, heeft hij nog nooit gehad)..
Hij voelt zich goed en laat dat merken ook.. En ik ben heel blij dat hij zich als een sterk en fit paard heeft ontpopt.. Haha! Alleen het moet wel veilig blijven..

Ik kreeg gister het advies van iemand om met een slof naar buiten te gaan.. No way dat ik dat doe, ik kan niet met slof rijden en vind het nog gevaarlijker dan omdat hij erin kan gaan staan en omdat ik dan nog eerder mijn paard over de kop trek dan stil trek voor mn gevoel..
Als ik hem met dat kleine beetje extra druk achter de oren wel gewoon kan bereiken wat ik wil bereiken is dat toch een mooie oplossing voor beide.. (Daarbij denk ik dat Cielito een slof ook niet zal accepteren)..

Maar jij kan mij vast vertellen waarom mijn paard heet is..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:09

CielitoLindo schreef:
Ik kreeg gister het advies van iemand om met een slof naar buiten te gaan...


Voor de goede orde: dat was ik niet, hoewel ik het hierboven wel noem. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 20:18

Citaat:
Ik snap niet zo waarom je er zo op door blijft gaan.. Ieder paard is anders, zo ook elk engels volbloed of volbloed verwant.. Maar dat ter zijde dit is een discussie forum, ik had mijn vraag gewoon per pb moeten vragen en niet in het openbaar..
Oke klaar dan Lachen
Wil alleen maar helpen
En idd elk paard is anders en daarom was ik benieuwd waarom jij denkt dat hij heet is.
Meer niet, zat niks verkeerd achter, maar laat maar.
Veel plezier met rijden Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:31

Maar sommige paarden zijn in de bak gewoon poeslief en worden buiten druk/heet/drammerig, you name it.
Waarom zou je er dan niet een slof aan hangen of een scherper bit? Als je daar mee kunt rijden zie ik het probleem niet.
Paard braaf, teugel ontspannen. Paard niet braaf? Rats....
(daarom moet je wel weten wat je doet met die teugel of dat bit, begrijp me niet verkeerd)

Machie

Berichten: 16006
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:10

Ok, ik heb zelf een 3 jarige, daarmee rij ik vaak buiten, en meneertje wil ook wel eens sneller dan dat ie mag, maar om er daarvoor een ander bit in te hangen Verward Hij moet gewoon kunnen lopen op zn dubbelgebroken trensje!!! Als hij langer snel wil dan dat ie mag, ga ik gewoon met m slingeren, gaan ze vanzelf langzamer!

Maar gelukkig... ik heb n braaf knollie'tje, dus eigenlijk is dit nooitnodig. Terug rijden op zit, daar ben ik het meeste ven van!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:45

runningkawa schreef:
Een engels volbloed wat een tank word, die ken ik nog niet Lachen
Dat ken ik alleen bij lager in het bloed staande paarden.

Ik zou gaan voor een pessoa met slof Tong uitsteken


waar slaat dat op (ik zou gaan voor een pessoa met slof?)
ze vraag gewoon iets omdat zij het niet meer weet wat ze moet doen en dan ga je dat schrijven?

maargoed ik zou het niet weten ik heb er echt geen verstand van.
dus ik kan je ook nie helpen (sorry)

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 13:50

machie schreef:
Maar gelukkig... ik heb n braaf knollie'tje, dus eigenlijk is dit nooit nodig.
Terug rijden op zit, daar ben ik het meeste ven van
!


Dit is een rare uitspraak, want ik ga er vanuit dat elke normaal rijdende ruiter zijn paard terugneemt op zijn zit. Verward
Maar als je paard hier doorheen loopt, werkt het terugrijden op je zit niet meer en is zo'n pessoabit een oplossing.
Mijn paard is ook hartstikke braaf, zelfs in de cross. Alleen voor de veiligheid heb ik dat bitje erin gehangen, omdat ik geen zin heb in ongelukken.

Machie

Berichten: 16006
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:59

sharonaollie"]
[quote="runningkawa schreef:
Een engels volbloed wat een tank word, die ken ik nog niet Lachen
Dat ken ik alleen bij lager in het bloed staande paarden.

Ik zou gaan voor een pessoa met slof Tong uitsteken


waar slaat dat op (ik zou gaan voor een pessoa met slof?)
ze vraag gewoon iets omdat zij het niet meer weet wat ze moet doen en dan ga je dat schrijven?

maargoed ik zou het niet weten ik heb er echt geen verstand van.
dus ik kan je ook nie helpen (sorry)
[/quote]

er staat een Tong uitsteken achter! En ik weet zeker dat RK dit gewoon als geintje heeft neergezet

Machie

Berichten: 16006
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:00

Lautje: Als je paard zo braaf is, waarom dan een pessoa bitje? Eigen onzekerheid? Ik snap dat niet. VEel mensen hoor ik zeggen, ja mn paard is zoooo braaf, en vervolgens hebben ze ik weet niet wat allemaal in de mond van het paard liggen....