Wie fokt er elk jaar een veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Wie fokt er elk jaar een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 12:30

Ik zit met een aantal vragen eigelijk.
Ik zou ze graag willen stellen aan iemand die veulens fokt en er dus verstand van heeft.
Niet over het fokken, maar over het veulen zelf.
Aan wie zou ik mijn vragen mogen stellen?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:34

Waarom plaats je gewoon de vragen niet? Ik heb al drie veulens gehad, maar niet jaar na jaar ... de ervaring zit 'm niet alleen in het jaarlijks hebben van het klein grut, maar in de intresse erin Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 12:55

Het gaat over een veulen wat ik op het oog heb.
Ik zit met een paar dingen die ik me afvraag die ik graag aan iemand zou willen vragen.
Het is nog niet mijn veulen dus vind ik niet dat ik zomaar alle info op internet kan gooien, omdat ik (voor de verkoper) negatieve vragen wil stellen.

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:09

Kun je de foto niet plaatsen?

Ik verzorg op een fokkerij stal, waarbij elke merrie elk jaar een veulen heeft. Dus heb er redelijk veel gezien.

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:09

of pb even?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:16

Ik heb zelf ook een veulen gekocht dit jaar, heb nu toch niks te doen, dus pb maar..Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 13:21

Poeh het is erg moeilijk.
Het gaat om KWPN.
Ik ben aan het uitzoeken of er niks achterzit bij dit veulen.
Ik zou daarom heel graag willen overleggen met iemand die er verstand van heeft.
Het gaat trouwens om een veulen met een heel goed papier (voor mij dan he)
Laatst bijgewerkt door holly op 17-10-03 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:22

Ieder jaar genoeg veulens Lachen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:25

Wat bedoel je niks achterzit??

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:33

Ik denk dat je je vragen gewoon hier kan plaatsen en dan wordt er denk ik wel gereageerd Knipoog
misschien niet altijd met behulpzame adviezen, maar die zitten er zeker wel tussen.
Ik heb zelf nooit gefokt, dat deden mijn ouders. Maar ik heb wel elk veulen gezien en geknuffeld e.d. (en natuurlijk ook verzorgd Knipoog )

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 13:36

Oke, ik zal beginnen met de eerste vraag dan maar.
Een montecristo x krack, wat is daarvan zo'n beetje de prijs met 4 maanden? Merrie veulen.
Laat ik zeggen dat ik zelf een andere prijs zou zeggen als men er nu voor vraagt.

Oh en natuurlijk ook meteen de vraag wat vind je van dit papier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:43

Prijs zit niet alleen in de vaderlijn maar zeker ook in de moederlijn.
Zitten er predikaten in de moederlijn en zo ja welke, vooral bij een merrieveulen vind ik dit vrij belangrijk ivm de fokkerij.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:46

Het is niet totaal vreemd, maar naar mijn idee wel aan de vroege kant. En het gebeurd vaker dat een merrie wordt 'leeggezogen', hoeveel voer de merrie ook krijgt.
Ik zou er zelf voor gekozen hebben het afspenen één of twee maand later te doen, omdat het veulen in die tijd toch nog redelijk wat belangrijke bouwstoffen binnenkrijgt.
Nu zonder, kan het zijn dat het veulen een groei-achterstand heeft, maar met voldoende (goed) voer kan het veulen dit wel weer inhalen en merk je er later niets meer van. Het zou niet iets zijn waar ik met zorgen om zou maken.


hmm... je eerste vraag veranderd????

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 13:48

Zo veel meer weet ik nog niet , maar laat ik het erop houden dat de fokker meerdere goede sportpaarden heeft gefokt.
Het gaat mij in feite om de gemiddelde prijs met de hierboven aangegeven ouders. Meer hoef ik niet te weten voorlopig.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 13:53

Ben blij met je antwoord hoor mr magic.
Ik heb de vraag idd veranderd, omdat ik echt niet weet hoe ik het allemaal moet omschrijven zonder iemand perongeluk tegen zijn hoofd te stoten.
Ik wil graag voorbereid zijn maar zit met een aantal vragen.
Jou antwoord op mijn veranderde vraag ben ik idd geval ook heel blij mee.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:54

Laten we eerlijk zijn, op dit moment kun je nog wel eens bieden. De winter komt er aan, de stallen zitten vol! Veel mensen willen wel wat kwijt, dus ik weet niet hoe groot het verschil is tussen vraagprijs en wat je er voor over hebt, maar niet geschoten is altijd mis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 00:14

Kendra schreef:
Laten we eerlijk zijn, op dit moment kun je nog wel eens bieden. De winter komt er aan, de stallen zitten vol! Veel mensen willen wel wat kwijt, dus ik weet niet hoe groot het verschil is tussen vraagprijs en wat je er voor over hebt, maar niet geschoten is altijd mis!


Ik heb van de week ook zo´n grapjurk aan de deur gehad die had bedacht dat ik zo snel mogelijk van Usti af zou moeten en daarom wel erg weinig kon bieden.
Heb hem zo weggestuurd en Usti niet eens van stal gehaald
Ik vind dat een bod wel reëel moet zijn, anders word je waarschijnlijk niet eens serieus genomen.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:55

hoeveel wilden ze er voor hebben dan??

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:05

Ilindra schreef:
Ik heb van de week ook zo´n grapjurk aan de deur gehad die had bedacht dat ik zo snel mogelijk van Usti af zou moeten en daarom wel erg weinig kon bieden.
Heb hem zo weggestuurd en Usti niet eens van stal gehaald
Ik vind dat een bod wel reëel moet zijn, anders word je waarschijnlijk niet eens serieus genomen.


Vind ik ook hoor, de mijne gaat ook echt niet voor een prikje weg, vooral niet omdat er deze week iemand was die z'n vierjarige broer kwijlend bekeek......ja, dacht ik en dan het veulen voor niks wegdoen zeker, terwijl dat vast net zo'n krack wordt!
Maar het gekke is er wel af, en er zijn veel fokkers die hun stallen vol hebben en die wat kwijt MOETEN en daar kun je als koper dan mooi gebruik van maken.