Wat voor beeld heb jij bij *gehandicapt* ?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Wat zie jij bij het woord *gehandicapt*

Lichamelijk gehandicapte
18 (20%)
Verstandelijk gehandicapte
12 (13%)
Beiden
47 (54%)
Iets anders, nl:
10 (11%)

Totaal aantal stemmen: 87


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Wat voor beeld heb jij bij *gehandicapt* ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 11:21

Wil ik wel eens weten. Zie je dan een lichamelijk gehandicapte voor je of een verstandelijk gehandicapte? En nog meer in detail, zie je een blinde, ene verlamde, of iemand die niet goed praat of juist gedragsproblemen heeft?

Laat het me weten Haha!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:29

Iets anders, nl: lieve mensen/kinderen met hun beperkingen. Je kunt er ongelooflijk veel van leren en ze houden je vaak een spiegel voor. Wij streven maar naar geld, carriere enz. en zij laten zien dat je gewoon gelukkig kunt zijn. En dan gelukkig zijn door een ballon, een knuffeltje of een dikke kus op je voorhoofd.

Het is goed voor deze maatschappij om eens stil te staan bij deze mensen/kinderen.

Ik houd van ze en geniet ervan hoe zij van het leven kunnen genieten!

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 11:59

dat hoopte ik te horen luvdaTossa Haha! er is een totaal verkeerd beeld van deze mensen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:12

Ik ben het precies met LuvdaTossa eens.
Maar voor mij kunnen het dus alle mensen zijn, van mensen die hun grote teen missen tot mensen die alleen maar hun hoofd kunnen bewegen met een geestelijke achterstand. Elke beperking mogelijk dus.

Verder heb ik een hekel aan het woord gehandicapt.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 12:17

Ik heb cursus support, gaat onder anderen over hoe je gehandicapten nou eigenlijk moet noemen, vroeger werden ze gewoon gekken genoemd, gebeurd nu nog steeds, sommige mensen geven er de voorkeur aan om gehandiicapte mensen "mensen met mogelijkheden"te noemen, ik kan dat wel begrijpen, maar ieder die niet met deze mensen werkt zal niet begrijpen wat je daar nou mee bedoelt. Gehandicapt is gewoon het meest concrete woord, het meest duidelijk, daarom dat ik het ook gebruik. Lachen
Tis alleen jammer dat veel mensen ze nog anders noemen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:22

mensen met een hendicap (zo noem ik t liever, eigenlijk...) zijn de meest lieve mensen die er zijn
Ze kunnen je idd leren genieten van een klein beetje, en super!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:23

Mensen met beperkte mogelijkheden bedoel jij, ik heb dat ook pas gehoord in mijn opleiding. Vroeger was het idd gekken/dollen/dwazen.
Geestelijke handicap werd verstandelijk gehandicapt, en toen dachten ze aan "mensen met beperkte mogelijkheden" maar dat klonk ook weer niet goed, en toen werd het "mensen met een beperking"

28-09-2007
Nothing compares too you...

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 12:26

hier hebben we het nu zelfs over mensen met mogelijkheden om het zo weinig mogelijk kleinerend te maken... staat in me boekie :S

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:35

Het verandert steeds, ik zou zeggen noem het zoals je het wil noemen. Voor mij is een mens een mens, beperking of niet.

Welke opleiding doe jij als ik vragen mag?

28-09-2007
Nothing compares too you...

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 12:38

SPW nivo 3 (sociaal pedagogisch werk) maar ik werk dus in de gehandicaptenzorg. Daar heb ik een heleboel cursussen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:40

Is bij jullie SPW-3 dan niet voor kinderopvang alleen? Bij mij op school is dat wel zo, SPW-4 voor alles en 3 voor alleen kinderen. Ik doe dus 4.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:50

Gehandicapten kunnen voor mij alle soorten mensen met een handicap zijn. Maar ze zijn haast niet anders dan een 'normaal' iemand, het zijn echt lieve mensen. Heb ze vaak aan de kassa op mn werk (C1000) en ze maken vaak een praatje, gewoon gezellig, echt leuk! En ik zie gehandicapten ook niet als minderwaardig. Waar ik wel moeite mee heb, is een lichamelijk gehandicapte man hier in Woerden die ook vaak in mijn stamkroeg komt. Prima, leuk voor je, maar zijn gedrag vind ik wel een beetje asociaal, hij rijdt gewoon tegen je aan in zijn karretje als hij vind dat je niet snel genoeg aan de kant gaat. Vind het vanzelfsprekend om aan de kant te gaan, maar soms heb je dat niet door als je met je rug naar hem toe staat of als je even niet aan de kant kan. Dan vind ik het normaal dat je ff wacht tot je er dan langs kan....

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:50

Maar ik ben meer dan dat

De toekomst is onzeker
Zoekende...
Wordt het de stijl van Van Gogh?
Was Van Gogh ook onzeker?
Tuurlijk, anders sneed hij zijn oor er niet af.
Welke weg sla je in?
Vinden de mensen het mooi?
Je bent gehandicapt.
Je wilt bewijzen dat je geen mietje bent.
Soms kijken ze alsof je oud vuil bent,
grof oud vuil.
Maar ik ben meer dan dat...
Ik ben een kunstenares!

-----

Een paar weken geleden ging ik met mijn wethouder mee naar een opening van een kunstatelier waar gehandicapten en niet-gehandicapten met elkaar werken.

Bovenstaand gedicht is geschreven door een verstandelijk-gehandicapte. Met tranen in mijn ogen stond ik daar recht in de camera van de regionale tv te kijken.

En toen besefte ik dat de grootste gehandicapten wijzelf zijn. Wij die geen beperkingen kennen, ons niet hoeven te bewijzen. Wij bezitten de grootste beperking die een mens zich maar kan bedenken: gebrek aan respect.

'Paint' it 'Black'

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 22:27

flair schreef:
Is bij jullie SPW-3 dan niet voor kinderopvang alleen? Bij mij op school is dat wel zo, SPW-4 voor alles en 3 voor alleen kinderen. Ik doe dus 4.


in het hoeveelste jaar zit jij van wel nivo?
Sinds 3 jaar in het namelijk anders, zitten de nivo's anders in elkaar, ik ben de 2e lichting van deze verandering zegmaar Haha!

Hey maar Fasel, echt mooi dat gedicht, en inderdaad, wij hebben zelf de grootste handicap's en dat is niet alleen respect...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:59

Wat heb ik een hekel aan dat woord zeg... Het legt zo de nadruk op de handicap in plaats van de nadruk te leggen op het feit dat het ook gewoon mensen zijn, zoals ieder van ons, het klinkt zo negatief... Maar ach ja, deze discussie, de verschillende benamingen en zo verder heb ik tijdens mijn studies al vaak gehoord.

Wat zie ik? Mensen, die net als ieder van ons, niet perfect zijn. Unieke individuen die op een eigen manier iets waardevols hebben te bieden aan de samenleving. Sommigen met een beperking waardoor ze in onze gecompliceerde maatschappij niet meekunnen, als de lat steeds hoger gelegd wordt, zal er steeds sneller gesproken worden over "een persoon met een handicap". Kunnen we hier iets aan doen? Neen, we moeten wel evolueren, alleen wordt het voor velen steeds moeilijker. Ik wou alleen dat iedereen in zijn waarde werd gelaten, maar helaas, de realiteit is anders...

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:07

Het valt me op dat de meeste reacties hierboven over verstandelijk gehandicapten gaan. Terwijl ik bij een handicap juist het eerst denk aan een missend been of blindheid. Aan de andere kant hoeft een handicap niet altijd beperkingen op te leveren voor de betreffende persoon: ik heb wel eens iemand met één arm horen zeggen dat je zo gehandicapt bent als je jezelf voelt. Ter verduidelijking: hij gebruikt geen prothese, voelt zich nauwelijks gehandicapt, hij rijdt auto, bedient met gemak apparaten (o.a. computer) en doet eigenlijk alles wat iemand met twee armen ook doet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:12

lunatje schreef:
"mensen met mogelijkheden"


Gatverdamme, wat een vreselijk woord..
Ik heb toch ook mogelijkheden, of moet je daar gehandicapt voor zijn?
Net zoals gekleurde medemens.. heb nog nooit een marrokaan zich zo horen noemen hoor..

gehandicapt is een mens die leeft met een handicap.. geestelijk dan wel lichamelijk. Het woord is duidelijk, in mijn ogen niet denigrerend en omschrijft letterlijk wat er 'anders' is aan die persoon.
Snap echt niet waarom we daar ineens weer een ander dubbelzinnig woord voor moeten bedenken..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:15

Karin schreef:
ik heb wel eens iemand met één arm horen zeggen dat je zo gehandicapt bent als je jezelf voelt. Ter verduidelijking: hij gebruikt geen prothese, voelt zich nauwelijks gehandicapt, hij rijdt auto, bedient met gemak apparaten (o.a. computer) en doet eigenlijk alles wat iemand met twee armen ook doet.

Prachtig.. zo kende ik ook een man met maar 1 arm, die we altijd de eenarmige bandiet noemden en erg in zijn sas was toen ik mijn 3 potige hamster naar hem vernoemde. Hij kon sneller een joint draaien dan menig ander en zou zich in zijn graf omdraaien als we hem betuttelend 'mens met mogelijkheden' zouden noemen..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:22

Karin schreef:
Het valt me op dat de meeste reacties hierboven over verstandelijk gehandicapten gaan. Terwijl ik bij een handicap juist het eerst denk aan een missend been of blindheid. Aan de andere kant hoeft een handicap niet altijd beperkingen op te leveren voor de betreffende persoon: ik heb wel eens iemand met één arm horen zeggen dat je zo gehandicapt bent als je jezelf voelt. Ter verduidelijking: hij gebruikt geen prothese, voelt zich nauwelijks gehandicapt, hij rijdt auto, bedient met gemak apparaten (o.a. computer) en doet eigenlijk alles wat iemand met twee armen ook doet.


Met dat laatste stukje ben ik helemaal mee eens Ik heb nergens gespecifieerd wat ik onder een handicap of beperking verstaan, omdat het iets is dat je heel persoonlijk invult. Ik denk dat het, vaak, gewoon gaat om hoe je er zelf mee omgaat. Een familielid van mij heeft een ernstige lichamelijke en verstandelijke handicap. Hij kan niets zelfstandig, hij kan ook niet meer praten. Soms zorgt dit voor uitbarstingen van "woede", ik heb het gevoel dat hij nog veel meer begrijpt dan wat velen denken, maar dat hij gevangen zit in een lichaam dat niet meewilt... Helaas valt er dan niets meer in te vullen, maar op zijn manier heeft hij toch nog gelukkige momenten, dan straalt hij, en siert een brede lach zijn gezicht.

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:40

Ik ben het helemaal eens met Batje.
Ik werk met verstandelijk gehandicapten (zo blijf ik ze eigenwijs noemen).
Toen ik 2 jaar geleden vanwege mijn rug niet meer kon werken, heb ik veel gegrapt dat ik ineens mogelijkheden had, want ik was gehandicapt. Nu is mijn rug over en ben ik mijn mogelijkheden ook ineens kwijt...

Maargoed, ontopic, ik versta onder gehandicapten zowel verstandelijk gehandicapten als lichamelijk gehandicapten, of beide.
Ik heb met beide gewerkt.Wat ik trouwens altijd met heel veel plezier gedaan heb, en nog steeds doe.
Ik krijg alleen altijd een beetje een naar gevoel bij verhalen over hoe geweldig "die mensen" zijn.
Het zijn en blijven gewoon mensen met hun leuke kanten en hun nukken. Net als ieder ander. Verstandelijk gehandicapten verdienen net als niet-vestandelijk gehandicapten gewoon respect van hun medemens.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 00:09

batje"]
[quote="lunatje schreef:
"mensen met mogelijkheden"


Gatverdamme, wat een vreselijk woord..
Ik heb toch ook mogelijkheden, of moet je daar gehandicapt voor zijn?
Net zoals gekleurde medemens.. heb nog nooit een marrokaan zich zo horen noemen hoor..

gehandicapt is een mens die leeft met een handicap.. geestelijk dan wel lichamelijk. Het woord is duidelijk, in mijn ogen niet denigrerend en omschrijft letterlijk wat er 'anders' is aan die persoon.
Snap echt niet waarom we daar ineens weer een ander dubbelzinnig woord voor moeten bedenken..
[/quote]

Ik vind wel dat je gelijk hebt Lachen maar bij die cursus was het niet zo dat je mensen zo MOET noemen, maar dat de mogelijkheid bestaat dat je deze mensen zo noemt

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 07:04

Ik heb zelf 2 jaar in een rolstoel gezeten, en dan merk je wel dat veel mensen niet weten hoe ze met iemand met een handicap om moeten gaan.
Je merkt het aan de kleine dingen, bijvoorbeeld de gene in de rolstoel geeft geld aan de kassiere, maar degene achter je rolstoel krijgt het geld terug.
Dat terwijl ik lichamelijk iets mankeerde, maar mijn ervaring is dat veel mensen denken 'ow een rolstoel, dies dus niet helemaal 100 % '.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:12

Dat is ook mijn ervaring Miep. Nou zit ik alleen zelf niet in de rolstoel maar mijn moeder omdat haar linkerbeen verlamd is. Toen ze net in een rolstoel terecht kwam duwde ik haar door de stad en ze deden net alsof ze gek was. Nu heeft ze zichzelf mobiel gemaakt met een booster, krukken en een rollator.
Maar noem mijn moeder niet gehandicapt, zo wil ze echt absoluut niet genoemd worden.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:18

LuvdaTossa schreef:
Iets anders, nl: lieve mensen/kinderen met hun beperkingen. Je kunt er ongelooflijk veel van leren en ze houden je vaak een spiegel voor. Wij streven maar naar geld, carriere enz. en zij laten zien dat je gewoon gelukkig kunt zijn. En dan gelukkig zijn door een ballon, een knuffeltje of een dikke kus op je voorhoofd.

Het is goed voor deze maatschappij om eens stil te staan bij deze mensen/kinderen.

Ik houd van ze en geniet ervan hoe zij van het leven kunnen genieten!


Helemaal mee eens! Amen Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:45

Miep schreef:
Ik heb zelf 2 jaar in een rolstoel gezeten, en dan merk je wel dat veel mensen niet weten hoe ze met iemand met een handicap om moeten gaan.
Je merkt het aan de kleine dingen, bijvoorbeeld de gene in de rolstoel geeft geld aan de kassiere, maar degene achter je rolstoel krijgt het geld terug.
Dat terwijl ik lichamelijk iets mankeerde, maar mijn ervaring is dat veel mensen denken 'ow een rolstoel, dies dus niet helemaal 100 % '.


Inderdaad...als je in een rolstoel bent heb je ze niet alle 10 op een rijtje....je kan niet lopen..je kan niet praten...je hoort ook niks....belachelijk!!
Ik maak het ook zo vaak mee...ze praten niet tegen mij maar tegen degene die me duwt.
De laatste tijd trek ik mijn mond wel open en merken ze dat ik ook al zit ik in een rolstoel toch wel kan praten.....
Mij hoeven ze ook geen gehandicapte te noemen...dan gaan mijn haren rechtovereind staan...
Ik kan sommige dingen gewoon niet...heb wat beperkingen maar gehandicapt?? bah naar woord.
Sommige mensen...........


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, Colien, ComscoreBot, douschka, flooooo, Foreverkliek, GoogleAdsense, hagelslag, Inney, jadeken, janna, Jorex, luuntje, Melanie_D, Noor, Sjors050, tinker_sally en 72 bezoekers